Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU: 62.01.12 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii inform... - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.155.2022.2.AS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.155.2022.2.AS

Temat interpretacji

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU: 62.01.12 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych; 62.01.11.0 - usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania; 74.1 - usługi w zakresie specjalistycznego projektowania; 8,5% oraz 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych jest prawidłowe w części dotyczącej usług sklasyfikowanych jako 62.01.12 i 62.01.11.0 oraz nieprawidłowe w części dotyczącej usług sklasyfikowanych jako 74.1.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Został on uzupełniony – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 maja 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, prowadzącą działalność gospodarczą w formie jednoosobowej. Zgodnie z treścią wpisu do CEIDG (Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej) przeważający przedmiot działalności Wnioskodawcy określony został jako 74.10.Z - działalność w zakresie specjalistycznego projektowania. Dodatkowo, jako pozostały zakres prowadzonej działalności Wnioskodawca wskazał na poniższe kody PKD: 18.13.Z - działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku oraz 73.11.Z - działalność agencji reklamowych.

W ramach tak prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca współpracuje z podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą (dalej: Zlecający) w oparciu o umowę współpracy gospodarczej (dalej: Umowa), w ramach których świadczy usługi z zakresu Brand Design. Zakres świadczeń realizowany na rzecz i zlecenie Zlecającego obejmuje regularne czynności, które w Umowie określone zostały ogólnie świadczenia na rzecz Zamawiającego wszelkich usług z zakresu projektowania graficznego według zapotrzebowania zgłaszanego przez Zlecającego, w szczególności w następującym zakresie: UI/UX Design. Niemniej w praktyce czynności te sprowadzają się do następujących czynności/usług:

a)prowadzenie warsztatów z klientami Zlecającego mających na celu zdefiniowanie potrzeb, wymagań i założeń dla tworzonej marki klienta Zlecającego;

b)analiza rynkowa konkurencji klienta Zlecającego i istniejących rozwiązań związanych z analogicznymi markami;

c)badanie grup docelowych, badanie potrzeb odbiorców tworzonej marki;

d)opracowanie koncepcji komunikacji marki w warstwie językowej i wizualnej;

e)projektowanie elementów wizualnych marki tworzący spójny system komunikacji wizualnej marki, przygotowanie plików produkcyjnych dla różnych mediów (druk, ekran, oznaczenie biura, etc.);

f)opracowanie wytycznych do systemu komunikacji, tj. jak marka ma się komunikować w przyszłości w warstwie wizualnej (kolory, czcionki, zabiegi stylistyczne, zdjęcia) i językowej;

g)przekazanie klientowi Zlecającego w formie dokumentacji (wytycznych) i plików opisujących jak należy stosować opracowany system komunikacji marki.

Głównym wynikiem realizowanych prac, oprócz przekazanych w trakcie prowadzonych rozmów i warsztatów wytycznych, jest tzw. Brand Book, stanowiący usystematyzowany zbiór wytycznych i plików kompleksowo opisujących markę firmy i spójne sposoby jej wykorzystania. W konsekwencji usługi świadczone na rzecz Zlecającego polegają na wykorzystaniu znajomości Wnioskodawcy na temat zachowań klientów Zlecającego, zrozumieniu ich potrzeb, a następnie zaprojektowaniu określonej koncepcji marki.

Podkreślenia wymaga fakt, iż Wnioskodawca nie wytwarza systemów gotowych do użycia przez klienta Zlecającego. Dokumentacja tworzona przez Wnioskodawcę obejmuje projekty wybranych elementów wizualnych marki (w tym animacje, które przedstawiają elementy składające się na daną markę w ujęciu dynamicznym) i instrukcje opisowe.

Dodatkowo, w wybranych projektach, działania Wnioskodawcy mogą obejmować również:

projekt struktury i zawartości strony internetowej klienta Zlecającego uwzględniającego założenia Brand Booka.

W ramach swoich obowiązków Wnioskodawca nie wykonuje czynności z zakresu programowania, tworzenia kodów etc., ani nie są związane z oprogramowaniem. Zadania te wykonywane są niezależnie przez programistów działających na zlecenie Zleceniodawcy bądź programistów zaangażowanych przez klienta Zlecającego.

Przenosząc powyższe zakresy usług na płaszczyznę PKWiU (2015) należy wskazać, że działalność wykonywana przez Wnioskodawcę obejmuje usługi związane z projektowaniem systemów identyfikacji wizualnej oraz standaryzacją marek w postaci ksiąg identyfikacji wizualnej (brand booków).

