Możliwość rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.308.2022.1.AA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.308.2022.1.AA

Temat interpretacji

Możliwość rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 15 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 15 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – pismem z 1 czerwca 2022 r. (wpływ 1 czerwca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wniosek o interpretację prawną dotyczy następującego stanu faktycznego. Spółka jawna posiadała do grudnia 2021 r. trzech wspólników (osoby fizyczne – ojciec, syn i córka). Każdy ze wspólników mógł prowadzić sprawy spółki i reprezentować ją na zewnątrz. Żaden ze wspólników nie prowadził w ciągu ostatnich 3 lat działalności gospodarczej ani nie był zatrudniany przez spółkę na umowę o pracę czy zlecenie. Wnioskodawca jest jednym ze wspólników spółki.

Przedmiot działalności spółki jawnej to głównie działalność deweloperska i budowlana oraz konserwatorska. Spółka jawna w 2021 r. osiągnęła przychody przewyższające 2 mln euro.

Natomiast 29 grudnia 2021 r. (data wpisu do rejestru sądowego zmiany) spółka została przekształcona w spółkę komandytową. Do przekształcenia doszło na podstawie art. 551-556 oraz 581-584 Kodeksu spółek handlowych. Spółka komandytowa ma podobny przedmiot działalności gospodarczej jak spółka jawna, choć na podstawie nowego tekstu jednolitego spółki został on nieco rozszerzony. Przedmiot przeważającej działalności jest zbliżony do tego w spółce jawnej. Odpis KRS spółki jawnej i komandytowej oraz CEIDG Wnioskodawcy  w załączeniu.

Wspólnik spółki komandytowej (dawniej jawnej) – Wnioskodawca – w roku 2022 r., ale przed końcem lutego 2022 r., założył własną działalność gospodarczą i zadeklarował rozliczanie przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca w roku poprzedzającym nie prowadził jednoosobowej działalności gospodarczej, a dochody z tyt. pozarolniczej działalności gospodarczej osiągał jedynie z tyt. bycia wspólnikiem Spółki jawnej.

Wnioskodawca nie korzystał i nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej. Nie występują również przesłanki art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów wykluczające rozliczanie przychodów z jednoosobowej działalności gospodarcze zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przeważający przedmiot działalności wspólnika jest odmienny od przeważającego przedmiotu działalności spółki jawnej i komandytowej. Wnioskodawca nie posiada zawartej ze spółką umowy o pracę, a jedynie umowy typu B2B (tj. związane z działalnością gospodarczą).

Wnioskodawca w roku 2021 uzyskał przychody z tyt. pozarolniczej działalności gospodarczej wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki jawnej, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności przekroczyła kwotę 2 000 000 euro. Wnioskodawca opodatkował przychody z działalności prowadzonej w formie spółki jawnej podatkiem liniowym.

Pytanie

Czy wspólnik spółki komandytowej, opodatkowanej podatkiem CIT, powstałej w wyniku przekształcenia spółki jawnej, której przychody w proporcji przypadającej na podatnika w 2021 roku przekroczyły 2 000 000 euro, może w 2022 r. i w następnych latach rozliczać przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej założonej w 2022 r. zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie rozliczenie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest możliwe.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: „ustawa o ryczałcie”) podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

W ocenie Wnioskodawcy należy odróżnić przede wszystkim dwie kwestie – rozpoczęcie wykonywania nowej działalności oraz kontynuowanie już istniejącej działalności. Na gruncie obowiązujących przepisów nie jest jasna sytuacja podatników, którzy prowadzili w poprzednim roku podatkowym działalność w formie spółki, a którzy w nowym roku rozpoczną prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej.

Pojawia się zatem pytanie, czy ma tu miejsce sytuacja podobna do istniejącej w przypadku podatników prowadzących w poprzednim roku działalność samodzielną oraz działalność w formie spółki. Jak Wnioskodawca rozumie, jeżeli dojdzie do założenia nowej działalności gospodarczej w 2022 r., to w jego ocenie dojdzie tym samym do rozpoczęcia wykonywania działalności w roku podatkowym, a zatem limit przychodów nie powinien być brany pod uwagę. Za taką interpretacją przepisów przemawia przede wszystkim jego literalne brzmienie oraz względy celowościowe.

Zastosowanie znajdzie zatem wprost art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o ryczałcie.

