
Temat interpretacji
Możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 4 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Uzupełniła go Pani pismem z 16 lutego 2022 r. (wpływ 16 lutego 2022 r.) oraz - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 30 marca 2022 r. (wpływ 30 marca 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną podlegającą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Zgodnie z treścią wpisu do CEIDG (Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej) przeważający przedmiot Pani działalności określony został jako 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem (a dokładniej PKD 62.01.1 usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych). Dodatkowo, jako pozostały zakres prowadzonej działalności wskazała Pani na poniższe kody PKD: 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem, 73.11.Z Działalność agencji reklamowych, 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania, 74.20.Z Działalność fotograficzna. W ramach tak prowadzonej działalności gospodarczej, współpracuje Pani z podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą (dalej: Zlecający) w oparciu o umowę współpracy gospodarczej (dalej: Umowa), w ramach których świadczy usługi z zakresu Product Design. Zakres świadczeń realizowany na rzecz i zlecenie Zlecającego obejmuje regularne czynności, które w Umowie określone zostały ogólnie świadczenia na rzecz Zamawiającego wszelkich usług z zakresu projektowania graficznego według zapotrzebowania zgłaszanego przez Zlecającego, w szczególności w następującym zakresie: UI/UX Design. Niemniej w praktyce czynności te sprowadzają się do następujących czynności/usług: a. prowadzenie warsztatów z klientami Zlecającego mających na celu zdefiniowanie potrzeb, wymagań i założeń do produktu cyfrowego; b. analiza rynkowa konkurencji klienta Zlecającego i istniejących rozwiązań związanych z projektowanym produktem cyfrowym; c. opracowanie listy funkcjonalności jakie będzie posiadał produkt, sposobu poruszania się użytkowników po produkcie, architektury informacji w produkcie oraz makiet uwzględniających powyższe aspekty; d. przygotowanie prototypu produktu cyfrowego w celu sprawdzenia założeń, przebadania rozwiązań z użytkownikami i weryfikacji założeń z klientem Zlecającego - czyli zaprojektowanie funkcjonalności danego produktu cyfrowego; e. opracowanie warstwy wizualnej dla produktu cyfrowego lub prototypu; f. opracowanie biblioteki modułów, z których składać się będzie cały produkt, tak aby umożliwić rozbudowę produktu i zapewnić spójność rozwiązań w jego ramach; g. przekazanie wyników prac z punktów a-f powyżej do developerów, których zadaniem będzie stworzenie kodu dla opracowywanego produktu cyfrowego zgodnie z przekazanymi wytycznymi. Głównym wynikiem realizowanych prac, oprócz przekazanych w trakcie prowadzonych rozmów i warsztatów wytycznych, jest projekt (wizualizacja) produktu cyfrowego wraz z projektem jego działania. Podkreślenia wymaga fakt, iż nie wytwarza Pani systemów (aplikacji) gotowych do użycia przez klienta Zlecającego. Dokumentacja tworzona przez Panią obejmuje projekty wybranych elementów wizualnych produktu cyfrowego (w tym animacje, które przedstawiają elementy składające się na produkt w ujęciu dynamicznym) oraz instrukcje opisowe. Dodatkowo, w wybranych projektach Pani działania mogą obejmować również: h. projekt struktury i zawartości strony internetowej klienta Zlecającego uwzględniającego założenia opracowane w ramach kroków a-g. W ramach swoich obowiązków nie wykonuje Pani czynności z zakresu programowania, tworzenia kodów etc. ani nie są związane z oprogramowaniem. Zadania te wykonywane są niezależnie przez programistów działających na zlecenie Zleceniodawcy bądź programistów zaangażowanych przez klienta Zlecającego. Przenosząc powyższe zakresy usług na płaszczyznę PKWiU (2015) należy wskazać, że działalność wykonywana przez Panią obejmuje zasadniczo usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (62.01.12.0) oraz usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWiU 62.01.11.0). W celu rozwiania wątpliwości wskazuje Pani, iż nie realizuje działań w zakresie: - związanym stricte z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01) ani związanym z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), tzn. nie jest Pani programistą (nie świadczy usług związanych z programowaniem), nie wytwarza, nie rozwija/ulepsza oprogramowania technologii informatycznych a jedynie projektuje wizualnie i funkcjonalnie produkty cyfrowe. Warte podkreślenia jest to, iż nie wytwarza Pani systemów /aplikacji/programów gotowych do użycia przez użytkownika. Dopiero dokumentacja przygotowana przez Panią w formie projektu jest przekazywana do programistów, którzy wykonując usługę 62.01.1 PKWiU tworzą gotowe do użycia produkty cyfrowe (w szczególności aplikacje mobilne). Tym samym należy uznać, iż nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU 62.01), a usługi realizowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mieszczą się pod symbolami PKWiU 62.01.11.0 i 62.01.12.0. - usług reklamowych (PKWiU 73.1). - usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2). W tym zakresie jednak, pragnie Pani wskazać, iż celu poprawnej identyfikacji potrzeb i oczekiwań klienta Zlecającego, musi Pani zapoznać się z branżą, w której działa klient Zlecającego. W tym celu przeprowadza research, który można określić jako badanie rynku, których celem jest uzyskanie wiedzy na temat postaw i preferencji konsumentów (PKWiU 73.20.1). Niemniej, wyniki takiego badania nie są celem świadczonych przez Panią usług a jedynie wykorzystywane przez nią w ramach prac nad produktem cyfrowym. Pani działania w tym zakresie mają wyłącznie charakter pomocniczy i nie stanowią celu samego w sobie, a jedynie mają pomóc Pani lepiej zorientować się w potrzebach klienta Zlecającego i docelowo lepiej zaprojektować dany produkt cyfrowy, - specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1), z wyjątkiem opracowania warstwy wizualnej dla produktu cyfrowego lub prototypu (zgodnie z punktem e. powyżej). Uzupełniająco pragnie Pani wskazać, iż w 2021 r. Pani dochód opodatkowany był na zasadach ogólnych (skala podatkowa). Do 20 lutego 2022 r. zamierza Pani złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych osiąganych w 2022 r. - usługi opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie są i nie będą świadczone na rzecz byłego pracodawcy (tj. nie uzyska Pani w 2022 r. z prowadzonej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym (2021) lub bieżącym (2022 r.) w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy). Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy (w szczególności nie będzie Pani osiągała przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych ani nie zamierza wytwarzać wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym). Nie dostarcza Pani usług hostingu, bieżącego zarządzania aplikacją i zasobami danych. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Panią nie przekroczy 2 mln EUR. Nie wyklucza Pani, iż będzie świadczyła usługi objęte niniejszym wnioskiem również na rzecz innych niż Zlecający podmiotów. Pani wynagrodzenie za świadczenie na rzecz Zlecającego usług obejmuje wynagrodzenie z tytułu wszystkich świadczeń jakie Pani wykonuje na rzecz Zlecającego Spółki na podstawie Umowy (w tym obejmuje wynagrodzenie za przeniesienie na Spółkę majątkowych praw autorskich).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.
Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Wystąpiła Pani do GUS z wnioskiem o klasyfikację statyczną PKWiU dla świadczonych przez siebie usług.
Wniosek o interpretację dotyczy elementów konstrukcyjnych podatku (stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych) jakie będzie Pani stosowała dla przychodów osiąganych od 1 stycznia 2022 r.
We wniosku oznaczone zostało zdarzenie przyszłe bowiem wniosek składany był 4 lutego 2022 r., a w nim zawarte były stwierdzenie odnoszące się do przyszłych zdarzeń, zgodnie z którym „do 20 lutego 2022 r. Wnioskodawca zamierza złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych osiąganych w 2022 r.". Pragnie Pani wskazać, iż już dokonała stosownego wyboru formy opodatkowania, która znajdzie zastosowanie do przychodów osiąganych od początku 2022 r.
