Stawka ryczałtu. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.219.2022.3.IM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.219.2022.3.IM

Temat interpretacji

Stawka ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 18 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 18 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 27 kwietnia 2022 r. (wpływ 13 maja 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Pan A, prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą B (...)  (zwany dalej: Wnioskodawca lub B) począwszy od 1 stycznia 2022 r. zmienił sposób rozliczania podatku dla przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz dostosowanie PKD przeważającej działalności do profilu świadczonej działalności.

Działalność gospodarcza prowadzona jest przez B od (...)2007 roku. Do końca roku 2021 podatek dochodowy od osób fizycznych z prowadzonej działalności gospodarczej opłacany był w formie podatku liniowego (PIT-36L). Rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej/podatkowej dla prowadzonej działalności gospodarczej to podatkowa księga przychodów i rozchodów. Od stycznia 2022 Wnioskodawca wybrał formę opodatkowania jako rozliczanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W wykonywanej działalności gospodarczej nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W swojej działalności gospodarczej i w ramach Umów zawartych z kontrahentami, którzy są spółkami prowadzącymi handel hurtowy roślinami (zwanymi dalej: Kontrahenci), B świadczy na ich rzecz wyłącznie usługi polegające na dokonywaniu czynności faktycznych organizowania sprzedaży, pozyskiwania i utrzymania klientów, określone szczegółowo w umowach o pośrednictwo komercyjne. Podmioty, do których sprzedawane są rośliny (zwane dalej: Klienci), są spółkami mającymi siedzibę w kraju, jak i za granicą i są to głównie hurtownie lub duże podmioty dokonujące sprzedaży detalicznej roślin np. w ramach supermarketów czy sklepów wielkopowierzchniowych sprzedających między innymi rośliny do ogrodów, domów i mieszkań.

W ramach umów o pośrednictwo komercyjne B wykonuje następujące czynności:

a)propagowanie produktów oferowanych przez Kontrahentów,

b)poszukiwanie nowych, potencjalnych Klientów, nawiązywanie nowych kontaktów handlowych,

c)podejmowanie działań polegających na skłanianiu Firm i Klientów do zawierania z Kontrahentami Umów sprzedaży,

d)zapewnianie produktowego wsparcia merytorycznego dla istniejących i potencjalnych Klientów,

e)przekazywanie oferty cenowej do Firm i Klientów,

f)przyjmowanie zamówienia od Firm i Klientów,

g)dokonywanie rewizji dokumentów związanych ze sprzedażą produktów,

h)realizowanie czynności opieki posprzedażowej nad Klientami, w szczególności w takich sprawach jak dostawa, reklamacje, regulowanie płatności, wymiany i zwroty.

Wnioskodawca nie dokonuje i nie będzie dokonywał na rzecz Klientów Kontrahenta sprzedaży i nie będzie zawierał z nimi umów handlowych we własnym imieniu.

Wnioskodawca prowadzi i będzie prowadził korespondencję mailową z Klientem w wykonaniu zawartych umów, każdorazowo zamieszczając informację, że jest pośrednikiem komercyjnym Kontrahenta, B ma obowiązek dbać o zachowanie obowiązującego wizerunku Kontrahenta jako profesjonalnego hurtowego dostawcy kwiatów i roślin. Za świadczone usługi Wnioskodawca otrzymuje od Kontrahentów wynagrodzenie prowizyjne, na które wystawia Kontrahentom faktury VAT. Przychodem Wnioskodawcy jest więc ustalony procent od obrotu, jaki Kontrahent będzie realizował na Klientach pozyskanych (zorganizowanych) przez B. Wnioskodawca nie posiada i nie będzie posiadał pełnomocnictwa do podpisywania umów w imieniu Kontrahentów z pozyskanymi (zorganizowanymi) na ich rzecz Klientami.

B, od kilku lat, w rejestrze przedsiębiorców CEDiG w przedmiocie działalności ma wpisany kod wg PKD 74.90.Z ‒ Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Podklasa ta obejmuje m.in. pośrednictwo w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami. Kod ten jest właściwy dla obecnie wykonywanej działalności w ramach współpracy z Kontrahentami polegającej na „organizowaniu sprzedaży”. Kontrahenci, dla których B świadczy usługi, są firmami spełniającymi definicje „małych i średnich firm” wg GUS, ustalaną w oparciu o liczbę pracujących, gdzie: małe firmy ‒ liczba osób zatrudnionych do 49 osób oraz średnie firmy ‒ liczba osób zatrudnionych od 50 do 249 osób. Ponadto przedmiotem świadczonych usług („organizowania sprzedaży”) nie jest i nie będzie działalność związana z pośrednictwem w handlu nieruchomościami. Aktualnie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej B świadczy usługi pod symbolem klasyfikacji statystycznej wg PKWiU 74.90.12 ‒ Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje.

