Stawka ryczałtu ewidencjonowanego od przychodów sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.705.2022.1.IM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.705.2022.1.IM

Temat interpretacji

Stawka ryczałtu ewidencjonowanego od przychodów sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 29 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 29 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą A na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej świadczy usługi m.in. na rzecz polskich klientów, których działalność związana jest z realizowaniem projektów w zakresie budowy x późniejszej sprzedaży.

Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług różnego rodzaju pośrednictwa, związanych z szeroko rozumianym doradztwem w kontekście rozwoju biznesu klienta. W ramach zawartych umów o współpracę z klientami Wnioskodawca świadczy m.in. następujące usługi:

1)poszukiwanie nowych lokalizacji na inwestycje klienta,

2)wspieranie klienta w negocjowaniu umów najmu/dzierżawy lub innych umów związanych z użytkowaniem nieruchomości na cele inwestycji,

3)wspieranie klienta w negocjacjach innych umów dotyczących inwestycji,

4)poszukiwanie i pozyskiwanie nowych terenów w Polsce, na których możliwa jest realizacja nowych inwestycji w sektorze energetyki wiatrowej i słonecznej, w szczególności x,

5)utrzymywanie bieżącego kontaktu z właścicielami i dzierżawcami wieczystymi, gdzie mają zostać wdrożone projekty inwestycyjne,

6)organizacja i uczestnictwo w spotkaniach z właścicielami i dzierżawcami wieczystymi, gdzie mają zostać wdrożone projekty inwestycyjne

– dalej łącznie: „Usługi”.

W ocenie Wnioskodawcy świadczone przez niego Usługi powinny zostać sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”) pod kodem 74.90.12.0 – tj. jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

W celu potwierdzenia właściwego symbolu w odniesieniu do wykonywanych Usług według klasyfikacji PKWiU, 29 sierpnia 2022 r. Wnioskodawca złożył poprzez pełnomocnika wniosek o wydanie opinii klasyfikacyjnej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: „Prezes GUS”).

Zważywszy, że na moment złożenia niniejszego wniosku Wnioskodawca nie otrzymał jeszcze decyzji Prezesa GUS w sprawie klasyfikacji Usług według PKWiU, Wnioskodawca pragnie nadmienić, iż wnioskuje o potwierdzenie opodatkowania przychodu otrzymywanego z tytułu wykonywania Usług właściwą stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne pod warunkiem potwierdzenia decyzją Prezesa GUS klasyfikacji Usług jako kod 74.90.12.0 według PKWiU.

Wnioskodawca rozpoczął wykonywanie działalności gospodarczej 19 stycznia 2021 r. Od 1 stycznia 2022 r. Wnioskodawca wybrał formę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W związku ze świadczonymi przez siebie Usługami Wnioskodawca złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z zastosowaniem od 1 stycznia 2022 r.

Wnioskodawca osiągnął pierwszy przychód z opisanej powyżej działalności gospodarczej w styczniu 2022 r.

Wnioskodawca oprócz prowadzonej działalności otrzymuje dochody ze świadczenia usług w ramach kontraktu menedżerskiego.

Wnioskodawca w ramach kontraktu menadżerskiego świadczy usługi zarządzania dotyczące zarządzania pracą konsultantów w zakresie prowadzonych działań rozwojowych. Skutki podatkowe związane ze wspomnianym kontraktem menadżerskim nie są jednak przedmiotem niniejszego wniosku.

Na moment złożenia niniejszego wniosku Wnioskodawca ze względów ostrożnościowych opodatkowuje świadczone przez siebie Usługi według 15% stawki podatku.

Wnioskodawca ma możliwość, na podstawie prowadzonej przez siebie ewidencji, wyodrębnienia poszczególnych kwot za świadczone Usługi oraz przypisania im odpowiednich stawek podatku.

Przychód Wnioskodawcy nie przekroczył w 2021 r. (tj. roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym Wnioskodawca wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu) oraz nie przekroczy w kolejnych latach limitu, który został określony w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. 2.000.000 euro.

Wnioskodawca nie korzysta i nie będzie korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Niniejszy wniosek dotyczy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. oraz opodatkowania ryczałtem świadczonych Usług od roku podatkowego rozpoczynającego się 1 stycznia 2022 r.

Ponadto, do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności polegającej na świadczeniu Usług nie mają i nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Działalność Wnioskodawcy spełnia i będzie spełniać definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach wykonywanych Usług Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, w tym nie uzyskuje w odniesieniu do Usług przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy Wnioskodawca może opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu świadczonych Usług, sklasyfikowanych w ramach kodu PKWIU 74.90.12.0, w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy może opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu świadczonych Usług, sklasyfikowanych w ramach kodu PKWiU 74.90.12.0, w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności, mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu Usług jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w art. 6 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w art. 6 ust. 1 tej ustawy, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca nie przekroczył w 2021 r. (tj. roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym Wnioskodawca wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu) oraz nie przekroczy w kolejnych latach limitu przychodu w wysokości 2.000.000 euro oraz nie korzysta i nie będzie korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej.

W odniesieniu do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

prowadzenia aptek,

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak zostało wskazane, do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności polegającej na wykonywaniu Usług nie mają i będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wnioskodawca złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 tej ustawy.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje usługi mieszczące się w ramach kodu PKWiU 74.90.12.0 – tj. usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Wnioskodawca złożył poprzez pełnomocnika wniosek o wydanie opinii klasyfikacyjnej przez Prezesa GUS w odniesieniu do świadczonych usług. Jednakże na moment złożenia niniejszego wniosku nie otrzymał jeszcze decyzji Prezesa GUS w sprawie klasyfikacji Usług według PKWiU.

W przypadku potwierdzenia przez Prezesa GUS, iż wykonywane Usługi należy zakwalifikować w ramach kodu PKWiU 74.90.12.0 oraz mając na uwadze powołane wyżej przepisy, zdaniem Wnioskodawcy świadczone Usługi mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in.:

z 4 kwietnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.37.2022.4.BM;

z 24 marca 2022 r., sygn. 0115-KDWT.4011.59.2022.2.RS;

z 23 marca 2022 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4011.84.2022.2.PD;

z 24 lutego 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1093.2021.2.MGR;

z 2 lutego 2022 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.1007.2021.2.AA;

z 19 stycznia 2022 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1028.2021.2.MJ.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto wskazuję, że powołane przez Pana interpretacje zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.