W celu rozwiania wątpliwości Wnioskodawca pragnie wskazać, iż nie realizuje działań w zakresie:

związanym stricte z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01), ani związanym z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), tzn. Wnioskodawca nie jest programistą (nie świadczy usług związanych z programowaniem), nie wytwarza, nie rozwija / ulepsza oprogramowania technologii informatycznych, a jedynie projektuje wizualnie i funkcjonalnie produkty cyfrowe. Warte podkreślenia jest to, iż Wnioskodawca nie wytwarza systemów / aplikacji / programów gotowych do użycia przez użytkownika. Dopiero dokumentacja przygotowana przez Wnioskodawcę w formie projektu jest przekazywana do programistów, którzy wykonując usługę 62.01.1 PKWiU tworzą gotowe do użycia produkty cyfrowe (w szczególności aplikacje mobilne). Tym samym należy uznać, iż Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU 62.01), a usługi realizowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mieszczą się pod symbolami PKWiU 62.01.11.0 i 62.01.12.0.

związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) - która zgodnie z wyjaśnieniami do klasyfikacji PKWiU (2015) obejmuje:

usługi związane z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.) sklasyfikowanych w 62.01.1.

usługi związane z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego sklasyfikowanych w 70.22.11.0.

usług reklamowych (PKWiU 73.1) - która zgodnie z wyjaśnieniami do klasyfikacji PKWiU (2015) obejmuje projektowanie i realizowanie kampanii reklamowych i ich umieszczenia w czasopismach, gazetach, radiu i telewizji, lub innych mediach, jak również projektowanie miejsc na cele reklamowe.

usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2). W tym zakresie jednak Wnioskodawca pragnie wskazać, iż celu poprawnej identyfikacji potrzeb i oczekiwań klienta Zlecającego Wnioskodawca musi zapoznać się z branżą, w której działa klient Zlecającego. W tym celu przeprowadza research, który można określić jako badanie rynku, których celem jest uzyskanie wiedzy na temat postaw i preferencji konsumentów (PKWiU 73.20.1). Niemniej wyniki takiego badania nie są celem świadczonych przez Wnioskodawcę usług, a jedynie wykorzystywane przez niego w ramach prac nad marką firmy. Działania Wnioskodawcy w tym zakresie mają wyłącznie charakter pomocniczy i nie stanowią celu samego w sobie, a jedynie mają pomóc Wnioskodawcy lepiej zorientować się w potrzebach klienta Zlecającego i docelowo lepiej zaprojektować daną markę.

specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1), z wyjątkiem opracowania elementów wizualnych marki (zgodnie z punktem e. powyżej) obejmujących projekty wybranych elementów wizualnych marki (w tym animacje, które przedstawiają elementy składające się na daną markę w ujęciu dynamicznym) i instrukcje opisowe.

Uzupełniająco Wnioskodawca pragnie wskazać, iż:

Wnioskodawca złożyła oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych osiąganych w 2022 r.

usługi opisane w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym nie są i nie będą świadczone na rzecz byłego pracodawcy (tj. Wnioskodawca nie uzyska w 2022 r. z prowadzonej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym (2021) lub bieżącym (2022 r.) w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy).

do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy (w szczególności Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, ani nie zamierza wytwarzać wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym).

Wnioskodawca nie dostarcza usług hostingu, bieżącego zarządzania aplikacją i zasobami danych.

zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę nie przekroczy 2 mln EUR;

Wnioskodawca nie wyklucza, iż będzie świadczył usługi objęte wnioskiem również na rzecz innych niż Zlecający podmiotów.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy za świadczenie na rzecz Zlecającego usług obejmuje wynagrodzenie z tytułu wszystkich świadczeń jakie Wnioskodawca wykonuje na rzecz Zlecającego na podstawie Umowy (w tym obejmuje wynagrodzenie za przeniesienie na Spółkę majątkowych praw autorskich).

Uzupełnienie wniosku

Przenosząc powyższe zakresy usług na płaszczyznę PKWiU (2015) należy wskazać, że działalność wykonywana przez Wnioskodawcę obejmuje usługi związane z projektowaniem systemów identyfikacji wizualnej oraz standaryzacją marek w postaci ksiąg identyfikacji wizualnej (brand booków), które mieszczą się w grupowaniu:

62.01.12 (usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych,

62.01.11.0 (usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania) oraz

74.1 (specjalistycznego projektowania) – przy czym, tak jak zostało wskazane we wniosku, specjalistyczne projektowanie obejmuje opracowanie elementów wizualnych marki (zgodnie z punktem e.) obejmujących projekty wybranych elementów wizualnych marki (w tym animacje, które przedstawiają elementy składające się na daną markę w ujęciu dynamicznym) i instrukcje opisowe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 5 marca 2021 r. (zgodnie z wpisem w CEIDG).

Zlecającym jest spółka komandytowa. Wnioskodawca nie jest wspólnikiem, ani członkiem zarządu Zlecającego.

Pytanie

Czy w przedstawionym zdarzeniu Wnioskodawca będzie mógł (na podstawie oświadczenia złożonego właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego) opodatkować usługi opisane w punktach a-h powyżej (stanowiące przedmiot działalności Wnioskodawcy) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% (zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy)?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi wymienione w punktach a-h opisane przez Wnioskodawcę powyżej będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% jako zgodne z PKWiU 62.01.12, tj. Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy).

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: Ustawa), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy użyte w Ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym).

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 Ustawy.

Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika (...), do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 Ustawy).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi w szczególności:

15% przychodów ze świadczenia usług w zakresie usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73),

14% przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1);

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem Oryginały oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej (...) (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8).

