Dotyczy stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.822.2022.2.ID

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.822.2022.2.ID

Temat interpretacji

Dotyczy stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 września 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 22 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 listopada 2022 r. (wpływ 10 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania oraz podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródeł (nieograniczony obowiązek podatkowy) w rozumieniu art. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą od 1 kwietnia 2016 r., którą w ubiegłym roku podatkowym opodatkowywał w formie podatku liniowego, przy czym Pana przychody z tytułu prowadzonej samodzielnie pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczyły w ubiegłych latach i nie przekroczą w obecnym roku podatkowym kwoty 2 000 000 euro.

Przedmiotem przeważającej działalności prowadzonej przez Pana, zgodnie z aktualnym wpisem w CEiDG, jest świadczenie usług sklasyfikowanych pod symbolem 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem.

Oprócz wyżej wskazanego PKD zakresem Pana działalności gospodarczej objęte są również następujące kody:

-90.03.Z - Artystyczna i literacka działalność twórcza,

-90.02.Z - Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych,

-90.01.Z - Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych,

-74.20.Z - Działalność fotograficzna,

-73.11.Z - Działalność agencji reklamowych,

-70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

-59.20.Z - Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych,

-59.12.Z - Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi,

-59.11.Z - Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych,

-58.11.Z - Wydawanie książek,

-47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,

-32.40.Z - Produkcja gier i zabawek.

Dokonał Pan w 2022 r. podatkowym zmiany formy opodatkowania przychodów osiąganych w ramach prowadzonej działalności na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zawarł Pan z spółką (…) (dalej: Spółka lub Zleceniodawca) umowę o współpracy (dalej: Umowa). Spółka jest niezależnym producentem gier komputerowych, specjalizującym się w ich produkcji, wydawaniu oraz sprzedaży.

Na podstawie zawartej Umowy, Pan jako (…) wykonuje na rzecz Spółki czynności polegające w szczególności na:

-projektowaniu i implementowaniu struktury zadań, dialogów, nagrań lektorskich i innych elementów narracji z wykorzystaniem narzędzi silnika gry;

-opracowaniu uzupełniających tekstów tworzących strukturę dla różnych elementów gry zgodnie z wizją projektu oraz współpracy z pisarzami w celu stworzenia spójnej narracji, a także stworzenia i zaktualizowania dokumentacji wymaganej do warstwy narracyjnej gry.

Dodatkowo do Pana zadań, jako (…) należy:

-projektowanie struktury i zawartości systemów narracyjnych związanych z fabułą gry, przebiegiem wydarzeń w trakcie rozgrywki, jak i jej tempem (tzw. (…)), w tym również świata gry, fabuły struktury oraz zadań/celów w grze;

-projektowanie i tworzenie dokumentacji technicznej oraz prototypów dla różnego rodzaju systemów i narzędzi związanych z warstwą tekstową gry oraz wszelkimi elementami związanymi z narracją w grze;

-projektowanie konwencji nazewnictwa występującego w grze i częściowo wytwarzanie docelowych treści związanych z głównymi elementami tekstowymi/narracyjnymi gry (nazwy zadań/celów gracza postaci, umiejętności, lokacje w grze, bronie, etc.);

-współpraca z innymi współpracownikami Spółki (grafikami, programistami) w celu rozwijania i dopracowania systemów gry pod kątem narracji, immersji oraz odbioru gry przez gracza.

Świadczone przez Pana usługi opisane w stanie faktycznym mieszczą się w grupowaniu PKWIU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania. Dodatkowo wskazuje Pan, że wystąpił z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznego w (…) o potwierdzenie klasyfikacji świadczonych przez siebie usług pod ww. symbolem PKWiU.

W związku ze świadczonymi na podstawie Umowy usługami na rzecz Spółki ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat wykonywanych czynności oraz ich wykonywanie; czynności nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności; oraz jako wykonawca czynności ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Wskazuje Pan, że nie świadczy usług związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line;

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1);

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2);

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Wskazuje Pan, że ww. usługi nie wchodzą w zakres czynności wykonywanych przez Pana na podstawie umowy zawartej ze Spółką. W szczególności, należy podkreślić, że wydawaniem gier komputerowych zajmuje się Spółka, a nie Pan.

Jest Pan natomiast usługodawcą realizującym na rzecz tej Spółki określone usługi związane z projektowaniem i rozwojem oprogramowania, tj. opracowuje i implementuje struktury zadań, dialogi, nagrania lektorskie, i inne elementy narracji gry, w tym między innymi opracowuje warstwę tekstową we współpracy z pisarzami w celu stworzenia spójnej narracji, czy dokumentacji narracyjnej gry.

W ramach wykonywanych czynności nie wytwarza Pan kodu źródłowego, nie programuje narzędzi oraz nie używa języków programistycznych. Wskazuje Pan, że nie świadczy usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12). Nie wykonuje czynności związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem Oryginały oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W tym zakresie chciałby Pan wskazać, że w ramach świadczonych usług nie pisze kodów źródłowych oprogramowania (gier komputerowych), bowiem wskazane usługi nie wchodzą w zakres umowy o współpracy zawartej pomiędzy Panem a Spółką oraz wykonywane są przez specjalistów z zespołów programistycznych.

