Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczonych usług i przeniesienia praw autorskich na podstawie Umowy, sklasyfikowanych według PKWiU ... - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.582.2022.2.DB

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.582.2022.2.DB

Temat interpretacji

Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczonych usług i przeniesienia praw autorskich na podstawie Umowy, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0, 62.02.30, 78.10.11.0, 63.11.19.0 mogą korzystać z opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie możliwości opodatkowania dochodów ze świadczonych usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 września 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił Pan wniosek – na wezwanie organu – 14 grudnia 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą stałe miejsce zamieszkania w Polsce oraz podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródeł (nieograniczony obowiązek podatkowy) w rozumieniu art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W wykonaniu prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz Kontrahenta na podstawie umowy o współpracy (dalej: Umowa).

Jednym z produktów oferowanych przez Kontrahenta jest oprogramowanie - platforma optymalizacyjna służąca do zwiększania przychodów z monetyzacji reklamowej (dalej: Platforma). Funkcjonalność Platformy związana jest z optymalizacją wyświetlania reklam w aplikacjach na urządzenia mobilne. Platforma adresowana jest do producentów gier i aplikacji mobilnych (developerów). Ponadto wykorzystywana jest także przez Kontrahenta do monetyzacji autorskich gier. Platforma oparta jest na chmurze (…) i służy do automatyzacji procesów zarządzania reklamami.

Sposobem czerpania dochodów z aplikacji (w szczególności gier) mobilnych (monetyzacji aplikacji mobilnych) przez ich producentów (developerów) jest wyświetlanie reklam w aplikacjach mobilnych. Platforma zapewnia efektywny dobór reklamodawców i źródeł reklam. W ten sposób służy optymalizacji przychodów z monetyzacji reklamowej oraz wspiera monetyzację aplikacji mobilnych.

Na podstawie Umowy Wnioskodawca zobowiązał się wobec Kontrahenta do świadczenia usług związanych z przygotowaniem i rozwojem Platformy. W szczególności zobowiązanie to obejmuje świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta usług związanych z zarządzaniem procesem tworzenia algorytmu odpowiadającego za analizę danych z bazy i tworzenie instrukcji wysyłanych do mediacji reklamowej w celu modyfikacji waterfall i grup mediacyjnych oraz usług związanych z obsługą i zarządzaniem projektem.

Z treści Umowy wynika, iż Kontrahent powierzył Wnioskodawcy świadczenie usług związanych z przygotowaniem Platformy oraz jej obsługę i zarządzanie. Przedmiot usług świadczonych przez Wnioskodawcę związany jest wobec powyższego z oprogramowaniem platformy optymalizacyjnej. Usługi Wnioskodawcy wykonywane na podstawie Umowy związane są bezpośrednio ze stworzeniem Platformy, jej rozwojem i obsługą.

Zakres usług świadczonych na podstawie Umowy obejmuje:

planowanie i rozwój Platformy;

zarządzanie (poprzez Platformę) codzienną optymalizacją monetyzacji reklamowej gier (i innych aplikacji mobilnych) klientów oraz gier Spółki;

planowanie i realizacja tzw. OKRów (OKR jako „Cele i Kluczowe Rezultaty”) dotyczących Platformy;

zarządzenie (poprzez Platformę) pulą sieci reklamowych klientów;

zarządzanie poprawą designu monetyzacji reklamowej;

inne czynności związane z zarządzaniem reklamami (poprzez Platformę) w produktach (aplikacjach mobilnych) klientów;

pozyskiwanie współpracowników;

negocjacje i podpisywanie umów z klientami.

Usługi świadczone są przez Wnioskodawcę osobiście z uwagi na posiadane przez niego unikalne know-how. Przy realizacji projektu (Platformy) Wnioskodawca na podstawie Umowy pełni funkcję Product Ownera. Product Owner, czyli Właściciel Produktu, to w branży IT osoba odpowiadająca za proces tworzenia produktu. Współpracuje ze specjalistami zaangażowanymi w tworzenie produktu oraz z klientami. Product Owner jest również odpowiedzialny za rozwój produktu i jego bieżące funkcjonowanie.

