Uzyskane przez Pana w przyszłości przychody ze sprzedaży domów jednorodzinnych mieszkalnych – sklasyfikowane pod symbolem PKWIU 41.00.31.0 – będą mogł... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.781.2022.1.JK3

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.781.2022.1.JK3

Temat interpretacji

Uzyskane przez Pana w przyszłości przychody ze sprzedaży domów jednorodzinnych mieszkalnych – sklasyfikowane pod symbolem PKWIU 41.00.31.0 – będą mogły podlegać opodatkowaniu stawką 5,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od 2005 roku prowadzi Pan działalność gospodarczą i jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Usługi wymienione we wniosku są sklasyfikowane wg. Roz. RM z dnia 4 września 2015 roku w sprawie PKWiU pod symbolem: PKWiU 41.00.31 - Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków).

Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową, zgodnie z definicją wskazaną w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Świadczone przez Pana usługi są zaliczane do robót budowlanych w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.). Ponadto podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce i zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2001 r. poz. 1128 z późn. zm.) ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Nie uzyskuje i nie osiąga Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Pana przychód nie przekroczył w 2021 roku limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (j.t. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.).

W połowie roku 2022 planuje Pan budowę kilku obiektów mieszkalnych - w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych sklasyfikowanych w dziale 11, a dokładnie 1110. Będą to budynki rekreacji indywidualnej w świetle prawa budowlanego. Natomiast na wypisach z rejestru gruntów będą figurować jako domy jednorodzinne mieszkalne. Działki, na których będą budowane budynki, zostały przekształcone z działek rolnych. Obecnie nie jest Pan właścicielem przekształconych działek. W sierpniu 2021 roku zawarł Pan akt notarialny Repertorium A (…) z dnia 3 sierpnia 2021 przed notariuszem (…), będący przedwstępną umową sprzedaży. W dniu zawarcia umowy została uregulowana przez Pana kwota uzgodnionej ze sprzedawcą wartości działek i dokonano wpisu pierwokupu do III działu KW oraz ustanowiona została hipoteka zabezpieczająca wpłaconą kwotę (IV dział KW). Jednocześnie otrzymał Pan pełne pełnomocnictwo do zarządu nieruchomością, do przeniesienia własności całej działki i/lub jej części na inne osoby trzecie lub na samego siebie, gdzie może być stroną obu transakcji, a także pełnomocnictwo do podziału przedmiotowej nieruchomości. Ponadto wydzielił Pan z całej działki (o pow. około 10 200 m2) 9 mniejszych działek budowlanych o numerach od działka 1 do działka 9. Jest Pan obecnie w posiadaniu 8 działek o numerach działka 1 (droga dojazdowa do działek), 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9. Działki te zakupił Pan na podstawie 4 umów. Ich łączna powierzchnia wynosi około 9 200 m2. Nie zakupił Pan jeszcze działki o numerze 8.

Po zakupie ww. części działki i po podpisaniu aktu notarialnego wystąpił Pan dnia 11 października 2021 roku z wnioskiem do Burmistrza Gminy B. o ustalenie Warunków Zabudowy i Zagospodarowania Terenu dla przedmiotowej działki w imieniu własnym i otrzymał Pan ją dnia 24 stycznia 2022 roku. Wszystkie strony postępowania tj. sąsiedzi podpisali oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do odwołania. Dnia 10 lutego 2022 roku zatwierdzony został wstępny podział nieruchomości, który uprawomocnił się dnia 18 lutego 2022 roku. Dnia 11 lutego br. złożył Pan do Starostwa Powiatowego w K. zgłoszenie budowy trzech obiektów rekreacji indywidualnej o powierzchni do 70m2. Zgodnie z obowiązującą nowelizacją prawa budowlanego od dnia 3 stycznia 2022 roku obiekty rekreacji indywidualnej (BRI) do 70m2 nie wymagają pozwolenia na budowę i mogą być budowane po uzyskaniu WZiZT oraz skutecznym zgłoszeniu odpowiedniemu organowi administracji publicznej (Dz. U. 1994 Nr 98 poz. 414 oraz na podstawie Dz. U. 2021 poz. 2351). Realizując postanowienia prawa budowlanego w obecnej treści, po zakończonej budowie, będzie Pan miał obowiązek realizacji aktualizacji geodezyjnej, na podstawie której uprawniony geodeta wykona aktualizację, nanosząc przedmiotowy budynek jako budynek jednorodzinny mieszkalny i taka informacja będzie figurowała w rejestrze gruntów i budynków dla każdego z planowanych 3 obiektów.

