
Temat interpretacji
Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 14 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie pismem, które wpłynęło 31 maja 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest absolwentem …, gdzie ukończył studia na poziomie magisterium z Kierownictwa Produkcji Filmowej. W branży filmowej pracuje od 2011 r., gdzie pierwsze doświadczenie zdobywał w firmie zajmującej się produkcją filmów fabularnych, seriali telewizyjnych, reklam, teatrów, telewizji i innych. Miał okazję współpracować tam z najbardziej doświadczonymi oraz kompetentnymi reżyserami oraz operatorami z Polski oraz z zagranicy. W 2017 r. Wnioskodawca założył własną działalność gospodarczą pod nazwą … i od tamtej pory do dnia dzisiejszego świadczy usługi produkcyjne na terenie całego kraju dla produkcji krajowych oraz zagranicznych. Jako kontrahent zdobywał doświadczenie w znanych stacjach telewizyjnych oraz kilku zagranicznych stacjach i platformach. Dotychczas Jego działalność była opodatkowana podatkiem liniowym 19%. Od tego roku podatkowego (2022 r.) ze względu na możliwość opodatkowania Jego rodzajów usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych dokona zmiany formy opodatkowania i tym samym zrezygnuje z opodatkowania w formie podatku liniowego. Na planach filmowych/reklamowych świadczy On usługi jako II Kierownik produkcji oraz II Kierownik produkcji ds. lokacji.
Zakres czynności Wnioskodawcy w ramach świadczonych usług obejmuje:
a)w przypadku II Kierownika produkcji - świadczenie usług polega na organizacji planu zdjęciowego gotowego do realizacji zdjęć na planie oraz poza nim. Na tym stanowisku zajmuje się:
wyborem oraz zatrudnieniem kierowników pionów ekipy zdjęciowej: mistrz oświetlenia, reżyser, operator, scenograf, kostiumograf, dyżurni planu, zaplecze techniczne, script, itp.;
ustalenia ze stacją telewizyjną, domem produkcyjnym odnośnie kostiumów, charakteryzacji, scenografii, obiektów zdjęciowych, samochodów grających, wyboru kamer, wyboru sprzętu technicznego oświetlenia, itp.;
kosztorysowaniem całego przedsięwzięcia produkcji filmu w tym: aktorów, ekipy zdjęciowej, reżysera, operatora, mistrza oświetlenia, itp.;
koordynacją pracy pracowników biurowych podczas developmentu do filmu, serialu;
koordynacją pracy ekipy filmowej, twórców scenografii, obiektów oraz kostiumów i charakteryzacji na planie filmowym podczas zdjęć;
koordynacją oraz rozliczeniem etapu zdjęciowego w tym ekipy filmowej, aktorów, zaplecza technicznego oraz współpracą z zamawiającym (stacja telewizyjną, dystrybutorem) na etapie kolaudacyjnym materiału zdjęciowego;
b)w przypadku II Kierownika produkcji ds. lokacji - świadczenie usług polega na skupieniu się w głównej mierze na współpracy z reżyserem, scenografem, operatorem oraz mistrzem oświetlenia. Pracę zaczyna się od czytania scenariusza i ustalenia wspólnej wizji scenografii obiektowej filmu z reżyserem oraz operatorem. Następnie wykonuje się etap scoutingu obiektowego, który polega na poszukiwaniu lokacji filmowych do produkcji filmu/serialu, itp. Wspólnie z reżyserem oraz scenografem Wnioskodawca wybiera obiekty zdjęciowe, które będą potencjalnymi miejscami do realizacji zdjęć. II Kierownik produkcji ds. lokacji ma spory wpływ na miejsca, w których realizuje się zdjęcia, ponieważ to on według swojej wizji oraz reżysera wynajduje te miejsca i określa jakie sceny i gdzie będą realizowane. Jest to Jego wkład twórczy w scenografię filmu. Następnie po zaakceptowaniu obiektów zdjęciowych przez reżysera, operatora, scenografa, II Kierownik produkcji ds. lokacji ma za zadanie organizację i przygotowanie tych miejsc pod kątem zdjęć, w tym:
doprecyzowanie szczegółów współpracy z właścicielem obiektu,
ustalenia finansowe z właścicielem obiektu,
ustalenia terminowe z właścicielem obiektu (adaptacje scenograficzne, etap zdjęć oraz przywrócenie obiektu do stanu pierwotnego),
koordynacja prac ekipy scenograficznej,
koordynacja prac ekipy zdjęciowej w trakcie zdjęć,
koordynacja demontażu scenografii oraz doprowadzenie obiektów do stanu pierwotnego,
rozliczenie końcowe prac scenograficznych, obiektowych, itp.
Podczas współpracy przy produkcji filmu, serialu, reklamy, II Kierownik produkcji ds. lokacji jest najbliższą osobą z produkcji współpracującą z reżyserem, operatorem scenografem i przez to ma ogromny wpływ na efekt końcowy scenografii, układu reżyserskiego, ponieważ musi całość skosztorysować, zorganizować oraz koordynować.
