Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.789.2022.2.MAP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.789.2022.2.MAP

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 września 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 11 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 listopada 2022 r. (wpływ 16 listopada 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan rezydentem podatkowym w Polsce od 2 maja 2022 r. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną 2 maja 2022 r. Uzyskiwany przychód opodatkowany jest ryczałem od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144 poz. 930 ze zm.; dalej również: „u.o.r.”) według stawki 8,5%. Prowadzi Pan ewidencję przychodów. Nie jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi wyłącznie na rzecz podmiotu mającego siedzibę w Wielkiej Brytanii w ramach stałej współpracy. Nie posiada Pan innych źródeł przychodu.

Przedmiotem działalności gospodarczej, zgodnie z wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG) są usługi sklasyfikowane pod symbolami: PKD 62.01 - działalność związaną z oprogramowaniem oraz PKD 62.09 - pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych.

Do Pana obowiązków w ramach świadczonych usług należą:

-   opracowywanie zarysu rozwiązań informatycznych optymalizujących potrzeby biznesowe kontrahenta;

-  przygotowywanie specyfikacji i dokumentacji technicznej do projektowanych produktów IT (systemów, bądź ich części) opisujących konkretne rozwiązania zawierające możliwości implementacji rozpoznanych oczekiwań klientów;

-   planowanie i nadzór nad działaniami projektowymi obejmującymi opracowywanie konkretnego rozwiązania w oparciu o przeprowadzone analizy biznesowe;

-   wspomaganie procesów rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych przy wdrażaniu prowadzonych projektów IT,

-   wsparcie prawidłowej organizacji infrastruktury informatycznej poszczególnych faz projektu IT,

-   nadzór merytoryczny nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektu IT,

-   weryfikowanie proponowanych rozwiązań pod kątem spełnienia wymogów technicznych oraz oczekiwań biznesowych kontrahenta,

-   rozwiązywanie problemów zidentyfikowanych w ramach projektów IT przez rozpoznanie poprawek i ich wdrażanie w celu optymalizacji skuteczności tworzonych rozwiązań,

-   ocena poprawności, skuteczności i wewnętrznej spójności implementowanych rozwiązań w ramach konkretnego projektu IT,

-   projektowanie architektury aplikacji i stron internetowych wytworzonych przez niezależne zespoły programistów.

Opisane powyżej usługi świadczone przez Pana obejmują czynności wspierające projekty IT od rozpoznania potrzeb biznesowych i analizy możliwości technicznych, poprzez wsparcie poszczególnych faz tworzenia produktu IT (nadzór i przedstawianie możliwości rozwiązań pozostałym niezależnym zespołom uczestniczącym w wytwarzaniu produktu IT, sporządzanie dokumentacji technicznej, czy projektów architektury i rozwiązań na potrzeby stron internetowych, aplikacji i systemu) - tak w całościowym odniesieniu do sieci i systemów komputerowych, jak i w zakresie dotyczącym jedynie ich elementów. Usługi faktycznie świadczone przez Pana zakwalifikować należy pod symbolami 62.01.11.0 (zgodnie z kodami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie, (Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm. zwanych dalej PKWiU) - tj. usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania oraz 62.01.12.0 - tj. usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Wyjaśnić trzeba, że zakres usług wykonywanych przez Pana w istocie zależy od aktualnych potrzeb danego kontrahenta, stąd konieczne jest ujęcie Pana aktywności w ramach obydwu cytowanych powyżej grupowań. Podkreślenia przy tym wymaga, że czynności, które Pan wykonuje nie dotyczą usług projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania czy ulepszania, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania. Usługi świadczone przez Pana obejmują stworzenie zarysu możliwych rozwiązań informatycznych odpowiadających oczekiwaniom klientów, przekazywanie ogólnej koncepcji i propozycji w formie plików tekstowych do zespołów programistów, a także stworzenia odpowiednich warunków wsparcia merytorycznego, organizacyjnego i technicznego w trakcie trwania poszczególnych faz projektu IT.

