Świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 64.99.19.0, 64.19.30.0, 64.92.19.0 oraz 66.19.99.0... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.513.2022.2.MR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.513.2022.2.MR

Temat interpretacji

Świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 64.99.19.0, 64.19.30.0, 64.92.19.0 oraz 66.19.99.0 (objętych w PKWiU sekcją K) mogą być opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 10 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 lipca 2022 r. (wpływ 11 lipca 2022 r.) oraz pismem z 29 lipca 2022 r. (wpływ 29 lipca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; dalej: „ustawa o PIT”).

Zakres Pana działalności obejmuje m.in. usługi finansowe polegające na udzielaniu krótkoterminowych i długoterminowych pożyczek lub innych form finansowania. Finansowanie jest udzielane przede wszystkim przedsiębiorcom (zarówno osobom fizycznym, jak i spółkom), na cele związane z ich działalnością gospodarczą. Pożyczkobiorcami są w szczególności podmioty zainteresowane uzyskaniem środków pieniężnych w sytuacji, w której nie mogą skorzystać z kredytów bankowych lub usług instytucji pożyczkowych ze względu na długość i stopień sformalizowania postępowań.

Przed udzieleniem finansowania każdorazowo dokonuje Pan analizy biznesowej i oceny ryzyka związanego z danym przedsięwzięciem, m.in. na podstawie dokumentów przestawionych przez kontrahenta, danych z rejestrów, oględzin nieruchomości, analiz i innych informacji. W zależności od dokonanej analizy może Pan uzależnić udzielenie pożyczki od określonego zabezpieczenia spłaty należności, np. hipoteki, wpisu w rejestrze zastawów, poręczeń itp.

Pana wynagrodzeniem za udzielenie pożyczki są przede wszystkim odsetki od udzielonej pożyczki. Może Pan również pobierać dodatkowe opłaty, prowizje i innego rodzaju wynagrodzenie związane z udzieleniem i obsługą finansowania, w tym z przedłużaniem okresu spłaty, zmianą warunków finansowania w trakcie trwania umowy itp. Kwota główna pożyczki może być spłacana jednorazowo lub w ratach. Odsetki i dodatkowe opłaty, prowizje oraz inne wynagrodzenie jest wypłacane w terminach uzgodnionych przez Pana z pożyczkobiorcą.

Udziela Pan pożyczek głównie podmiotom niepowiązanym w rozumieniu art. 24 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT.

Zgodnie z wpisem do CEIDG, prowadzi Pan działalność sklasyfikowaną m.in. do następujących kodów PKD:

64.99.Z - pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,

64.19.Z - pozostałe pośrednictwo pieniężne,

64.92.Z - pozostałe formy udzielania kredytów,

66.19.Z - pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,

W ramach prowadzonej działalności nie zatrudnia Pan innych osób fizycznych.

Działa Pan we własnym imieniu i na własny rachunek, udziela finansowania z własnych środków.

Nie działa Pan jako pośrednik, agent lub reprezentant banków, instytucji pożyczkowych lub innych podmiotów.

Pana łączne przychody z prowadzonej działalności gospodarczej w 2021 r. nie przekroczyły 2 000 000 euro i zgodnie z przewidywaniami w 2022 roku również nie przekroczą wyżej wskazanej kwoty.

W styczniu 2022 r. złożył Pan do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z pozn. zm., dalej: „ustawa o ryczałcie").

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą od 26 stycznia 2017 r.

Pełen zakres usług świadczonych przez Pana w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej obejmuje działalność objętą PKD:

PKD 68.20.Z – Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;

PKD 82.99.Z – Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana;

PKD 70.22.Z – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;

PKD 66.19.Z – Pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych;

PKD 64.99.Z – Pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych;

PKD 64.92.Z – Pozostałe formy udzielania kredytów;

PKD 64.19.Z – Pozostałe pośrednictwo pieniężne.

