Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług fotografowania i filmowania uroczystości ślubnych w formie karty podatkowej. - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.517.2022.1.DB

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.517.2022.1.DB

Temat interpretacji

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług fotografowania i filmowania uroczystości ślubnych w formie karty podatkowej.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie opodatkowania przychodów ze świadczenia usług w formie karty podatkowej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania przychodów ze świadczenia usług w formie karty podatkowej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1 lipca 2023 r. [oczywista omyłka Wnioskodawcy – z treści wniosku wynika, że działalność Wnioskodawcy jest wykonywana i opodatkowana w formie karty podatkowej] Wnioskodawca otworzył działalność gospodarczą. Głównym i jedynym PKD jego działalności jest kod PKD 74.20.Z. Usługi fotograficzne klasyfikują się do symbolu 74.20.23.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – usługi wykonywania fotografii lub zapisów wideo takich wydarzeń jak: śluby, wesela, pokazy mody, zawody itp.

Wnioskodawca świadczy obecnie usługi fotografowania wesel oraz uroczystości ślubnych. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy jest obecnie opodatkowana w formie karty podatkowej. W przyszłości Wnioskodawca chciałby również zająć się filmowym dokumentowaniem przebiegu uroczystości ślubnych oraz wesel, a także wykonywaniem plenerów filmowych, które mogą odbywać się w innym dniu niż sama uroczystość (przy okazji wykonywania fotografii). W ramach tej działalności Wnioskodawca nie będzie korzystać z usług podwykonawców. Wnioskodawca będzie sam nagrywał lub będzie prowadzić działalność przy zatrudnieniu maksymalnie 4 pracowników. Film będzie obejmować nagranie bohaterów uroczystości ślubnej m.in. w momencie przygotowań do uroczystości, krajobrazów, a także miejsc, w których odbywać się będzie uroczystość. Plener filmowy będzie częścią filmu z przebiegu uroczystości ślubnej.

Podsumowując, działalność Wnioskodawcy będzie polegać na wykonaniu dzieła –filmowym udokumentowaniu przebiegu uroczystości oraz relacji z przebiegu imprezy, które będą wykonane na zlecenia osób fizycznych. Sesje filmowe odbywać się będą w różnych miejscach: w domu klienta, w plenerze lub w dowolnie ustalonym miejscu. Następnie, po wykonaniu wyżej opisanych nagrań, materiały filmowe i dźwiękowe z przebiegu uroczystości będą odpowiednio przycinane, a także poddane obróbce graficznej oraz dźwiękowej. Gotowe dzieło – film z przebiegu uroczystości ślubnej oraz wesela – przekazywany będzie klientowi w postaci elektronicznej (na płycie DVD, pendrive lub poprzez udostępnienie materiału przez sieć Internet).

Przed każdą sesją filmową zawierana będzie umowa z klientem w formie pisemnej, w której określone zostaną warunki przebiegu sesji, takie jak: czas pracy i wynagrodzenie. W umowie będzie również informacja o przeniesieniu na Zamawiającego (klienta Wnioskodawcy ) majątkowych praw autorskich do utworu powstałego w ramach wykonanej umowy wyłącznie w celach niekomercyjnych (na użytek własny). Przekazany klientowi film na płycie DVD, pendrive lub udostępniony siecią Internet będzie nierozerwalnie związany z wykonywaną przez Wnioskodawcę usługą w zakresie sesji filmowych i będzie stanowił efekt końcowy realizacji tej usługi. Nośniki, na których Wnioskodawca będzie przekazywał efekt usług filmowych (płyty DVD lub pendrive) będą nabywane przez niego we własnym zakresie.

Wnioskodawca przy prowadzeniu działalności nie będzie korzystać z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów. Żona Wnioskodawcy nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności w tym samym zakresie. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy obejmować będzie tylko i wyłącznie świadczenie usług filmowania oraz fotografowania uroczystości opisanych we wniosku oraz prowadzona będzie tylko i wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Pytanie

Czy działalność gospodarcza Wnioskodawcy, która obecnie obejmuje fotografowanie uroczystości ślubnych oraz wesel i podlega obecnie opodatkowaniu w formie karty podatkowej, będzie mogła również obejmować filmowanie uroczystości ślubnych oraz wesel przy jednoczesnym pozostaniu przy opodatkowaniu w formie karty podatkowej?

