Możliwość rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych świadczonych usług według stawki 8,5%. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.41.2022.2.ISL

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.41.2022.2.ISL

Temat interpretacji

Możliwość rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych świadczonych usług według stawki 8,5%.

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych świadczonych usług według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 marca 2022 r. (wpływ 15 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca ma zamiar rozpocząć prowadzenie działalności usługowej polegającej na obsłudze administracyjnej biur przyszłych kontrahentów świadczących usługi w zakresie doradztwa środowiskowego oraz zajmuje się realizacją szkoleń BHP. W tym celu ma zamiar zaktualizować swój wpis do CEIDG o PKD (82.11.Z, 82.19.Z) oraz posiada wpis w zakresie (85.59.B).

W ramach świadczonych usług Wnioskodawca oferować będzie prace:

1)obsługi skrzynki mailowej kontrahenta - obsługa wiadomości przychodzących, i wychodzących;

2)przygotowywanie ofert dla klientów kontrahenta;

3)prace polegające na zbieraniu danych, zasobów i informacji potrzebnych do wykonywania usług przez kontrahenta;

4)archiwizacja dokumentów;

5)korespondencja z urzędami w sprawach związanych z prowadzonymi przez kontrahenta na rzecz jego klientów procedurami urzędowymi;

6)kontrolowanie terminów przekazywania danych przez klientów kontrahenta w celu umożliwienia mu rzetelnego świadczenia wykonywanych przez niego usług;

7)wypełnianie sprawozdań i raportów środowiskowych na rzecz klientów kontrahenta na jego zlecenie;

8)przygotowanie i kompletowanie treści wniosków służących do prowadzenia przez kontrahenta procedur urzędowych (o wydanie pozwoleń, zezwoleń, decyzji, zgłoszeń);

9)wykonywanie szkoleń BHP (bezpieczeństwa i higieny pracy).

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi dobór odpowiedniej stawki ryczałtowej podatku dochodowego dla planowanych do świadczenia usług.

Do wypełniania wniosków i prowadzenia sprawozdawczości nie są wymagane specjalistyczne uprawnienia. W niektórych przypadkach jedynie doświadczenie w opracowywaniu podobnych dokumentów.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku z 15 marca 2022 r., Wnioskodawca wskazał, że działalność gospodarczą prowadzi od 5 marca 2013 r. Prowadzona przez Niego działalność gospodarcza opodatkowana jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Oprócz wskazanej we wniosku działalności gospodarczej w 2022 r. uzyskuje On dochody z tytułu wynajmu prywatnej nieruchomości. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność ta nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. Wielkość przychodu jaki Wnioskodawca mógłby osiągnąć w 2022 r. szacuje na ok. 300-350 tys. zł. Usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są wykonywane na rzecz osób prawnych oraz jednostek nieposiadających osobowości prawnej, lub na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie działalności gospodarczej (usługi wykonywane dla spółek np. Sp. z o.o. lub osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą). Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników. Złożył On oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego 10 stycznia 2022 r.

Zestawienie świadczonych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU):

1)obsługa skrzynki mailowej kontrahenta - obsługa wiadomości przychodzących, i wychodzących (PKWiU 82.19.12);

2)przygotowywanie ofert dla klientów kontrahenta (PKWiU 82.11.10);

3)prace polegające na zbieraniu danych, zasobów i informacji potrzebnych do wykonywania usług przez kontrahenta (PKWiU 82.11.10);

4)archiwizacja dokumentów 82.11.10;

5)korespondencja z urzędami w sprawach związanych z prowadzonymi przez kontrahenta na rzecz jego klientów procedurami urzędowymi (PKWiU 82.19.12);

6)kontrolowanie terminów przekazywania danych przez klientów kontrahenta w celu umożliwienia mu rzetelnego świadczenia wykonywanych przez niego usług (PKWiU 82.11.10);

7)wypełnianie sprawozdań i raportów środowiskowych na rzecz klientów kontrahenta na jego zlecenie (PKWiU 82.19.13);

8)przygotowanie i kompletowanie treści wniosków służących do prowadzenia przez kontrahenta procedur urzędowych (o wydanie pozwoleń, zezwoleń, decyzji, zgłoszeń) (PKWiU 82.19.13).

Wnioskodawca zrezygnował z planów świadczenia usług związanych z BHP, tj. kod PKWiU 85.59.19, w związku z powyższym nie uwzględnia On już tego PKWiU w uzupełnieniu wniosku.

W odniesieniu do Wnioskodawcy zostaną zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytania

  1. Czy świadczone powyżej usługi (pkt 1-8) mogą zostać zaklasyfikowane jako działalność usługowa wymieniona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i może zostać objęta stawką dochodowego podatku ryczałtowego w wysokości 8,5%?

2.Czy świadczone powyżej usługi (pkt 9) mogą zostać zaklasyfikowane jako działalność usługowa wymieniona w art. 12 ust. 1 pkt 5c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i może zostać objęta stawką dochodowego podatku ryczałtowego w wysokości 8,5%?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1, natomiast pytanie Nr 2 podlega odrębnemu rozstrzygnięciu.

Pana stanowisko w sprawie

Planowana działalność nie spełnia definicji wolnych zawodów rozumianych jako - pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, psychologów, fizjoterapeutów, tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, architektów, inżynierów budownictwa, rzeczoznawców budowlanych biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych, rzeczników patentowych, oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Nie sposób również znaleźć w treści rozporządzenia innych punktów, pod które planowana działalność mogłaby zostać bez wątpliwości przypisana. Do wykonywania prac biurowych, wykonywania sprawozdań oraz wniosków niepotrzebne jest posiadanie uprawnień architektonicznych lub inżynieryjnych. Nie są to również dokumenty badawcze lub analizy lecz opisy stanu faktycznego.