W ramach sprawowania funkcji Product Owner’a Wnioskodawca współpracuje zarówno z klientami i użytkownikami Platformy, jak i z członkami zespołu Kontrahenta zaangażowanymi w ten projekt, w tym z zespołem programistów. Natomiast - co należy podkreślić - Wnioskodawca sam nie tworzy (nie koduje) algorytmów Platformy, gdyż stanowi to zadanie programistów. Wnioskodawca na podstawie Umowy nie wykonuje więc funkcji (zadań) programisty.

Do istotnych obowiązków Product Owner’a należy:

definiowanie wizji Platformy,

określenie etapów produkcji Platformy,

współpraca z zespołem programistów,

prezentacja wyników działań do klienta,

zarządzanie backlogiem (rejestrem wymagań) produktu.

Ponownie należy przy tym podkreślić, iż wszystkie te działania są ściśle i bezpośrednio związane z Platformą. Są świadczone w odniesieniu do Platformy lub z jej wykorzystaniem.

Zawarta Umowa nie narzuca Wnioskodawcy miejsca i czasu świadczenia usług. Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz ponosi pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Z tytułu świadczenia usług na podstawie Umowy Wnioskodawca otrzymuje:

1)wynagrodzenie w formie zryczałtowanej comiesięcznej kwoty,

2)wynagrodzenie prowizyjne obliczane jako procentowy udział w zyskach z tytułu realizacji projektu,

3)oraz uprawniony jest do otrzymania dodatkowego wynagrodzenie pod warunkiem, że Kontrahent lub podmiot zależny od Kontrahenta w czasie trwania Umowy, jak i w okresie 4 lat po zakończeniu obowiązywania Umowy:

a.dokona przeniesienia praw w całości lub części do Platformy poprzez sprzedaż, darowiznę, zmianę lub poprzez jakąkolwiek inną czynność prawną skutkującą przeniesieniem praw w całości lub w części do Platformy (poprzez sprzedaż ponadto rozumiane jest przeniesienie odpłatne lub nieodpłatne w całości lub w części praw do udziałów lub akcji w ww. podmiocie zależnym),

b.umożliwi korzystanie w całości lub w części z Platformy jakiemukolwiek innemu podmiotowi między innymi poprzez najem lub dzierżawę lub użyczenie lub oddanie w użytkowanie lub poprzez jakąkolwiek inna czynność prawną umożliwiającą korzystanie z Platformy, określone procentowo w wysokości zysku osiągniętego przez Kontrahenta lub przez podmiot od niego zależny.

Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z treścią Umowy całe opisane wyżej wynagrodzenie przysługuje/przysługiwać będzie Wnioskodawcy z tytułu świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym oraz przeniesienia praw autorskich powstałych w ramach współpracy z kontrahentem.

Wnioskodawca na początku 2022 r. złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opłacania podatku w oparciu o przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazując na właściwą dla siebie stawkę ryczałtu w wysokości 8,5% jako przypisanej do jego działalności w 2022 r.

Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu poza wskazanymi we wniosku.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Zakres wniosku dotyczy oceny czy Wnioskodawca może opodatkować przychody ze wskazanych usług (PKWiU: 62.01.11.0, 62.02.30, 78.10.11.0, 63.11.19.0) zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5% bez oceny, czy stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zakwalifikowania usług do grupowań PKWiU jest prawidłowe.

Opisane w stanie faktycznym usługi dotyczące Platformy są elementami kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Kontrahenta. Głównym celem umowy łączącej Wnioskodawcę z Kontrahentem jest planowanie i strategiczny rozwój Platformy, określony we wniosku jako „planowanie i realizacja celów jakie spełniać ma Platforma". Jest to świadczenie zakwalifikowane pod PKWiU 62.01.11.0.

Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność względem Kontrahenta. Jest odpowiedzialny za wykonywanie obowiązków wynikających z umowy łączącej go z Kontrahentem. Ponadto Wnioskodawca odpowiedzialny jest za wyrządzenie szkody Kontrahentowi - zarówno na zasadach wynikających z umowy, jak i powszechnie obowiązujących przepisów prawa. W stosunku do osób trzecich Wnioskodawca odpowiada na zasadach ogólnych wyrażonych przede wszystkim w Kodeksie cywilnym. Jest to zakres odpowiedzialności właściwy dla każdego innego uczestnika obrotu gospodarczego.

Wnioskodawca na rzecz Kontrahenta przekazuje prawa autorskie przede wszystkim do tworzonej w ramach umowy dokumentacji, opracowywanych strategii oraz backlogu (spisu zadań, celów oraz poprawek, które należy wdrożyć w Platformie).

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania przychodów uzyskanych w ramach świadczenia usług i przeniesienia praw autorskich na podstawie Umowy według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm. (dalej: u.z.p.d.)?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym jest on uprawniony do opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług i przeniesienia praw autorskich na podstawie Umowy ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.

Stosownie do art. 12 ust. 1 u.z.p.d., w brzmieniu od 1 stycznia 2022 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych m.in. wynosi:

1.12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

2.8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Analizując powyższe przepisy należy wskazać, że symbole PKWiU opisujące usługi informatyczne zostały w większości wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d. Przepis ten przewiduje dla wskazanych w nim symboli PKWiU - w tym pokrywających się z symbolami, które Wnioskodawca przypisuje Usługom - stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże przy symbolach PKWiU 62.01.1 oraz 62.02 ustawodawca postanowił umieścić znak "ex". Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWiU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług: związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (Dz. U. z 2015.1676 z dnia 2015.10.23), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji do konkretnego kodu PKWIU dokonuje indywidualnie podatnik.

Czynności, które wykonuje Wnioskodawca nie dotyczą usług pisania, modyfikowania, badania, dokumentowania i wspomagania oprogramowania. Rzeczywista działalność Wnioskodawcy nie polega na programowaniu, lecz na projektowaniu oraz nadzorowaniu procesu tworzenia, wdrażania oraz rozwijania Platformy. Za pisanie kodów programów odpowiedzialne są inne osoby, niezależne od Wnioskodawcy.

Działalność Wnioskodawcy odpowiada niżej wskazanym czynnościom i przyporządkowanym im kodom PKWIU:

planowanie i realizacja celów jakie spełniać ma Platforma (PKWiU 62.01.11.0);

tworzenie dokumentacji Platformy (PKWiU 62.01.11.0);

odbieranie i zatwierdzanie dostarczonych przez zespół funkcjonalności (PKWiU 62.01.11.0);

przekazywanie wymagań funkcjonalnych zespołowi programistów (PKWiU 62.02.30);

opracowywanie priorytetów rozwoju Platformy na podstawie wymagań klienta zewnętrznego i Kontrahenta (PKWiU 62.01.11.0);

komunikacja strategii i priorytetów do zespołu developerskiego (PKWiU 62.02.30);

prowadzenie rekrutacji do projektu (PKWiU 62.02.30);

spotkania z interesariuszami (PKWiU 63.11.19.0)

W ramach Umowy Wnioskodawca odpowiedzialny jest za wybór optymalnych rozwiązań w celu realizacji nakreślonej przez Kontrahenta koncepcji Platformy lub też jej rozwinięcia, natomiast jeszcze raz podkreślenia wymaga, iż Wnioskodawca nie uczestniczy aktywnie w procesie programowania.