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług: związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), a także związanych: z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W Pana przypadku zakładana wysokość przychodu z prowadzonej działalności pozarolniczej, szacowana w szczególności w oparciu dochody osiągnięte od początku prowadzania działalności, nie przekroczy 2 000 000 euro w bieżący m roku podatkowym. W wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 u.o.r. Nie wykonywał Pan, ani nie wykonuje usług na rzecz byłego pracodawcy, z którym miałby pozostawać w stosunku pracy, czy w spółdzielczym stosunku pracy. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 u.o.r. Dodatkowo wskazał Pan, że może świadczyć inne usługi zakwalifikowane do innych kodów PKWiU, które są opodatkowane inną stawką podatku ryczałtowego, lecz dokona Pan odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem, a wniosek nie dotyczy tej jedynie potencjalnej części Pana działalności. W tym zakresie będzie Pan prowadzić stosowną ewidencję, jeśli zajdzie taka potrzeba.

W piśmie z 12 listopada 2022 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że  jest Pan polskim rezydentem podatkowym. Złożył Pan w przewidzianym przepisami terminie oświadczenie w przedmiocie wyboru opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Pierwszy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej osiągnął Pan 31 maja 2022 r. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza nie mieści się w definicji wolnego zawodu Nie prowadzi Pan działalności w formie spółki. W roku poprzedzającym 2022 rok podatkowy nie uzyskał Pan żadnych dochodów z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, gdyż działalność swoją rozpoczął 2 maja 2022 r. Wyłączenie przedstawione w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, z uwagi na treść pkt 2 tego przepisu nie znajdują zastosowania wobec Pana. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Brak jest jakichkolwiek powiązań natury osobistej, bądź gospodarczej pomiędzy Panem a Pana zleceniodawcą. Nie jest Pan wspólnikiem powyższej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, ani nie pełni Pan w niej funkcji zarządczych. Zakres świadczonych przez Pana usług nie stanowi w najmniejszym stopniu działań stanowiących obowiązki osób pełniących funkcje zarządcze w ww. spółce.

Do Pana obowiązków wykonywanych w ramach świadczonych usług należą:

-   opracowywanie zarysu rozwiązań informatycznych optymalizujących potrzeby biznesowe kontrahenta;

przygotowywanie specyfikacji i dokumentacji technicznej do projektowanych produktów IT opisujących konkretne rozwiązania zawierające możliwości implementacji rozpoznanych oczekiwań klientów;

-   planowanie i nadzór nad działaniami projektowymi obejmującymi opracowywanie konkretnego rozwiązania w oparciu o przeprowadzone analizy biznesowe;

-   wsparcie prawidłowej organizacji infrastruktury informatycznej poszczególnych faz projektu IT,

-   nadzór merytoryczny nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektu IT,

-   weryfikowanie proponowanych rozwiązań pod kątem spełnienia wymogów technicznych oraz oczekiwań biznesowych kontrahenta,

-   rozwiązywanie problemów zidentyfikowanych w ramach projektów IT przez rozpoznanie poprawek i ich wdrażanie w celu optymalizacji skuteczności tworzonych rozwiązań,

-   ocena poprawności, skuteczności i wewnętrznej spójności implementowanych rozwiązań w ramach konkretnego projektu IT,

-   projektowanie architektury aplikacji i stron internetowych wytworzonych przez niezależne zespoły programistów;

-   wspomaganie procesów rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych przy wdrażaniu prowadzonych projektów IT.

Usługi świadczone przez Pana zakwalifikować należy pod symbolem 62.01.11.0 - usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania. Wyjaśnia Pan, że w uzupełnieniu wniosku modyfikuje Pan pytanie sformułowane pierwotnie we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawnej. Oczywistym pozostaje, że Pana działalność opisana we wniosku - całokształt świadczonych usług w branży informatycznej - stanowi spójną, stałą działalność o ściśle określonym charakterze, przy czym zmienne są nie tyle działania podejmowane przez Pana, co zakres produktu IT będący przedmiotem projektu, w którym Pan uczestniczy. Dlatego też Pana działalność stanowi jeden stan faktyczny - sekwencję działań, które składają się na szeroko pojętą usługę obejmującą udział w tworzeniu produktu IT – będący źródłem obowiązku podatkowego.

