Zastosowanie 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWIU pod symbolem 74.90.19.0. - Interpretacja - 0115-KDWT.4011.159.2022.2.MD

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.159.2022.2.MD

Temat interpretacji

Zastosowanie 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWIU pod symbolem 74.90.19.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie:

zastosowania 3% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu sprzedaży ogniw litowo-jonowych;

zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWIU pod symbolem 74.90.19.0.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 kwietnia 2022 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni zamierza prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą.

Wnioskodawczyni posiada specjalistyczną wiedzę w zakresie ogniw litowo-jonowych, która pozwala jej odpowiednio scharakteryzować, zdiagnozować oraz dokonać odpowiednich pomiarów poszczególnych ogniw litowo-jonowych. Wnioskodawczyni będzie posiadała w tym zakresie również odpowiednie narzędzia.

Ogniwo litowo-jonowe jest źródłem prądu, którego podstawą działania jest zestaw substancji czynnych i elektrolitu w indywidualnej zamkniętej obudowie.

Jednocześnie połączone ze sobą ogniwa mogą tworzyć tzw. pakiet ogniw, tak aby mogły sprostać wymaganemu napięciu pracy zasilanego urządzenia lub aby wydłużyć jego pracę.

Zarówno pojedyncze ogniwa litowo-jonowe, a w szczególności połączone ogniwa tworzące pakiety tych ogniw można określać mianem akumulatorów litowo-jonowych.

Akumulatorem litowo-jonowym można nazwać najprostszy, cylindryczny akumulator, który może być zastosowany w nawet tak zwykłych urządzeniach jak klawiatura, myszka komputerowa czy latarka. Jednocześnie podkreślić należy, że akumulator litowo-jonowy nie jest akumulatorem kwasowo-ołowiowym stosowanym najczęściej w pojazdach mechanicznych.

W zakresie prowadzonej działalności Wnioskodawczyni zamierza dokonywać sprzedaży ogniw litowo-jonowych.

W tym celu Wnioskodawczyni będzie kupowała od kontrahentów w postaci wagowej (np. kilogramy, tony) ogniwa litowo-jonowe o różnych parametrach w zakresie pojemności, prądu maksymalnego, minimalnego napięcia, napięcia ładownia, C-rate, prądu ładowania, krzywych (roz)ładowania, rezystencji wewnętrznej, oporności obciążenia, itd.

Z uwagi na posiadaną wiedzę specjalistyczną oraz narzędzia Wnioskodawczyni będzie porcjowała (wyodrębniała) kupione ogniwa litowo-jonowe według wskazanych powyżej parametrów.

Działania Wnioskodawczyni skutkują odpowiednim pogrupowaniem (porcjowaniem) ogniw akumulatorów wobec określonej ich charakterystyki, która pozwoli klientom Wnioskodawczyni na zakup produktu o określonej specyfikacji.

Wyodrębnione w ten sposób poszczególne grupy ogniw litowo-jonowych o określonych parametrach będą przez Wnioskodawczynię sprzedawane zasadniczo odbiorcom detalicznym. W związku z czym Wnioskodawczyni będzie uzyskiwała przychód.

Przy czym, Wnioskodawczyni nie wklucza również sprzedaży hurtowej ogniw.

Wnioskodawczyni nie będzie sprzedawała pakietów połączonych ze sobą ogniw.

Z uwagi na bardzo szeroki zakres zastosowania ogniw litowo-jonowych, jako źródła prądu stałego, Wnioskodawczyni nie będzie znała przeznaczenia ogniw nabywanych od niej przez kontrahentów, w szczególności czy ogniwa te zostaną wykorzystane w zakresie pojazdów mechanicznych.

Przy czym ogniwa litowo-jonowe, które będą sprzedawane przez Wnioskodawczynię samodzielnie ze względu na ich zbyt niskie napięcie pracy nie będą w stanie zasilić pojazdu mechanicznego. Dopiero połączenie ich w pakiet podniesie sumaryczne napięcie, które potencjalnie mogłoby sprostać zapotrzebowaniu pojazdu mechanicznego. Ogniwa litowo-jonowe nie będą sprzedawane przez Wnioskodawczynię z przeznaczeniem jako źródło zasilania pojazdów mechanicznych.

Wnioskodawczyni nie będzie pośredniczyła w sprzedaży ogniw litowo-jonowych.

Wnioskodawczyni będzie dokonywała sprzedaży ogniw litowo-jonowych we własnym imieniu i na własny rachunek.

Jednocześnie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni, jako specjalista, będzie świadczyła usługi doradcze w zakresie ogniw litowo-jonowych.

