Dotyczy możliwość rozliczenia przychodów z działalności usługowej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.703.2022.2.KF

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.703.2022.2.KF

Temat interpretacji

Dotyczy możliwość rozliczenia przychodów z działalności usługowej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 14 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełnił go Pan pismem z 10 sierpnia 2022 r., które wpłynęło 10 sierpnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której zawarł Pan umowę o współpracę.

Na podstawie tej umowy, Pan (jako Zleceniobiorca) wykonuje usługi kompleksowego wsparcia działalności handlowej Zleceniodawcy. Zleceniodawca jest firmą handlową, która ma w swoim asortymencie artykuły spożywcze oraz chemii gospodarczej („Towary”).

Wskazane usługi polegają na:

a)Utrzymywaniu ciągłego kontaktu handlowego z odbiorcami Zleceniodawcy oraz dostawcami Zleceniodawcy oraz budowaniu dobrych relacji handlowych, w tym uczestnictwo w spotkaniach z klientami;

b)Ciągłej prezentacji aktualnej oferty towarowej Zleceniodawcy, dopasowaniu portfolio Towarów oferowanych przez Zleceniodawcę do wymogów danego klienta;

c)Poszukiwaniu i pozyskiwaniu nowych klientów (zarówno odbiorców jak i dostawców) oraz przeprowadzaniu ich wstępnej weryfikacji w oparciu o kryteria weryfikacji zdefiniowane przez Zleceniodawcę;

d)Przyjmowaniu od klientów zapytań handlowych oraz wymianie informacji dodatkowych niezbędnych do sporządzenia oferty;

e)Przedstawianiu klientom ofert handlowych dotyczących Towarów zgodnie z i w zakresie wytycznych i instrukcji dotyczących przedstawiania ofert handlowych dostarczonych przez Zleceniodawcę i w odniesieniu do warunków handlowych, na które Zleceniodawca wyraził wcześniej zgodę;

f)Prowadzeniu rozmów dotyczących warunków, na jakich klient może nabywać Towary od Zleceniodawcy zgodnie z wytycznymi i instrukcjami oraz w ramach i zakresach dostarczonych przez Zleceniodawcę i w odniesieniu do warunków dostawy, na które Zleceniodawca wyraził wcześniej zgodę;

g)Informowaniu klientów o sposobie składania zamówień na Towary Zleceniodawcy;

h)Informowaniu klientów, za zgodą Zleceniodawcy, o potwierdzeniu zamówień;

i)Informowaniu klientów odnośnie stosowanych przez Zleceniodawcę warunkach dostawy;

j)Informowaniu klientów o warunkach zawieranych transakcji narzuconych przez Zleceniodawcę bądź powszechnie obowiązujące przepisy prawa;

k)Wsparciu Zleceniodawcy w przygotowaniu i podpisaniu przez Zleceniodawcę umowy z klientem (odbiorcą lub dostawcą Towarów);

l)Obsłudze zamówień wpływających do Zleceniodawcy, zgodnie z umową zawartą przez Zleceniodawcę, ofertą lub wytycznymi przekazanymi przez Zleceniodawcę;

m)Obsłudze zamówień wysyłanych w imieniu Zleceniodawcy do dostawców Towarów;

n)Kontakcie z klientem w zakresie dodatkowych kwestii dotyczących realizacji zamówień, w szczególności w zakresie terminów i miejsc dostaw;

o)Prowadzeniu działań reklamowych i promocyjnych Towarów według wytycznych i strategii opracowanej w tym zakresie przez Zleceniodawcę (oraz pod nadzorem Zleceniodawcy);

p)Współudziale przy organizacji przez Zleceniodawcę działalności targowo- wystawienniczej na rynku oraz współpracę podczas targów branżowych;

q)Uczestniczeniu w targach branżowych, gdzie prezentowane są właściwe produkty i nawiązywane relacje biznesowe z klientami;