Stosownie do treści pkt 7.6.2 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) będących załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć odpowiednie zasady klasyfikacji.

Mając je na względzie oświadcza Pan, że świadczoną przez Niego kompleksową usługę zakwalifikować należy do grupowania 62.01.11.0, albowiem symbol ten nadaje jej zasadniczy charakter (zasada nr 2 cytowanego punktu). Zaznaczyć jednocześnie należy, co również akcentowane zostało w złożonym wniosku, że z uwagi na złożoność problematyki branży IT usługi świadczone przez Pana stanowią działania obejmujące rozpoznanie potrzeb i wymagań kontrahenta, analizę i przygotowanie propozycji możliwych rozwiązań informatycznych i przekazanie tychże wniosków w formie plików tekstowych pozostałym niezależnym zespołom uczestniczącym w wytwarzaniu produktu, a także zapewnieniu odpowiednich warunków merytorycznych dla kompletnej i zgodnej z oczekiwaniami interesariuszy realizacji projektów IT.

Podkreślenia przy tym wymaga, że Pana działalność koncentruje się na projektach IT obejmujących rozwój oprogramowania - co przesądza o zasadniczym charakterze usług świadczonych przez Pana. Natomiast możliwości świadczenia usług rozciągają się także na rozwiązania w aspekcie całościowym odniesieniu do sieci i systemów komputerowych. Nie sposób jednakże rozdzielić Pana działań na dwie osobne grupy usług i wyodrębnić dwa osobne stany faktyczne będące niezależnymi źródłami powstania obowiązku podatkowego. Usługi świadczone przez Pana stanowią kompleksową obsługę projektu IT, przy czym – co stanowi kluczową kwestię dla rozstrzygnięcia, czy działalność ta powinna być objęta stawką 12%, czy też 8,5% - nie dotykają one w żadnej mierze działań tworzących, czy zmieniających oprogramowanie poprzez wytworzenie kodów programowych. Czynności, które Pan wykonuje nie dotyczą usług projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania, czy ulepszania, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania.

Podkreśla Pan, że zgodnie z ugruntowanym w orzecznictwie stanowiskiem podanie symbolu klasyfikacji PKWiU dla konkretnej usługi nic może być uznane za element stanu faktycznego wymagany we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w rozumieniu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej (vide: wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 września 2022 r. w sprawie II FSK 3243/19). Pogląd taki aprobowany był w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Krajowej pismach (vide: pismo z 15 września 2022 r. w sprawie 0115-KD1T1.4011.426.2022.2.MK, gdzie wystarczające było wskazanie jedynie grupowania 62.02 PKWiU). Siedmiocyfrowe grupowanie PKWiU zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego przedmiotowego wniosku, natomiast pojawienie się w dalszej części wniosku niepełnych wskazań symboli PKWiU wynika z oczywistych omyłek pisarskich pozostając bez wpływu na merytoryczną ocenę treści argumentacji.

Podkreślić również należy, że dotychczas ugruntowane było stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w sprawach indywidualnych interpretacji podatkowych, zgodnie z którym działalność niejednolita pod względem możliwości kwalifikacji pod jeden kod PKWiU opisywana była przez różne siedmiocyfrowe symbole PKWiU, należące do jednego grupowania. W decyzjach tych prezentowany był jednolity pogląd, że działania mogą być wielorodzajowe (stanowiące zespół czynności podlegających pod różne kody PKWiU), a decydujące znaczenie ma wykluczenie możliwości zakwalifikowania tychże usług do grupowań objętych stawką 12% wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (vide: pisma Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 marca 2022 r. w sprawie 0114-KDIP2-2.4011.109.2022.2.AP, z 11 maja 2022 r. w sprawie 0112-KDIL2-2.4011.185.2022.3.IM, czy z 15 czerwca 2020 r. w sprawie

0112-KDIL2-2.401I.270.2020.4.MC).

