Wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania usług informatycznych stawką ryczałtu podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanyc... - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4011.125.2022.2.KW

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4011.125.2022.2.KW

Temat interpretacji

Wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania usług informatycznych stawką ryczałtu podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych- usługi pośrednictwa komercyjnego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 31 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5 %.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 marca 2022 r. (data wpływu 14 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca :

Opis zdarzenia przyszłego

A. G. (dalej: Wnioskodawca) osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania oraz podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródeł (nieograniczony obowiązek podatkowy) w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca prowadzi samodzielnie działalność gospodarczą, którą opodatkowuje zryczałtowanym podatkiem dochodowym, przy czym przychody wnioskodawcy z tytułu prowadzonej samodzielnie pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczyły w ubiegłych latach i nie przekroczą w obecnym roku podatkowym kwoty 2 000 000 euro.

Przedmiotem przeważającej działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, zgodnie z wpisem w CEIDG, jest działalność sklasyfikowana kodem PKD 74.90.Z, tj. działalność związana z działalnością profesjonalną, naukową i techniczną, gdzie indziej niesklasyfikowaną.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zawarł z niepowiązaną spółką kapitałową, A Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Zleceniodawca) umowę o świadczenia usług pośrednictwa sprzedaży (dalej: Umowa) w zakresie sprzedaży usług informatycznych Spółki, która obejmuje zarządzanie relacjami z klientami oraz organizację kontraktów zawieranych przez Spółkę.

Spółka dostarcza do różnorodnych odbiorców usługi związane z oprogramowaniem ukierunkowanym na rozwój złożonych systemów IT oraz oferuje swoim klientom (dalej: Klient lub Klienci) kompleksowe usługi związane z projektowaniem, wdrażaniem i rozwojem technologii informatycznych. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na podstawie zawartej Umowy, usługi pośrednictwa sprzedaży na rzecz Spółki w zakresie budowania relacji oraz nawiązywania umów handlowych z nowymi oraz obecnymi klientami Spółki, a w szczególności:

a)  wykonywanie czynności z zakresu obsługi handlowej Klientów,

b)  poszukiwanie nowych, potencjalnych Klientów oraz nawiązywanie nowych kontaktów handlowych;

c)  uzgadnianie i negocjowanie ramowych warunków współpracy, tak aby Klient mógł podpisać umowę ramową ze Spółką;

d)  prowadzeniu negocjacji handlowych z potencjalnymi oraz dotychczasowymi Klientami Spółki;

e)  zapewnienie odpowiedniego fachowego wsparcia merytorycznego dla istniejących i potencjalnych Klientów;

f)   wsparcie w sprzedaży usług świadczonych przez Spółkę poprzez promowanie usług oferowanych przez Spółkę, w tym także rozpowszechnianiu marki Spółki, w celu zwiększenia liczby jej Klientów;

g)  przedstawianie obecnym lub nowym potencjalnym Klientom, oferty handlowej Spółki;

h)  przyjmowanie zamówień oraz nawiązywanie relacji handlowych z obecnymi lub nowymi potencjalnymi Klientami Spółki;

i)   pośredniczenie w sprzedaży projektów informatycznych, mających charakter indywidualny, wdrażanych przez zespół informatyczny Spółki, na zamówienie klientów Spółki

j)   podejmowaniu wszelkich innych możliwych działań zmierzających do intensyfikacji sprzedaży usług Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi na podstawie Umowy powinny być sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że wystąpił z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznego w Łodzi o potwierdzenie klasyfikacji świadczonych przez niego usług pod ww. symbolem PKWiU 74.90.12.0.

W związku ze świadczonymi na podstawie Umowy usługami pośrednictwa sprzedaży, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca:

-  ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat wykonywanych czynności oraz ich wykonywanie;

-  czynności nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

-  Wnioskodawca jako wykonawca czynności ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Wnioskodawca zamierza dokonać zmiany formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993).

W stosunku do Wnioskodawcy nie zostały spełnione przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy o ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne a jednocześnie prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie możliwości opodatkowania świadczonych usług 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wniosek dotyczy okresu od stycznia 2022 r.

Indywidualną działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi od 2008-11-….

Wnioskodawca uzyskuje/uzyska inne dochody podlegające opodatkowaniu z wynajmu z nieruchomości. Opodatkowane są one ryczałtem.

Wnioskodawca obecnie oraz w najbliższym roku podatkowym nie planuje uzyskiwania dochodów z usług ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Przedmiotem pytania jest opodatkowanie 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych usług świadczonych przez Wnioskodawcę i sklasyfikowanych w ramach kodu PKWiU: 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Pytanie

