
Temat interpretacji
Dotyczy możliwości rozliczenia przychodów z działalności usługowej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych świadczonych usług według stawki 8,5%.
Uzupełnił Pan swój wniosek pismem z 14 września 2022r., oraz pismem z 18 września 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą w tym roku zdecydował się Pan przejść na zryczałtowany podatek dochodowy jednak, że ze względu na nietypowy rodzaj prowadzonej przez Pana działalności nie jest dla Pana jasne jaką stawkę podatku powinienem zastosować.
Prowadzona przez Pana działalność polega na świadczeniu usług związanych z projektowaniem aplikacji internetowych. Podczas Pana działalności nie powstaje żaden kod ani też program komputerowy. Nigdy nie świadczy Pan dla swoich klientów usług programistycznych.
Natomiast w zależności od klienta świadczy Pan dla niego jedną lub więcej usług takich jak:
‒ulepszanie istniejącego interfejsu;
‒zbieranie wymagań w zakresie projektów UX;
‒proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów;
‒tworzenie specyfikacji przy współpracy z managerami produktów i deweloperami;
‒nadzorowanie wdrożenia rozwiązań;
‒zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych;
‒tworzenie koncepcji funkcjonalnych interfejsów oraz UX dla stron internetowych;
‒tworzenie koncepcji funkcjonalnych interfejsów oraz UX dla aplikacji mobilnych i webowych;
‒modyfikacje i usprawnienia istniejących interfejsów;
‒tworzenie koncepcji funkcjonalnych elementów składowych (komponentów) do interfejsów;
‒tworzenie koncepcji funkcjonalnych logiki działania dla stron internetowych, aplikacji mobilnych i webowych;
‒testowanie i prototypowanie elementów interfejsów na makietach.
Urząd Statystyczny w Łodzi w odpowiedzi na mój pisemny wniosek stwierdził, że Pana działalność podlega pod PKWiU 62.01.1.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego
Złożył Pan oświadczenie przed Naczelnikiem Urzędu Skarbowego za pomocą zmiany w CEIDG w dniu 17 stycznia 2022 r.
Oprócz wskazanych we wniosku dochodów, uzyskuje Pan również:
‒dochody z najmu opodatkowane ryczałtowo stawką 8,5%,
‒dochody z dywidend z zagranicznych spółek giełdowych opodatkowane poza działalnością gospodarczą stawką 19%.
Jest Pan obywatelem RP i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski.
Wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, ze zm.), nie dotyczą Pana działalności.
Nie uzyskuje Pan, przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Według Interpretacji GUS wykonywane przeze mnie usługi podpadają pod PKWiU 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. Interpretację indywidualną załączył Pan w swoim wniosku.
Nie przekroczył Pan limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ani w roku poprzedzającym ani też nie osiągnie go Pan w tym roku.
Podkreślił Pan również, że Pana sytuacja jest analogiczna do wydawanych już przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji indywidualnych takich jak np. 0114-KDIP3-2.4011.693.2019.2.MJ z dnia 3 marca 2020 r. Wykonywane przez Pana usługi są identyczne jak opisane w powyższej interpretacji indywidualnej.
Wskazał Pan również, że w przypadku usług które wykonuję dla moich klientów nigdy efektem nie jest program komputerowy. Nie jestem programistą tylko projektantem, nie programuję tylko przygotowuję projekty nad którymi potem pracują zespoły programistów, product managerów itp.