Złożony wniosek dotyczy bieżącego roku podatkowego - działalności rozpoczętej w 2022 roku podatkowym, która w niezmienionej formie będzie kontynuowana w kolejnych latach.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

-   opracowywanie zarysu rozwiązań informatycznych optymalizujących potrzeby biznesowe kontrahenta,

przygotowywanie specyfikacji i dokumentacji technicznej do projektowanych produktów IT opisujących konkretne rozwiązania zawierające możliwości implementacji rozpoznanych oczekiwań klientów;

-   planowanie i nadzór nad działaniami projektowymi obejmującymi opracowywanie konkretnego rozwiązania w oparciu o przeprowadzone analizy biznesowe;

-   wsparcie prawidłowej organizacji infrastruktury informatycznej poszczególnych faz projektu IT;

-   nadzór merytoryczny nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektu IT;

-   weryfikowanie proponowanych rozwiązań pod kątem spełnienia wymogów technicznych oraz oczekiwań biznesowych kontrahenta;

-   rozwiązywanie problemów zidentyfikowanych w ramach projektów IT przez rozpoznanie poprawek i ich wdrażanie w celu optymalizacji skuteczności tworzonych rozwiązań;

-   ocena poprawności, skuteczności i wewnętrznej spójności implementowanych rozwiązań w ramach konkretnego projektu IT,

-   projektowanie architektury aplikacji i stron internetowych wytworzonych przez niezależne zespoły programistów;

-   wspomaganie procesów rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych przy wdrażaniu prowadzonych projektów IT,

które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że przychód osiągany przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej obejmującej usługi opisane w stanie faktycznym oraz postawionym pytaniu, należące do grupowań 62.01.11 oraz 62.01.12 PKWiU. podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% stosownie do przepisu art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.o.r.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stosownie do art. 1 pkt 1 tej ustawy, reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przepis art. 4 ust. 1 pkt 12 u.o.r. odsyła do definicji pozarolniczej działalności gospodarczej zawartej w ustawie o podatku dochodowym, która przez działalność taką rozumie m.in. działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową i usługową - art. 5a pkt 6 lit a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) przy jednoczesnym łącznym spełnieniu warunków wskazanych w art. 5 ust. 1 tej ustawy.

Natomiast, stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 u.o.r., określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 tego przepisu.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 u.o.r., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 u.o.r). Z racji rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej przez Pana w bieżącym roku podatkowym, wysokość uzyskiwanych przychodów stosownie do treści art. 6 ust. 4 pkt 2 u.o.r. aktualnie pozostaje bez znaczenia dla oceny możliwości korzystania przez Pana ze zryczałtowanej formy opodatkowania. W stosunku do Pana nie aktualizują się również wyłączenia wskazane w art. 8 ust 1 i 2 u.o.r. Złożył Pan też stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, co stosownie do art. 9 ust. 1 u.o.r.. stanowi warunek skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Zaznaczenia wymaga, że cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności. Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą rodzaju działalności, z jakiej podatnik uzyskuje przychody, i winny zostać zakwalifikowane zgodnie z klasyfikacją PKWiU.

Zostały one określone w art. 12 ust. 1 u.o.r. Zgodnie z pkt 2b lit. b) oraz pkt 5 lit. a) tego przepisu ryczałt od przychodów ewidencjonowanych odpowiednio wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),

-    8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%,

z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Należy w tym miejscu podkreślić, że możliwość korzystania z tej formy opodatkowania, jak i wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług, a klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Jak słusznie podkreśla się w ugruntowanej praktyce organów skarbowych wyrażanej wielokrotnie w wydawanych decyzjach w sprawie indywidualnych interpretacji podatkowych, stosownie do normy interpretacyjnej wyrażonej w art. 4 ust. 4 u.o.r., ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zatem zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania. Grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym m.in. mowa jest w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) u.o.r., obejmuje również usługi sklasyfikowane pod symbolami 62.01.11.0 i 62.01.12.0, jednak znajdujące się przy nich oznaczenie „ex” jednakże oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem, co nie aktualizuje się w Pana sytuacji faktycznej, gdyż Pana działalność nie obejmuje tego rodzaju aktywności.

