Ustalenie stawki ryczałtu dla PKWiU 52.29.19.0, 52.29.20.0, 74.9011.0, 74.90.12.0. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.526.2022.2.SST

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.526.2022.2.SST

Temat interpretacji

Ustalenie stawki ryczałtu dla PKWiU 52.29.19.0, 52.29.20.0, 74.9011.0, 74.90.12.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zaistniałego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 maja 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 11 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% oraz 5,5%.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 czerwca 2022 r. (data wpływu 13 czerwca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Przedmiotem niniejszego wniosku jest sposób opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów osiąganych przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług związanych z obsługą firm transportowych (dalej „Wnioskodawca”), które obejmują następujący zakres czynności wg grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556):

A)Pośrednictwo i wsparcie sprzedażowe:

poszukanie i przyjmowanie zleceń i na usługi transportowe dla firmy transportowej (PKWIU 52.29.19.0 Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych);

organizowanie oraz wsparcie sprzedaży usług transportowych, w tym negocjowanie i ustalanie warunków realizacji zleceń (PKWIU 52.29.19.0 Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych);

utrzymywanie relacji z klientami zainteresowanymi usługami transportowymi w kraju i za granicą (PKWiU 52.29.20.0 Pozostałe usługi wspomagające transport, gdzie indziej niesklasyfikowane);

monitorowanie potrzeb klientów jak również dostępności oraz terminów, w których mogą zostać wykonane usługi transportowe przez firmy transportowe, wsparcie w przygotowaniu oraz kontrola dokumentów przewozowych (PKWiU 52.29.20.0 Pozostałe usługi wspomagające transport, gdzie indziej niesklasyfikowane);

kontrola jakości i terminowości wykonania usług transportowych (PKWiU 52.29.20.0 Pozostałe usługi wspomagające transport, gdzie indziej niesklasyfikowane);

wsparcie i monitoring wykonywania usług transportowych przyjmowanie skarg i uwag klientów, przekazywanie ich firmie transportowej (PKWIU 52.29.19.0 Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych);

pozyskiwanie, kontrola oraz przekazywanie informacji dotyczących stawek za fracht (PKWIU 74.90.11.0 Usługi związane z kontrolą dokumentów przewozowych i informacją dotyczącą stawek za fracht);

poszukiwanie nowych klientów i przygotowywanie ofert, analiza trendów rynkowych, podaży i popytu na rynku transportowym (PKWIU 52.29.19.0 Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych);

B)Pośrednictwo i wsparcie zakupowe:

organizowanie zaopatrzenia niezbędnego do działalności firmy transportowej (PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń);

w szczególności wsparcie, organizacja i nadzór nad obszarem zakupowym, w tym zakup towarów, usług, części zamiennych (PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń);

poszukiwanie dostawców towarów i usług (PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń);

negocjowanie i ustalanie warunków zakupu (PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń);

utrzymywanie relacji z dostawcami towarów i usług (PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń);

kontrola jakości nabywanych towarów i usług (PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń);

obsługa reklamacji i zwrotów, planowanie procesu zakupów (PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń);

monitoring dostępności zakupów w czasie oraz cen towarów i usług (PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń). Należy zauważyć, że pośrednictwo i wsparcie zakupowe jest ściśle związane z pośrednictwem i wsparciem sprzedażowym, tj. zakupy dokonywane są w związku z wykonywaniem czynności pośrednictwa w sprzedaży (świadczenie usług przez podmiot, który jest obsługiwany przez Pana wymaga określonych zakupów towarów i usług, w czym pośredniczy i wspiera Pan). W związku z tym, z tytułu tych czynności nie ustala Pan odrębnego wynagrodzenia, wynagrodzenie ustalane jest w oparciu o wartość pozyskanych dla kontrahenta umów na świadczenie usług transportowych.

C)Usługi transportowe:

Ponadto, będzie świadczył Pan usługi transportowe towarów z wykorzystaniem środków transportowych o masie całkowitej pow. 3,5 T, których ładowność przekracza 2 tony, kwalifikowane do PKWiU 49.41.1 transport drogowy towarów.

Dotychczas wykonywał Pan powyższe czynności w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej na podstawie art. 30c ust, 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. tzw. podatkiem liniowym 19% i nie przekroczyła w roku podatkowym 2021 równowartości w złotych polskich kwoty 2 000 000 EURO, jak również nie był w roku podatkowym 2021 wspólnikiem spółki cywilnej osób fizycznych oraz spółki jawnej osób fizycznych.

Nie uzyskał Pan przychodów ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

W roku podatkowym 2021 nie uzyskał Pan również jakichkolwiek przychodów ani nie spełnił jakichkolwiek innych warunków, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wyłączających opodatkowanie ryczałtem.

Będzie Pan wykonywał usługi również na rzecz podmiotów powiązanych, w rozumieniu art. 23m ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy czym wartość wynagrodzenia Pana zostanie ustalona na poziomie rynkowym.

W uzupełnieniu do wniosku wskazał Pan, że:

1)Złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowemu w styczniu 2022 r.

2)Uzyskał Pan pierwszy przychód z działalności, o której mowa we wniosku w styczniu 2022 r.

