Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0115-KDWT.4011.312.2022.2.IK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.312.2022.2.IK

Temat interpretacji

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe w zakresie sprzedaży przez Pana produktów, które powstają na podstawie określonej przez Pana specyfikacji i składzie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił Pan wniosek w dniu 20 kwietnia 2022 r. Treść wniosku i uzupełnienia jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej, ma również nieograniczony obowiązek podatkowy na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. Głównym przedmiotem prowadzonej działalności jest sprzedaż kosmetyków pod własną marką. Wnioskodawca nie jest jednak producentem sprzedawanych produktów, ich produkcją zajmują się podwykonawcy. Realizacja produkcji następuje na trzy sposoby:

1.Wnioskodawca określa specyfikację i skład, tzn. podwykonawca tworzy technologię produkcji i wytwarza produkty albo

2.Wnioskodawca określa specyfikację, tzn. na tej podstawie podwykonawca tworzy skład produktu, technologię produkcji i wytwarza produkt, albo

3.Podwykonawca posiada gotowy skład oraz technologię produkcji. Wnioskodawca zamawia wykonanie tego produktu pod własną marką.

Do wytworzenia kosmetyku potrzebne są surowce. Podwykonawca zakupuje je samodzielnie od swoich dostawców. Koszt surowców jest uwzględniony w należności dla podwykonawcy za produkcję kosmetyków. Podwykonawcy zajmują się również konfekcjonowaniem, etykietowaniem oraz pakowaniem kosmetyków w opakowania, które wcześniej dostarczył im Wnioskodawca lub zostały zakupione przez podwykonawcę u innego podwykonawcy (Wnioskodawca dostarcza projekt graficzny etykiety lub opakowania). Opakowania te zindywidualizowane są zgodnie z zamówieniem Wnioskodawcy (mają określony nadruk, wzór oraz kształt). Opakowania są nabywane przez Wnioskodawcę od innych podwykonawców i w stanie nieprzetworzonym przekazywane do podwykonawców zajmujących się bezpośrednio wytwarzaniem kosmetyków albo podwykonawca może nabyć opakowania na własny rachunek po otrzymaniu specyfikacji i/lub projektu graficznego od Wnioskodawcy. Koszt opakowania może być zawarty w cenie produkcji kosmetyku lub występować jako osobna pozycja na fakturze. Wnioskodawca następnie nabywa na własny rachunek gotowe i spakowane wyroby i sprzedaje w stanie nieprzetworzonym ostatecznym odbiorcom z narzuconą marżą. Ryzyko i korzyści związane z posiadaniem w powyższy sposób wykonanych kosmetyków przechodzą na Wnioskodawcę w momencie odbioru towaru od podwykonawcy.

W uzupełnieniu wyjaśnił Pan na czym szczegółowo polega produkcja określona jako sposób nr 3.

Producent kosmetyków (podwykonawca) może posiadać katalog gotowych produktów, których specyfikację i technologię stworzył wcześniej samodzielnie i umożliwia Wnioskodawcy wykonanie tego produktu pod marką Wnioskodawcy. W przypadku zamówienia takiego produktu przez Wnioskodawcę, na etykiecie produktu znajdzie się etykieta z marką Wnioskodawcy, natomiast Wnioskodawca nie ma możliwości ingerencji w skład oraz specyfikację produktu. Dzięki temu Wnioskodawca nie musi określać specyfikacji, składu ani technologii produkcji, a jedynie wskazać produkt z oferty producenta, który chciałby zamówić pod własną marką, np. „krem nawilżający do twarzy” i ewentualnie dostarczyć projekt graficzny etykiety, o ile nie jest zapewniony przez podwykonawcę. Zazwyczaj producent (podwykonawca) oferuje tego typu produkty wielu swoim klientom w ramach realizacji modelu biznesowego – to znaczy, wiele firm może zamówić ten sam produkt, w ujęciu składu i technologii produkcji, z tą różnicą, że każda firma będzie oznaczała produkt etykietą z nadrukowaną swoją marką.

Wniosek dotyczy bieżącego oraz przyszłych lat podatkowych. Wnioskodawca złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze zryczałtowanego opodatkowania.

Wnioskodawca w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskał przychody w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Wnioskodawca nie jest podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki, nie sprzedaje, ani nie kupuje wartości dewizowych oraz nie sprzedaje części, oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto Wnioskodawca nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Wnioskodawca nie będzie świadczył także usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie nastąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust.1 pkt 5 u.z.p.d., czyli Wnioskodawca nie będzie podejmował działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem; w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków; samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów z innych źródeł przychodów.

Pytanie

Czy opisane kosmetyki mogą być potraktowane jako towary zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm.) i tym samym ich sprzedaż opodatkowana będzie stawką podatku zryczałtowanego w wysokości 3%?

