Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.142.2022.2.MGR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.142.2022.2.MGR

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 1 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 kwietnia 2022 r. (wpływ 12 kwietnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani osobą fizyczną, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, opodatkowaną na terenie Polski od całości swoich dochodów. Głównym przedmiotem działalności jest świadczenie usług związanych z wyszukiwaniem i nawiązywaniem kontaktu z potencjalnymi kontrahentami swoich klientów. Przedmiotowe usługi zaliczyła Pani do kodu PKD 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, któremu odpowiada kod PKWiU 74.90 - Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane. Działalność gospodarcza nie jest wykonywana pod kierownictwem lub w miejscu wyznaczonym przez zlecającego te czynności, z tytułu prowadzonej działalności ponosi Pani odpowiedzialność względem osób trzecich za ich rezultat, a także ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną przez siebie działalnością.

W ramach prowadzonej działalności zawiera Pani umowy ramowe o świadczenie usług ze swoimi klientami (dalej: Zleceniodawcy). W zasadniczej mierze Pani działalność koncentruje się na szeroko pojętej obsłudze handlowej Zleceniodawców, bowiem niejako reprezentuje Pani swoich Zleceniodawców na zewnątrz, kompleksowo koordynując sprzedaż oferowanych przez nich usług i produktów na wszystkich jej etapach, tj. od pozyskania potencjalnych klientów, przez podejmowanie czynności zmierzających do zawarcia przez Zleceniodawcę umowy z tym klientem, po nadzór prawidłowego wykonania tej umowy.

W szczególności realizuje Pani m.in. takie zadania jak:

-wyszukiwanie i pozyskiwanie nowych kontrahentów dla Zleceniodawcy, którzy są zainteresowani nabyciem usług i produktów Zleceniodawcy, w tym oferowanie im usług i produktów Zleceniodawcy oraz przedstawianie im wszelkich informacji dotyczących usług i produktów Zleceniodawcy i utrzymywanie w nimi kontaktów handlowych;

-promowanie usług i produktów Zleceniodawcy, w tym aranżowanie spotkań handlowych i promocyjnych oraz udział w tych spotkaniach;

-negocjowanie warunków umów i współpracy handlowej, a także bieżący nadzór nad realizacją zawieranych przez Zleceniodawcę umów z jego kontrahentami.

Tym samym, Pani działalność stanowi, co do zasady, działalność usługową, która nie znajduje odzwierciedlania w innej klasie PKD niż 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKWiU 74.90).

Nie jest Pani podatnikiem rozpoczynającym działalność gospodarczą, który w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres opisanej wyżej działalności gospodarczej. Przychody z tytułu wykonywanych usług w roku poprzedzającym wybór ryczałtu nie przekraczały równowartości 2 000 000 euro.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazała Pani, że zdarzenie opisane we wniosku dotyczy okresu, od którego będzie Pani mogła przejść na ryczałt. Nastąpi to najwcześniej od 2023 r. Dotychczasowo przychody (dochody) z prowadzonej działalności opodatkowywane były na zasadach linowych. Prowadzi Pani działalność gospodarczą od 2010 r. Do wykonywanej działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wyjaśniła Pani, że pozyskiwanie nowych kontrahentów dla Zleceniodawców odbywa się poprzez rozpoznanie rynku, poszukiwanie potencjalnych kontrahentów, zainteresowanie ich ofertą, kontakt z potencjalnymi kontrahentami, przygotowanie oferty, udział w negocjacjach i spotkaniach zapoznawczych oraz wsparcie w finalizacji umów współpracy. Dodatkowo, bierze Pani również udział w sprzedaży nowych projektów dla obecnych kontrahentów swoich klientów. W tym zakresie w skład czynności wchodzi rozpoznanie potrzeb klienta, przygotowanie oferty, udział w spotkaniach i negocjacjach oraz finalizacji umów. W ramach świadczenia wskazanych usług, nie przysługuje Pani kierownicza (decyzyjna) rola co do wyboru kontrahenta, podpisania z nim umowy, jej wykonywania i rozwiązania. Nie uzyskuje Pani przychodów z innych źródeł niż działalność gospodarcza. Nie jest Pani w żaden sposób powiązana (osobowo, majątkowo, ani też nie jest wspólnikiem) z podmiotami na rzecz których świadczy usługi. Nie złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zadała Pani pytanie o zdarzenie przyszłe, w związku z tym, w sytuacji wyboru opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym dokona Pani złożenia takiego oświadczenia w wymaganym ustawą terminie. Pierwszy przychód w 2022 r. z tytułu świadczonych usług, o których mowa we wniosku, osiągnęła Pani w styczniu 2022 r. Pani działalność jest sklasyfikowana pod numerem PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Pytanie

Czy przychód z opisanej przez Panią działalności w zakresie świadczenia usług związanych z pozyskiwaniem nowych kontrahentów dla swoich klientów, które przyporządkowała Pani do kodu PKD 74.90.Z i PKWiU 74.90 może być opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności sklasyfikowanej pod numerem PKD 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (odpowiadające klasyfikacji w kodzie PKWiU 74.90), polegające na pozyskiwaniu nowych kontrahentów dla Pani Zleceniodawców będą podlegały opodatkowaniu według stawki 8,5%.

Zgodnie z art. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym, przez pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ww. ustawy, należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Konsekwentnie, ustawa o podatku dochodowych, zakłada dwie definicje pozarolniczej działalności gospodarczej.

