Stawka ryczałtu. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.378.2022.2.WS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.378.2022.2.WS

Temat interpretacji

Stawka ryczałtu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 7 kwietnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 1 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 lipca 2022 r. (wpływ 15 lipca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną od 21 września 2001 r. w CEIDG.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są m.in usługi objęte następującą klasyfikacją w PKD: 74.90.Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Wnioskodawca:

·nie przekracza limitu 2 mln euro przychodu w poprzednim roku podatkowym;

·nie opłaca podatku w formie karty podatkowej;

·nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

·nie osiąga w całości lub w części przychodów z tytułu:

-prowadzenia aptek;

-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych;

-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

·nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów;

·nie podejmuje wykonywania działalności w cudzym imieniu (gdyż, jak wskazano na początku, prowadzi działalność gospodarczą od 2001 r.);

·nie był i nie jest zatrudniony, zatem nie wykonuje usług i nie sprzedaje towarów na rzecz byłego pracodawcy;

·będzie prowadził ewidencję przychodów (odrębnie za każdy rok podatkowy), a także posiadał wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Wnioskodawca rozliczał osiągane przez siebie przychody na podstawie podatku liniowego, natomiast w lutym 2022 r. Wnioskodawca złożył na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 2020.1905 t.j. z dnia 2020.10.29 z późn. zm., dalej „Ustawa”).

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi na rzecz polskich rezydentów podatkowych prowadzących działalność gospodarczą na terenie Polski (dalej jako: „Klienci”). Najistotniejszą część działalności Podatnika stanowią usługi pozyskiwania kontrahentów dla jego Klientów wykonywane w ramach PKD 74.90.Z, które obejmują przede wszystkim:

·wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów zainteresowanych zakupem usług oferowanych przez Klientów;

·negocjowanie warunków umów i współpracy gospodarczej;

·udział w spotkaniach, na których oferowane są usługi Klientów;

·pozyskiwanie podmiotów zainteresowanych w celu sprzedaży usług Klienta;

·nawiązywanie kontaktów z nowymi kontrahentami oraz utrzymywanie kontaktów z kontrahentami Klientów;

·prezentacja oferty Klientów, negocjacja warunków biznesowych rozpoczęcia ewentualnej współpracy;

– dalej łącznie jako: „Usługi podstawowe”.

Usługi podstawowe Wnioskodawcy są oznaczone kodem PKWiU 74.90.12.0, tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Wnioskodawca świadczy usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym.

Pytanie

Czy w zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca jest uprawniony do opodatkowania osiąganych przez siebie przychodów z tytułu świadczenia usług podstawowych, tj. usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (PKWiU 74.90.12.0), na rzecz Klientów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy jest on uprawniony do opodatkowania osiąganych przez siebie przychodów z tytułu świadczenia usług podstawowych, tj. usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (PKWiU 74.90.12.0), na rzecz Klientów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%.

Uzasadnienie stanowiska podatnika

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy, użyte określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W świetle art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, co wynika z art. 8 ust. 1.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 Ustawy – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stosownie natomiast do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy użyte w niej określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Tak jak wskazał Wnioskodawca, usługi świadczone przez Wnioskodawcę oznaczone będą kodem: PKWiU 74.90.12.0 – w zakresie Usług Podstawowych, tj. usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę w zakresie PKWiU 74.90.12.0 nie zostały określone w żadnym z podpunktów w wyliczeniu wskazanym w art. 12 Ustawy, stąd właściwą stawką będzie stawka wskazana w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.

W przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca wskazuje, że prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której pozyskuje klientów zainteresowanych zawarciem umowy ze Zleceniodawcą, niniejsze czynności obejmują: wyszukiwanie potencjalnych Kontrahentów, przedstawienie oferty, weryfikację ofert na rynku danej branży, udział w negocjacjach dotyczących warunków umowy, koordynacja procesu zawierania umowy oraz nadzorowanie wywiązywania się przez strony z zobowiązań – bez podpisywania umów we własnym imieniu.

Podkreślenia wymaga, że Wnioskodawca nie jest stroną umów zawieranych pomiędzy klientami a usługodawcami. Tym samym, skoro działalność Wnioskodawcy stanowi działalność usługową klasyfikowaną zgodnie z PKWiU 74.90.12.0, to odpowiednią stawką dla tak wykonywanych usług będzie stawka 8,5%.

W interpretacji indywidualnej z dnia 24 czerwca 2021 r. (0114-KDIP3-2.4011.308.2021.2.MJ) Dyrektor Informacji Skarbowej wskazał: „Wobec powyższego przychody osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0, tj. usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń – stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”.

Podobne stanowisko można odnaleźć w:

·Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.778.2021. 2.MM z 15 grudnia 2021 r.;

·Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST z 7 lipca 2021 r.;

·Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.131.2021.2. MD z 7 maja 2021 r.;

·Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT3.4011.93.2019.1.DR z 10 kwietnia 2019 r.;

·Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.106.2021.1.AG z 17 marca 2021 r.

Mając zatem na uwadze powołane powyżej przepisy, praktykę interpretacyjną oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że Wnioskodawca może w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych przez niego z tytułu działalności gospodarczej, wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu, gdyż spełnia ustawowe przesłanki do opodatkowania w tej formie. Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej, sklasyfikowanych jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (PKWiU 74.90.12.0), mogą być opodatkowane stawką podatku w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pana wskazaniem – do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wskazał Pan bowiem, że:

·nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej;

·nie korzysta Pan, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

·nie osiąga Pan w całości lub w części przychodów z tytułu:

-prowadzenia aptek;

-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych;

-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

·nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów;

·nie podejmuje wykonywania działalności w cudzym imieniu (gdyż, jak wskazano na początku, prowadzi działalność gospodarczą od 2001 r.);

·nie był i nie jest zatrudniony, zatem nie wykonuje usług i nie sprzedaje towarów na rzecz byłego pracodawcy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracamy również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Wskazał Pan również, że nie przekracza Pan limitu 2 mln euro przychodu w poprzednim roku podatkowym.

Stąd stwierdzamy, że właściwą stawką do opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 jest stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu wskazanych usług podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy :

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).