Wnioskodawca po sprawdzeniu przychodów za 2021 rok oświadcza, że osiągnął przychody przekraczające kwotę 2 000 000 euro.

W związku z faktem że Wnioskodawca nie będzie rozliczał się w bieżącym roku podatkowym ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, Wnioskodawca chciałby odpowiednio dostosować stan faktyczny oraz pytanie skierowane do Dyrektora KIS.

W związku z tym Wnioskodawca wskazał następujący stan faktyczny w zmienionej wersji.

Pan A prowadzi od (...)2007 roku działalność gospodarczą pod nazwą „B", (...) (zwany dalej: Wnioskodawca lub B).

Do końca roku 2022 Pan A będzie opłacał podatek dochodowy od osób fizycznych z prowadzonej działalności gospodarczej w formie podatku liniowego (PIT-36L). Rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej/podatkowej dla prowadzonej działalności gospodarczej to podatkowa księga przychodów i rozchodów. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W wykonywanej działalności gospodarczej nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pan A zawarł umowy ze spółkami prowadzącymi handel hurtowy roślinami (zwanymi dalej: Kontrahenci). B będzie świadczyć na rzecz Kontrahentów wyłącznie usługi polegające na dokonywaniu czynności faktycznych organizowania sprzedaży, pozyskiwania i utrzymania klientów, określone szczegółowo w umowach o pośrednictwo komercyjne. Podmioty, do których sprzedawane będą rośliny (zwane dalej: Klienci), będą spółkami mającymi siedzibę w kraju, jak i za granicą, głownie hurtowniami lub dużymi podmiotami dokonującymi sprzedaży detalicznej roślin np. w ramach supermarketów czy sklepów wielkopowierzchniowych, sprzedającymi między innymi rośliny do ogrodów, domów i mieszkań.

W ramach umów o pośrednictwo komercyjne B będzie wykonywać następujące czynności:

a)propagowanie produktów oferowanych przez Kontrahentów,

b)poszukiwanie nowych, potencjalnych Klientów, nawiązywanie nowych kontaktów handlowych,

c)podejmowanie działań polegających na skłanianiu Firm i Klientów do zawierania z Kontrahentami Umów sprzedaży,

d)zapewnianie produktowego wsparcia merytorycznego dla istniejących i potencjalnych Klientów,

e)przekazywanie oferty cenowej do Firm i Klientów,

f)przyjmowanie zamówienia od Firm i Klientów,

g)dokonywanie rewizji dokumentów związanych ze sprzedażą produktów,

h)realizowanie czynności opieki posprzedażowej nad Klientami, w szczególności w takich sprawach jak dostawa, reklamacje, regulowanie płatności, wymiany i zwroty.

Wnioskodawca nie będzie dokonywał na rzecz Klientów Kontrahenta sprzedaży i nie będzie zawierał z nimi umów handlowych we własnym imieniu.

Wnioskodawca będzie prowadził korespondencję mailową z Klientem w wykonaniu zawartych umów, każdorazowo zamieszczając informację, że jest pośrednikiem komercyjnym Kontrahenta, a ponadto w kopii maila (do wiadomości/cc) adres poczty elektronicznej pracownika wspomagającego Kontrahenta. B będzie zobowiązana dbać o zachowanie obowiązującego wizerunku Kontrahenta jako profesjonalnego hurtowego dostawcy kwiatów i roślin.

Za świadczone usługi Wnioskodawca będzie otrzymywać od Kontrahentów wynagrodzenie prowizyjne wyliczane od miesięcznego obrotu, na które wystawi Kontrahentom faktury VAT. Przychodem Wnioskodawcy będzie więc ustalony procent od obrotu, jaki Kontrahent będzie realizował na Klientach pozyskanych (zorganizowanych) przez B. Wnioskodawca nie będzie posiadał pełnomocnictwa do podpisywania umów w imieniu Kontrahentów z pozyskanymi (zorganizowanymi) na ich rzecz Klientami.