Czy Wnioskodawca ma prawo opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu wykonywania usług opisanych w stanie faktycznym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy ma prawo do opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu wykonywania usług opisanych w stanie faktycznym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a.prowadzenia aptek,

b.(uchylona)

c.działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d.(uchylona)

e.(uchylona)

f.działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a.  samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b.  w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c.samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W związku ze zmianami w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, które nastąpiły z początkiem roku 2021, m.in. usunięcie załącznika nr 2, a tym samym dopuszczenie większej ilości usług do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, świadczone przez Wnioskodawcę usługi, oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 74.90.12.0 jako Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń - mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż współpracuje zarówno z Klientem, jak również z pracownikami Zleceniodawcy, w celu wdrożenia przez zespół informatyczny Zleceniodawcy, rozwiązań informatycznych zgodnych z oczekiwaniami wskazanymi w zamówieniu złożonym przez Klienta. W drodze negocjacji przeprowadzanych za pośrednictwem Wnioskodawcy, nawiązywane są umowy handlowe zarówno z obecnymi jak i nowymi potencjalnymi Klientami Spółki.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są ściśle związane z pośrednictwem komercyjnym, ponieważ obejmują kompleksowe usługi wsparcia Spółki w zakresie budowania relacji oraz nawiązywania umów handlowych, z obecnymi lub nowymi potencjalnymi Klientami Spółki. W konsekwencji, Wnioskodawca pośredniczy w sprzedaży usług informatycznych, a w szczególności nie zajmuje się doradztwem, ani wdrażaniem usług informatycznych. Wnioskodawca pomaga Zleceniodawcy w znalezieniu Klienta, wycenie usług informatycznych, a następnie doprowadzeniu do podpisania kontraktu między Klientem Spółki, a Spółką. Wnioskodawca nie jest stroną zawieranych przez Spółkę kontraktów. Za swoje pośrednictwo otrzymuje przychód podstawowy oraz prowizję zależną od osiągnięcia celów pośrednictwa sprzedaży ustalonych przez Zleceniodawcę.

Należy podkreślić, że w odniesieniu do Wnioskodawcy nie zachodzą żadne okoliczności wyłączające możliwość opodatkowania przychodów z prowadzonej przez Niego pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne a jednocześnie do świadczonych przez Niego usług nie mają zastosowania stawki ryczałtu określone w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6-8 ww. ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone powyżej przepisy prawa Wnioskodawca uważa, że usługi świadczone w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej sklasyfikowanej według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0. tj. jako działalność obejmująca usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, mogą podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W rezultacie, do świadczonych przez Niego usług, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, zastosowanie będzie miał art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie ze wskazanym powyżej przepisem, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym świadczone przez niego usługi, sklasyfikowane pod symbolem 74.90.12.0 powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu, znajduje potwierdzenie w wielu dotychczas wydanych interpretacjach podatkowych, w tym m.in.: interpretacji indywidualnej z dnia 20 października 2021 roku, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.663.2021.2.MM, w której Dyrektor KIS za prawidłowe uznał stanowisko, zgodnie z którym: „Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowego wniosku należy uznać, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi przedstawicielstwa handlowego na rzecz swoich kontrahentów, bez zawierania umów we własnym imieniu i fizycznej sprzedaży towaru, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0, również powinny być opodatkowane wg 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z uwagi na powyższe, w opinii Wnioskodawcy właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w stosunku do świadczonych przez Niego usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 będzie stawka, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. stawka 8.5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W interpretacji indywidualnej z dnia 7 maja 2021 roku, sygn. 0113- KDIPT2-1.4011.131.2021.2.MD, w której Dyrektor KlS uznał, że: „Jak wynika z opisu sprawy działalność Wnioskodawcy została sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 74.90.12 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Wnioskodawca wskazał we wniosku, że Jego działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dla przychodów działalności usługowej ustawodawca przewidział stawkę 8,5%.

Ponadto, działalność sklasyfikowana pod ww. symbolem nie została wymieniona w art. 12, jako odrębna działalność dla której przewidziano inną niż 8,5% stawkę podatku. Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że świadczone w 2021 r. przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12, mogą być opodatkowane, zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki do opodatkowania w tej formie.

Wobec powyższego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby, Wnioskodawca może zastosować stawkę zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.” interpretacji indywidualnej z dnia 30 sierpnia 2021 roku, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.720.2021.1.MR, w której Dyrektor KIS uznał, że: „Jak wynika z opisu sprawy działalność Wnioskodawcy została sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 74.90.12 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że Jego działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dla przychodów działalności usługowej ustawodawca przewidział stawkę 8,5%.

Ponadto, działalność sklasyfikowana pod ww. symbolem nie została wymieniona w art. 12, jako odrębna działalność dla której przewidziano inną niż 8,5% stawkę podatku.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej - usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12, mogą być opodatkowane, zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki do opodatkowania w tej formie.

Wobec powyższego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby, Wnioskodawca może zastosować stawkę zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.”

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości jego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

„Działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

·    wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

·    wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, tj. wyłączeń, o których mowa w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

·prowadzenia aptek,

·działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

·działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

·samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

·w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

·samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W świetle z art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. 2020 poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia w określonym terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.

Art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

  1. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą;
  2. prowadzi Pan samodzielnie działalność gospodarczą, którą opodatkowuje zryczałtowanym podatkiem dochodowym, przy czym Pana przychody z tytułu prowadzonej samodzielnie pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczyły w ubiegłych latach i nie przekroczą w obecnym roku podatkowym kwoty 2 000 000 euro;
  3. zamierza Pan dokonać zmiany formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
  4. świadczy Pan usługi w działalności gospodarczej oznaczone symbolem PKWiU 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń;
  5. nie występują u Pana przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
  6. uzyskuje Pan dochody oprócz wskazanej działalności gospodarczej również z wynajmu nieruchomości (opodatkowane ryczałtem).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody, które będzie Pan uzyskiwać w 2022 r. ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0 – będą stanowić przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Dodatkowe informacje

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu inną stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w  (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).