Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.606.2022.2.MGR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.606.2022.2.MGR

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 4 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 września 2022 r. (wpływ 20 września 2022 r.) Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi Pan od … czerwca 2017 r. działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest działalność agentów zajmujących się sprzedażą maszyn, urządzeń ..... (PKD 46.14.Z).

W oparciu o model współpracy B2B, świadczy Pan usługi na rzecz spółki prawa handlowego, zajmującej się (...).

W ramach prowadzonej działalności pośredniczy Pan w sprzedaży nowych i używanych .... poprzez aktywne podejmowanie następujących czynności:

-pozyskiwanie klientów i partnerów handlowych na produkty swojego kontrahenta w kraju i za granicą;

-poszukiwanie nowych rynków zbytu;

-składanie ofert sprzedażowych spełniających oczekiwania klienta;

-doradztwo w wyborze oferty;

-dokonywanie prezentacji produktów swojego kontrahenta, w tym poprzez udział w targach, spotkaniach handlowych i promocyjnych;

-stałe informowanie klientów o produktach oferowanych przez kontrahenta;

-analiza zapytań ofertowych, zbieranie zamówień;

-podejmowanie wszelkich czynności zmierzających do zawarcia umowy sprzedaży, w tym doradztwo w doborze oferty, kompletowanie dokumentacji, udzielanie klientom wszelkich wyjaśnień związanych z realizacją oferty, negocjacja warunków współpracy i sprzedaży, rewizja dokumentów posprzedażowych;

-obsługa posprzedażowa, w tym m.in. utrzymanie stałych i dobrych relacji z użytkownikami produktów zakupionych za Pana pośrednictwem;

-budowanie długo- i krótkofalowych planów i strategii sprzedażowych oraz kontrola ich wykonania;

-analiza realizowanych wyników sprzedażowych;

-współpraca z jednostkami funkcjonującymi w strukturze kontrahenta.

 Klienci Pana kontrahenta to zawsze końcowi użytkownicy sprzedawanych ....: przedsiębiorcy lub osoby nieprowadzące działalności gospodarczej (konsumenci).

Świadczone usługi pośrednictwa zawsze dotyczą jednej sztuki produktu (np. jednego ..... lub jednego ....) i nie stanowią pośrednictwa w sprzedaży hurtowej. Ponadto produkty, w sprzedaży których Pan pośredniczy są produktami luksusowymi i elitarnymi, których żaden odbiorca nie kupuje w ilościach hurtowych. Są to ....zaprojektowane pod specjalne zamówienie klienta, spełniające wszelkie indywidualne oczekiwania i wymagania. Cena każdej sprzedawanej jednostki ustalana jest indywidualnie, w zależności od jej parametrów technicznych i wyposażenia. Tego rodzaju produkty nie posiadają cen hurtowych, a indywidualne ceny detaliczne, zaś cała ich sprzedaż traktowana jest jako sprzedaż detaliczna. Każda jednostka jest jednostką unikatową, poprzez spersonalizowane wnętrze i wykończenie, parametry techniczne i osiągi. Działa Pan samodzielnie, bez nadzoru innych osób, zgodnie z posiadaną wiedzą i doświadczeniem. Wykonywane przez Pana czynności nie są związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem.

Wynagrodzenie za wykonane usługi wypłacane jest Panu na podstawie wystawionych faktur VAT. Wynagrodzenie ma charakter stały i prowizyjny. Prowizja zależy od wyników sprzedaży.

Świadczone przez Pana usługi są sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń oraz dotyczą zakupów detalicznych.

Prowadzona działalność spełnia definicję działalności usługowej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Od 1 stycznia 2022 r. zmienił Pan formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, składając …. lutego 2022 r. stosowne zawiadomienie na podstawie przepisów ustawy o CEiDG. Pierwszy przychód w 2022 r. z tytułu świadczonych usług osiągnął Pan w styczniu 2022 r. Do końca 2021 r. Pana dochody były opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. podatek liniowy).

Spełnia Pan wymogi określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w roku poprzedzającym rok podatkowy 2022 uzyskał Pan przychody z tej działalności gospodarczej prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 mln euro.

Wobec Pana nie zachodzi jakiekolwiek wyłączenie przewidziane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj.:

-nie opłaca podatku w formie karty podatkowej;

-nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

-nie osiąga w całości lub w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

-nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

-nie podejmuje wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

-nie świadczy usług wobec obecnego lub byłego pracodawcy.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że dla celów działalności gospodarczej prowadzi Pan ewidencję przychodów, wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz rejestry zakupów i sprzedaży VAT. Ponadto, przechowuje Pan dowody zakupu towarów i usług.