W ramach świadczonych usług doradczych Wnioskodawczyni będzie doradzała kontrahentom w jaki sposób powinni dokonywać charakteryzacji, pomiarów oraz diagnostyki ogniw litowo-jonowych w celu określenia ich parametrów, oceny stanu zużycia, zidentyfikowania i oceny koniecznych napraw, jakości ogniwa oraz innych podobnych parametrów.

Wnioskodawczyni nie będzie dokonywała samodzielne ww. czynności charakteryzacji, pomiarów oraz diagnostyki.

Ogniwa litowo-jonowe, jako takie, nie będą objęte kodem GTU_07, o którym mowa w § 10 ust. 3 pkt 1 lit. g) rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 1988 ze zm.).

Usługi doradcze w zakresie ogniw litowo-jonowych sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Wnioskodawczyni nie złożyła jeszcze właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni zaznacza, że złożony przez nią wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zdarzenia przyszłego. Wnioskodawczyni złoży wniosek o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stosownie do regulacji art. 9 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawczyni nie będzie świadczyła usług opisanych we wniosku na rzecz kontrahenta, który był lub jest pracodawcą Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczyni będzie wykonywała w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyłącznie usługi wymienione we wniosku. Przy czym Wnioskodawczyni nie wyklucza przyszłości wykonywania również innych usług, jednak zgodnie z zamiarem Wnioskodawczyni będą to usługi, które nie będą mieściły się w wyłączeniach, o których mowa w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.). Jednocześnie Wnioskodawczyni ma świadomość, że wykonywanie usług, o których mowa w art. 8 ustawy będzie skutkowało koniecznością zmiany formy opodatkowania.

Wnioskodawczyni nie będzie uzyskiwała przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU 46.1.).

Pytania

1)Czy przychód Wnioskodawczyni osiągany w związku z opisaną w zdarzeniu przyszłym sprzedażą ogniw litowo-jonowych będzie podlegał opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) u.z.p.d., tj. jako przychód z działalności usługowej w zakresie handlu?

2)Czy przychód Wnioskodawczyni osiągany w związku ze świadczeniem usług doradczych w zakresie ogniw litowo-jonowych opisanych w zdarzeniu przyszłym będzie podlegał opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d. tj. jako przychód z działalności usługowej?

Pani stanowisko w sprawie

W zakresie pytania nr 1

Przychód Wnioskodawczyni osiągany w związku opisaną w zdarzeniu przyszłym sprzedażą ogniw litowo-jonowych będzie podlegał opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit b) u.z.p.d., tj. jako przychód z działalności usługowej w zakresie handlu.

W zakresie pytania nr 2

Przychód Wnioskodawczyni osiągany w związku ze świadczeniem usług doradczych w zakresie ogniw litowo-jonowych opisanych w zdarzeniu przyszłym będzie podlegał opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d., tj. jako przychód z działalności usługowej.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 1

Stosownie do art. 1 pkt 1 u.z.p.d., ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w świetle art. 4 ust. 1 pkt 12 u.z.p.d., przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, tj. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych; dalej: „ustawa o PIT”).

Z art. 2 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. wynika, że osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d.; opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 2 u.z.p.d., podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) działalności zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

c) działalności zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Natomiast w art. 12 ust. 1 u.z.p.d. określono stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według, których opodatkowane mogą zostać poszczególne wymienione w tym przepisie rodzaje przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) u.z.p.d. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W art. 4 ust. 1 pkt 3 u.z.p.d. zawarta została definicja działalności usługowej w zakresie handlu.

Zgodnie z tą definicja działalność usługowa w zakresie handlu definiowana jest jako sprzedaż w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Natomiast towary zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5 u.z.p.d. definiowane są jako towary handlowe, surowce i materiały podstawowe, z tym że towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Ustawa nie zawiera definicji towarów handlowych w stanie nieprzetworzonym. Pojęcie to nie jest definiowane również w innych aktach prawnych. W związku z czym w celu ustalenia znaczenia pojęcia „nieprzetworzony” należy odwołać się do jego słownikowego brzmienia (a dokładnie do brzmienia słowa „przetworzony”, bowiem to jest definiowane).

Zgodnie z słownikiem języka polskiego SJP „przetworzyć” oznacza przekształcić coś twórczo; zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd; opracować zebrane dane, informacje, itp., wykorzystując technikę komputerową.

Jednocześnie stosowanie 3% stawki ryczałtu dla przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu powinno następować z uwzględnieniem pkt 2 i 3.

W art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) u.z.p.d. wskazano, że 15% stawką ryczałtu opodatkowaniu podlega przychód z pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1).

Mając na uwadze powyższe, w pierwszej kolejności zauważyć należy, że opisana w zdarzeniu przyszłym sprzedaż towarów, tj. ogniw litowo-jonowych spełnia w ocenie Wnioskodawczyni ww. definicję działalności usługowej w zakresie handlu.