Pana stanowisko w sprawie

Usługi fotograficzne klasyfikują się do symbolu 74.20.23.0 według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – usługi wykonywania fotografii lub zapisów wideo takich wydarzeń jak: śluby, wesela, pokazy mody, zawody itp. Usługa filmowania ślubów, o którą Wnioskodawca chce poszerzyć działalność gospodarczą według PKWiU posiada taki sam symbol, jak usługa fotografii ślubnej, tj. 74.20.23.0.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 997, 1000, 1629 i 1669), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Usługi fotograficzne wymienione zostały pod poz. 90 załącznika nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej szczegółowo określono w poz. 90 załącznika nr 4 do tej ustawy jako: "Wykonywanie w zakładzie i poza zakładem fotografii, filmów i przeźroczy: portretowych, reportażowych, okolicznościowych, krajobrazowych, technicznych itp.; wykonywanie fotokopii, wykonywanie prac powierzonych, sporządzanie odbitek fotograficznych na papierze, porcelanie itp.; przedmiot działalności nie obejmuje prac wykonywanych na kasetach magnetowidowych".

W świetle powołanych przepisów prawa podatkowego oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca może stwierdzić, że usługi filmowania zostały ujęte w poz. 90 tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W załączniku nr 4 do ww. ustawy, w poz. 90 szczegółowo określono zakres usług (w tym wykonywanie filmów m.in. okolicznościowych) uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1)ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2)karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa - pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1)kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;

2)(uchylony)

3)przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;

4)nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;

5)małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

6)nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;

7)pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ww. ustawy:

Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej, nie złożył oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych albo oświadczenia o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym albo nie zawiadomił na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania, uważa się, że prowadzi nadal działalność opodatkowaną w tej formie; zawiadomienie to podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Z powyższych przepisów wynika, że skorzystanie z opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej w 2022 r. możliwe jest tylko na zasadzie kontynuacji stosowania takiego opodatkowania po dniu 31 grudnia 2021 r., pod warunkiem że podatnik nie zrezygnował z opodatkowania we wskazanej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracił prawa do takiego opodatkowania po ww. dniu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługi sklasyfikowane według PKWiU 74.20.23.0 – usługi wykonywania fotografii lub zapisów wideo takich wydarzeń, jak: śluby, wesela, pokazy mody, zawody itp. Wnioskodawca świadczy obecnie usługi fotografowania wesel oraz uroczystości ślubnych. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy jest obecnie opodatkowana w formie karty podatkowej. W przyszłości Wnioskodawca chciałby również zająć się filmowym dokumentowaniem przebiegu uroczystości ślubnych oraz wesel, a także wykonywaniem plenerów filmowych, które mogą odbywać się w innym dniu niż sama uroczystość (przy okazji wykonywania fotografii).

Usługi fotograficzne wymienione zostały pod poz. 90 załącznika nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej, szczegółowo określono w poz. 90 załącznika nr 4 do tej ustawy jako:

Wykonywanie w zakładzie i poza zakładem fotografii, filmów i przeźroczy: portretowych, reportażowych, okolicznościowych, krajobrazowych, technicznych, itp.; wykonywanie fotokopii, wykonywanie prac powierzonych, sporządzanie odbitek fotograficznych na papierze, porcelanie, itp.; przedmiot działalności nie obejmuje prac wykonywanych na kasetach magnetowidowych.

W świetle powołanych przepisów prawa podatkowego oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego, w związku z planowanym rozszerzeniem prowadzonej działalności gospodarczej o usługi filmowania uroczystości ślubnych oraz wesel będzie Pan miał w dalszym ciągu możliwość opodatkowania uzyskanych przychodów z tytułu świadczenia usług zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).