Podsumowując powyższe wskazać należy, że Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1 oraz nie świadczy usług z związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Natomiast świadczy usługi sklasyfikowane według symbolów:

PKWiU 62.01.11.0 - usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania,

PKWiU 62.02.30 - usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego,

PKWiU 78.10.11.0 - usługi wyszukiwania pracowników wyższego szczebla,

PKWiU 63.11.19.0 - Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji dnia 3 marca 2020 r., sygn. 0114-KDIP3 2.4011.693.2019.2.MJ, stwierdził, że: Działalność prowadzona przez Wnioskodawczynię będzie obejmowała działalność związaną z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 oraz działalność związaną z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 62.01.11.0. Działalność prowadzona przez Wnioskodawczynię nie będzie świadczyć usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię ze świadczenia usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 oraz usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 - będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile Wnioskodawczyni w określonym terminie złoży stosowne oświadczenie odnośnie wyboru opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Powyższy pogląd podzielił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 11 maja 2022 r., w sprawie o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.185.2022.3.IM: Tymczasem z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, opodatkowaną od stycznia 2022 r. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W ramach tej działalności świadczy Pan usługi sklasyfikowane wg PKWiU pod następującymi symbolami:

PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych,

PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania,

PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Wskazał Pan, jakie czynności wykonuje w ramach ww. usług. Jednocześnie poinformował Pan, że nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem oraz nie świadczy usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania. Przychód Pana nie przekracza limitu określonego ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dlatego - na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz treści wniosku - stwierdzamy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiUpod symbolami 62.01.11.0, 62.01.12.0, które nie są związane z oprogramowaniem, oraz usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, które nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Powyższe interpretacje potwierdzają stanowisko Wnioskodawcy co do możliwości opodatkowania stawką 8,5% ryczałtu działalności kwalifikowanej tak samo jak działalność Wnioskodawcy.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ust. 1 oraz art. 6 ust. 4 omawianej ustawy. Wnioskodawca nie spełnia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 6 ust. 4 pkt 1 oraz 8 ust. 1 u.z.p.d., tj. w poprzednim roku podatkowym nie uzyskał przychodów ze swojej działalności w wysokości przekraczającej 2.000.000 euro. Jednocześnie Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów z innych źródeł niż świadczenie usług opisanych we wniosku. Wnioskodawca nie opłaca podatku w formie karty podatkowej oraz nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego. Wnioskodawca nie osiąga ani w części, ani w całości przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczonych usług i przeniesenia praw autorskich na podstawie Umowy, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0, 62.02.30, 78.10.11.0, 63.11.19.0 mogą korzystać z opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.

Również w stosunku do przychodu osiągniętego w przypadku ziszczenia się okoliczności wskazanych w punkcie III stanu faktycznego jako osiągniętemu z tytułu świadczenia usług i przeniesienia praw autorskich na podstawie Umowy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo opodatkowania tego dochodu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazano, że:

Kontrahent powierzył Wnioskodawcy świadczenie usług związanych z przygotowaniem Platformy oraz jej obsługę i zarządzanie. Przedmiot usług świadczonych przez Wnioskodawcę związany jest wobec powyższego z oprogramowaniem platformy optymalizacyjnej. Usługi Wnioskodawcy wykonywane na podstawie Umowy związane są bezpośrednio ze stworzeniem Platformy, jej rozwojem i obsługą.

Opisane w stanie faktycznym usługi dotyczące Platformy są elementami kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Kontrahenta. Głównym celem umowy łączącej Wnioskodawcę z Kontrahentem jest planowanie i strategiczny rozwój Platformy, określony we wniosku jako „planowanie i realizacja celów jakie spełniać ma Platforma”. Jest to świadczenie zakwalifikowane pod PKWiU 62.01.11.0.

W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU 2015, wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „podklasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W podklasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania;

PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej.

Wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Okoliczność, że nie tworzy Pan (nie koduje) algorytmów Platformy nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z oprogramowaniem.

Jak wynika z treści wniosku oraz wyjaśnień do PKWiU, świadczone przez Pana usługi związane są z oprogramowaniem. Pana kompleksowa usługa wykonywana na podstawie Umowy związana jest bezpośrednio ze stworzeniem Platformy, jej rozwojem i obsługą – niewątpliwie więc usługi te są związane z oprogramowaniem.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, usługi jakie Pan świadczy objęte są dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b omawianej ustawy, a zatem przychód uzyskany przez Pana z tytułu świadczonych usług powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 12%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).