Zakres świadczonych usług jest realizowany niezmiennie od czasu założenia działalności gospodarczej, z tym, że poszczególne usługi są z biegiem lat świadczone w różnych zakresach, w zależności od uwarunkowań biznesowych w danym roku podatkowym.

Obecnie prowadzi Pan ewidencję przychodów, zgodnie z wymogami ustalonymi dla opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wyodrębniając odpowiednie kategorie przychodów i przypisując do nich odpowiednie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przed przejściem na ryczałt prowadził Pan księgę przychodów i rozchodów i był Pan opodatkowany tzw. liniowym 19% PIT.

Obecnie uzyskuje Pan przychody z najmu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej , w 2022 r. może uzyskiwać przychody z działalności gospodarczej finansowej przychody odsetkowe oraz przychody z tytułu prowizji i opłat od udzielanych pożyczek np. prowizji przygotowawczej, jak również przychody z tytułu świadczonych usług doradczych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Niemniej, poza prowadzoną działalnością gospodarczą w 2022 r. i w kolejnych latach, może uzyskiwać Pan też przychody z zupełnie innych źródeł np. sprzedaży udziałów/akcji, dywidendy, wynagrodzeń z tytułu zasiadania w organach spółek – zarządczych, nadzorczych, czy też pełnienia funkcji prokurenta itd. Pana zdaniem nie ma to znaczenia dla oceny przedstawionej sytuacji we wniosku, która odnosi się wyłącznie do przychodów z działalności gospodarczej, opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Opisana działalność gospodarcza nie jest świadczona przez Pana w ramach wolnego zawodu, według zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Nie wykonuje Pan wolnego zawodu.

Usługi przedstawione w stanie faktycznym i będące przedmiotem Pana wniosku sklasyfikował pod symbolami:

PKWiU 64.99.19 – Usługi finansowe (z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych), gdzie indziej niesklasyfikowane;

PKWiU 64.19.30 – Pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane;

PKWiU 64.92.19 – Pozostałe usługi udzielania kredytów (z wyłączeniem udzielanych przez instytucje monetarne), gdzie indziej niesklasyfikowane;

PKWiU 66.19.99 – Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

Ponadto w zakresie wezwania odnoszącego się do niniejszego pytania – na marginesie ww. odpowiedzi, pełnomocnik dodatkowo wskazuje, że wynikający z treści art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) wymóg wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego nie obejmuje obowiązku wskazania przez Pana symbolu klasyfikacji statystycznych (PKWiU) w odniesieniu do usług opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Organ podatkowy może żądać uzupełnienia wniosku jedynie o takie elementy, bez których nie jest możliwa ocena stanowiska podatnika.

W orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego, panuje pogląd, że rolą organu jest dokonanie kwalifikacji prawnej przedstawionych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zdarzeń, faktów lub czynności, a taką kwalifikacją jest także ich zaklasyfikowanie z punktu widzenia PKWiU, jeżeli od takiej kwalifikacji zależą konsekwencje podatkowe stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Gdy strona nie ma pewności jak zaklasyfikować działalność do określonego symbolu statystycznego (klasyfikacji PKWiU), a przedstawiony przez podatnika opis pozwala na udzielenie odpowiedzi na sformułowane pytanie, to należy to uczynić.

To na organie – zdaniem Wnioskodawcy - ciąży obowiązek potwierdzenia dopasowania symbolu PKWiU przez Wnioskodawcę. Interpretacja indywidualna prawa podatkowego odznacza się bowiem funkcją ochronną i informacyjną w konkretnej sprawie podatnika i jej celem nie jest wyprowadzenie przez organ ogólnego stwierdzenia, że działalność dopasowana do określonego symbolu PKWiU jest opodatkowana stawką wynikającą z ustawy. Stanowisko to zostało zaprezentowane w postanowieniu 7 sędziów NSA z dnia 20 stycznia 2020 r. (sygnatura I FPS 3/19), a także w wielu wyrokach NSA, m.in. wyroku z 12 marca 2021 r. (I FSK 134/19), 19 lutego 2021 r. (sygnatura II FSK 2441/20), z dnia 26 stycznia 2021 r. (I FSK 581/19), 8 grudnia 2020 r. (I FSK 848/19).

Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Obecnie uzyskuje Pan przychody z najmu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, w 2022 r. może Pan uzyskiwać z działalności gospodarczej finansowej przychody odsetkowe oraz przychody z tytułu prowizji opłat z tytułu udzielanych pożyczek np. prowizji przygotowawczej, jak również przychody z tytułu świadczonych usług doradczych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – jak wyżej wskazano.

Niemniej, poza prowadzoną działalnością gospodarczą w 2022 r. i w kolejnych latach, może Pan uzyskiwać też przychody z zupełnie innych źródeł np. sprzedaży udziałów/akcji, dywidendy, wynagrodzeń z tytułu zasiadania w organach spółek – zarządczych, nadzorczych, czy też pełnienia funkcji prokurenta itd. Pana zdaniem nie ma to znaczenia dla oceny przedstawionej sytuacji we wniosku, która odnosi się wyłącznie do przychodów z działalności gospodarczej, opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Złożony wniosek dotyczy roku 2022 oraz wszystkich kolejnych lat podatkowych, w trakcie których będzie Pan opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Wniosek dotyczy możliwości zastosowania 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w odniesieniu do wszystkich wskazanych przez Pana symboli PKWiU, tj.:

PKWiU 64.99.19 – Usługi finansowe (z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych), gdzie indziej niesklasyfikowane;

PKWiU 64.19.30 – Pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane;

PKWiU 64.92.19 – Pozostałe usługi udzielania kredytów (z wyłączeniem udzielanych przez instytucje monetarne), gdzie indziej niesklasyfikowane;

PKWiU 66.19.99 – Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

Art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. W sekcji K PKWiU znajdują się natomiast działy 64, 65 i 66.

Umowy pożyczek z pożyczkobiorcami są przedmiotem wzajemnych ustaleń i ich zakres może się różnić w zależności od umowy. W umowach takich mogą się natomiast znajdować m.in. następujące warunki finansowe:

odsetki od pożyczki,

opłaty w związku z udzieleniem pożyczki w tym np. prowizje przygotowawcze,

odsetki za opóźnienie,

prowizje z tytułu przedłużenia terminu spłaty pożyczki,

opłaty manipulacyjne.

Warunki zawieranych umów są zmienne i zależne od ustaleń biznesowych. Wobec czego udziela Pan zarówno pożyczek, w którym dopuszczalna jest kapitalizacja odsetek jak i pożyczek w ramach których odsetki nie podlegają kapitalizacji.

Zapytanie dotyczy skapitalizowanych odsetek oraz odsetek spłaconych przez pożyczkobiorcę.

Przedmiotem złożonego wniosku są m.in.: opłaty manipulacyjne, prowizje przygotowawcze, prowizje z tytułu przedłużenia terminu spłaty pożyczki.

Przedmiotem Pana wniosku są usługi sklasyfikowane jako:

PKWiU 64.99.19 – Usługi finansowe (z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych), gdzie indziej niesklasyfikowane;

PKWiU 64.19.30 – Pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane;

PKWiU 64.92.19 – Pozostałe usługi udzielania kredytów (z wyłączeniem udzielanych przez instytucje monetarne), gdzie indziej niesklasyfikowane;

PKWiU 66.19.99 – Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

Pytania

1.Czy do Pana przychodów z opisanych we wniosku usług finansowych należy zaliczyć kwoty otrzymanych lub skapitalizowanych odsetek od udzielanych pożyczek oraz należnych dodatkowych opłat i prowizji, bez uwzględniania zwrotu kwoty głównej?

