Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.618.2022.2.AP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.618.2022.2.AP

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 8 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 września 2022 r. (wpływ 13 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od niemalże 30 lat pod firmą X, będąc czynnym podatnikiem VAT, prowadzi Pan jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu kompleksowej obsługi handlowej, mającej następujące cechy :

-na podstawie umów agencyjnych zawartych z wybranymi (obecnie unijnymi) producentami następuje na ich rzecz świadczenie kompleksowych usług, mających na celu doprowadzenie do transakcji miedzy zagranicznym wytwórcą, a krajowym podmiotem gospodarczym,

-strony kontraktu realizują między sobą transakcję kupna-sprzedaży, dotyczącą maszyn i urządzeń oraz komponentów do produkcji tworzyw sztucznych, a po jej zrealizowaniu otrzymuje Pan od producenta kilkuprocentową prowizję,

-całość przychodów ze sprzedaży usług (wynoszących za rok 2021 nieco ponad 5 mln PLN), stanowią otrzymane prowizje z tytułu pośredniczenia w doprowadzeniu do zawarcia i zrealizowania transakcji, poprzedzonego obustronnymi uzgodnieniami szczegółowych ustaleń o charakterze technicznym i handlowym.

W dokonanym przed laty w CEiDG zgłoszeniu działalności gospodarczej zamieszczono między innymi wpis w pozycji „przeważająca działalność gospodarcza” z nadanym numerem kodu PKD 74.90.Z, oznaczającym „Pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną, gdzie indziej niesklasyfikowaną”. Natomiast, jako wykonywaną działalność gospodarczą zamieszczono wówczas także ponad 20 innych pozycji wraz z odpowiednimi kodami PKD, z których żadna w trakcie działalności nie została podjęta.

Zatem przez cały okres prowadzenia działalności stosowany jest kod PKD 74.90.Z, który w międzyczasie został potwierdzony na naszą prośbę przez Urząd Statystyczny w ... pismem Nr ... z 26 czerwca 2012 r.

Aktualnie (wg klasyfikacji z 2015 r.) w numeracji uwzględniającej 5 poziomów - usługi świadczone przez Pana firmę zalicza się do grupowania PKD 74.90.20 jako „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej nie sklasyfikowane”.

W ramach uproszczonych form rozliczeń podatkowych od początku rozliczał się Pan na „zasadach ogólnych” podatku dochodowego od osób fizycznych, ustalanych na podstawie ewidencji prowadzonej w formie podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W zmienionych od początku 2022 r. przepisach prawnych, w ramach tzw. „Nowego Ładu”- dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą przewidziano między innymi możliwość zmiany formy opodatkowania od początku roku na „ryczałt od przychodów ewidencjonowanych”, z wykorzystaniem poszerzonego wykazu obowiązujących stawek ryczałtowych, w większości uzupełnionych wskazaniem numeracji PKWiU,do których stawki te się odnoszą. Na liście „dołożonych” stawek numeracja .... nie występuje.

W wyniku przeanalizowania dotychczasowych rezultatów działalności oraz uwzględnienia zaplanowanych na rok bieżący wielkości przychodów ze sprzedaży usług i kosztów uzyskania przychodów - została podjęta decyzja o zmianie od 1 stycznia 2022 r. formy opodatkowania Pana jednoosobowej działalności gospodarczej na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, z zastosowaniem dla prowadzonej działalności usługowej stawki opodatkowania wynoszącej 8,5%.

Złożenie Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o zmianie formy opodatkowania podatkiem dochodowym na 2022 r. na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nastąpiło z zachowaniem wymaganego terminu (list polecony nadany został 20 lutego 2022r.).

W piśmie z 8 września 2022 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że w związku z wyborem opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych prowadzona jest dokumentacja podatkowa wymagana przez przepisy prawa podatkowego dla tej formy opodatkowania, tj. w szczególności ewidencja przychodów. Usługi sklasyfikowane są według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) pod symbolem 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej działalności nie mają, ani nie miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Osiąga Pan dochody w związku z posiadaniem obligacji Skarbu Państwa oraz dochody z lokat terminowych (na prywatnych kontach bankowych). Dochody te nie są w żaden sposób związane z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

-uzyskał Pan przychody z tej działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro,

-nie uzyskał Pan przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności me przekroczyła kwoty 2 000 000 euro (nie był i nie jest Pan wspólnikiem, ani członkiem zarządu jakiejkolwiek spółki).

Zleceniodawcami nie są spółki, w których byłby Pan wspólnikiem lub członkiem zarządu. Zleceniodawcy to wyłącznie podmioty niepowiązane. Usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są związane z usługami ze świadczenia usług firm centralnych (head Office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWIU 70.22.16), innych niż świadczonych w ramach wolnych zawodów.

Pytanie

Czy osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, wykonująca wyłącznie usługi handlowe z grupy 74.90.20, mogła zastosować od 1 stycznia 2022r. jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ze stawką ryczałtu wynoszącą 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, spełnia Pan warunki do zastosowania z dniem 1 stycznia 2022 r. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze stawką ryczałtu wynoszącą 8,5%, gdyż:

-jest Pan osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą (zgłoszoną do CEiDG) – zatem spełnia wymogi art. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

-ma Pan możliwość opłacania podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - spełnia warunek wynikający z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

-uzyskał Pan w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z działalności prowadzonej samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro - spełnia warunek wynikający z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

-wykonuje Pan czynności zaliczone do usług wymienionych w PKWiU jako „działalność usługowa”- spełnia Pan warunek wynikający z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

-Pana działalność nie jest wymieniona wśród wyłączeń z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - spełnia warunek wynikający z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

-grupa PKWiU 74.90.20 jako „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” nie została wymienione wśród stawek zawartych w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, co pozwoliło na przyjęcie stawki 8,5%, jako przewidzianej ogólnie dla działalności usługowej,

-oświadczenie o wyborze formy opodatkowania na 2022 r. nastąpiło przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a, ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, tj. wyłączeń, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jest jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu kompleksowej obsługi handlowej. W ramach uproszczonych form rozliczeń podatkowych od początku rozliczał się Pan na „zasadach ogólnych” podatku dochodowego od osób fizycznych, ustalanych na podstawie ewidencji prowadzonej w formie podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Podjął Pan decyzję o zmianie od 1 stycznia 2022 r. formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, z zastosowaniem dla prowadzonej działalności usługowej stawki opodatkowania wynoszącej 8,5%. Usługi, które Pan świadczy, sklasyfikowane są według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, pod symbolem 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej działalności nie mają, ani nie miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

-uzyskał Pan przychody z tej działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro,

-nie uzyskał Pan przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności me przekroczyła kwoty 2 000 000 euro (nie był i nie jest Pan wspólnikiem, ani członkiem zarządu jakiejkolwiek spółki).

Zleceniodawcami nie są spółki, w których byłby Pan wspólnikiem lub członkiem zarządu. Zleceniodawcy to wyłącznie podmioty niepowiązane. Usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są związane z usługami ze świadczenia usług firm centralnych (.....), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWIU 70.22.16), innych niż świadczonych w ramach wolnych zawodów.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.20 może Pan opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Końcowo zaznaczyć należy, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jesteśmy związani wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Pana oraz Pana stanowiskiem, tym samym dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).