Jako II Kierownik produkcji ds. lokacji Wnioskodawca często jest też odpowiedzialny za koordynacje samochodów grających, które muszą być odpowiednimi pojazdami dobranymi do scenografii, czasów w których fabułą filmu, serialu się odbywa. Podobnie jest ze scenografią, którą wspólnie ze scenografem realizuje w momencie przygotowań zdjęć w danej lokacji. Efekt końcowy Jego pracy na tym stanowisku to miejsca realizacji zdjęć dopasowane do epoki filmu lub fabuły realizowanego przedsięwzięcia. Jeżeli zdjęcia realizowane są np. do filmu, którego akcja dzieję się w latach 1920 r., to zastane obecnie miejsca doprowadzane są do stanu w jakim mogłyby wyglądać w latach 1920 r. np.:
zamykane są ulice w miastach w których realizowane są zdjęcia, demontowane wszystkie elementy współczesne typu: banery, talerze satelitarne, samochody, często również zmieniana jest nawierzchnia chodników, które w głównej mierze są wykonane ze współczesnej kostki brukowej, oklejane zostają wszystkie współczesne plastikowe okna specjalistyczną taśmą drewnopodobną.
Na tak przygotowane miejsce przyjeżdżają wtedy scenograf wraz z pracownikami i wspólnie koordynowany jest i weryfikowany efekt końcowy lokacji już pod sprecyzowane wcześniej kadry.
Wyżej wymieniony zakres czynności związany jest ze świadczeniem usług w ramach produkcji filmowej, do którego przyporządkowany jest symbol PKWiU 59.11.1, tj. usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych. Głównym i jedynym przedmiotem działalności Wnioskodawcy, który wykonuje w ramach działalności jest działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (kod PKD 59.11.Z - wpisany w CEiDG), stąd świadczone usługi kwalifikuje wg symbolu PKWiU 59.11.1. Warto podkreślić, że nie przewidziano dla tego rodzaju usług szczególnej stawki ryczałtu, stąd literalnie właściwą stawką powinna być dla nich stawka 8,5%, zgodnie z art 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku.
W piśmie uzupełniającym wniosek, Wnioskodawca wskazał, że działalność, o której mowa we wniosku, prowadzi od maja 2017 r. Od stycznia 2022 r. w związku ze zmianą formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych prowadzi ewidencję przychodów, rejestr VAT oraz dodatkowo własną ewidencję wskazującą zakres czynności jakie wykonuje w ramach świadczonych usług dla poszczególnych kontrahentów (zakres czynności wskazywał w pierwotnym wniosku). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie osiąga i nie osiągnie przychodów z innych źródeł niż z tych, które wskazał w 2022 r. Jego działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Niego działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. Działalność Wnioskodawcy nie mieści się w definicji wolnego zawodu w myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przy chodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca oświadcza, że nie przekroczył limitu przychodu w roku podatkowym 2021 r. wskazanego w art. 6 ust 4 pkt 1 lit. a) ww. ustawy oraz nie osiągnął przychodów z art. 6 ust 4 pkt 1 lit. b) tej ustawy. Złożył oświadczenie o zmianie formy na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w lutym 2022 r. Przy prowadzeniu działalności nie zatrudni On pracowników, w ani innych osób, na umowy o podobnym charakterze zlecenia, dzieło itp. Pracuje jedynie samodzielnie. Pierwszy przychód Wnioskodawca osiągnął w styczniu 2022 r.
Pytanie
Czy osiągane przychody z tytułu świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, oznaczone symbolem PKWiU 59.11.1, tj. usług związanych z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, mogą zostać opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku?
Stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, osiągane przez Niego przychody z tytułu świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oznaczonych symbolem PKWiU 59.11.1, tj. usług związanych z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych w przedstawionym stanie faktycznym, będą opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ww. ustawy, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Oznacza to, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mogą zostać opodatkowane podatkiem zryczałtowanym. Przepisy nie stoją temu na przeszkodzie. Nadto, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, które w moim przypadku nie występują.
W myśl bowiem art. 4 ust 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz.1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Natomiast ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko przepisy zgodne z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca przedstawił jakie usługi wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz wyczerpująco opisał zakres wykonywanych poszczególnych czynności, które obejmują usługi sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 59.11.1 (świadczy jak wyżej wskazał usługi produkcyjne na terenie całego, że Jego usługi będą sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 59.11.1. Nadto, nie przewidziano dla tego rodzaju usług szczególnej stawki ryczałtu, stąd literalnie właściwą stawką przyporządkowaną do nich powinna być stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W związku z tym, uważa On, że przychody osiągane z ww. świadczonych usług będą mogły zostać opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Podkreślić należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od spełnienia warunków wymienionych w art. 6 ww. ustawy oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 tej ustawy.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony).
W ww. artykule zawarto wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan wskazał – w przedmiotowej sprawie nie istnieją negatywne przesłanki zawarte w art. 8 powyższej ustawy.
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).
Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Tymczasem z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług, które to usługi są sklasyfikowane wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 59.11.1 ‒ usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych. Wymienił Pan, jakie konkretnie usługi w ramach tego grupowania Pan świadczy. Wskazał Pan również, że w roku 2021 r. nie uzyskał Pan przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzamy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 59.11.1 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując, osiągane przez Pana przychody z tytułu świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, oznaczone symbolem PKWiU 59.11.1, tj. usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, mogą zostać opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczamy, że niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem dotyczącym ustalenia stawki opodatkowania. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego w tym zakresie opisu świadczonych usług.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego Organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pan sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm. dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