Po skutecznym zgłoszeniu obiektów do Starostwa Powiatowego w K. bez sprzeciwu nastąpi geodezyjny podział działki na mniejsze. Po aktualizacji dokumentacji podziałowej następnie przyszłymi aktami notarialnymi zostanie przeniesiona na Pana własność przez Pana samego, jako pełnomocnika obecnej właścicielki i dopiero następnie zostanie rozpoczęta budowa domów. Po zakupie własności gruntu teren zostanie uzbrojony w przyłącze wodociągowe (warunki przyłączeniowe zostały uzyskane przez Pana w styczniu 2022 roku) oraz w przyłącze prądowe (umowa na dostawę energii została zawarta przez Pana w listopadzie 2021 roku). Na części nieruchomości będącej drogą wewnętrzną wybudowana zostanie zgodnie z WZiZT droga dojazdowa do wszystkich nieruchomości powstałych na skutek podziału. Docelowo na każdej z 10 działek powstanie budynek sklasyfikowany jako dom jednorodzinny mieszkalny.

Po zakończonej budowie trzech pierwszych obiektów (na które zostały wydane warunki zabudowy i zagospodarowania terenu z dnia 24 stycznia 2022 roku), zostaną one przeznaczone do sprzedaży w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Czynności budowlane będą realizowane przez zewnętrzne podmioty jak i częściowo samodzielnie przez Pana. Będą to domy drewniane, realizowane w technologii konstrukcji szkieletowej. Należy nadmienić, że nie dokonywał Pan wcześniej sprzedaży domów jednorodzinnych mieszkalnych.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, uzyskane przez Pana w przyszłości przychody ze sprzedaży domów jednorodzinnych mieszkalnych mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 5,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% dla przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie definiują pojęć usługi budowlane, czy roboty budowlane. Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Według Pana, usługi jakie wykonuje są zakwalifikowane do robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków - Budynki mieszkalne (Sekcja F, dział 41 PKWiU) i są oznaczone wg PKWiU pod symbolem PKWiU 41.00.31 i mogą być opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Wskazał Pan, że w opisanym zdarzeniu mamy do czynienia z usługą związaną z zakupem gruntu, budową domków jednorodzinnych i ich sprzedażą w ramach działalności gospodarczej (PKWiU 41.00.31).

Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową, zgodnie z definicją wskazaną w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Jak wskazuje art. 5b ust. 1 ww. ustawy, z zakresu przedmiotowego pozarolniczej działalności gospodarczej wykluczone zostały czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl natomiast art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) tej ustawy).

Przepisy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują użytego w ww. przepisie pojęcia roboty budowlane. Dlatego zasadne jest zatem powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).

I tak, zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy – Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Zgodnie natomiast z art. 3 pkt 3 ustawy – Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli – należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z kolei w myśl art. 3 pkt 7 ustawy – Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze zm.) – obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F.

Sekcja ta obejmuje:

budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej oraz wodnej,

roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Sekcja ta obejmuje następujące działy wg PKWiU:

Dział 41 – budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,

Dział 42 – budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,

Dział 43 – roboty budowlane specjalistyczne.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

W opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową. Usługi wymienione we wniosku są sklasyfikowane wg. Roz. RM z dnia 4 września 2015 roku w sprawie PKWiU pod symbolem: PKWiU 41.00.31 - Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków). Dokonuje Pan zakupu gruntu, budowy domków jednorodzinnych i ich sprzedaży w ramach działalności gospodarczej.

Na podstawie powyższego opisu stwierdzamy, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie robót budowlanych, a to oznacza, że właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do opodatkowania przychodów z tego tytułu jest stawka 5,5%.

Reasumując – uzyskane przez Pana w przyszłości przychody ze sprzedaży domów jednorodzinnych mieszkalnych – sklasyfikowane pod symbolem PKWIU 41.00.31.0 – będą mogły podlegać opodatkowaniu stawką 5,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).