B w rejestrze przedsiębiorców CEDiG w przedmiocie działalności ma wpisany kod PKD 74.90.Z ‒ Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Podklasa ta obejmuje m.in. pośrednictwo w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami. Kod ten będzie właściwy dla działalności w ramach współpracy z Kontrahentami, która będzie polegała na „organizowaniu sprzedaży”. Kontrahenci, dla których B będzie świadczyć usługi, są firmami spełniającymi definicje „małych i średnich firm” wg GUS, ustalaną w oparciu o liczbę pracujących, gdzie: małe firmy ‒ liczba osób zatrudnionych do 49 osób oraz średnie firmy ‒ liczba osób zatrudnionych od 50 do 249 osób. Ponadto przedmiotem świadczonych usług („organizowania sprzedaży”) nie będzie działalność związana z pośrednictwem w handlu nieruchomościami.

Od stycznia 2023 r. Wnioskodawca chce wybrać formę opodatkowania jako rozliczanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy dla prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej opisanej w stanie faktycznym zastosowanie od 1 stycznia 2023 r. stawki dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, o której mowa art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, będzie prawidłowe, przy założeniu, że w roku 2022 nie przekroczy on przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości 2 000 000 euro?

Zadane pytanie wynika z uzupełnienia wniosku.

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy dla prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej będzie prawidłowe zastosowanie od 1 stycznia 2023 r. stawki w wysokości 8,5% dla przychodów ze świadczonej działalności usługowej, o której mowa art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej aktualnie B świadczy na rzecz swoich Kontrahentów i w ramach umów zawartych z tymi Kontrahentami usługi opisane w stanie faktycznym.

Za powyższe usługi świadczone na rzecz Kontrahentów B wystawia Kontrahentom faktury VAT.

Przychodem Wnioskodawcy jest aktualnie ustalony procent od wartości sprzedaży, którą Kontrahent realizuje do Klientów pozyskanych (zorganizowanych) przez B (prowizja).

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 4 ust. 4 tej ustawy ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak przy świadczeniu przez B opisanych usług negatywne przesłanki nie wystąpią.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ‒ Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) wynika, iż zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku ‒ według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Wnioskodawca zamierza złożyć takie zgłoszenie w urzędzie skarbowym do dnia 20 stycznia 2023 roku, przy założeniu, że w bieżącym roku wartość jego przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.

Zgodnie ze stanem faktycznym opisanym we wniosku w ramach prowadzonej działalności gospodarczej B świadczy usługi pod symbolem klasyfikacji statystycznej PKWiU 74.90.12 ‒ Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Od 1 stycznia 2023 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej B będzie świadczyć usługi pod analogicznym symbolem klasyfikacji statystycznej wg PKWiU.

Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że działalność B należy uznać za działalność usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast przychody uzyskiwane przez B ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując ‒ przychód B z działalności usługowej, sklasyfikowanej zgodnie z PKWiU 74.90.12 ‒ Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, może być opodatkowany w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.

Powyższe stanowisko jest zgodne ze stanowiskami KIS wydanymi w indywidualnych interpretacjach w podobnych stanach faktycznych.

0113-KDIPT2-1.4011.933.2021.2.AP ‒ pismo wydane przez: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30.12.2021, czy pismo z dnia 16 lutego 2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.744.2020.3.JM lub pismo z dnia 12 sierpnia 2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.586.2021.1.KO.

Treść własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego wynika z uzupełnienia wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pana oświadczeniem – w odniesieniu do Pana nie występują i nie będą występowały negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto w myśl art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zwracamy także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą. W ramach tej działalności świadczy Pan usługi polegające na dokonywaniu czynności faktycznych organizowania sprzedaży, pozyskiwania i utrzymania klientów, określone szczegółowo w umowach o pośrednictwo komercyjne. Nie będzie Pan dokonywał na rzecz Klientów Kontrahenta sprzedaży i nie będzie zawierał z nimi umów handlowych we własnym imieniu. Nie będzie Pan posiadał pełnomocnictwa do podpisywania umów w imieniu Kontrahentów z pozyskanymi (zorganizowanymi) na ich rzecz Klientami. Aktualnie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Od stycznia 2023 r. chce Pan wybrać formę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że w roku 2022 nie przekroczy Pan przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości 2 000 000 euro.

Stąd – usługi świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – dla przychodów z działalności usługowej sklasyfikowanej według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 prawidłowe będzie zastosowanie od 1 stycznia 2023 r. stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, o której mowa art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że w roku 2022 nie przekroczy Pan przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości 2 000 000 euro.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzamy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).