r)Badaniu rynku w zakresie istnienia zapotrzebowania na Towary na danym obszarze oraz przygotowywanie i przekazywanie raportów o sytuacji rynkowej dotyczącej Towarów;

s)Przyjmowaniu reklamacji oraz roszczeń co do jakości Towarów i przekazywaniu ich do rozpatrzenia przez Zleceniodawcę po wstępnym zaopiniowaniu,

t)Powiadamianiu Zleceniodawcy o dokonanych lub planowanych zamówieniach złożonych przez klientów do Zleceniodawcy, jeżeli przekraczałyby stany magazynowe posiadane przez Zleceniodawcę, w celu umożliwienia Zleceniodawcy dokonania terminowej dostawy brakującego towaru do jego magazynu;

u)Wprowadzaniu Towarów do sieci dystrybucyjno - handlowych należących do osób/podmiotów trzecich po uprzednim odrębnym uzgodnieniu dodatkowego wynagrodzenia Zleceniobiorcy, lub ewentualnych opłat należnych osobom/podmiotom trzecim;

v)Wspieraniu Zleceniodawcy w procesie zwrotu opakowań od klientów;

w)Kreowaniu pozytywnego wizerunku Zleceniodawcy na obszarze działalności klienta.

Nie nabywa Pan Towarów od Zleceniodawcy oraz nie prowadzi sprzedaży tych Towarów. Zakup oraz sprzedaż Towarów na rzecz klientów prowadzi Zleceniodawca. W ramach świadczonych usług nie posiada Pan prawa do zawierania w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy umów handlowych. Zleceniobiorca nie prowadzi również sprzedaży Towarów we własnym zakresie.

Zleceniodawca zobowiązuje się do wypłacania Zleceniobiorcy miesięcznego wynagrodzenia kalkulowanego w oparciu o stawkę godzinową za czas poświęcony na realizację usług oraz premii uznaniowej ustalanej przez Zleceniodawcę na koniec każdego miesiąca kalendarzowego.

Zleceniodawca nie jest i nie był Pana pracodawcą.

Od 2022 r. rozlicza się Pan w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki ryczałtu.

Pana przychody nie przekroczyły w 2021 r. oraz nie będą przekraczały w 2022 r. kwoty 2.000.000 EUR.

Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia znajdujące się w art. 8 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Pozarolnicza działalność gospodarcza nie jest świadczona przez Pana w ramach wolnego zawodu, wg zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W uzupełnieniu do wniosku wskazał Pan, że:

zadane pytanie dotyczy opodatkowania ryczałtem świadczonych przez Pana w ramach działalności gospodarczej usług w 2022 r.,

w Pana ocenie, świadczone przez niego usługi w ramach działalności gospodarczej opisane w stanie faktycznym wniosku, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”,

złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przedmiotowe oświadczenie zostało złożone w 2022 r. w terminie ustawowym,

uzyskuje Pan dochody z najmu w ramach działalności gospodarczej. Uzyskuje Pan też dochody z umowy o pracę,

prowadzi Pan ewidencję przychodów, w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Pytanie

Czy ma Pan prawo stosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5% do przychodów uzyskiwanych przez niego z tytułu świadczonych usług w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, ma Pan prawo stosować 8,5% stawkę ryczałtu do przychodów uzyskiwanych przez niego z tytułu świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 6 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa  w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi m.in.:

15% - przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1),

8,5% - przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (pkt 5 lit. a),

3% - przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3, (pkt 7 lit. b).

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym, że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1.ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2.ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

3.ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4.ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Natomiast, stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników;

Ponadto, użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy sformułowanie "sprzedaży uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym" oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu. Nieprzetworzony to taki, który nie został poddany przetworzeniu.

W myśl Słownika Języka Polskiego "przetwarzać" znaczy tyle, co "przekształcić coś twórczo" albo "zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd" (http://sjp.pwn.pl). W związku z tym przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, kolor, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym. Jego sprzedaż nie będzie już działalnością handlową. Takie czynności zwykle trzeba będzie zakwalifikować do działalności wytwórczej (A. Bartosiewicz, R. Kubacki: Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Lex 8474).

