Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% - usługi sprzątania i mycia okien. - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4011.500.2022.2.KW

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4011.500.2022.2.KW

Temat interpretacji

Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% - usługi sprzątania i mycia okien.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualne

13 czerwca 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 5 sierpnia 2022 r. (data wpływu 5 sierpnia 2022 r.), oraz z 9 sierpnia 2022 r. ( data wpływu 9 sierpnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Podatnik (…) (dalej Podatnik) jest zatrudniona na umowie o pracę w firmie „(…)” na czas nieokreślony w niepełnym wymiarze godzin na stanowisku kadrowo-biurowym. Podatnik ma sprecyzowany zakres obowiązków, które wykonuje w firmie „(…)” o czym stanowi załącznik do jej umowy.

Przedmiotowy zakres obowiązków wygląda następująco:

prowadzenie teczek osobowych pracowników;

nadzór na ewidencją czasu pracy (elektroniczny system RCP);

przygotowywanie dla biura rachunkowego raportów czasu pracy zatrudnionych, ewidencji wniosków urlopowych, zwolnień lekarskich (w tym monitorowanie konta firmy w systemie ZUS-PUE) i innych dokumentów związanych z czasem pracy;

prowadzenie dokumentacji związanej z PPK i ubezpieczeniem grupowym;

systematyczne wysyłanie do biura rachunkowego dokumentów kosztowych (skanowanie i archiwizacja);

dbałość o przestrzeganie praw i obowiązków wynikających z obowiązującego Regulaminu Pracy;

dbałość o organizację pracy w obrębie stanowiska pracy zgodne z obowiązującymi przepisami i zasadami BHP i Ppoż. oraz inne czynności zlecone przez przełożonego.

Firma „(…)” zleca szereg usług dotyczących sprzątania podmiotowi zewnętrznemu. Na te usługi składają się m.in. usługi niespecjalistycznego sprzątania obiektów, usługi mycia okien oraz usługi sprzątania specjalistycznego za pomocą przeznaczonych do tego urządzeń. Podatnik chce rozpocząć własną działalność gospodarczą polegającą na powyższych usługach i rozliczać się z pomocą zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, a przy tym nie chce rezygnować ze swojego obecnego zatrudnienie w firmie „(…)”. Profil działalności gospodarczej, którą chce rozpocząć nie będzie pokrywał się z obecnie wykonywanymi na rzecz firmy „(…)” obowiązkami.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni rozpoczęła prowadzenie działalności w dniu 4 lipca 2022 r.

Wnioskodawczyni jest objęta nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce.

Wnioskodawczyni nie złożyła Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni rozlicza się na ten moment za pomocą skali. Wnioskodawczyni chce przejść na zryczałtowaną formę opodatkowania z początkiem przyszłego roku.

Wnioskodawczyni osiągnęła pierwszy dochód w miesiącu sierpień 2022 roku.

Usługi , które Wnioskodawczyni świadczy w ramach działalności gospodarczej zostały sklasyfikowane pod PKWiU 81.21.12.0- usługi niespecjalistycznego sprzątania pozostałych obiektów, PKWiU 81.22.11.0- usługi mycia okien, PKWiU- usługi sprzątania specjalistycznego.

Działalność Wnioskodawczyni spełnia warunki definicji działalności usługowej.

Wyłączenie zawarta w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, ze zm.) nie będą mieć zastosowania do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności.

Przychód uzyskany przez Wnioskodawcę nie przekroczy przedmiotowego limitu, który uniemożliwiałby przejście na zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt. 1 ustawy.

Wnioskodawczyni uzyskuje również przychody z tytułu umowy o pracę.

Pytanie

1.Czy podatnik (...) będzie uprawniona do rozliczania się ze swojej działalności za pomocą zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych?

2.Czy przedmiotowa działalność będzie objęta stawką ryczałtu w wysokości 8.5%?

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Podatnika przedmiotowa działalność może zostać objęta podatkiem zryczałtowanym pomimo świadczenia usług na rzecz swojego obecnego pracodawcy.

Art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że podmiot traci możliwości rozliczania się zryczałtowanym podatkiem dochodowym od wykonywanych przez siebie usług jeżeli świadczone przez niego usługi w ramach jego działalności gospodarczej na rzecz swojego byłego pracodawcy są tożsame z wykonywanymi przez niego w poprzednim roku lub w obecnym roku podatkowym obowiązkami w ramach stosunku pracy.

Podatnik wskazał, że zakres jego obowiązków z tytułu stosunku pracy, które wykonuje na rzecz firmy „(…)” nie jest tożsamy z przedmiotem działalność gospodarczej, którą chce wykonywać. Wskazała one, że zakres obowiązków jest wyraźnie sklasyfikowany przez jej umowę o pracę oraz załącznik do tej umowy, który został przedstawiony w stanie faktycznym do tej interpretacji.

