Do przychodów ze świadczenia usług opisanych we wniosku, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0 prawidłowe jest stosowanie stawki zrycz... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.839.2022.3.BM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.839.2022.3.BM

Temat interpretacji

Do przychodów ze świadczenia usług opisanych we wniosku, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0 prawidłowe jest stosowanie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 30 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełnił go Pan– w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 października 2022 r. (wpływ 10 października 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnosi Pan o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Działalność prowadzi Pan od 4 stycznia 2021 r.

Nie składał Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W roku podatkowym 2022 jest Pan opodatkowany podatkiem dochodowym na zasadach liniowych zgodnie z art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotem Pana działalności jest przede wszystkim pozycjonowanie i projektowanie stron internetowych objęte kodem PKWiU 62.01.11 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W 2021 roku osiągnięty przez Pana przychód, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie przekroczył kwoty 2.000.000 Euro. Wartość ta nie została też przekroczona w okresie od 4 stycznia 2022 r. do 30 sierpnia 2022 r.

Poza przedstawioną we wniosku działalnością gospodarczą nie uzyskuje Pan przychodów z innych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku wyboru formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie będzie Pan osiągał przychodów z rodzajów działalności i innych wymienionych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza mieści się w pojęciu działalności usługowej, o której stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W dniu 4 lipca 2022 r. dostał Pan odpowiedź od Urzędu Statystycznego w Łodzi (odpowiedź w załączniku) na Pana wniosek z dnia 27 grudnia 2021 r. wraz z uzupełnieniem z dnia 17 lutego 2022 r., przesłany w celu ustalenia klasyfikacji do celów podatku dochodowego, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) wymienione przez Pana we wniosku kompleksowe usługi związane z pozycjonowaniem, obejmujące:

- optymalizowanie stron internetowych pod kątem technicznym (polepszenie czytelności, użyteczności strony internetowej),

- prowadzenie analityki zachowań użytkowników na stronie internetowej, które w interpretacji ww. urzędu mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Oprócz optymalizacji strony w realizacji usługi pozycjonowania strony internetowej wykonuje Pan inne czynności analityczne sprawdzając słowa kluczowe tzw. frazy, które będą najlepsze dla danej strony internetowej.

Sprawdza Pan też tzw. profil linkowy, czyli jakie inne strony linkują, odsyłają do strony pozycjonowanej i wyciąga Pan na tej podstawie wnioski, które służą polepszeniu użyteczności strony www.

Oprócz tego w codziennej pracy analizuje Pan działania blogowe konkurencji oraz schemat nazw produktów i usług konkurencji.

Na podstawie przeprowadzanych analiz wprowadza się odpowiednie opisy - treści do pozycjonowanej strony internetowej za pomocą edytora i systemu (...), na którym zbudowana jest dana strona internetowa lub sklep internetowy.

W przypadku usługi pozycjonowania i projektowania strony internetowej nie wykonuje Pan czynności związanych z programowaniem, czy też z oprogramowaniem, ponieważ sam projekt strony jest uniwersalny.

Taki uzyskany projekt strony internetowej klient wdraża we własnym zakresie lub przekazuje odpowiednim osobom do wdrożenia.

Dodaje Pan, że nie osiąga Pan przychodów ze świadczenia usług:

związanych z wydawaniem:

pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3),

z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem objętych grupowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

Złoży Pan, do 20 lutego 2023 r. oświadczenie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (będzie to pierwszy miesiąc po najpóźniej do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyska Pan pierwszy przychód w 2023 roku).

W stosunku do Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przedmiotem zapytania jest 2023 rok, jako, że to od 2023 roku planuje Pan rozliczenie ryczałtem.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym w roku podatkowym 2023 będzie Pan mógł osiągane przychody z działalności w zakresie pozycjonowania i projektowania stron internetowych opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust.1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993)?

Pana stanowisko w sprawie

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie przedstawionym poniżej.

W 2022 roku wybrał Pan opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach liniowych.

W następnym roku podatkowym 2023 rozważa Pan zmianę sposobu opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej opisanej poniżej i wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W obecnym stanie prawnym zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993) - dalej u.z.p.d. - działalność usługowa na potrzeby niniejszej ustawy klasyfikowana jest na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) oraz i) u.z.p.d. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ze świadczenia usług związanych z:

nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),

doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2),

doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),

przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1),

przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0),

przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0),

agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1)

oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99), wynosi 15% uzyskiwanych przychodów.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d. do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, stosuje się stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%, o ile działalność ta nie została objęta inną stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 u.z.p.d.

Należy też podkreślić, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (art. 4 ust. 4 u.z.p.d.).

Zgodnie z art. 9 pkt 8 w zw. z art. 89 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2105) nowelizującą u.z.p.d. do art. 12 ust. 1 u.z.p.d. dodano pkt 2b lit. b) zgodnie z, którym od 1 stycznia 2022 r. usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), opodatkowane będą 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Mając powyższe na uwadze należy przyjąć, że usługi pozycjonowania i projektowania stron internetowych sklasyfikowane pod pozycją PKWiU 62.01.11 nie będą opodatkowane 15% stawką ryczałtu - o ile nie są to usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Wówczas zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d. właściwa jest stawka na poziomie 8,5%.

Zakładając, że przedstawiony stan prawny nie ulegnie zmianie stawka ryczałtu na poziomie 8,5% dla usług pozycjonowania i projektowania stron internetowych, będzie właściwa w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2023 roku.

Ponadto podpiera się Pan interpretacją indywidualną o sygnaturze 0114-KDIP3-1.4011.1234.2021.2.MZ z dnia 10 marca 2022 r. dostępną pod adresem https://eureka.mf.gov.pl/informacje/podglad/483265, w której osoba wykonująca tożsame czynności do tych, które Pan wykonuje otrzymała pozytywną odpowiedź na zbliżone zapytanie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a. prowadzenia aptek,

b. uchylony

c. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d. – e. uchylony

f. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 15% przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h;

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Natomiast w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że:

1.od 4 stycznia 2021 roku prowadzi Pan indywidualną działalność gospodarczą;

2.działalność Pan mieści się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 (usługi związane projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania);

3.wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłączenia nie będą miały zastosowania w Pana działalności gospodarczej;

4.poza przedstawioną we wniosku działalnością gospodarczą nie uzyskuje Pan przychodów z innych źródeł;

5.zamierza Pan złożyć stosowne oświadczenie o wyborze od 2023 r. formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;

6.Pana przychód nie przekroczył limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który to limit dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zauważamy, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Przy czym przepis ten nie odwołuje się do bezpośredniego ani do pośredniego związku z oprogramowaniem.

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują jednak, że opisane we wniosku czynności są związane z oprogramowaniem. Za uznaniem tych usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Pana usługi oraz jej klasyfikacja PKWiU 62.01.11.0.

Co istotne, grupowanie PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak m.in: projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych.

Zatem projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych mieści się w zakresie czynności związanych z oprogramowaniem.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazujemy, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności, które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem. W naszej ocenie czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, tj. – pozycjonowanie i projektowanie stron internetowych, a także optymalizowanie stron internetowych pod kątem technicznym, prowadzenie analityki zachowań użytkowników na stronie internetowej, usługi związane z pozycjonowaniem strony internetowej oraz inne czynności analityczne, które mają usprawnić działanie strony internetowej, prowadzenie analiz i wprowadzanie treści do istniejących stron internetowych lub sklepu internetowego, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0 będą mogły być od 1 stycznia 2023 r. opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – do przychodów ze świadczenia usług opisanych we wniosku, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0 prawidłowe jest stosowanie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU.

Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji stwierdzamy, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pan sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...)

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).