Zestawienie świadczonych usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU): Rodzaj wykonywanej usługi – PKWiU:

1)obsługa skrzynki mailowej kontrahenta - obsługa wiadomości przychodzących, i wychodzących - PKWiU 82.19.12;

2)przygotowywanie ofert dla klientów kontrahenta - PKWiU 82.11.10;

3)prace polegające na zbieraniu danych, zasobów i informacji potrzebnych do wykonywania usług przez kontrahenta - PKWiU 82.11.10;

4)archiwizacja dokumentów - PKWiU 82.11.10;

5)korespondencja z urzędami w sprawach związanych z prowadzonymi przez kontrahenta na rzecz jego klientów procedurami urzędowymi - PKWiU 82.19.12;

6)kontrolowanie terminów przekazywania danych przez klientów kontrahenta w celu umożliwienia mu rzetelnego świadczenia wykonywanych przez niego usług - PKWiU 82.11.10;

7)wypełnianie sprawozdań i raportów środowiskowych na rzecz klientów kontrahenta na jego zlecenie - PKWiU 82.19.13;

8)przygotowanie i kompletowanie treści wniosków służących do prowadzenia przez kontrahenta procedur urzędowych (o wydanie pozwoleń, zezwoleń, decyzji, zgłoszeń) - PKWiU 82.19.13;

9)wykonywanie szkoleń BHP (Bezpieczeństwa i Higieny Pracy) - PKWiU 85.59.19.

Po przeanalizowaniu obowiązujących przepisów prawnych, zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji, nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do możliwości zastosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Weryfikacja podlegania wymienionych we wniosku usług pod zapisy art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 2a, 2b, 3, 4, 6, 7, 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zidentyfikowała zapisów, które mogłyby się do nich odnosić. Dodatkowo, warto powołać się również na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 kwietnia 2019 r., Nr 0112-KDIL3-1.4011.88.2019.1.AG, gdzie tego typu usługi zostały sklasyfikowane pod stawkę ryczałtową wynoszącą 8,5% oraz interpretację z 20 września 2021 r.,Nr 0113-KDIPT2-1.4011.580.2021.2.MM, gdzie szkolenia BHP zostały zaklasyfikowane pod stawkę ryczałtową wynoszącą 8,5%.

W związku z powyższym przedstawione w piśmie usługi powinny zostać sklasyfikowane jako działalność wymieniona w art.12 ust.1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i mogą zostać objęte stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 1993, ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Jednocześnie należy wyjaśnić, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Podstawą do zakwalifikowania osiąganych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej działalności symbolu PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Wszelkiego rodzaju klasyfikacje opracowane przez organy statystyczne sporządzane są dla potrzeb gospodarki narodowej dla celów statystyki i co do zasady nie mają charakteru norm prawnych. Uzyskują taki charakter jedynie wtedy, gdy ustawodawca w treści konkretnego przepisu prawa odwołuje się do norm, czy klasyfikacji statystycznych.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)  opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)  korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)  osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)  prowadzenia aptek,

b)  uchylona,

c)  działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)  uchylona,

e)  uchylona,

f)  działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)  wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)  podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)  samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)  w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)  samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6)  (uchylony).

Zgodnie natomiast z art. 8 ust.2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z kolei, na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług: obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30).

Jak wynika z opisu sprawy ma Pan zamiar rozpocząć prowadzenie działalności usługowej polegającej na obsłudze administracyjnej biur przyszłych kontrahentów świadczących usługi w zakresie doradztwa środowiskowego oraz zajmuje się realizacją szkoleń BHP. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność ta nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. W odniesieniu do Pana zostaną zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przeze Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zestawienie świadczonych przez Pana usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU):

­obsługa skrzynki mailowej kontrahenta - obsługa wiadomości przychodzących, i wychodzących (PKWiU 82.19.12);

­przygotowywanie ofert dla klientów kontrahenta (PKWiU 82.11.10);

­prace polegające na zbieraniu danych, zasobów i informacji potrzebnych do wykonywania usług przez kontrahenta (PKWiU 82.11.10);

­archiwizacja dokumentów 82.11.10;

­korespondencja z urzędami w sprawach związanych z prowadzonymi przez kontrahenta na rzecz jego klientów procedurami urzędowymi (PKWiU 82.19.12);

­kontrolowanie terminów przekazywania danych przez klientów kontrahenta w celu umożliwienia mu rzetelnego świadczenia wykonywanych przez niego usług (PKWiU 82.11.10);

­wypełnianie sprawozdań i raportów środowiskowych na rzecz klientów kontrahenta na jego zlecenie (PKWiU 82.19.13);

­przygotowanie i kompletowanie treści wniosków służących do prowadzenia przez kontrahenta procedur urzędowych (o wydanie pozwoleń, zezwoleń, decyzji, zgłoszeń) (PKWiU 82.19.13).

Wskazać należy, że świadczone przez Pana usługi, sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 82.11.10, 82.19.12.0 oraz 82.19.13.0, nie mieszczą się w grupowaniu objętym 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana w 2022 r. ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami 82.11.10, 82.19.12 oraz 82.19.13 będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wobec powyższego, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU. Niniejsza interpretacja odnosi się do treści zadanego pytania wg wskazanych w opisie sprawy symboli PKWiU, nie dotyczy innych kwestii podanych w opisie sprawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).