Pana stanowisko w sprawie

Wnioskodawca uważa, że kosmetyki mogą być potraktowane jako towary zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zgodnie z powyższym przepisem prawnym towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie „nieprzetworzonym”, a kosmetyki kupowane od podwykonawcy Wnioskodawcy, mimo że wyprodukowane dokładnie pod zamówienie odbiorcy, nie są w żaden sposób przez firmę Wnioskodawcy przetwarzane, w związku z tym należy je potraktować jako towary i ich sprzedaż opodatkować stawką podatku zryczałtowanego w wysokości 3%. Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie precyzuje znaczenia słowa „przetwarzanie”. Zgodnie z definicją słownikową zawartą w Słowniku języka polskiego PWN (dostęp na stronie: www.sjp.pwn.pl), czytamy, że słowoprzetwarzać („przetworzyć”, „przetwarzać”) oznacza:

1.przekształcić coś twórczo,

2.zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd,

3.opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową.

W wyniku czynności podjętych przez Wnioskodawcę nie dochodzi do przekształcania, zmieniania, nadawania innego kształtu lub wyglądu sprzedawanym kosmetykom. W związku z powyższym usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej mogą być zdaniem Wnioskodawcy opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 3% przychodu. Jako potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy powołać się na pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygnaturze 0112- KDIL2-2.4011.446.2021.1.MM z dnia 6 sierpnia 2021 r. We wniosku o wydanie wspomnianej interpretacji tamtejsza Wnioskodawczyni przedstawiła bardzo zbliżony stan faktyczny. Wnioskodawczyni prowadząca działalność gospodarczą jako osoba fizyczna zajmowała się produkcją oraz sprzedażą kosmetyków. Część kosmetyków, którą sprzedawała kupowała od swoich podwykonawców jako gotowy produkt, a następnie w stanie nieprzetworzonym zbywała je ostatecznym odbiorcom.

Realizacja zamówienia przebiegała w następujący sposób: podwykonawca wykonywał na rzecz Wnioskodawczyni kosmetyki o określonych cechach i następnie konfekcjonował i etykietował je w opakowania wcześniej dostarczone przez Wnioskodawczynię, która opakowania te nabywała od innego podwykonawcy. Następnie Wnioskodawczyni gotowe i spakowane kosmetyki nabywała na własny rachunek, narzucała na nie marżę oraz sprzedawała końcowym odbiorcom. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, uznał, że stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie możliwości potraktowania tychże kosmetyków jako towarów zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm.) i tym samym ich sprzedaż opodatkowana stawką podatku zryczałtowanego w wysokości 3% jest prawidłowe. Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy niniejszego wniosku również w przedmiotowej sprawie właściwa stawka dla podatku ryczałtowego będzie wynosić 3%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.),

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym – w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 – użyte w ustawie określenie

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy,

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym przewiduje przy tym ograniczenia w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

a)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Stawki te zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy.

I tak, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton – art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a);

3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 – z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b)

Jak wynika przy tym z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

„działalność wytwórcza” oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

W świetle natomiast art. 4 ust. 1 pkt 3 tej ustawy,

działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Ponadto, użyte w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy

 sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Mając na uwadze opis okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że realizacja produkcji kosmetyków według sposobu określonego:

w pkt 1, zgodnie z którym to Pan określa specyfikację i skład, natomiast podwykonawca tworzy technologię produkcji i wytwarza produkty oraz

w pkt 2, zgodnie z którym to Pan określa specyfikację, tzn. na tej podstawie podwykonawca tworzy skład produktu, technologię produkcji i wytwarza produkt.

oznacza, że powstają nowe wyroby wg Pana pomysłu (składu, specyfikacji kosmetyków). Mimo, że bezpośrednio ich Pan nie wytwarza tylko zleca wykonanie podwykonawcy. Przychody uzyskiwane ze sprzedaży tak powstałych kosmetyków kwalifikują się do opodatkowania 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Pana działalność w powyższym zakresie jest bowiem działalnością wytwórczą w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy – w wyniku podjętych/zainicjowanych przez Pana działań są wytwarzane nowe wyroby. Tym samym, Pana stanowisko w tej części jest nieprawidłowe.

Natomiast realizacja produkcji kosmetyków określona w pkt 3, z której wynika, że nie określa Pan specyfikacji, ani składu, ani technologii produkcji, a jedynie wskazuje Pan produkt z oferty producenta, który chciałby zamówić pod własną marką „np. krem nawilżający do twarzy” oznacza, że odsprzedaje Pan kosmetyki jedynie pod swoją marką. Nie ma Pan wpływu na sam proces tworzenia kosmetyków, tj. powstania nowych produktów. Taka działalność mieści się w definicji „działalności usługowej w zakresie handlu”, określonej w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, gdyż dochodzi do odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów. Przychody uzyskiwane ze sprzedaży przez Pana kosmetyków kupowanych od podwykonawców (innych producentów), tj. produktów, które nie powstają na podstawie określonej przez Pana specyfikacji i składzie kwalifikują się do opodatkowania 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b powołanej ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Powołana przez Pana w treści wniosku interpretacja indywidualna dotyczy indywidualnej sprawy odrębnego podatnika. Nie może więc wpłynąć na ocenę prawną Pana indywidualnej sytuacji podatkowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).