Zakresem działalności gospodarczej Podatnika będzie świadczenie usług sprzątania specjalistycznego, niespecjalistycznego oraz mycia okien. Wnioskodawca wskazuje, że obowiązki, które wykonuje z tytułu umowy o pracy nie mogą być tożsame z tymi, które chce oferować firmie „(…)”, z uwagi na fakt, że wcześniej konieczne było zawiązywanie umów z podmiotami zewnętrznymi przez firmę „(…)”, pomimo jej obecność w firmie. Zakres jej obowiązków w firmie skupia się głównie na obowiązkach administracyjno - biurowych, a nie na świadczeniu usług sprzątania, które chce teraz świadczyć na rzecz firmy „(…)”.

Wskazać należy również, że ustawa nie zabrania rozliczania się podatkiem „ryczałtowym” pomimo pozostawania w stosunku pracy ze swoim obecnym pracodawcą pomimo założenia działalności gospodarczej.

Stanowisko w podobnej sprawie wyraziły organy podatkowe m.in. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 sierpnia 2010 r. o sygn. IBPBI/1/415-525/10/WRz, w której organ stwierdził, że mając na względzie cytowany wyżej przepis stwierdzić należy, iż w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym nie będzie on miał zastosowania, ponieważ specyfika usług, które Wnioskodawczym zamierza świadczyć na rzecz pracodawcy i związany z nimi zakres czynności nie wchodzą w zakres czynności dyrektora finansowego w Spółce z o.o., czynności które Wnioskodawca wykonuje w ramach stosunku pracy.

Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 marca 2022 r. o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.1072.2021.3.IM, w której organ stwierdził : „Reasumując - skoro czynności, jakie Pani wykonuje w ramach działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, na rzecz byłego pracodawcy nie odpowiadają czynnościom, które wykonywała Pani w roku poprzedzającym rok podatkowy (2021) w ramach stosunku pracy, to przysługuje Pani możliwość opodatkowania przychodów z tej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”.

W związku z powyższym Podatnik stwierdził, że w związku z faktem, że przedmiot jej działalności gospodarczej oraz usługi świadczone na rzecz swojego byłego pracodawcy nie są tożsame z wykonywanymi w ramach stosunku pracy, to będzie ona uprawiona do skorzystania ze zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów.

Ad. 2

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej. Pozarolnicza działalność gospodarcza w myśl art. 4 ust. pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest pozarolniczą działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT.

Art. 5a pkt. 6 ustawy o PIT definiuje działalność gospodarczą lub pozarolniczą działalność gospodarczą jako działalność zarobkową prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której przychody nie są zaliczane do przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt. 1,2 i 4-9.

Ta działalność to m.in.:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne działalność usługowa to działalność, która jest - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;

Symbole PKWiU czynności, które chce wykonywać Podatnik w ramach swojej działalności to:

a)PKWiU 81.21.12.0 - Usługi niespecjalistycznego sprzątania pozostałych obiektów

b)PKWiU 81.22.11.0 - Usługi mycia okien

c)PKWiU 81.22.12.0 - Usługi sprzątania specjalistycznego

Powyższa działalność będzie zgodna z definicją usług przyjętą przez ustawę o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższy stan faktyczny należy stwierdzić, że w ramach prowadzonej przez siebie działalności Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z 8.5% zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów w związku z art. 12 ust. 1 pkt. 5 podpunkt a.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Według art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazała Pani, że:

1)prowadzona przez Panią działalność będzie mieściła się w grupowaniu PKWiU 81.21.12.0 tj. usługi niespecjalistycznego sprzątania pozostałych obiektów, oraz PKWiU 81.22.11.0- usługi mycia okien,

2)do wykonywanej przez Panią działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

3)prowadzenie działalności gospodarczej rozpoczęła Pani 4 lipca 2022 roku. Aktualna forma opodatkowania Pani działalności to skala podatkowa. Chce Pani przejść na zryczałtowaną formę opodatkowania z początkiem przyszłego roku tj. 2023 r., więc stosowny wniosek o zmianę formy opodatkowania zostanie dopiero złożony ;

4)łączna kwota osiąganych przez Panią przychodów z tytułu prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej nie przekroczy w roku poprzednim kwoty 2 000 000 euro.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 81.21.12.0 oraz 81.22.11.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego, Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Wskazać jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu oraz nie wykonuje Pani usług wyłączających Panią z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe, jeżeli w terminie ustawowym złoży Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).