Ustalenie właściwej stawki ryczałtu. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.575.2022.2.KP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.575.2022.2.KP

Temat interpretacji

Ustalenie właściwej stawki ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 15 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 14 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 września 2022 r. (wpływ 19 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług pośrednictwa w sprzedaży zaawansowanych systemów informatycznych. Przeważający przedmiot działalności Wnioskodawczyni zgodnie z klasyfikacją PKD to 74.90.Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Wnioskodawczyni świadczy usługi na podstawie umów o współpracę zawartych z Kontrahentami. W celu realizacji umów Wnioskodawczyni poszukuje klientów zainteresowanych nabyciem produktów informatycznych oferowanych przez jej Kontrahentów. Z tytułu świadczonych usług Wnioskodawczyni otrzymuje od Kontrahentów wynagrodzenie.

Przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest kompleksowa usługa, która w pierwszej kolejności polega na poszukiwaniu i pozyskiwaniu klientów, którzy są zainteresowani zakupem produktów dostępnych u jej Kontrahentów. W tym celu Wnioskodawczyni nawiązuje kontakt z potencjalnymi klientami, w oparciu o dane pozyskane od klientów dokonuje analizy ich potrzeb, a następnie przedstawia wycenę sprzedaży oraz wdrożenia produktu tego Kontrahenta, którego produkt najlepiej wpisuje się w zapotrzebowanie klienta i odpowiada jego indywidualnym potrzebom.

W trakcie procesu sprzedaży są organizowane (…). Pozytywne zakończenie prób skutkuje wdrożeniem danego systemu informatycznego w przedsiębiorstwie Klienta. Wdrożenia systemu dokonuje zespół informatyczny Kontrahenta, natomiast Wnioskodawczyni opracowuje specyfikację biznesowych oraz technicznych wymagań klienta.

Praca Wnioskodawczyni polega także na nadzorowaniu działań wdrożeniowych oraz zapewnieniu prawidłowej komunikacji pomiędzy Kontrahentem a danym klientem. Zadaniem Wnioskodawczyni jest więc dbanie o satysfakcję klienta oraz budowa długofalowych relacji biznesowych. W żadnym jednak razie realizowane przez Wnioskodawczynię usługi nie są związane z wytwarzaniem, rozwojem lub implementacją oprogramowania – Wnioskodawczyni nie wykonuje żadnych czynności z zakresu oprogramowania, a jedynie dba o właściwy przebieg wdrożenia z punktu widzenia procesu (dotrzymywanie terminów, prawidłowa komunikacja, wyjaśnianie wątpliwości, itp.).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że usługi faktycznie wykonywane przez Wnioskodawczynię – zgodnie z informacją wskazaną we wniosku – sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

W 2021 roku Wnioskodawczyni uzyskała przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie są:

-związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

-związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

-objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

-związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

-w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

-związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W odniesieniu do działalności Wnioskodawczyni nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy przychód z działalności usługowej opisanej we wniosku może podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: u.z.p.d.)?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni oferowane przez nią usługi mogą zostać opodatkowane stawką w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 u.z.p.d., z których żadna nie występuje w niniejszej sprawie.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę określona w art. 12 ust. 1 u.z.p.d. Jeżeli w ustawie nie przewidziano dla danego rodzaju usługi szczególnej stawki, działalność usługową należy opodatkować stawką 8,5%.

Opisanym w stanie faktycznym usługom świadczonym przez Wnioskodawczynię najbardziej odpowiada grupowanie PKWiU 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” (zgodnie z PKWiU z 2015 r.).

Dla usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny ustawodawca nie przewidział szczególnej stawki, w związku z czym takie usługi należy opodatkować zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. Zgodnie więc z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej (tak też Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych z: dnia 7 maja 2021 roku, 0113-KDIPT2-1.4011.131.2021.2.MD; dnia 7 lipca 2021 roku, 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST.

Mając na uwadze, iż opisane na wstępie usługi nie zostały wymienione w art. 12 u.z.p.d. jako odrębna działalność, dla której ustawodawca przewidział inną niż 8,5% stawkę podatku oraz że nie występują negatywne przesłanki określone w art. 8 u.z.p.d., to w ocenie Wnioskodawczyni może ona zastosować 8,5% stawkę zryczałtowanego podatku w stosunku do przychodów z działalności opisanej we wniosku.

Jednocześnie – w ocenie Wnioskodawczyni – przedmiotem jej działalności nie jest doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), usługi w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) bądź usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Nadmienić także należy, że Wnioskodawczyni złożyła do Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…) oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego przed 20-tym lutym 2022 roku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pani oświadczeniem – w odniesieniu do działalności, którą Pani prowadzi, nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą, świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Wskazała Pani też, że w 2021 roku uzyskała Pani przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, są opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychód z działalności usługowej opisanej we wniosku może podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Powołane przez Panią interpretacje zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).