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Analizując powyższe przepisy należy wskazać, że symbole PKWiU opisujące usługi wykonywane przez Wnioskodawcę zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) (PKWIU 74.1.) oraz art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o) (PKWiU 73) Ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

Jak wynika z opisu przedstawionego przez Wnioskodawcę, usługi świadczone przez Wnioskodawcę dotyczą zasadniczo analizy wymagań biznesowych, zaprojektowaniu określonej koncepcji marki oraz wybranych elementów wizualnych marki (w szczególności logo), przygotowania dokumentacji etc., a tym samym nie będą spełniały definicji usług reklamowych (PKWiU 73.1 - projektowanie i realizowanie kampanii reklamowych i ich umieszczanie w czasopismach, gazetach, radiu i telewizji, lub innych mediach, jak również projektowanie miejsc na cele reklamowe) – Wnioskodawca bowiem nie jest zaangażowany w kampanie reklamowe.

Również trudno uznać, iż Wnioskodawca wykonuje wyłącznie działania w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1), które zgodnie z klasyfikacją obejmują odpowiednio:

Dział 74 - POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ PROFESJONALNA, NAUKOWA I TECHNICZNA:

74.1 – usługi w zakresie specjalistycznego projektowania

74.10 – usługi w zakresie specjalistycznego projektowania

74.10.1 - Usługi w zakresie specjalistycznego projektowania wnętrz, projektowania przemysłowego itp.

Grupowanie to obejmuje:

(i)usługi opracowywania projektów wystroju wnętrz i dekoracji, takie jak: planowanie i projektowanie przestrzeni wnętrz celem zaspokojenia fizycznych, estetycznych i funkcjonalnych potrzeb ludzi,

(ii)rysowanie projektów dekoracji wnętrz,

(iii)dekorowanie wnętrz,

(iv)usługi w zakresie projektowania wyrobów przemysłowych, tj. tworzenie i rozwój projektów i specyfikacji, które optymalizują użytkowanie, wartość i wygląd wyrobów, włącznie z określeniem materiałów, mechanizmów, kształtu, koloru i wykończeniem powierzchni wyrobu, biorąc pod uwagę cechy i potrzeby użytkowników, bezpieczeństwo, popyt, sposób dystrybucji, użytkowanie i konserwację.

(v)usługi projektowania wzornictwa rozmaitych wyrobów poprzez harmonizację względów estetycznych z wymogami technicznymi i pozostałymi wymogami, takie jak projektowanie mebli, projektowanie odzieży, obuwia i biżuterii, projektowanie estetyczne rozmaitych pozostałych wyrobów konsumenckich,

(vi)usługi projektowania opakowań,

(vii)produkcję modeli trójwymiarowych,

(viii)usługi projektowania graficznego, w tym reklam, ilustracji, plakatów.

- 74.10.2 - Oryginały projektów.

Bez wątpienia Wnioskodawca nie zajmuje się projektowaniem wnętrz. Analogicznie, projektowanie, które wykonuje Wnioskodawca nie obejmuje projektowania wyrobów przemysłowych, opakowań, etc. W skład świadczonych usług wchodzą jednak objęte grupowaniem 74.1 PKWiU usługi projektowania graficznego, którego wyrazem są tworzone przez Wnioskodawcę elementy wizualne marki obejmujące projekty wybranych elementów wizualnych marki (w tym animacje, które przedstawiają elementy składające się na daną markę w ujęciu dynamicznym) i instrukcje opisowe. Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę znacznie wykracza jednak poza projektowanie graficzne. Brand Book będący rezultatem prac Wnioskodawcy jest kompleksowym zbiorem wytycznych i plików kompleksowo opisujących markę firmy i spójne sposoby jej wykorzystania. W konsekwencji, usługi świadczone na rzecz Zlecającego polegają na wykorzystaniu znajomości Wnioskodawcy na temat zachowań klientów Zlecającego, zrozumieniu ich potrzeb, a następnie zaprojektowaniu określonej koncepcji marki klienta Zlecającego i jej wizualizacji.

Mając więc na uwadze powyższą analizę przepisów oraz zakres opisanych we wniosku usług świadczonych przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy (tak długo jak spełniane nadal będą przez Wnioskodawcę pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie).

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w znanych mu interpretacjach podatkowych wydanych w zbliżonych stanach faktycznych, w szczególności:

interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) z 14 lipca 2021 r. (sygn. 0115-KDIT1.4011.328.2021.1.MK);

interpretacji DKIS z 29 kwietnia 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.53.2021.3.MM);

interpretacji DKIS z 26 kwietnia 2017 r. (sygn. 1061-IPTPB1.4511.110.2017.2.ISL).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

14% przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c;

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazała Pani, że zakres świadczonych przez Panią usług jest sklasyfikowany wg symbolu PKWiU:

62.01.12 usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych,

62.01.11.0 usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania,

74.1 – usługi w zakresie specjalistycznego projektowania,

przy czym nie świadczy Pani usług związanych z oprogramowaniem.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług mieszczących się w grupowaniu 62.01.12 oraz 62.01.11.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług mieszczących się w grupowaniu 74.1 prawidłową stawką jest stawka 14% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określona w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).