Opisana we wniosku Pana aktywność zarobkowa, nie będzie spełniała warunków niezbędnych dla uznania jej za działalność usługową z zakresie handlu, która została zdefiniowana w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Nie będzie wobec tego obowiązywała Pana stawka podatku przewidziana dla tego rodzaju działalności, gdyż zgodnie z opisem stanu faktycznego nie będzie Pan nabywał towaru od swego kontrahenta w celu dalszej odsprzedaży (w niniejszej sprawie towar ten będzie należał do Zleceniodawcy), co jest warunkiem uznania świadczonych przez Niego usług za usługi w zakresie handlu, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Pana działalność nie będzie również pośrednictwem w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1).

Zgodnie ze stanem faktycznym, Pan (jako Zleceniobiorca) wykonuje usługi kompleksowego wsparcia działalności handlowej Zleceniodawcy. Zleceniodawca jest firmą handlową, która ma w swoim asortymencie artykuły spożywcze oraz chemii gospodarczej („Towary”).

Wskazane usługi polegają na:

a)Utrzymywaniu ciągłego kontaktu handlowego z odbiorcami Zleceniodawcy oraz dostawcami Zleceniodawcy oraz budowaniu dobrych relacji handlowych, w tym uczestnictwo w spotkaniach z klientami;

b)Ciągłej prezentacji aktualnej oferty towarowej Zleceniodawcy, dopasowaniu portfolio Towarów oferowanych przez Zleceniodawcę do wymogów danego klienta;

c)Poszukiwaniu i pozyskiwaniu nowych klientów (zarówno odbiorców jak i dostawców) oraz przeprowadzaniu ich wstępnej weryfikacji w oparciu o kryteria weryfikacji zdefiniowane przez Zleceniodawcę;

d)Przyjmowaniu od klientów zapytań handlowych oraz wymianie informacji dodatkowych niezbędnych do sporządzenia oferty;

e)Przedstawianiu klientom ofert handlowych dotyczących Towarów zgodnie z i w zakresie wytycznych i instrukcji dotyczących przedstawiania ofert handlowych dostarczonych przez Zleceniodawcę i w odniesieniu do warunków handlowych, na które Zleceniodawca wyraził wcześniej zgodę;

f)Prowadzeniu rozmów dotyczących warunków, na jakich klient może nabywać Towary od Zleceniodawcy zgodnie z wytycznymi i instrukcjami oraz w ramach i zakresach dostarczonych przez Zleceniodawcę i w odniesieniu do warunków dostawy, na które Zleceniodawca wyraził wcześniej zgodę;

g)Informowaniu klientów o sposobie składania zamówień na Towary Zleceniodawcy;

h)Informowaniu klientów, za zgodą Zleceniodawcy, o potwierdzeniu zamówień;

i)Informowaniu klientów odnośnie stosowanych przez Zleceniodawcę warunkach dostawy;

j)Informowaniu klientów o warunkach zawieranych transakcji narzuconych przez Zleceniodawcę bądź powszechnie obowiązujące przepisy prawa;

k)Wsparciu Zleceniodawcy w przygotowaniu i podpisaniu przez Zleceniodawcę umowy z klientem (odbiorcą lub dostawcą Towarów);

l)Obsłudze zamówień wpływających do Zleceniodawcy, zgodnie z umową zawartą przez Zleceniodawcę, ofertą lub wytycznymi przekazanymi przez Zleceniodawcę;

m)Obsłudze zamówień wysyłanych w imieniu Zleceniodawcy do dostawców Towarów;

n)Kontakcie z klientem w zakresie dodatkowych kwestii dotyczących realizacji zamówień, w szczególności w zakresie terminów i miejsc dostaw;

