
Temat interpretacji
Możliwość opodatkowania osiąganych przychodów wg stawki ryczałtu 8,5%.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 8 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 8 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 maja 2022 r. (wpływ 19 maja 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o wpis do CEIDG oraz jednocześnie jest wspólnikiem spółki jawnej (dalej: Spółka). Zarejestrowany jest jako czynny podatnik podatku VAT.
Po zmianie profilu prowadzonej działalności gospodarczej od 1 stycznia 2022 r. – przeważającym zakresem indywidualnej działalności gospodarczej jest PKD 74.90.Z, zaś głównym przedmiotem działalności w ramach prowadzonej spółki jawnej jest PKD 43.21.Z.
Zmieniony zakres usług mieści się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, które to świadczone będą na rzecz spółki jawnej Wnioskodawcy.
Wnioskodawca wykonywał będzie następujące czynności na rzecz Spółki:
-negocjowanie warunków umów zawieranych z dostawcami i odbiorcami Spółki,
-utrzymywanie ciągłego kontaktu z dostawcami i odbiorcami usług Spółki,
-poszukiwanie nowych dostawców i odbiorców usług Spółki,
-wsparcie klientów przy składaniu zamówienia na usługi Spółki,
-kontaktowanie się z usługodawcami/wykonawcami w celu uzyskania oferty i sprawdzenia dostępności terminów.
W odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że w roku poprzedzającym rok podatkowy, tj. 2021, nie uzyskał przychodów z prowadzonej indywidualnie działalności gospodarczej w wysokości przekraczającej 2.000.000 euro.
Pytanie
Czy w związku z zaistniałym stanem faktycznym Wnioskodawca może zastosować stawkę 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „UPDOF”) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Art. 4 ust. 1 pkt 12 UPDOF stanowi, że przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
-wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
-polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
-polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei art. 2 ust. 1 UPDOF stanowi, że osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zdaniem Wnioskodawcy usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, nie zostały przyporządkowane do żadnej konkretnej stawki w myśl art. 12 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wobec czego – odpowiednią stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla wskazanych usług będzie stawka 8,5%.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (działalność gastronomiczna oraz działalność usługowa w zakresie handlu).
Tym samym, skoro działalność Wnioskodawcy w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, sklasyfikowana pod kodem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, stanowi działalność usługową zgodnie z powyżej wymienioną definicją oraz nie została wymieniona w żadnym przepisie, odpowiednią stawką dla wykonywanych w ramach spółki jawnej usług będzie stawka 8,5%.
Zdaniem Wnioskodawcy, bez wątpienia, w świetle powyższych przepisów i zdarzenia przyszłego należy przedstawioną działalność zakwalifikować jako działalność usługową.
Usługi te nie znajdują odzwierciedlenia w pozostałych usługach wymienionych w art. 12 UPDOF, stąd też zdaniem Wnioskodawcy należy je zaklasyfikować jako przychody z działalności usługowej wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.
W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że przychody, które osiąga w związku ze świadczeniem usług opisanych w zdarzeniu przyszłym, będzie można opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Należy także zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Ugruntowane orzecznictwo w tej sprawie dokumentuje między innymi Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-3.4011.235.2019.2.TW z 21 sierpnia 2019 r. stwierdzająca, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność pod kodem PKWiU 74.90.19.0 może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%.
Również Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB1-1.4010.365.2019.1.BSA z 5 listopada 2019 r. potwierdza prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy.
Potwierdzenie wybranej stawki znaleźć można również w interpretacji z dnia 4 czerwca 2021 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL, który stwierdza, że [...] mając na uwadze przedstawione stany faktyczne oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawczyni w ustawowym terminie złożyła stosowne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania, a prowadzona przez Nią działalność nie podlega wyłączeniu z ryczałtu ewidencjonowanego na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to może Ona opodatkować przychody z tej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Skoro świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane zostały – jak wskazano we wniosku – według PKWiU 96.09.19.0 – pozostałe różnorodne usługi, gdzie indziej niesklasyfikowane, to właściwą stawką opodatkowania uzyskiwanych z tego źródła przychodów, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest stawka 8,5% oraz według PKWiU 85.52.19.0 – usługi z zakresu pozaszkolnych form edukacji artystycznej, to właściwą stawką opodatkowania uzyskiwanych z tego źródła przychodów, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest stawka 8,5%.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5%, co znajduje poparcie w ugruntowanej linii orzeczniczej, jak chociażby w Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.784.2021.2.AA z dnia 16-11-2021 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Natomiast w myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – przy świadczeniu przez Pana opisanych usług negatywne przesłanki nie występują.
Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracamy też uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Tymczasem z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Jest Pan także wspólnikiem spółki jawnej, na rzecz której będzie Pan świadczyć powyższe usługi. Co więcej, w roku poprzedzającym rok podatkowy, tj. 2021, nie uzyskał Pan przychodów z prowadzonej indywidualnie działalności gospodarczej w wysokości przekraczającej 2.000.000 euro.
Na podstawie powołanych przepisów oraz opisu sprawy stwierdzamy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując – do uzyskiwanych przez Pana przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 może Pan zastosować 8,5% stawkę ryczałtu wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Powołane przez Pana interpretacje zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