Pytanie
Czy w przedstawionym zdarzeniu będzie Pani mogła (na podstawie oświadczenia złożonego właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego) opodatkować usługi opisane w punktach a.-h. powyżej (stanowiące przedmiot Pani działalności) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% (zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy)?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem wykonywane przez Panią usługi wymienione w punktach a-h opisanych przez Panią powyżej będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% jako zgodne z PKWiU 62.01.12, tj. Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy).
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm. - dalej: Ustawa), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym). W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 Ustawy. Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika (...), do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 Ustawy). Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi w szczególności: - 14% przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1); - 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1); - 8,5% przychodów z działalności usługowej (...) (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8). Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. (ii) Analizując powyższe przepisy należy wskazać, że symbole PKWiU, opisujące usługi wykonywane przez Panią zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) Ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.). Przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże, przy symbolach PKWiU 62.01.1 ustawodawca postanowił umieścić znak „ex”. Stosownie do art. 4 ust. 4 Ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy, niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% ryczałtu podlegać powinny wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWIU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU z dnia 23 października 2015 r. (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć „pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych”. Jak wynika z opisu przedstawionego przez Panią, usługi świadczone przez Panią: - dotyczą zasadniczo analizy wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcjonalności projektów cyfrowych, analizy i modelowania procesów biznesowych na potrzeby rozwoju projektów cyfrowych, definiowania wymagań i interfejsów, przygotowania dokumentacji, etc., a tym samym - nie będą spełniały wskazanej powyżej definicji, a tym samym nie są usługami związanymi z oprogramowaniem. (iv) Mając więc na uwadze powyższą analizę przepisów oraz zakres opisanych we wniosku usług świadczonych przez Panią, należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Panią powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy (tak długo jak spełniane nadal będą przez Panią pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie). Powyższe Pani stanowisko znajduje potwierdzenie w znanych mu interpretacjach podatkowych wydanych w zbliżonych (aczkolwiek nie zawsze tożsamych) stanach faktycznych, w szczególności: - interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) z 14 lipca 2021 r. (sygn. 0115- KDIT1.4011.328.2021.1.MK); - interpretacji DKIS z 30 lipca 2021 r. (sygn. 0115- KDIT1.4011.407.2021.2.MN); - interpretacji DKIS z 10 maja 2021 r. (sygn. 0113- KDIPT2-1.4011.155.2021.2.ISL); - interpretacji DKIS z 5 maja 2021 r. (sygn. 0114- KDIP3-1.4011.168.2021.2.AC); - interpretacji DKIS z 29 kwietnia 2021 r. (sygn. 0113- KDIPT2-1.4011.53.2021.3.MN); - interpretacji DKIS z 3 marca 2021 r. (sygn. 0114- KDIP3-2.4011.693.2019.2.MJ); - interpretacji DKIS z 19 lutego 2020 r. (sygn. 0114- KDIP3-2.4011.732.2019.1.MT); - interpretacji DKIS z 8 listopada 2019 r. (sygn. 0113- KDIPT2-1.4011.434.2019.2.AP).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a. prowadzenia aptek,
b. uchylony
c. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d. – e. uchylony
f. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazała Pani, że:
1.działalność Pani mieści się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 (usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych) oraz PKWiU 62.01.11.0 (usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania);
2.wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłączenia nie mają zastosowania w Pani działalności gospodarczej;
3.poza działalnością gospodarczą, która będzie opodatkowana na ryczałcie nie uzyskuje Pani innych dochodów;
4.złoży Pani oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
5.zakładana wysokość przychodów z działalności gospodarczej nie przekroczy 2 mln EURO;
6.nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0 oraz 62.01.12.0 – niezwiązanych z oprogramowaniem, będą mogły być od 1 stycznia 2022 r. opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby, bowiem wykonywane przez Panią usługi były usługami związanymi z oprogramowaniem – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.
Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Panią w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest, bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych, tutejszy Organ informuje, że zostały one wydana w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