Poniżej dokładnie opisał Pan wykonywane w ramach działalności gospodarczej zadania:
a)ulepszanie istniejącego interfejsu - w przypadku gdy właściciel firmy tworzącej daną aplikację/stronę www nie chce projektować jej od początku a tylko usprawnić pewne jej aspekty projektuję Pan dla niego usprawniony interfejs i przekazuję do wdrożenia programistom. Efektem Pana pracy w tym przypadku jest plik graficzny z rysunkiem przedstawiającym widok aplikacji lub strony www wraz z komentarzami dla programistów;
b)zbieranie wymagań w zakresie projektów UX - przed rozpoczęciem swojej pracy wykonuję Pan wywiady z różnymi osobami pracującymi w firmie, które są zaangażowane w projekt który ma Pan wykonywać i zbieram od nich wymagania dotyczące Pana pracy. Ta usługa nigdy nie dzieje się samodzielnie, zawsze jest wstępem do zaprojektowania nowego lub ulepszenia istniejącego projektu strony/aplikacji. Efektem tej usługi jest plik tekstowy z zestawieniem wymagań;
c)proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów - w przypadku gdy aplikację/stronę www którą dana firma chce stworzyć można wykonać na kilka różnych sposobów przed rozpoczęciem pracy proponuję Pan różne sposoby wraz z szacunkowymi kosztami, które będą się wiązały z ich wdrożeniem. W tym przypadku efektem Pana pracy jest prezentacja (np. Powerpoint) którą przedstawia Pan osobom odpowiedzialnym w firmie za realizację aplikacji/strony www;
d)tworzenie specyfikacji przy współpracy z managerami produktów i deweloperami - po zakończeniu projektowania (którego efektem jest plik graficzny) wraz z managerami i deweloperami (czyli programistami) tworzycie Państwo specyfikację na podstawie której programiści później dokonuj wdrożenia projektu (czyli przerobienia przygotowanego przez Pana pliku graficznego na działający program/aplikację /stronę www). Specyfikacja ta ma formę pliku tekstowego lub arkusza kalkulacyjnego excel;
e)nadzorowanie wdrążenia rozwiązań - czasami zdarza się, że w trakcie wdrażania Pana projektu przez programistów potrzebne są Pana konsultacje które wskazują niedoskonałości wdrożenia i/lub różnice pomiędzy wdrożeniem a projektem aplikacji/strony www który Pan wykonał. Efektem tej usługi jest plik tekstowy z listą poprawek który należy wdrożyć;
f)zbierania informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych - aby stworzyć najlepszy możliwy projekt dla klienta zbiera Pan informacje o potrzebach użytkowników z różnych źródeł. Mogą to być wywiady przeprowadzane z użytkownikami (np. on-line na Skype) lub też wyciąga Pan wnioski z programów analitycznych które analizują ruch na stronie www/w aplikacji (np. (...)). Efektem Pana pracy jest plik tekstowy (lub prezentacja) z zapisanymi wnioskami, które potem służą stworzeniu przez Pana najlepszego w danym przypadku projektu strony www/aplikacji dla Pana klienta;
g)tworzenie koncepcji funkcjonalnych interfejsów oraz UX dla stron internetowych - w przypadku prawie każdego zlecenia wykonuję Pan kilka szkiców przedstawiających możliwe koncepcje realizacji projektu oraz w programie graficznym rysuje Pan schemat blokowy ścieżki użytkownika (czyli schemat pokazujący jak użytkownik będzie mógł przechodzić pomiędzy poszczególnymi stronami/ekranami w aplikacji). Efektem jest plik graficzny z prezentacją tych koncepcji;
h)tworzenie koncepcji funkcjonalnych interfejsów oraz UX dla aplikacji mobilnych i webowych - tak samo jak punkt wyżej natomiast dotyczy to również aplikacji webowych (uruchamianych bezpośrednio w internecie) lub mobilnych (uruchamianych na telefonie użytkownika);
i)modyfikacje i usprawnienie istniejących interfejsów - ten punkt to w zasadzie powtórzenie - opisałem to w pierwszym punkcie;
j)tworzenie koncepcji funkcjonalnych elementów składowych (komponentów) do interfejsów - dla każdego elementu (komponentu) strony www/aplikacji przygotowuje Pan koncepcje każdej jego części składowej wraz z opisami planowanego przez Pana sposobu działania. Np. Oddzielne koncepcje dla przycisków, nawigacji lub galerii zdjęć wraz z opisem ich działania. Efektem jest bardziej rozbudowany plik graficzny który potem przekazują programistom do wdrożenia;
k)tworzenie koncepcji funkcjonalnych logiki działania dla stron internetowych, aplikacji mobilnych i webowych - w przypadku bardziej skomplikowanych aplikacji lub stron www zanim rozpocznie Pan faktyczny ich projekt przygotowuje Pan schematy blokowe pokazujące treść i ekrany które będzie Pan później projektował z wyższej perspektywy. Taki schematy pozwalają ocenić czy projektowane przez Pana rozwiązanie faktycznie spełnia potrzeby klienta. Efektem jest rysunek graficzny ze schematem blokowym.
l)testowanie i prototypowanie elementów interfejsów na makietach - zanim stworzy Pan finalny projekt bardzo często powstaje wiele pytań o to czy dane rozwiązanie będzie zrozumiałe dla użytkowników. Żeby to sprawdzić przygotowuje Pan najpierw uproszczone projekty na tzw. makietach (prostych schematach opartych o czarnobiałe prostokąty i tekst) i w formie interaktywnej (np. jako prezentacja w powerpoint lub prototyp w programie Figma) przedstawia je Pan potencjalnym użytkownikom. Prosi ich Pan o obejrzenie i opisanie Panu jak rozumieją zaprezentowaną im treść. Po serii takich wywiadów przygotowuję plik tekstowy z rekomendacjami i wprowadza je Pan w późniejszym projekcie strony www/aplikacji.
