Opodatkowanie przychodów ryczałtem ewidencjonowanym. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.662.2022.2.RK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.662.2022.2.RK

Temat interpretacji

Opodatkowanie przychodów ryczałtem ewidencjonowanym.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiaganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 22 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania przychodów ryczałtem ewidencjonowanym. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 września 2022 r. (wpływ 29 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (przedstawiony we wniosku i jego uzupełnieniu)

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną od 2 września 2019 r. w CEIDG.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są w szczególności usługi objęte następującą klasyfikacją PKD:

§74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,

§70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Wnioskodawca nie przekroczył limitu 2 mln euro przychodu w poprzednim roku podatkowym, nie opłaca podatku wformie karty podatkowej; nie korzysta na podstawie odrębnych przepisów z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; nie osiąga w całości lub w części przychodów z tytułu: prowadzenia aptek; działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych; działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów; nie podejmuje wykonywania działalności (gdyż jak wskazano na początku prowadzi działalność gospodarczą od 2019 r.); nie był i nie jest zatrudniony, zatem nie wykonuje usług i nie sprzedaje towarów na rzecz byłego pracodawcy;

Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów (odrębnie za każdy rok podatkowy), a także posiada wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Wnioskodawca wskazuje, że w ramach wykonywanej działalności gospodarczej nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line; pakietów oprogramowania systemowego (PKWIU 58.29.1); pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2); oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line; lub związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60); z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0); związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1); objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2); związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02); w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0); związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Do Wnioskodawcy nie mają zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Wnioskodawca nie opłaca podatku w formie karty podatkowej; nie korzysta na podstawie odrębnych przepisów z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; nie osiąga w całości lub części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, (...), działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, (...), nie prowadzi działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; nie podejmuje wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem; w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków; samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Do Wnioskodawcy nie znajduje również zastosowania art. 8 ust. 2 i 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Wnioskodawca rozlicza osiągane przez siebie przychody na podstawie zryczałtowanego podatku dochodowego. Złożył On w 2022 r. na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm., dalej zwana „Ustawa”).

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi na rzecz polskich rezydentów podatkowych prowadzących działalność gospodarczą na terenie Polski (dalej jako: „Klienci”).

Najistotniejszą część działalności Wnioskodawcy stanowią usługi pozyskiwania kontrahentów dla jego Klientów wykonywane w ramach PKD 74.90.Z, które obejmują przede wszystkim:

-wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów zainteresowanych zakupem usług oferowanych przez Klientów;

-poszukiwanie nowych, potencjalnych Klientów oraz nawiązywanie kontaktów z nimi;

-prowadzenie negocjacji z potencjalnymi oraz dotychczasowymi Klientami;

-wsparcie sprzedaży usług świadczonych przez Klientów poprzez promowanie usług oferowanych przez Klientów;

-negocjowanie warunków umów i współpracy gospodarczej;

-prowadzenie negocjacji z potencjalnymi oraz dotychczasowymi Klientami;

-udział w spotkaniach, na których oferowane są usługi Klientów;

-pozyskiwanie podmiotów zainteresowanych w celu sprzedaży usług Klienta;

-nawiązywanie kontaktów z nowymi kontrahentami oraz utrzymywaniem kontaktów z kontrahentami Klientów;

-prezentacja oferty Klientów, negocjacja warunków biznesowych rozpoczęcia ewentualnej współpracy;

-podejmowanie działań zmierzających do intensyfikacji sprzedaży usług Klientów.

Wyżej wskazane usługi, zdaniem Wnioskodawcy, są sklasyfikowane, zgodnie z kodem PKWiU 74.90.12.0, tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Wnioskodawca świadczy usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca uzyskuje inne dochody podlegające opodatkowaniu, które należą do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W piśmie z 23 września 2022 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług.

Usługi te zaklasyfikowane są jako PKWiU o oznaczeniu 74.90.12.0 tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Wnioskodawca wskazał, że w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym Wnioskodawca zamierza skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca uzyskał przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Wnioskodawca nie prowadził działalności w formie spółki, w której suma przychodów wspólników spółki z tej działalności przekroczyłaby kwotę 2 000 000 euro.