2.Czy Pana przychody z opisanych we wniosku usług finansowych, tj. kwoty odsetek od udzielanych pożyczek oraz dodatkowych opłat i prowizji związanych z udzieloną pożyczką, podlegają opodatkowaniu stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

Pana zdaniem, do przychodów z opisanych we wniosku usług finansowych należy zaliczyć kwoty otrzymanych lub skapitalizowanych odsetek od udzielanych pożyczek oraz należnych dodatkowych opłat i prowizji, bez uwzględniania kwoty głównej pożyczki, która jest Panu zwracana.

Ad. 2

Pana zdaniem, przychody z opisanych we wniosku usług finansowych, tj. kwoty odsetek od udzielanych pożyczek oraz dodatkowych opłat i prowizji, podlegają opodatkowaniu stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o ryczałcie.

Uzasadnienie Pana stanowiska do pytania nr 1.

Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

W rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o PIT, do przychodów nie zalicza się m.in. otrzymanych lub zwróconych pożyczek, w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 2 ustawy o PIT, przychodem nie są również kwoty naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek.

A zatem do przychodów w rozumieniu ustawy o ryczałcie należy zaliczyć kwoty odsetek zapłaconych przez pożyczkobiorcę oraz kwoty odsetek skapitalizowanych.

Przychodem będzie także kwota należnych prowizji, opłat i innego rodzaju wynagrodzenia należnego pożyczkobiorcy w związku z udzieleniem pożyczki.

Natomiast kwota główna pożyczki (kredytu) zwrócona podatnikowi przez pożyczkobiorcę nie będzie przychodem podatnika z pozarolniczej działalności gospodarczej. Zwrócona kwota główna pożyczki (kredytu) jest bowiem składnikiem majątku pożyczkodawcy, którego był właścicielem już przed udzieleniem pożyczki (kredytu). Zwrot tej kwoty nie będzie zatem ekonomicznym przysporzeniem po stronie pożyczkodawcy.

Takim przysporzeniem w sensie ekonomicznym będzie jedynie wynagrodzenie za korzystanie przez pożyczkobiorcę z kapitału pożyczkodawcy (tj. z kwoty głównej pożyczki). Wynagrodzenie w postaci odsetek, prowizji lub innych opłat w związku z udzieleniem pożyczki będzie zwiększało majątek pożyczkodawcy. Rozliczanie odsetek wynikających z umowy pożyczki może następować bądź ich spłatę lub kapitalizację. W sensie ekonomicznym w obu tych przypadkach pożyczkodawca uzyskuje określone przysporzenie.

W orzecznictwie sądów administracyjnych w zakresie podatków dochodowych (zarówno na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i podatku dochodowego od osób prawnych) podkreśla się, że przychodem podatkowym jest tyko takie przysporzenie majątkowe, które ma charakter trwały, definitywny i bezwarunkowy.

Przykładowo, NSA w wyroku z 13 grudnia 2013 r. (sygnatura II FSK 2849/11) stwierdził, że „o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje co do zasady definitywny charakter tego przysporzenia w tym rozumieniu, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie, którymi Spółka może rozporządzać jak właściciel".

Należy zatem stwierdzić, że nie wszystkie środki pieniężne otrzymywane przez pożyczkodawcę od pożyczkobiorców mogą być uznane za przychód w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, w tym ustawy o ryczałcie. Przychodami będą tylko te przysporzenia majątkowe, które powodują zwiększenie majątku podatnika.

Podsumowując, Pana zdaniem, do przychodów z działalności gospodarczej polegającej na udzielaniu finansowania powinien on zaliczyć wyłącznie kwoty otrzymanych lub skapitalizowanych odsetek od udzielanych pożyczek oraz kwoty należnych opłat i prowizji związanych z udzieleniem finansowania.

Nie będą natomiast przychodem z działalności gospodarczej kwoty główne pożyczek zwracane pożyczkodawcy przez pożyczkobiorców.

Uzasadnienie Pana stanowiska do pytania nr 2.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Zaznacza Pan, że nic prowadzi działalności gospodarczej w ramach wolnych zawodów w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie. Nie świadczy Pan usług ubezpieczeniowych.