Kwestię prawidłowego rozumienia znaczenia „usług związanych z oprogramowaniem” precyzyjnie wyjaśnia stanowisko wyrażone przez Główny Urząd Statystyczny w objaśnieniach do PKWiU 2015 (rozporządzenie Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług), zgodnie z którym przez tego rodzaju usługi należy rozumieć: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz przytoczone powyżej stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego, uznać trzeba, że nie wykonuje Pan jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Pana oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

Co więcej, w razie ewentualności zaistnienia potrzeby rozgraniczenia usług stosownie do różnych stawek opodatkowania, zgodnie z art. 12 ust. 3 u.o.r., ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, czego warunkiem jest prowadzenie ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, mając świadomość konieczności odpowiedniego zróżnicowania stawek ryczałtu w zależności od faktycznej istoty świadczonych usług, w wypadku zaktualizowania się takiej potrzeby, dokona Pan odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwą stawką podatku, czego wyrazem będzie stosowna ewidencja.

Przedstawiona powyżej analiza obecnego stanu prawnego pozwala zatem dojść do przekonania, że stawką 8,5% mogą być opodatkowane tylko te usługi, które nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), ani doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU EX 62.02). Tym samym należy ocenić, że działalność faktycznie prowadzona przez Pana, objęta grupowaniami 62.01.11 oraz 62.01.12, jako de facto niezwiązana z oprogramowaniem, tj. niemiesząca się w definicji usług związanych z oprogramowaniem rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych, ani też doradztwem w tym zakresie, powinna być objęte stawką ryczałtu 8,5%, jako właściwą dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.o.r.

Powyższe stanowisko znajduje oparcie w analizach przedstawionych m.in. pismach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 marca 2022 r. w sprawie 0114-KDIP2-2.4011.109.2022.2.AP, z 30 kwietnia 2021 r. w sprawie 0115-KDIT 1.4011.113.202I.MR, czy z 15 czerwca 2020 r. w sprawie 0112-KDIL2-2.4011.270.2020.4.MC.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że w wykonaniu zobowiązania odnoszącego się do doprecyzowania stanowiska prawnego w zakresie pełnych siedmiocyfrowych symboli PKWiU oświadcza Pan, że w pełni podtrzymuje swoje stanowisko wskazując, że - w świetle wskazanej powyżej argumentacji - świadczone przez Pana usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikować należy pod symbolem PKWIU 62.01.11.0. Jednocześnie jeszcze raz Pan podkreśla, że nie wykonuje jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Pana oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1. Działalność faktycznie prowadzona przez Pana, objęta grupowaniem 62.01.11.0, jako de facto niezwiązana z oprogramowaniem, tj. nie miesząca się w definicji usług związanych z oprogramowaniem rozumianych jako: projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych, ani też doradztwem w tym zakresie, powinna być objęta stawką ryczałtu 8,5%, jako właściwą dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów' osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wskazać należy, że zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU 2015, wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny - klasa 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

-pisanie programów na zlecenie użytkownika,

-projektowanie stron internetowych.

Klasa ta nie obejmuje:

-publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29,

-usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29,

-usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności (…).

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

  1. świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolem 62.01.11.0 - usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania,

2.nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych: z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),

3.prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

4.złożył Pan w przewidzianym przepisami terminie oświadczenie w przedmiocie wyboru opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego

5.wyłączenie przedstawione w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie znajdują zastosowania wobec Pana,

6.w wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że może Pan opodatkować przychody uzyskiwane ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były jednak usługami związanymi z oprogramowaniem – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana w uzupełnieniu wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.

Zaznaczamy, że niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie pytania ostatecznie przez Pana sformułowanego w uzupełnieniu wniosku dotyczącego ustalenia stawki opodatkowania usług sklasyfikowanych wg PKWIU pod symbolem 62.01.11.0. A zatem, powyższa interpretacja nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku (m in. usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0), które nie stanowią przedmiotu Pana zapytania.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).