Wnioskodawca wskazał, że klientami, dla których wykonuje usługi są polscy rezydenci podatkowi prowadzący działalność gospodarczą na terenie Polski zarówno w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, jak i w formie spółki. Wnioskodawca nie jest wspólnikiem spółki, dla której wykonuje usługi.

Wnioskodawca wskazuje, że w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem 74.90.12.0 PKWiU:

-wyszukuje i pozyskuje klientów zainteresowanych zakupem usług,

-poszukuje nowych, potencjalnych klientów oraz nawiązuje kontakty z nimi,

-prowadzi negocjacje z potencjalnymi oraz dotychczasowymi klientami,

-wspiera sprzedaż usług świadczonych przez klientów poprzez promowanie usług,

-negocjuje warunki umów i współpracy gospodarczej,

-prowadzi negocjacje z potencjalnymi oraz dotychczasowymi klientami,

-bierze udział w spotkaniach, na których oferowane są usługi klientów,

-pozyskuje podmioty zainteresowane w celu sprzedaży usług klienta,

-nawiązuje kontakty z nowymi kontrahentami oraz utrzymuje kontakty z kontrahentami klientów,

-prezentuje oferty klientów, negocjuje warunki biznesowe rozpoczęcia ewentualnej współpracy,

-podejmuje działania zmierzające do intensyfikacji sprzedaży usług klientów.

Wnioskodawca wskazuje, że wykonywane usługi na rzecz klientów nie są związane:

-ze świadczeniem usług fotograficznych (PKWiU 74.2) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. q) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

-nie są związane ze świadczeniem usług tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r) ww. ustawy.

Pytanie

Czy w stanie faktycznym, Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania osiąganych przez siebie przychodów z tytułu świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (PKWiU 74.90.12.0) na rzecz klientów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania osiąganych przez siebie przychodów z tytułu świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (PKWIU 74.90.12.0) na rzecz klientów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 Ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W świetle art. 14 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, co wynika z art. 8 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, przy czym podkreślenia wymaga, że Wnioskodawca nie świadczy usług, które podlegają wyłączeniu na podstawie ww. przepisu Ustawy.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 Ustawy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% z przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stosownie natomiast do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy, użyte w niej określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność spełnia warunki definicji działalności usługowej zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z przedstawionym zakresem świadczonych przez Wnioskodawcę usług, zostaną one zakwalifikowane do kodu PKWiU 74.90.12.0 tj. usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę w zakresie PKWiU 74.90.12.0 nie zostały określone w żadnym z podpunktów w wyliczeniu przedstawionym w art. 12 Ustawy, stąd właściwą stawką będzie ta wskazana w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy.

Podobne stanowisko można odnaleźć w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

-z 14 czerwca 2022 r., Nr 0115-KDWT.4011.239.2022.2.MDO;

-z 31 maja 2022 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.289.2022.2.KP;

-z 12 maja 2022 r., Nr 0115-KDWT.4011.149.2022.2.AJ

Mając zatem na uwadze powołane powyżej przepisy, praktykę interpretacyjną oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie uprawniony, w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych przez Niego z tytułu działalności gospodarczej, wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu, gdyż spełnia ustawowe przesłanki do opodatkowania w tej formie. Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej, sklasyfikowanych jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, sklasyfikowane zgodnie z PKWiU 74.90.12.0 mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

‒ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)  odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)  są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)  wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)  uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)  uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

‒ jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Z kolei, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane są zgodnie z klasyfikacją PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan usługi na rzecz klientów - polskich rezydentów podatkowych prowadzących działalność gospodarczą na terenie Polski, zarówno w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, jak i w formie spółki. Złożył Pan w 2022 r. na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane przepisy prawne wskazać należy, że będzie Pan uprawniony do opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń na rzecz klientów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zaznaczyć należy, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jesteśmy związani wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Pana oraz Pana stanowiskiem w sprawie, tym samym dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych należy wskazać, że dotyczą one konkretnych i indywidualnych spraw podatników w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z  29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).