Towary handlowe, tj. ogniwa litowo-jonowe nabyte uprzednio przez Wnioskodawczynię w postaci wagowej będą odsprzedawane w stanie nieprzetworzonym. Wnioskodawczyni nie będzie poddawała nabytych ogniw litowo-jonowych działaniom, które wypełniałyby wskazane powyżej słownikowe rozumienie pojęcia „przetwarzać”, tj. w szczególności nie będzie przekształcać oraz zmieniać formy, a także specyfikacji ogniw.

Działania Wnioskodawczyni będą natomiast polegały na odpowiedniej charakterystyce, diagnozie, pomiarach poszczególnych ogniw litowo-jonowych, które pozwolą na określone pogrupowanie ogniw względem parametrów (specyfikacji) opisanych w zdarzeniu przyszłym. Tak więc działania te nie skutkują przetworzeniem nabytych ogniw, a jedynie ich odpowiednim pogrupowaniem (porcjowaniem) wobec określonej charakterystyki, która pozwoli klientom Wnioskodawczyni na zakup produktu o określonej specyfikacji.

Wobec powyższego Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że jej działalność polegająca na sprzedaży ogniw litowo-jonowych spełnia definicję działalności usługowej w zakresie handlu.

Jednocześnie koniecznym jest zdefiniowanie usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1).

Ponieważ u.z.p.d. odwołuje się w tym zakresie do PKWiU zasadnym będzie odwołanie się uwag dodatkowych zamieszczonych w tej klasyfikacji.

Zgodnie ze wskazanymi zapisami rozporządzenia, usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej obejmują usługi maklerów, sprzedawców komisowych, agentów, akwizytorów i innych sprzedawców hurtowych, usługi polegające na organizowaniu wspólnych spotkań sprzedawców i nabywców lub realizowaniu transakcji handlowych w imieniu innych zleceniodawców, także za pośrednictwem Internetu, usługi w zakresie handlu hurtowego realizowane przez domy aukcyjne oraz Internet.

Jednocześnie w ww. uwagach dodatkowych do ww. klasyfikacji PKWiU wprost zostało napisane, że ww. grupowanie PKWiU 46.1 nie obejmuje handlu hurtowego na własny rachunek.

W powyższym grupowaniu PKWiU chodzi więc wszakże o usługi, a nie samą sprzedaż hurtową, ta bowiem jest sklasyfikowana w kolejnych grupowaniach, w szczególności 46.7 (sprzedaż hurtowa wyspecjalizowana) i 46.9 (sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana).

W konsekwencji w ocenie Wnioskodawczyni, gdyby ustawodawcy chodziło o objęcie stawką 15% także sprzedaży hurtowej, użyłby wyrażenia „świadczenie usług w zakresie handlu hurtowego (PKWiU dział 46)”, a nie ograniczył się do usług pośrednictwa.

Ponadto stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) u.z.p.d., opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami o pojazdów mechanicznych.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, z uwagi na bardzo szeroki zakres zastosowania ogniw litowo-jonowych jako źródła prądu stałego, Wnioskodawczyni nie będzie znała przeznaczenia sprzedawanych ogniw, w szczególności czy ogniwa te zostaną wykorzystane w zakresie pojazdów mechanicznych.

Przy czym, Wnioskodawczyni raz jeszcze zaznacza, że ogniwa litowo-jonowe, które będą sprzedawane przez Wnioskodawczynię samodzielnie ze względu na ich zbyt niskie napięcie pracy nie będą w stanie zasilić pojazdu mechanicznego. Dopiero połączenie ich w pakiet podniesie sumaryczne napięcie, które potencjalnie mogłoby sprostać zapotrzebowaniu pojazdu mechanicznego.

Ponadto podkreślić należy, że akumulator litowo-jonowy nie jest akumulatorem kwasowo-ołowiowym stosowanym najczęściej w pojazdach mechanicznych.

W kontekście ww. art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) u.z.p.d. wyjaśnienia wymagają wskazane w tym przepisie pojęcia „części” oraz „akcesoria”.

Wskazane pojęcia nie są definiowane ustawowo w postaci definicji legalnych, stąd konieczne jest odwołanie się do ich słownikowego brzmienia.

Zgodnie z słownikiem języka polskiego PWN przez:

a)„część” – rozumie się jeden z elementów, na który dzieli się jakaś całość, pewna ilość całości, przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości;

b)„akcesorium” – rozumie się narzędzie lub inny drobny przedmiot potrzebny do wykonywania jakiejś czynności, jakiegoś rzemiosła. Natomiast zgodnie z treścią Współczesnego słownika języka polskiego pod redakcją Bogusława Dunaja, Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007 „akcesoria” to dodatkowe, uzupełniające, mniej ważne części czegoś, dodatkowe składniki, wyposażenie potrzebne do wykorzystania czegoś.