Natomiast, jeżeli podatnik prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie oraz w formie spółki, to limit przychodów za rok poprzedni odnosi się odrębnie do działalności prowadzonej w formie spółki i odrębnie do działalności prowadzonej samodzielnie. Fakt, że w ramach jednej z form aktywności gospodarczej podatnik przekroczy limit 2 mln euro, co do zasady nie powinien pozbawić go możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w ramach drugiej działalności.

Powyższe potwierdza m.in. interpretacja Dyrektora KIS z dnia 12 maja 2021 r. (0112-KDIL2-2.4011.118.2021.2.MM): „Z powyższych przepisów wynika, że podatnicy mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych osiąganych zarówno z działalności prowadzonej samodzielnie, jak i z działalności prowadzonej w formie spółki osób fizycznych, pod warunkiem, że osiągnięte w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody nie przekroczą  2 000 000 euro, rozpatrywane oddzielnie w odniesieniu do działalności prowadzonej samodzielnie i oddzielnie w odniesieniu do prowadzonej w każdej spółce niebędącej osobą prawną, o ile nie wystąpią negatywne przesłanki z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie  o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej ‒ bez względu na wysokość przychodów.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ze sprawy wynika, że jest Pan jednym ze wspólników spółki komandytowej. Spółka ta powstała z przekształcenia ze spółki jawnej (data wpisu do rejestru sądowego zmiany – 29 grudnia 2021 r.). Zatem w związku z przekształceniem stał się Pan wspólnikiem spółki będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Przed końcem lutego 2022 r. założył Pan własną działalność gospodarczą i zadeklarował rozliczanie przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jak Pan wskazał, w roku 2021 uzyskał Pan przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki jawnej, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności przekroczyła kwotę 2 000 000 euro. Opodatkował Pan przychody z działalności prowadzonej w formie spółki jawnej podatkiem liniowym. Wskazał Pan również, że żaden ze wspólników nie prowadził w ciągu ostatnich 3 lat działalności gospodarczej ani nie był zatrudniany przez spółkę na umowę o pracę czy zlecenie. Nie korzystał Pan z opodatkowania w formie karty podatkowej. Co więcej, nie występują również negatywne przesłanki wskazane w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na tle przedstawionego opisu sprawy Pana wątpliwości budzi kwestia, czy wspólnik spółki komandytowej, opodatkowanej podatkiem dochodowym od osób prawnych, powstałej  w wyniku przekształcenia spółki jawnej, której przychody w proporcji przypadającej na podatnika w 2021 roku przekroczyły 2 000 000 euro, może w 2022 r. i w następnych latach rozliczać przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej założonej w 2022 r. zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powyższe, zauważamy, że w Pana sprawie zastosowanie znajduje powołany wyżej przepis art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jak wynika z opisu sprawy, działalność gospodarcza w formie spółki jawnej była prowadzona do momentu jej przekształcenia w spółkę komandytową, a więc do 29 grudnia 2021 r. Natomiast przed końcem lutego 2022 r. rozpoczął Pan prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej. Zatem w roku podatkowym 2022 ponownie rozpoczął Pan wykonywanie działalności gospodarczej, ale już w ramach indywidualnej działalności gospodarczej. W konsekwencji, skoro rozpoczął Pan wykonywanie działalności gospodarczej w roku podatkowym 2022 i nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej, może Pan opłacać w tym roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności prowadzonej indywidualnie ‒ bez względu na wysokość przychodów uzyskanych z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej.

Reasumując – wspólnik spółki komandytowej, opodatkowanej podatkiem dochodowym od osób prawnych, powstałej w wyniku przekształcenia spółki jawnej, której przychody  w proporcji przypadającej na podatnika w 2021 roku przekroczyły 2 000 000 euro, może  w 2022 r. i w następnych latach – przy zachowaniu wszystkich warunków uprawniających do korzystania z ryczałtu – rozliczać przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej założonej w 2022 r. zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji stwierdzamy, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego tę interpretację.

Do wniosku dołączył Pan dokumenty. Jednak przy wydawaniu interpretacji w trybie  art. 14b Ordynacji podatkowej nie przeprowadzamy postępowania dowodowego  (np. dokonania szczegółowej analizy zapisów zawartych w dokumentach), dlatego nie jesteśmy zobowiązani ani uprawnieni do ich oceny; jesteśmy związani wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Pana i Pana stanowiskiem podanym we wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).