Usługi polegające na organizacji i prowadzeniu szkoleń, usługi związane z administracyjną obsługą biura, usługi pośrednictwa. - Interpretacja - 0115-KDWT.4011.187.2022.4.BK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 3 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.187.2022.4.BK

Temat interpretacji

Usługi polegające na organizacji i prowadzeniu szkoleń, usługi związane z administracyjną obsługą biura, usługi pośrednictwa.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony w dniach 27 kwietnia 2022 r. i 27 maja 2022 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym (tj. posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.; dalej: „ustawa o PIT”).

Jest Pan adwokatem wpisanym do Krajowego Rejestru Adwokatów i Aplikantów Adwokackich i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod własnym imieniem na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (dalej: „CEIDG”) od (...) grudnia 2010 r. Zgodnie z wpisem do CEIDG głównym przedmiotem Pana działalności jest świadczenie usług prawniczych sklasyfikowanych pod kodem PKD 69.10.Z (PKWiU 69.10.1) - działalność prawnicza. Podklasa to obejmuje reprezentowanie interesów jednej strony przeciw drugiej stronie przed sądem lub innym ciałem orzekającym, prowadzone przez adwokatów, radców prawnych lub pod ich nadzorem, doradztwo i reprezentowanie w sprawach cywilnych, doradztwo i reprezentowanie w sprawach karnych, doradztwo i reprezentowanie w przypadkach sporów pracowniczych, doradztwo prawne i ogólne konsultacje, przygotowywanie dokumentów prawnych w zakresie: statutów, umów, porozumień i innych dokumentów związanych z prowadzeniem firm, dokumentacji patentowej i praw autorskich, przygotowywanie innych dokumentów prawnych, np.: testamentów, pełnomocnictw, działalność notariuszy, komorników, sędziów polubownych, rzeczników patentowych, radców prawnych, mediatorów sądowych. Podklasa ta nie obejmuje działalności sądów, sklasyfikowanej w PKD 84.23.Z.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pan również inne usługi, które nie są usługami prawniczymi, tj.:

„i”. usługi pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów, sprzedaży i negocjacjach biznesowych z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami;

„ii”. usługi związane z administracyjną obsługą biura, w szczególności:

a)sporządzanie dokumentów;

b)sporządzanie pism urzędowych;

c)sporządzanie pism firmowych;

d)archiwizacja poczty e-mail;

e)edycja i korekta dokumentów;

f)obsługa poczty elektronicznej;

g)skanowanie i drukowanie dokumentów w siedzibie klienta;

h)przygotowywanie i opisanie dokumentów;

i)przekazywanie dokumentacji do urzędów;

j)pomoc i wsparcie w organizacji firmy i biura;

k)czynności techniczne związane z windykacją należności, tj. rejestrowanie czynności windykacyjnych w systemie, przesyłanie pism i wezwań do dłużników, kontakt telefoniczny i mailowy z dłużnikami.

„iii”. usługi polegające na organizacji i prowadzeniu szkoleń z zakresu zagadnień prawnych dotyczących w szczególności obszaru prawa nieruchomości oraz szkoleń z zakresu zagadnień merytorycznych związanych z konstruowaniem i obsługą umów.

Wskazane usługi mogą być świadczone na rzecz podmiotów niepowiązanych i powiązanych, w tym spółki komandytowej świadczącej usługi doradztwa prawnego, w której jest Pan wspólnikiem. Umowę ze spółką komandytową w której jest Pan wspólnikiem zawarł Pan w dniu 30 listopada 2018 r.

Do 2021 r. z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, opodatkowany był Pan podatkiem liniowym wg. stawki 19%, tj. na zasadach określonych w art. 30c w zw. z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT. W bieżącym roku podatkowym (tj. w roku 2022) zmienił Pan formę opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej z podatku liniowego na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (dalej: „ryczałt”) uregulowany w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1993, ze zm.; dalej: „ustawa o ryczałcie”). Złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym 2022 r.

W ramach prowadzonej działalności wykonuje Pan wolny zawód w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie - jest adwokatem wykonującym działalność gospodarczą osobiście i nie zatrudniającym na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Do przychodów wykonywanej w ramach wolnego zawodu z działalności prawniczej zaklasyfikowanej do kodu PKD 69.10.Z (PKWiU 69.10.1) będzie Pan stosował stawkę ryczałtu 17% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, a przychód osiągnięty z tytułu świadczenia pozostałych usług wskazanych w stanie faktycznym zamierza opodatkować stawką ryczałtu 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) i c) ustawy o ryczałcie (co jest przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej).