Wspomniana Sekcja K Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług (zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 4 września 2015 r., Dz.U. z 2015 r. poz. 1676) obejmuje usługi finansowe, włączając ubezpieczenia, reasekurację, usługi związane z funduszami emerytalnymi oraz usługi pomocnicze w stosunku do usług finansowych, m.in.: usługi udzielania pożyczek i kredytów handlowych innych niż hipoteczne przez instytucje monetarne (grupowanie PKWiU 64.19.25.0).

Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), wyrażenie instytucje monetarne użyte w określonych grupowaniach działu 64 dotyczy instytucji finansowych takich jak: banki (z wyłączeniem banku centralnego) oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, których działalność polega na przyjmowaniu depozytów lub bliskich substytutów depozytów oraz udzielaniu kredytów lub pożyczaniu środków.

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą we własnym imieniu, nie działa w imieniu ani na rachunek instytucji monetarnych w rozumieniu ww. przepisów. Pana zdaniem, świadczone przez Pana usługi finansowe polegające na udzielaniu finansowania należy przyporządkować do Sekcji K Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług.

W związku z tym, Pana zdaniem, przychody osiągane przez Pana ze świadczenia opisanych we wniosku usług finansowych polegających na udzielaniu finansowania, tj. kwoty odsetek od udzielanych pożyczek oraz dodatkowych opłat i prowizji podlegają opodatkowaniu stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do art. 14 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy:

Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy:

Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylony

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylony

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Jak stanowi art. 9 ust. 1a ww. ustawy:

Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.

Na gruncie art. 9 ust. 1b cyt. ustawy:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Wskazać także należy, że kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji, na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej.

Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów .

Wyjaśnić w tym miejscu należy, że sformułowana w art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, na potrzeby ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, definicja wolnego zawodu stanowi, że:

Wolny zawód - pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu;

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał, Pan że:

1.prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą,

2.zakres świadczonych przez Pana usług sklasyfikowany jest pod następującymi symbolami PKWiU: 64.99.19, 64.19.30, 64.92.19, 66.19.99,

3.opisana działalność gospodarcza nie jest świadczona przez Pana w ramach wolnego zawodu, według zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

4.prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

5.przychody z tytułu wykonywanych usług w 2021 roku nie przekroczyły 2 000 000 euro,

6.w styczniu 2022 r. złożył Pan do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

7.do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Złożony wniosek dotyczy ustalenia stawki ryczałtu w odniesieniu do wszystkich wskazanych przez Pana symboli PKWiU, których pełne siedmiocyfrowe symbole PKWiU to:

PKWiU 64.99.19.0 – usługi finansowe (z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych), gdzie indziej niesklasyfikowane;

PKWiU 64.19.30.0 – pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane;

PKWiU 64.92.19.0 – pozostałe usługi udzielania kredytów (z wyłączeniem udzielanych przez instytucje monetarne), gdzie indziej niesklasyfikowane;

PKWiU 66.19.99.0 – pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego, do przychodów z usług finansowych należy zaliczyć kwoty otrzymanych lub skapitalizowanych odsetek od udzielonych pożyczek oraz należnych dodatkowych opłat i prowizji, bez uwzględnienia zwrotu kwoty głównej. Kwota zwróconej kwoty głównej nie stanowi Pana przychodu.

Natomiast świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 64.99.19.0, 64.19.30.0, 64.92.19.0 oraz 66.19.99.0 (objętych w PKWiU sekcją K) mogą być opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy spełnieniu pozostałych ustawowych przesłanek opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU. Niniejsza interpretacja odnosi się do treści zadanego pytania, obejmującego konkretny rodzaj usług wg wskazanego w nim PKWiU, nie dotyczy innych kwestii podanych w opisie sprawy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są/będą zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniem przyszłym przedstawionymi we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).