3)Oprócz wskazanej działalności uzyskuje Pan przychody z tytułu stosunku pracy, przy czym zakres czynności w ramach stosunku pracy nie pokrywa się z czynnościami opisanymi we wniosku.

4)Nie uzyskuje Pan przychodów z tytułu wynajmu i dzierżawy samochodów.

5)Prowadzi Pan ewidencję umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Pytanie

Czy ma Pan prawo z dniem 1 stycznia 2022 roku do wyboru opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki odpowiednio 8,5% dla czynności wskazanych w pkt A i B oraz 5,5 % dla czynności wskazanych w pkt C w części w jakiej usługi obejmują przewozy ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton?

Pana stanowisko w sprawie

Ma Pan prawo wyboru opodatkowania ryczałtem przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% dla czynności wymienionych w pkt A i B oraz 5,5% dla czynności wymienionych w pkt C w części w jakiej usługi obejmują przewozy ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton w przypadku złożenia oświadczenia o wyborze takiej formy opodatkowania zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa o zryczałtowanym PIT”).

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym PIT, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym PIT podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym PIT osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych („ustawa PIT”) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 o zryczałtowanym PIT, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Dodatkowo, prawo do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie przysługuje w przypadkach wskazanych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym PIT. Zgodnie z treścią art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym PIT, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Przy założeniu, że w przypadku Pana nie występują powyżej wskazane okoliczności, a więc:

a) Pan nie rozpoczyna wykonywania w ramach działalności usług odpowiadających czynnościom wykonywanym w danym roku lub roku poprzedzającym rok podatkowy na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy oraz

b) przychody osiągnięte przez niego w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły 2 000 000 euro, przyjmuje Pan, że w odniesieniu do świadczonych przez niego usług nie zachodzą również inne negatywne przesłanki opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Z powyższego wynika zatem, że świadczący Pan przedmiotowe usługi powinien mieć prawo wyboru opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W konsekwencji, do usług opisanych w zdarzeniu przyszłym zastosowanie winien znaleźć art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym PIT, zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Natomiast w zakresie przychodów w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym PIT ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów. Jednocześnie, podkreślić należy, że powyższe uprawnienie powinno dotyczyć wszelkich sytuacji, w których może Pan zdecydować o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a w szczególności:

w sytuacji gdy Pan dopiero rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej i świadczenie opisanych usług na rzecz danego podmiotu (niebędącego jego obecnym lub byłym pracodawcą) i zobowiązany jest do wyboru formy opodatkowania;

przypadków, w których Pan prowadzi już działalność gospodarczą opodatkowując przychody osiągane ze świadczenia wskazanych usług według zasad ogólnych albo podatkiem liniowym i ma możliwość zmiany formy opodatkowania w ustawowym terminie, tj. od początku nowego roku podatkowego.

Spełnia więc Pan warunki do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wnosi jednak o potwierdzenie stawek tego podatku. W związku z powyższym wnosi Pan jak na wstępie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Według art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylony

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylony

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

Stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) powołanej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że:

1)prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług związanych z obsługą firm transportowych (pośrednictwo oraz wsparcie sprzedażowe i zakupowe, usługi transportowe);

2)dotychczas wykonywał Pan powyższe czynności w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej na podstawie art. 30c ust, 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. tzw. podatkiem liniowym 19%;

3)nie przekroczy Pan w roku podatkowym 2021 równowartości w złotych polskich kwoty 2 000 000 EURO, jak również nie był w roku podatkowym 2021 wspólnikiem spółki cywilnej osób fizycznych oraz spółki jawnej osób fizycznych;

4)w roku podatkowym 2021 nie uzyskał Pan również jakichkolwiek przychodów ani nie spełnił jakichkolwiek innych warunków, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wyłączających opodatkowanie ryczałtem;

5)złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowemu w styczniu 2022 r.;

6)uzyskał Pan pierwszy przychód z działalności, o której mowa we wniosku w styczniu 2022 r.;

7)oprócz wskazanej działalności uzyskuje Pan przychody z tytułu stosunku pracy, przy czym zakres czynności w ramach stosunku pracy nie pokrywa się z czynnościami opisanymi we wniosku;

8)nie uzyskuje Pan przychodów z tytułu wynajmu i dzierżawy samochodów;

9)prowadzi Pan ewidencję umożliwiająca określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Ma Pan prawo z dniem 1 stycznia 2022 r. do opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług obejmujących Pośrednictwo i wsparcie sprzedażowe sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem PKWiU: 52.29.19.0, 52.29.20.0, 74.90.11.0, jak również usług obejmujących Pośrednictwo i wsparcie zakupowe pod symbolem PKWiU: 74.90.12.0 według stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast świadczone przez Pana usługi obejmujące usługi transportowe towarów z wykorzystaniem środków transportowych o masie całkowitej pow. 3,5 T, których ładowność przekracza 2 tony, pod symbolem PKWiU 49.41.1 może Pan z dniem 1 stycznia 2022 r. opodatkować stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynoszącą 5,5%, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Panią w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).