Karta podatkowa - zatrudnienie bezrobotnego. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.482.2022.3.IM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.482.2022.3.IM

Temat interpretacji

Karta podatkowa - zatrudnienie bezrobotnego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 8 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 3 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 lipca 2022 r. (wpływ 1 sierpnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą i rozlicza się z podatku dochodowego w formie karty podatkowej. Wykonuje Pan usługi dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji. Ze względu na formę opodatkowania może Pan zatrudnić 2 pracowników podstawowych i tylu Pan posiada.

Dodatkowo w 2018 r. zatrudnił Pan pracownika na umowę o pracę na podstawie art. 25 ust. 6 pkt 2g ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ww. bezrobotnego zatrudnił Pan na czas określony na rok. Następnie podpisaliście Państwo drugą umowę o pracę na kolejny rok oraz trzecią umowę o pracę na czas nieokreślony. Między umowami nie było przerw. Okres zatrudnienia tego pracownika trwa od dnia podpisania pierwszej umowy o pracę po dzień dzisiejszy.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że okres zarejestrowania pracownika w urzędzie pracy – pracownika zatrudnionego w 2018 roku na umowę o pracę na podstawie art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. g ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne trwał ponad 6 miesięcy w okresie bezpośrednio poprzedzającym jego zatrudnienie w Pana firmie.

Pytanie

Czy podpisując z opisanym wyżej pracownikiem zatrudnionym na podstawie art. 25 ust. 6 pkt 2g ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym kolejne umowy o pracę (drugą i trzecią), utracił Pan prawo do rozliczania się z podatku dochodowego w formie karty podatkowej, gdyż kolejne umowy o pracę z tym samy pracownikiem to nie jest już zatrudnienie zgodnie z art. 25 ust. 6 pkt 2g ustawy o karcie podatkowej i przekroczył Pan dopuszczalny limit zatrudnienia?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie – nie utracił Pan warunków, aby dalej rozliczać się z podatku dochodowego w formie karty podatkowej, ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie wskazuje okresu, w jakim osoby bezrobotne powinny być zatrudnione. W konsekwencji przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej, a więc również ocenie prawa podatnika do zachowania tejże formy opodatkowania do liczby pracowników nie wlicza się osób bezrobotnych przez cały okres ich zatrudnienia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Z załącznika nr 3 do ustawy (części I Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej) wynika, że zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową w zakresie usług odkażania, tępienia owadów i odszczurzania (poz. 85) przy zatrudnieniu nieprzekraczającym 2 pracowników.

Natomiast z załącznika nr 4 Charakterystyka działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej wynika, że przedmiotem działalności w zakresie usług odkażania, tępienia owadów i odszczurzania (poz. 85) jest:

Tępienie owadów w pomieszczeniach mieszkalnych, biurowych, produkcyjnych, magazynowych itp. środkami chemicznymi. Tępienie gryzoni w pomieszczeniach użytkowych za pomocą środków chemicznych. Odkażanie budynków, pomieszczeń inwentarskich, klatek dla zwierząt hodowlanych itp. oraz obiektów zagrożonych epidemiologicznie (szamb, wysypisk śmieci i in.).

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Wysokość miesięcznej stawki karty podatkowej dla danego podatnika jest określona w tabeli stanowiącej załącznik do ustawy. Karta podatkowa jest specyficzną formą opodatkowania. W jej przypadku wysokość podatku nie jest bowiem uzależniona ani od wielkości uzyskiwanych przychodów, ani od ponoszonych kosztów. Ustawodawca jednak ustanowił kryteria warunkujące wysokość podatku w taki sposób, że w pewnym zakresie pozwalają one na powiązanie wysokości podatku z rozmiarem działalności i jej potencjalną przychodowością. Wysokość podatku jest więc tutaj wypadkową różnych, niezależnych od uzyskanego przychodu wielkości, takich jak np. liczba zatrudnionych osób, liczba mieszkańców w miejscowości, w której prowadzona jest działalność, czy też liczba godzin w miesiącu, w której prowadzona jest działalność gospodarcza. Ostateczną wysokość miesięcznej stawki karty podatkowej dla danego podatnika (uwzględniającą powyższe wielkości) określa naczelnik urzędu skarbowego w drodze decyzji.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1)kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;

2)(uchylony)

3)przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;

4)nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;

5)małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

6)nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;

7)pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast z treści art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. g ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Odrębne przepisy, o których mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to m.in. regulacje zawarte w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 690 ze. zm.).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą i rozlicza się z podatku dochodowego w formie karty podatkowej. Wykonuje Pan usługi dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji. Zatrudnia Pan 2 pracowników podstawowych i dodatkowo w 2018 r. zatrudnił Pan na rok pracownika na umowę o pracę na podstawie art. 25 ust. 6 pkt 2g ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Następnie podpisał Pan drugą umowę o pracę na kolejny rok oraz trzecią umowę o pracę na czas nieokreślony. Między umowami nie było przerw. Pana pracownik bezpośrednio przed podjęciem u Pana po raz pierwszy pracy był zarejestrowany w urzędzie pracy przez okres ponad 6 miesięcy.

Wskazujemy, że zatrudnienie w 2018 r. osoby bezrobotnej na okres roku nie spowodowało zaliczenia go do liczby pracowników – na mocy art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. g ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ jak Pan wskazał – okres zarejestrowania pracownika w urzędzie pracy trwał ponad 6 miesięcy w okresie bezpośrednio poprzedzającym jego zatrudnienie u Pana.

Jednak zatrudnienie tej samej osoby – po upływie poprzedniej umowy o pracę zawartej na czas określony i potem nieokreślony – na podstawie kolejnych umów o pracę, ma wpływ na ocenę warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej oraz wysokość podatku dochodowego opłacanego przez Pana, ponieważ nie zostały spełnione przesłanki o których mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. g ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Osoba zatrudniona przez Pana na kolejną umowę o pracę nie posiada bowiem w momencie zawarcia tej kolejnej umowy o pracę statusu osoby bezrobotnej w okresie co najmniej 6 miesięcy w okresie bezpośrednio poprzedzającym jej zatrudnienie. W okresie bezpośrednio poprzedzającym zawarcie kolejnej umowy o pracę osoba ta posiadała status osoby zatrudnionej (pracownika).

Zatem zatrudnienie tej osoby na podstawie drugiej i trzeciej umowy o pracę spowodowało zaliczenie jej do liczby pracowników, co w konsekwencji spowodowało utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej.

Reasumując – podpisując z opisanym pracownikiem zatrudnionym na podstawie art. 25 ust. 6 pkt 2g ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym kolejne umowy o pracę (drugą i trzecią), utracił Pan prawo do rozliczania się z podatku dochodowego w formie karty podatkowej, gdyż kolejne umowy o pracę z tym samy pracownikiem to nie jest już zatrudnienie zgodnie z art. 25 ust. 6 pkt 2g ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podatkowej, a to oznacza, że przekroczył Pan dopuszczalny limit zatrudnienia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).