Spółka, na rzecz której obecnie świadczy Pan usługi to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Nie jest Pan udziałowcem tej spółki, nie zasiada również w jej organach (nie jest członkiem zarządu), ani w żaden inny sposób pośredni lub bezpośredni nie bierze udziału w zarządzaniu spółką. Nie jest Pan ze spółką podmiotem powiązanym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Świadczy Pan swoje usługi na rzecz spółki na podstawie umowy typu B2B. Nie posiada Pan innych tytułów do wypłaty wynagrodzenia, ani innych świadczeń ze spółki. W ramach prowadzonej działalności pośredniczy Pan w sprzedaży, tzn. podejmuje czynności, które mają doprowadzić do zawarcia transakcji sprzedaży pomiędzy kontrahentem a jego klientem. Poza wymienionymi czynnościami, na rzecz spółki nie są przez Pana podejmowane inne działania.

Spełnia Pan wymogi z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tzn. w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskał przychód z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Nie prowadzi Pan, ani w roku poprzedzającym rok podatkowy nie prowadził działalności gospodarczej w formie spółki. Nie rozpoczął Pan działalności roku podatkowym 2022, prowadzi ją Pan od 2017 r. Nie korzysta Pan z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Pytanie

Czy przychody osiągane przez Pana z tytułu świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym mogą być w 2022 r. opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Przychody osiągane z działalności gospodarczej w zakresie usług opisanych w stanie faktycznym mogą być opodatkowane od 1 stycznia 2022 r. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6)(uchylony).

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli podatnik faktycznie nie uzyskuje przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, świadczone przez Pana usługi są klasyfikowane wg symbolu PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Zgodnie z definicją słownikową (sjp.pwn.pl) „pośrednictwo” to:

1)działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron;

2)kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy.

Celem pośrednictwa jest pozyskanie na rzecz zleceniodawcy podmiotów zainteresowanych zawarciem konkretnych umów.

W stanie faktycznym przedmiotowej sprawy mamy do czynienia z pośrednictwem w sprzedaży. Na rzecz swojego zleceniodawcy aktywnie poszukuje Pan klientów na wyroby oferowane przez zleceniodawcę, a następnie podejmuje czynności, które mają doprowadzić do zawarcia umowy sprzedaży. Przy czym, umowa sprzedaży zawsze dotyczy sprzedaży detalicznej, jednej sztuki produktu, na rzecz końcowego użytkownika. Za podejmowane czynności otrzymuje Pan wynagrodzenie.

W Pana ocenie nie ma podstaw, żeby do świadczonych usług stosować inną klasyfikację PKWiU, a w szczególności klasyfikację PKWiU 46.1 - Pośrednictwo w sprzedaży hurtowej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z uwagi na to, że ustawy podatkowe nie definiują pojęcia „sprzedaż hurtowa”, ani „sprzedaż detaliczna”, należy posłużyć się znaczeniem tych pojęć, jakie przypisuje im język powszechny. Handel detaliczny polega na sprzedaży towarów oraz usług w niewielkich ilościach oraz stanowi ostatnie ogniwo łańcucha producent - nabywca. Najważniejszą funkcją jest dostarczenie produktu we właściwym czasie i miejscu do finalnego odbiorcy oraz stworzenie dogodnych warunków zakupu. Za sprzedaż detaliczną uznaje się wszystkie rodzaje działań, które mają na celu doprowadzenie do sprzedaży usługi, czy towaru nabywcy końcowemu. Handel detaliczny nie obejmuje wyłącznie transakcji sprzedaży towaru, czy usługi końcowemu nabywcy, lecz również wybór grupy docelowej, produktów, miejsc sprzedaży, dostawców i warunków nabywania od nich towarów oraz stworzenie dogodnych warunków do obsługi potencjalnych nabywców.

Podstawowymi zadaniami handlu detalicznego jest:

-dostarczanie konsumentom towarów lub usług, które zaspokoją ich potrzeby w sposób prawidłowy i pełny, oferowanie usług dodatkowych,

-kształtowanie konsumpcji oraz kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy i produktu,

-kreowanie cen oferowanych towarów i usług poprzez monitorowanie reakcji klientów na zmiany cen,

-regulowanie produkcji oraz przetwórstwa w celu wzbogacania oferty.

Przeciwieństwem handlu detalicznego jest handel hurtowy, który polega na zakupie dużych partii produktów bezpośrednio od producentów. Następnie dokonywane jest sortowanie, paczkowanie oraz kompletowanie asortymentu w celu odsprzedaży towaru do punktów sprzedaży detalicznej.

W przypadku usług świadczonych przez Pana nie można stwierdzić, że dotyczą one usług w zakresie pośrednictwa w sprzedaży hurtowej. Jak to zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, pośredniczy Pan w sprzedaży ......, dokonywanej na rzecz ostatecznych odbiorców, zaś sama sprzedaż dotyczy jednej jednostki produktu. Sprzedawane przez Pana kontrahenta statki nie mogą być przedmiotem sprzedaży hurtowej, ze względu na swoje indywidualne cechy oraz wyposażenie wykonane na zamówienie ostatecznego nabywcy. Dlatego też usługi świadczone przez Pana są klasyfikowane wg symbolu PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

W świetle powyższego, mając na względzie podane przez Pana grupowanie i zakres wykonywanych usług, uważa Pan, że przychód uzyskany z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny Pana stanowiska, na podstawie art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Zastrzec przy tym należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na opisie przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.