Jednocześnie Słownik Języka Polskiego PWN pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka tłumaczy, że pojęcie „część” oznacza przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości; część zapasowa, zamienna, element, którym można w maszynie zastąpić element zepsuty, zużyty.

W niniejszej sprawie istotne jest stwierdzenie, czy ogniwo litowo-jonowe mieści się w kategorii wyrobów określonych przez ustawodawcę jako „części i akcesoria do pojazdów mechanicznych”.

Z perspektywy powyższych definicji, w ocenie Wnioskodawczyni, już w kontekście samego akumulatora (rozumianego w sposób konwencjonalny, nie jako stale wbudowany element konstrukcji pojazdu mechanicznego, tzw. baterię) można stwierdzić, że nie stanowi on części lub akcesorium pojazdu mechanicznego.

Akumulator wszakże (o ile nie jest stale wbudowany jako element konstrukcji pojazdu mechanicznego) nie jest elementem podstawowej konstrukcji pojazdu mechanicznego (jak np. silnik lub koła). Akumulator zasila pojazd mechaniczny w energię (prąd), która pozwala na jego rozruch. Natomiast nie jest częścią pojazdu, która pozwala na zachowanie prawidłowej jego konstrukcji.

Abstrahując od powyższego i koncentrując się na ogniwach litowo-jonowych, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że ogniwa nie stanowią części lub akcesorium pojazdu mechanicznego. W ocenie Wnioskodawczyni ogniwa litowo-jonowe nie spełniają powyższych słownikowych definicji „części” lub „akcesorium”.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że aby ogniwo stanowiło „część” pojazdu mechanicznego musiałoby ono stanowić jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element pojazdu mechanicznego, jego część zapasową, zamienna, element, którym można w pojeździe zastąpić.

Natomiast samodzielne (pojedyncze) ogniwo, tj. ogniwo w takiej postaci, w której będzie sprzedawane przez Wnioskodawczynię nie jest samodzielnie wyodrębnianym elementem pojazdu mechanicznego lub jego częścią zapasową, zamienną. Jednocześnie samodzielne ogniwo ze względu na zbyt niskie napięcie pracy nie będzie w stanie zasilić pojazdu mechanicznego.

Ponadto ogniwo litowo-jonowe nie będzie stanowiło „akcesorium” pojazdu mechanicznego rozumianego jako dodatkowe, uzupełniające lub mniej ważną części pojazdu mechanicznego, dodatkowy składnik, wyposażenie potrzebne do wykorzystania pojazdu. Zgodnie z tym co wskazano powyżej w kontekście „części” pojazdu mechanicznego ogniwo nie stanowi elementu konstrukcji pojazdu mechanicznego, w tym mniej ważnej części tego pojazdu, jakiegokolwiek jego uzupełnienia lub mniej ważnego wyposażenia. Tym samym ogniwo akumulatora litowo-jonowego posiłkując się powyższą definicją nie będzie stanowiło akcesorium pojazdu mechanicznego.

Wobec powyższego Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że w przedstawionym powyżej opisie zdarzenia przyszłego nie będzie miało zastosowanie wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) u.z.p.d.

Jednocześnie w ocenie Wnioskodawczyni zastosowania nie znajdą również inne wyłączenia z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 8 u.z.p.d.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawczyni, przychody ze sprzedaży ogniw litowo-jonowych są przychodami z działalności usługowej w zakresie handlu, natomiast nie są przychodami ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej.

W efekcie powyższego Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że przychody ze sprzedaży ogniw bez względu na ich sprzedaż do odbiorców detalicznych lub hurtową mogą zostać opodatkowane 3% stawką ryczałtu.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 2

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) u.z.p.d. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. przez działalność usługową rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Tym samym możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów.

Ponadto możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów.

W przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego w ocenie Wnioskodawczyni świadczone przez nią usługi doradcze w zakresie ogniw litowo-jonowych stanowią działalność usługową w rozumieniu ww. definicji ustawowej.

W szczególności wskazać należy, że przedmiotem wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU.

Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię zostały sklasyfikowane w ramach grupowania PKWiU 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Tym samym, działalność Wnioskodawczyni opisana w zdarzeniu przyszłym, w tym świadczone usługi doradcze w zakresie ogniw litowo-jonowych:

1) spełniają definicję działalności usługowej;

2)nie są usługami (działalnością) wymienionymi w pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 u.z.p.d. (opodatkowanymi inną stawką ryczałtu).

W świetle powyższego przychód Wnioskodawczyni z tytułu świadczenia usług doradczych w zakresie ogniw litowo-jonowych może korzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według 8,5% stawki podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego oceny tego stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani usługi, o których mowa w pyt. nr 2, do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji opisanych we wniosku usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia prawnego oceny Pani stanowiska jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.