Jednocześnie, wskazuje Pan, że na podstawie Umowy zawartej ze Spółką nie wykonuje czynności w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1). W szczególności nie świadczy usług w zakresie projektowania wystroju wnętrz i dekoracji, projektowania przemysłowego, ani usług w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania. Świadczone przez Pana usługi dotyczą projektowania i implementacji warstwy narracyjnej gry, a tym samym nie mieszczą się w grupowaniach PKWiU obejmujących swoim zakresem specjalistyczne projektowanie. Jednocześnie Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z rozwojem i projektowaniem stron internetowych oferowanych w pakiecie z usługą hostingu sklasyfikowanych w PKWiU 63.11.13; aplikacji oferowanych w pakiecie z usługą hostingu i bieżącym zarządzaniem aplikacją sklasyfikowaną w PKWiU 63.11.19, baz danych oferowanych w pakiecie z bieżącym zarządzaniem zasobami danych sklasyfikowanych w PKWiU 63.11.19.

W stosunku do Pana nie zostały spełnione przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a jednocześnie prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Przedmiotem wniosku jest potwierdzenie Pana stanowiska w zakresie możliwości opodatkowania świadczonych usług właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że zakres wykonywanych usług, to:

-projektowanie i implementowanie skryptowania (...) dla elementów (...) gry związanych ze strukturą zadań, dialogami i innymi elementami narracji.

-projektowanie i tworzenie prototypów poprzez skryptowanie (...) oraz tworzenie odpowiedniej dokumentacji technicznej dla różnego rodzaju systemów i narzędzi związanych z warstwą tekstową gry oraz wszelkimi elementami związanymi z narracją w grze.

Wykonywane usługi są elementem kluczowym dla ostatecznej wersji oprogramowania gry, wytwarzanego przy współpracy z innymi współpracownikami Spółki i rozwijania systemów gry i ich zawartości pod kątem narracji, przebiegu wydarzeń w trakcie rozgrywki, immersji oraz odbioru gry przez gracza.

Jest Pan usługodawcą realizującym na rzecz Spółki określone usługi związane z projektowaniem i rozwojem oprogramowania i nie zajmuje się wydawaniem gier komputerowych.

Wykonywane przez Pana usługi są związane z oprogramowaniem gier.

Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem zostało złożone w terminie – 17 lutego 2022 r.

Prowadzi Pan i nadal będzie prowadził ewidencję przychodów dla każdego rodzaju działalności, zakres prowadzonych przez lata usług nie wykracza poza usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.

Zostaną zachowane warunki art. 6 ust. 4 według wymienionej ustawy.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że ma prawo opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, ma Pan prawo opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa o zpdf”), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Jednocześnie, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zpdf, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie tej jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ustawy o PIT, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki: odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności; są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności; wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W świetle powyższego, należy podkreślić, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą i nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zpdf, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy zpdf, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie: wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji; wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Co do zasady, kwalifikacji poszczególnych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zpdf, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zpdf, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy: uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Należy podkreślić, że Pana przychody z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie w 2021 r. nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zpdf, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników: opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3; korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę określona w art. 12 ustawy o zpdf.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zpdf, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 % dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 2b lit. b) ustawy o zpdf, świadczenie usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), podlega opodatkowaniu w stawce 12%.

Należy przy tym wyjaśnić, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zpdf. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Grupowanie PKWiU ex 62.01.1, o którym mowa powyżej, obejmuje swoim zakresem usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, jednakże ustawa o zpdf ogranicza stosowanie stawki 12%, poprzez oznaczenie „ex” wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.

W tym zakresie chciałby Pan ponownie podkreślić, że w ramach świadczonych usług nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem, a w szczególności nie pisze kodów źródłowych gier komputerowych (oprogramowania). Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów.

W konsekwencji, Pana zdaniem, konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wskazano powyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. W związku z powyższym, Pana zdaniem, świadczone usługi należy zakwalifikować do grupowania PKWiU 62.01.11.0, tj. Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.

Z uwagi na brak wykonywania przez Pana usług wskazanych w ustawie o zpdf, jako podlegających innej stawce podatku, czynności wykonywane przez Pana będą podlegać stawce 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zpdf.

Należy również podkreślić, że w odniesieniu do Pana nie zachodzą żadne okoliczności wyłączające możliwość opodatkowania przychodów z prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o zpfd, a jednocześnie do świadczonych przez Pana usług nie mają zastosowania stawki ryczałtu określone w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6-8 ww. ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego, uważa Pan, że do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, zastosowanie będzie miał art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zpdf, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., a tym samym ma Pan prawo opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia ww. usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w:

·interpretacji indywidualnej z 23 grudnia 2021 r., Nr 0115-KDIT1.4011.678.2021.2.JG, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej za prawidłowe uznał stanowisko, zgodnie z którym: „W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wskazano, że zakres świadczonych przez Wnioskodawczynię usług projektowania i tworzenia grafiki komputerowej, projektowania interfejsów użytkownika i przeprowadzania badań użyteczności aplikacji sklasyfikowany jest wg symbolu PKWiU 62.01.11. Ponadto wskazany zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