Pierwsza z nich, pozytywna, wynika z art. 5a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza - oznacza działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 (np. w zakresie przychodów ze stosunku pracy, działalności wykonywanej osobiście, najmu).

Natomiast druga definicja, negatywna, wynika z art. 5b ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Istotne jest przy tym, że podatnik definiując podejmowane przez siebie czynności zobowiązany jest w pierwszej kolejności dokonać oceny, czy stanowią one pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w drugiej zaś zweryfikować, czy dla podejmowanych przez niego czynności zastosowania nie znajdują wyłączenia wynikające z art. 5b ust. 1 tej ustawy, które nie pozwolą na traktowanie tych czynności jako pozarolniczej działalności gospodarczej, nawet pomimo spełnienia przesłanek pozytywnych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przez działalność usługową rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (...) (dalej: „Rozporządzenie PKWiU”).

W oparciu zaś o treść art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, co do zasady ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1- 4 oraz 6-8 tego przepisu.

W konsekwencji powyższego, opodatkowaniu stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podlega działalność usługowa, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza definiowana zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która jednocześnie realizuje czynności zaliczone do usług, zgodnie z Rozporządzeniem PKWiU.

W sekcji M Rozporządzenia PKWiU ustawodawca wyróżnił wszelkiego rodzaju usługi, w tym usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, w tej sekcji wyróżniono także symbolem PKWiU Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) z 25 marca 2019 r. (dalej: „Wyjaśnienia PKWiU”) do opisywanego grupowania zalicza się m.in.: usługi związane z opracowywaniem kosztorysów (innych niż z zakresu architektury lub inżynierii) oraz usługi świadczone przez pozostałych konsultantów naukowych i technicznych, gdzie indziej niesklasyfikowane. Usługi tak sklasyfikowane za pomocą PKWiU odpowiadają klasyfikacji i znaczeniu wyznaczonym przez PKD 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Według Głównego Urzędu Statystycznego, świadczone przez Panią usługi na rzecz swoich Zleceniodawców, stanowią zatem usługi sklasyfikowane w grupie PKWiU 74.90 - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Świadczone przez Panią usługi polegają m.in. na pozyskiwaniu nowych kontrahentów dla Zleceniodawców, w tym przedstawianiu umów potencjalnym kontrahentom Pani Zleceniodawców, podejmowaniu z tymi kontrahentami negocjacji, aranżowaniu spotkań handlowych i promocyjnych oraz udzielaniu niezbędnych do podjęcia współpracy informacji i sprawowaniu nadzoru nad realizacją zawartych umów i relacjami handlowymi z tymi kontrahentami. Świadczone przez Panią usługi niewątpliwie wpisują się w katalog usług sklasyfikowanych według kodu PKD 74.90.Z, dla których ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dopuszcza możliwość stosowania stawki 8,5% ryczałtu. Działania podejmowane przez Panią stanowią działalność usługową, bowiem czynności podejmowane przez Panią zaliczone są do usług, zgodnie z Polska Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), do czego wprost odnoszą się Wyjaśnienia PKWiU. Jednocześnie, działania te wpisują się w definicję pozarolniczej działalności gospodarczej wynikającą z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Realizowane przez Panią czynności nie podlegają też włączeniom wskazanym w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższy wniosek wynika także z licznych stanowisk organów podatkowych, podejmowanych w trakcie analizy tożsamych przedmiotowo usług, w tym w szczególności z:

·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 lipca 2021 r., Nr 0115-KDIT1.4011.335.2021.1.KR, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym działalność, którą będzie prowadził pod kodem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90.19.0) może być opodatkowana ryczałtem - stawką 8,5%, ponieważ PKWiU 74.90.19.0 nie jest wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 lutego 2019 r., Nr 0115-KDIT3.4011.567.2018.1.WM, gdzie organ zaznaczył, że z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą, której Główny Urząd Statystyczny przyporządkował kod PKD 74.90.Z, tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” (PKWiU 74.90.19.0) (...) w świetle powyższego, mając na względzie podane przez wnioskodawcę grupowanie i zakres planowanych usług stwierdzić należy, że przychód uzyskany przez niego z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Analogiczne wnioski wywiodły też organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych z 16 marca 2018 r., Nr 0114-KDIP3-1.4011.136.2018.1.IF oraz z 5 stycznia 2017 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.966.2016.1.AP, a także z 8 października 2014 r., Nr ILPB1/415-1155/14-3/AN. Wszystkie przytoczone wyżej stanowiska organów podatkowych dotyczyły analizy tożsamych, jak świadczone przez Panią usług, w tym w szczególności usług dotyczących pozyskiwania kontrahentów negocjowania umów oraz nadzoru nad wykonywaniem tych umów i koordynowaniu relacji biznesowych z tymi kontrahentami.

W świetle przedstawionej argumentacji, w Pani ocenie, usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności sklasyfikowanej pod numerem PKD 74.90.Z (PKWiU 74.90) dotyczące pozyskiwania nowych kontrahentów będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 1993, ze zm.),

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony).

W ww. artykule zawarto wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pani wskazała – w przedmiotowej sprawie nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 powyższej ustawy.

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:

1.świadczy Pani usługi sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

2.prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

3.do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

4.w odniesieniu do Pani zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W świetle powyższego, mając na względzie podane przez Panią grupowanie PKWiU 74.90.20.0 oraz zakres świadczonych usług, należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez Panią z tego tytułu będzie mógł podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5% uzyskanych przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione zostaną pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu oraz nie wykonuje usług wyłączających z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Interpretacja indywidualna wywoła skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywał się z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).