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie będzie Pan prowadził ewidencję przychodów w sposób umożliwiający przypisanie poszczególnych przychodów do odpowiedniej stawki ryczałtu.

Nie przekroczył Pan w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym planuje zmianę formy opodatkowania przychodów na ryczałt, limitu kwoty przychodów w wysokości równowartości 2 000 000 euro zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie.

Dodatkowo, w zakresie prowadzonej przez Pana działalności nie występują przesłanki negatywne, implikujące brak możliwości wyboru ryczałtu jako formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Usługi przedstawione w stanie faktycznym i będące przedmiotem wniosku sklasyfikował Pan jako:

usługi pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów, sprzedaży i negocjacji - grupowanie PKWiU 74.90.12,

usługi związane z administracyjną obsługą biura - grupowanie PKWiU 82.11.1,

usługi polegające na organizacji i prowadzeniu szkoleń z zakresu zagadnień prawnych dotyczących w szczególności obszaru prawa nieruchomości oraz szkoleń z zakresu zagadnień merytorycznych związanych z konstruowaniem i obsługą umów - grupowanie PKWiU 85.59.19.

Czynności wskazane we wniosku, w szczególności dotyczące usług związanych z administracyjną obsługą biura wymienione w punkcie „ii” wniosku, nie są związane z istotą zawodu adwokata, tj. nie są wykonywane przez Pana w ramach wolnego zawodu.

Wykonując czynności będące przedmiotem wniosku nie posługuje się Pan tytułem adwokata, gdyż nie są to czynności związane ze świadczeniem pomocy prawnej. Jedynie czynności związane z pomocą prawną świadczoną na rzecz klientów adwokata mają związek z zawodem adwokata.

W ramach czynności wskazanych we wniosku w punkcie „ii” m.in. wykonuje Pan wszelkiego rodzaju czynności administracyjne i techniczne związane z obsługą biura, w tym ewidencjonuje i rozlicza czas pracy poświęcony na danego klienta, przedstawia wyliczenia konieczne do wystawienia faktur, archiwizuje maile, skanuje i drukuje niezbędne dokumenty, wykonuje pozostałe czynności dotyczące pomocy i wsparcia spółki i biura np. sprawdza wpływ wynagrodzeń za usługi, dokonuje przelewów itp. – spółka, w której jest Pan wspólnikiem nie zatrudnia/nie współpracuje z osobami trzecimi, które byłyby odpowiedzialne za kwestie pracownicze (HR), obsługę biura (office manager, asystentka), listę płac (pay roll), wysyłanie faktur klientom, pilnowanie dokonywania płatności przez klientów na czas, windykacja zaległych wpłat itp. – za te wszystkie kwestie odpowiada m.in. Pan. Jednocześnie wykonywanie powyższych czynności przez Pana jest niezbędne, gdyż w ramach spółki działa zespół prawników, a co za tym idzie koniecznym jest zapewnienie mu wsparcia administracyjno-technicznego.

Ma Pan możliwość wyodrębnienia przychodów z tytułu przedmiotowych czynności wskazanych we wniosku na podstawie prowadzonej na bieżąco ewidencji czasu pracy.

Nie posługuje się Pan tytułem adwokata wykonując czynności będące przedmiotem wniosku. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze „Zawód adwokata polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami”. Tym samym tylko w zakresie ww. powołanych czynności może Pan posługiwać się tytułem adwokata. W zakresie usług będących przedmiotem wniosku, tj. usług pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów, sprzedaży, negocjacji biznesowych, usług związanych z obsługą techniczną i administracyjną biura oraz usługi polegające na organizacji i prowadzeniu szkoleń z zakresu prawa, nie posługuje się Pan tytułem adwokata.

Dodatkowo wskazuje Pan, że Pana rolą, wynikającą z kodeksu spółek handlowych jak również umowy spółki, jako komplementariusza spółki komandytowej jest reprezentowanie spółki na zewnątrz. Natomiast czynności takie jak m.in. pozyskiwanie klientów dla spółki wykraczają poza zakres reprezentacji spółki i mogą być przedmiotem wykonania jedynie na podstawie odrębnej delegacji takich usług na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Ponadto czynności opisane we wniosku nie są związane z reprezentacją spółki, o której mowa powyżej.