·interpretacji indywidualnej z 11 stycznia 2022 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.956.2021.2.ISL, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej za prawidłowe uznał stanowisko, zgodnie z którym: „Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że - co do zasady - przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania - sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11 oraz z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych - sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12 - niezwiązanych z oprogramowaniem, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Należy przy tym podkreślić, że grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym jest mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, obejmuje również świadczone przez Panią usługi, sklasyfikowane pod symbolem 62.01.12.0, jednak znajdujące się przy nim oznaczenie „ex” oznacza, że wyższą 15% stawkę ryczałtu, należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem. Stąd należy stwierdzić, że właściwą do opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Panią z tytułu usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych oraz usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i systemów komputerowych, o których mowa we wniosku, jest stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Reasumując - przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11 oraz 62.01.12 będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

·interpretacji indywidualnej z 17 stycznia 2022 r., Nr 0113-KDIPT2- 1.4011.901.2021.3.RK, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej za prawidłowe uznał stanowisko, zgodnie z którym: „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana w 2021 r. z działalności usługowej zakwalifikowanej wg PKWiU 2015 r. do symbolu 62.01.11.0 - mogą być opodatkowane w 2021 r. zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453 z 2018 r. poz. 2440 z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Jednocześnie należy wyjaśnić, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Podstawą do zakwalifikowania osiąganych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej działalności symbolu PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Wszelkiego rodzaju klasyfikacje opracowane przez organy statystyczne sporządzane są dla potrzeb gospodarki narodowej dla celów statystyki i co do zasady nie mają charakteru norm prawnych. Uzyskują taki charakter jedynie wtedy, gdy ustawodawca w treści konkretnego przepisu prawa odwołuje się do norm, czy klasyfikacji statystycznych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

­prowadzenia aptek,

­działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

­działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej;

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.;

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Objaśnienia do PKWiU 2015, wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „podklasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Podklasa ta obejmuje analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika.

-pisanie programów na zlecenie użytkownika,

-projektowanie stron internetowych.

Podklasa ta nie obejmuje:

-publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29.Z,

-tłumaczenia i przystosowania programów na potrzeby rynku, wykonywane na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29.Z,

-planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanego w 62.02.Z.

We wniosku wskazał Pan, że do Pana zadań, jako (…) należy:

-projektowanie i implementowanie struktury zadań, dialogów, nagrań lektorskich i innych elementów narracji z wykorzystaniem narzędzi silnika gry;

-opracowanie uzupełniających tekstów tworzących strukturę dla różnych elementów gry zgodnie z wizją projektu oraz współpracy z pisarzami w celu stworzenia spójnej narracji, a także stworzenia i zaktualizowania dokumentacji wymaganej do warstwy narracyjnej gry;

-projektowanie struktury i zawartości systemów narracyjnych związanych z fabułą gry, przebiegiem wydarzeń w trakcie rozgrywki, jak i jej tempem (tzw. (…)), w tym również świata gry, fabuły struktury oraz zadań/celów w grze;

-projektowanie i tworzenie dokumentacji technicznej oraz prototypów dla różnego rodzaju systemów i narzędzi związanych z warstwą tekstową gry oraz wszelkimi elementami związanymi z narracją w grze;

-projektowanie konwencji nazewnictwa występującego w grze i częściowo wytwarzanie docelowych treści związanych z głównymi elementami tekstowymi/narracyjnymi gry (nazwy zadań/celów gracza postaci, umiejętności, lokacje w grze, bronie etc.);

-współpraca z innymi współpracownikami Spółki (grafikami, programistami) w celu rozwijania i dopracowania systemów gry pod kątem narracji, immersji oraz odbioru gry przez gracza.

W uzupełnionym opisie sprawy wskazał Pan wprost, że jest Pan usługodawcą realizującym na rzecz Spółki określone usługi związane z projektowaniem i rozwojem oprogramowania i nie zajmuje się wydawaniem gier komputerowych. Wykonywane przez Pana usługi są związane z oprogramowaniem gier.Dodał Pan także, że prowadzi i nadal będzie prowadził ewidencję przychodów dla każdego rodzaju działalności, zakres prowadzonych przez lata usług nie wykracza poza usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść uzupełnionego wniosku, stwierdzić należy, że skoro jak Pan sam wskazał, że realizuje na rzecz Spółki określone usługi związane z projektowaniem i rozwojem oprogramowania, wykonywane przez Pana usługi są związane z oprogramowaniem gier oraz że zakres prowadzonych przez lata usług nie wykracza poza usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, to usługi te niewątpliwie wpisują się w charakter „usług związanych z oprogramowaniem”, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a zatem właściwą stawką dla przychodów z tych usług jest 12%, a nie jak Pan twierdzi 8,5%.

Wobec powyższego, Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Zastrzec też należy, że zastosowanie stawki 12% dla przychodów ze świadczonych przez Pana ww. usług jest prawidłowe, o ile spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego wg PKWiU. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).