Pytanie
Jaką stawkę ryczałtu powinien Pan zastosować w Pana działalności ?
Pana stanowisko w sprawie
Pana sytuacja jest analogiczna do wielu innych interpretacji widywanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej takich jak np. 0114-KDIP3-2.4011.693.2019.2.MJ z dnia 3 marca 2020 r. w związku z czym uważa Pan, że powinien Pan swoje dochody opodatkować stawką 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
- prowadzenia aptek,
- działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
- działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
a) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
b) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
c)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
d)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
‒ 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy;
‒ 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Z przedstawionych we wniosku i uzupełnieniu okoliczności wynika, że świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane zostały zgodnie z PKWiU 62.01.1. Ponadto, podkreślone zostało, że w przypadku usług które wykonuje Pan dla swoich klientów nigdy efektem pracy nie jest program komputerowy. Nie jest Pan programistą tylko projektantem, nie programuje Pan tylko przygotowuje projekty nad którymi potem pracują zespoły programistów, product menagerów. Jednocześnie z opisu stanu faktycznego wynika, że świadczy Pan usługi związane z projektowaniem aplikacji internetowych. Podczas Pana działalności nie powstaje żaden kod ani też program komputerowy. Nigdy nie świadczy Pan dla klientów usług programistycznych. Natomiast w zależności od klienta świadczy Pan dla niego jedną lub więcej usług takich jak:
‒ulepszanie istniejącego interfejsu;
‒zbieranie wymagań w zakresie projektów UX;
‒proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów;
‒tworzenie specyfikacji przy współpracy z managerami produktów i deweloperami;
‒nadzorowanie wdrożenia rozwiązań;
‒zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych;
‒tworzenie koncepcji funkcjonalnych interfejsów oraz UX dla stron internetowych;
‒tworzenie koncepcji funkcjonalnych interfejsów oraz UX dla aplikacji mobilnych i webowych;
‒modyfikacje i usprawnienia istniejących interfejsów;
‒tworzenie koncepcji funkcjonalnych elementów składowych (komponentów) do interfejsów;
‒tworzenie koncepcji funkcjonalnych logiki działania dla stron internetowych, aplikacji mobilnych i webowych;
‒testowanie i prototypowanie elementów interfejsów na makietach.
W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU 2015, wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „podklasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
W podklasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
–PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania;
–PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Okoliczność, że wykonywana przez Pana działalność nie będzie polegała na programowaniu (w procesie świadczenia usługi nie powstaje program komputerowy, zaś wykonywane usługi nie wytwarzają systemów gotowych do użycia przez użytkownika) – nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z oprogramowaniem.
Jak więc wynika z treści wniosku oraz wyjaśnień do PKWiU cytowanych wyżej, świadczone przez Pana usługi związane są z oprogramowaniem. Skoro świadczy Pan m.in. czynności polegające na:
- ulepszaniu istniejącego interfejsu;
- w przypadku gdy właściciel firmy tworzącej daną aplikację/stronę www nie chce projektować jej od początku a tylko usprawnić pewne jej aspekty projektuje Pan dla niego usprawniony interfejs i przekazuje do wdrożenia programistom. Efektem Pana pracy w tym przypadku jest plik graficzny z rysunkiem przedstawiającym widok aplikacji lub strony www wraz z komentarzami dla programistów.
to opisane usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, należy stwierdzić, że w takim ujęciu, w sprawie nie zajdą okoliczności umożliwiające zastosowanie stawki ryczałtu w wysokości 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z uwagi na udzielone przez Pana informacje - wskazał Pan, że usługi jakie Pan świadczy polegają m.in.: na ulepszaniu istniejącego interfejsu polegające na usprawnieniu pewnych aspektów, poprzez projektowanie dla klienta usprawnionego interfejsu i przekazaniu go do wdrożenia programistom – dyspozycja art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) omawianej ustawy jest spełniona, a zatem przychód uzyskany przez Pana z tytułu świadczonych usług winien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 12%.
Z powyższych względów, Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU oraz opisu świadczonych usług. Niniejsza interpretacja odnosi się do treści zadanego pytania, nie dotyczy innych kwestii podanych w opisie sprawy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒ Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒ Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