Wskazuje Pan, że nie jest jednym wspólnikiem w ramach spółki, ponieważ spółka posiada dwóch komandytariuszy, którzy nie są adwokatami (nie wykonują wolnych zawodów) i w rezultacie czynności pośrednictwa i inne, które są wykonywane na rzecz spółki nie mogą być uznane za czynności podejmowane w ramach własnej działalności gospodarczej.

Jednocześnie umowa spółki nie zobowiązuje Pana, jako komplementariusza, do świadczeń osobistych polegających na ww. czynnościach albo czynnościach świadczenia pomocy prawnej, a co za tym idzie musi je Pan wykonywać w ramach jakiegokolwiek stosunku prawnego np. umowy o współpracę.

Usługi będące przedmiotem wniosku, tj. usługi pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów, sprzedaży, negocjacji biznesowych, usługi związane z obsługą techniczną i administracyjną biura oraz usługi polegające na organizacji i prowadzeniu szkoleń z zakresu prawa są świadczone dla tego samego zleceniodawcy, którym jest spółka komandytowa i w której jest Pan wspólnikiem.

Nie zamierza Pan dokonywać innych czynności poza zmianą formy opodatkowania, w szczególności nie zamierza zmienić zakresu usług świadczonych na rzecz spółki komandytowej. Zakres usług świadczonych przez Pana w 2021 r. (kiedy był Pan opodatkowany podatkiem liniowym) jak i zakres usług świadczonych obecnie przez Pana tj. w 2022, nie uległ zmianie i nie ulegnie zmianie w najbliższej przyszłości.

Pytania

1.Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów, sprzedaży oraz negocjacjach biznesowych w zakresie przedstawionym w opisie stanu faktycznego podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie?

2.Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług związanych z administracyjną obsługą biura w zakresie przedstawionym w opisie stanu faktycznego podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie?

3.Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług polegających na organizacji i prowadzeniu szkoleń w zakresie przedstawionym w opisie stanu faktycznego podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

W zakresie pytania nr 1

Pana zdaniem przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów, sprzedaży oraz negocjacjach biznesowych w zakresie przedstawionym w opisie stanu faktycznego podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

W zakresie pytania nr 2

Pana zdaniem przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług związanych z administracyjną obsługą biura w zakresie przedstawionym w opisie stanu faktycznego podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

W zakresie pytania nr 3

Pana zdaniem przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług polegających na organizacji i prowadzeniu szkoleń w zakresie przedstawionym w opisie stanu faktycznego podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o ryczałcie.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wskazuje, iż ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1 e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym - w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy - źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 tej ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o ryczałcie wskazuje z kolei, że podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Dodatkowo, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie. Zgodnie z tym artykułem opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1 b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy stawka ryczałtu 8,5% znajduje zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 1 -4 oraz 6-8 ustawy o ryczałcie. Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ww. ustawy stawka ryczałtu 8,5% znajduje zastosowanie przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Mając to na uwadze stoi Pan na stanowisku, że osiągane przez niego przychody z tytułu świadczonych usług pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów, sprzedaży i negocjacjach, usług polegających na organizacji i prowadzeniu szkoleń z zakresu zagadnień prawnych dotyczących w szczególności obszaru prawa nieruchomości oraz szkoleń z zakresu zagadnień merytorycznych związanych z konstruowaniem i obsługą umów oraz usługi związane z administracyjną obsługą biura mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% odpowiednio na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) i art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ww. ustawy.

Jak zostało powyżej wskazane, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy stawka ryczałtu 8,5% znajduje zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 1 -4 oraz 6-8 ustawy o ryczałcie. Przepis ten wskazuje wprost, że stawkę ryczałtu 8,5% należy stosować do przychodów z działalności usługowej, do których nie znajdują zastosowania inne, szczególne przepisy art. 12 dotyczące stawek ryczałtu.

Tym samym Pana zdaniem usługi pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów, sprzedaży i negocjacjach powinny podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie - jako że usługi te nie zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem na podstawie art. 8 i nie znajdują do nich zastosowania inne, szczegółowe przepisy art. 12 dotyczące stawek ryczałtu. Pana zdaniem usługi te mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej z 15 grudnia 2021 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.778.2021.2.MM, w której organ wskazał, że: „Przedmiotem tej działalności jest: wyszukiwanie potencjalnych Kontrahentów na podstawie przedstawionych przez Zleceniodawcę kryteriów, kontaktowanie się z potencjalnymi Kontrahentami w celu przedstawienia oferty Zleceniodawcy, utrzymywanie relacji z potencjalnymi Kontrahentami w imieniu Zleceniodawcy, weryfikacja ofert na rynku usług danej branży, opcjonalnie, na wniosek Zleceniodawcy, po podpisaniu przez Zleceniodawcę umowy z danym Kontrahentem, może Pan stać się osobą kontaktową między Kontrahentem a Zleceniodawcą i pilnować wywiązywania się przez strony ze zobowiązań, wynikających z zawartej między nimi umowy. Usługi te mieszczą się w klasyfikacji PKWIU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Reasumując - przychód z działalności związanej ze świadczeniem usług w zakresie pośrednictwa w interesach może być opodatkowany przez Pana w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Pana zdaniem również usługi związane z administracyjną obsługą biura, w szczególności:

a)sporządzanie dokumentów;

b)sporządzanie pism urzędowych;

c)sporządzanie pism firmowych;

d)archiwizacja poczty e-mail;

e)edycja i korekta dokumentów;

f)obsługa poczty elektronicznej;

g)skanowanie i drukowanie dokumentów w siedzibie klienta;

h)przygotowywanie i opisanie dokumentów;

i)przekazywanie dokumentacji do urzędów;

j)pomoc i wsparcie w organizacji firmy i biura;

k)czynności techniczne związane z windykacją należności, tj. rejestrowanie czynności windykacyjnych w systemie, przesyłanie pism i wezwań do dłużników, kontakt telefoniczny i mailowy z dłużnikami,

powinny podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie - jako że usługi te nie zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem na podstawie art. 8 i nie znajdują do nich zastosowania inne, szczegółowe przepisy art. 12 dotyczące stawek ryczałtu. Pana zdaniem usługi te mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 82.11.1 - Usługi związane z administracyjną obsługą biura.

Pana stanowisko w powyższym zakresie zostało potwierdzone m.in. w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego:

z 25 maja 2021 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.279.2021.1 .MD, w której organ wskazał, że: „Zauważyć należy, że co do zasady - przychody z działalności usługowej w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy. Z opisu sprawy, jak i analizy przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie wynika, aby świadczone przez Wnioskodawczynię usługi były wyłączone z opodatkowania, bądź objęte inną stawką ryczałtu. Wobec powyższego przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług administracyjnych objętych grupowaniem PKWiU 82.11, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni co do prawidłowości stosowanej stawki ryczałtu należy uznać za prawidłowe.”;

z 30 lipca 2021 r., nr 0115-KDIT1.4011.346.2021.2.MR, w której organ uznał, że: „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że Wnioskodawca może wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 82.11.10.0, 82.19.13.0, 85.52.19.0 oraz 85.59.19.0, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o ryczałcie stawka ryczałtu 8,5% znajduje zastosowanie przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Tym samym Pana zdaniem usługi polegające na organizacji i prowadzeniu szkoleń z zakresu zagadnień prawnych dotyczących w szczególności obszaru prawa nieruchomości oraz szkoleń z zakresu zagadnień merytorycznych związanych z konstruowaniem i obsługą umów, które Pana zdaniem mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 85.59.19 - Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, powinny podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o ryczałcie - jako że usługi te nie zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem na podstawie art. 8 i jako że dział 85 PKWiU zostały wprost wskazane w tym przepisie.

Powyższe stanowisko potwierdziły organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych:

z 22 lipca 2021 r., nr 0115-KDIT1.4011.316.2021.2.MST: „Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku należy więc zgodzić się z Wnioskodawcą, że przychody przez niego uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami 85.59.19.0 oraz 85.60.10. mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.";

z 16 sierpnia 2021 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.423.2021.2.IM: „Reasumując - przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia, w ramach działalności gospodarczej, usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 85.59.19.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W uzupełnieniu podkreślił Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan różnego rodzaju usługi, w tym usługi prawnicze (wykonywane w ramach wolnego zawodu adwokata), oraz usługi wskazane we wniosku np. usługi pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów, usługi związane z obsługą techniczną i administracyjną biura oraz usługi polegające na organizacji i prowadzeniu szkoleń z zakresu prawa, co do ww. usług powinien Pan być uprawniony do stosowania właściwej stawki ryczałtu, wynikającej z ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – prowadzi Pan bowiem ewidencję przychodów w sposób umożliwiający przypisanie poszczególnych przychodów do odpowiedniej stawki ryczałtu.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań 1 -3 należy uznać za prawidłowe”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Osoby fizyczne (…) osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy:

za wolny zawód uważa się pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% dla przychodów:

osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i c ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów:

a)z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

c)ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU 85).