o)Prowadzeniu działań reklamowych i promocyjnych Towarów według wytycznych i strategii opracowanej w tym zakresie przez Zleceniodawcę (oraz pod nadzorem Zleceniodawcy);

p)Współudziale przy organizacji przez Zleceniodawcę działalności targowo- wystawienniczej na rynku oraz współpracę podczas targów branżowych;

q)Uczestniczeniu w targach branżowych, gdzie prezentowane są właściwe produkty i nawiązywane relacje biznesowe z klientami;

r)Badaniu rynku w zakresie istnienia zapotrzebowania na Towary na danym obszarze oraz przygotowywanie i przekazywanie raportów o sytuacji rynkowej dotyczącej Towarów;

s)Przyjmowaniu reklamacji oraz roszczeń co do jakości Towarów i przekazywaniu ich do rozpatrzenia przez Zleceniodawcę po wstępnym zaopiniowaniu,

t)Powiadamianiu Zleceniodawcy o dokonanych lub planowanych zamówieniach złożonych przez klientów do Zleceniodawcy, jeżeli przekraczałyby stany magazynowe posiadane przez Zleceniodawcę, w celu umożliwienia Zleceniodawcy dokonania terminowej dostawy brakującego towaru do jego magazynu;

u)Wprowadzaniu Towarów do sieci dystrybucyjno - handlowych należących do osób/podmiotów trzecich po uprzednim odrębnym uzgodnieniu dodatkowego wynagrodzenia Zleceniobiorcy, lub ewentualnych opłat należnych osobom/podmiotom trzecim;

v)Wspieraniu Zleceniodawcy w procesie zwrotu opakowań od klientów;

w)Kreowaniu pozytywnego wizerunku Zleceniodawcy na obszarze działalności klienta.

Nie nabywa Pan Towarów od Zleceniodawcy oraz nie prowadzi sprzedaży tych Towarów. Zakup oraz sprzedaż Towarów na rzecz klientów prowadzi Zleceniodawca. W ramach świadczonych usług nie posiada Pan prawa do zawierania w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy umów handlowych. Zleceniobiorca nie prowadzi również sprzedaży Towarów we własnym zakresie.

W Pana ocenie, opisane usługi nie wchodzą w zakres pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1).

W myśl cyt. powyżej art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W punktach 1-4 oraz 6-8 art. 12 ww. ustawy, nie przewidziano innego rodzaju działalności, który odpowiadałby opisowi działalności gospodarczej przedstawionej przez Pana, a zatem właściwą stawką podatku dla Pana aktywności zarobkowej będzie stawka 8,5% przychodu.

Biorąc pod uwagę wskazane powyżej uregulowania prawne oraz mając na względzie przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, stwierdzić należy, że Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie zawiera wyłączenia z tej formy opodatkowania usług, które będzie Pan świadczył.

Właściwą stawką opodatkowania dla przychodów z powyższej Pana działalności gospodarczej będzie, zgodnie z cyt. art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, stawka 8,5% przychodu. Wobec tego ma Pan prawo do uzyskiwanych przychodów z tytułu opisanych usług świadczonych w ramach działalności gospodarczej stosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5% przychodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak wynika z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Treść art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy stanowi, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)uchylony

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylony

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

Według art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1b ww. ustawy:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2020 poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 poz. 1641), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".

W brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m).

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że:

1)prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą;

2)usługi sklasyfikowane będą pod PKWiU: 74.90.12.0 (usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń);

3)złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania;

4)w Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy;

5)Pana przychód w 2021 r. nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że prowadzona przez Pana działalność może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz treści wniosku stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 „usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” będą opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jeśli będzie Pan prowadził ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów osiąganych osobno dla każdego rodzaju usług, to będzie Pan mógł stosować osobno stawkę opodatkowania właściwą dla przychodów osiągniętych z tytułu każdego rodzaju działalności, które prowadzi w myśl art. 12 ust. 3 ww. ustawy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu oraz nie wykonuje Pan usług wyłączających z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest, bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).