Jednocześnie z przepisu art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c, który obowiązuje od 1 stycznia 2022 r., wykreślono wskazanie, że stawka ryczałtu ma zastosowanie do świadczenia usług edukacyjnych innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z treści złożonego wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od 16 grudnia 2010 r. W ramach wykonywania wolnego zawodu świadczy Pan usługi adwokackie sklasyfikowane wg. PKWiU 69.10.1 - działalność prawnicza. Od 30 listopada 2018 r. jest Pan również wspólnikiem w spółce komandytowej. Wykonuje Pan również inne usługi, które nie są usługami prawniczymi, tj.:

usługi pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów, sprzedaży i negocjacji - grupowanie PKWiU 74.90.12,

usługi związane z administracyjną obsługą biura - grupowanie PKWiU 82.11.1,

usługi polegające na organizacji i prowadzeniu szkoleń z zakresu zagadnień prawnych dotyczących w szczególności obszaru prawa nieruchomości oraz szkoleń z zakresu zagadnień merytorycznych związanych z konstruowaniem i obsługą umów - grupowanie PKWiU 85.59.19.

Wskazane usługi mogą być świadczone na rzecz podmiotów niepowiązanych i powiązanych, w tym spółki komandytowej świadczącej usługi doradztwa prawnego, w której jest Pan wspólnikiem. Umowę ze spółką komandytową w której jest Pan wspólnikiem zawarł Pan w dniu 30 listopada 2018 r.

W 2022 r. zmienił Pan formę opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej z podatku liniowego na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym 2022 r.

Wykonując przedmiotowe czynności nie posługuje się Pan tytułem adwokata, gdyż nie są to czynności związane ze świadczeniem pomocy prawnej. Jedynie czynności związane z pomocą prawną świadczoną na rzecz klientów adwokata mają związek z zawodem adwokata.

W ramach czynności związanych z administracyjną obsługą biura wykonuje Pan wszelkiego rodzaju czynności administracyjne i techniczne. Podkreślił Pan, że czynności opisane we wniosku nie są związane z reprezentacją spółki w której jest Pan wspólnikiem.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że w przypadku przychodów uzyskiwanych przez Pana ze świadczenia usług związanych z administracyjną obsługą biura - grupowanie PKWiU 82.11.1 oraz usług pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów, sprzedaży i negocjacji - grupowanie PKWiU 74.90.12 – skoro:

działalność gospodarczą prowadzi Pan od 16 grudnia 2010 r., a obecnie następuje jedynie zmiana formy opodatkowania z podatku liniowego na podatek od przychodów zryczałtowanych,

czynności te nie są związane z istotą wykonywania zawodu adwokata – nie są wykonywane przez Pana w ramach wolnego zawodu,

ma Pan możliwość wyodrębnienia przychodów na podstawie prowadzonej na bieżąco ewidencji czasu pracy zarówno z tytułu usług adwokackich jak i usług związanych z administracyjną obsługą biura oraz usług pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów, sprzedaży i negocjacji,

przychody te mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy spełnieniu wszystkich warunków określonych w ustawie.

Natomiast w przypadku świadczenia usług polegających na organizacji i prowadzeniu szkoleń z zakresu zagadnień prawnych dotyczących w szczególności obszaru prawa nieruchomości oraz szkoleń z zakresu zagadnień merytorycznych związanych z konstruowaniem i obsługą umów - grupowanie PKWiU 85.59.19 (usługi w zakresie edukacji) wskazać należy, że z przepisu art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c, który obowiązuje od 1 stycznia 2022 r., wykreślono wskazanie, że stawka ryczałtu ma zastosowanie do świadczenia usług edukacyjnych innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Tym samym zastosowanie 8,5% stawki do świadczenia usług w zakresie edukacji nie jest uzależnione od tego, czy usługi te są wykonywane (czy też nie ) w ramach wolnego zawodu.

Zatem w przypadku świadczenia przez Pana przedmiotowych usług objętych grupowaniem PKWiU 85.59.19 zastosowanie znajdzie 8,5% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Organ jednocześnie zastrzega, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu oraz nie wykonuje Pan usług wyłączających go z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia. W szczególności rozstrzygnięcie oparto na Pana oświadczeniu, że przedmiotowe usługi nie są związane z wykonywaniem zawodu adwokata oraz, że będzie Pan prowadził ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie poszczególnych usług dla których przypisane są różne stawki podatku.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).