Możliwość rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych świadczonych usług według stawki 5,5%. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.545.2022.3.MGR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.545.2022.3.MGR

Temat interpretacji

Możliwość rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych świadczonych usług według stawki 5,5%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 9 czerwca 2022 r., który dotyczy możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych świadczonych usług według stawki 5,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 sierpnia 2022 r. (wpływ 5 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan wspólnikiem ...(dalej: „Spółka”), jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, której siedziba mieści się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podlega Pan w Polsce obowiązkowi podatkowemu do całości swoich dochodów (przychodów). Spółka jest zarejestrowana w ... od ... 2010 r. Przeważający przedmiot działalności Spółki sklasyfikowany jest w PKD 35.11.Z - Wytwarzanie energii elektrycznej. Ponadto, prowadzona działalność Spółki obejmuje zakresem m.in. PKD 35.12.Z - Przesyłanie energii elektrycznej oraz PKD 35.13.Z - Dystrybucję energii elektrycznej. Spółka wytwarza energię elektryczną przy wykorzystaniu własnej elektrowni wiatrowej.

Prowadzona pozarolnicza działalność gospodarcza polega na wytwarzaniu i sprzedaży energii elektrycznej z odnawialnych źródeł, sprzedaży gwarancji pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii oraz sprzedaży praw majątkowych (PKWiU 35.11.10.0). Spółka specjalizuje się w sektorze energetyki wiatrowej, który stanowi element sektora odnawialnych źródeł energii (...), opierający się na naturalnych, niewyczerpywalnych i ekologicznych zasobach.

W związku z prowadzoną działalnością w sektorze energetyki wiatrowej, Spółka oferuje obecnie w ramach prowadzonej działalności sprzedaż świadectw pochodzenia energii w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Świadectwo pochodzenia energii to dokument potwierdzający, że energia elektryczna została wytworzona z odnawialnych źródeł energii. Nazywany jest także „świadectwem pochodzenia” oraz „zielonym świadectwem”. Świadectwo upoważnia elektrownie do nabycia praw majątkowych, które stanowią element zbywalny, będący towarem giełdowym.

Przychody ze sprzedaży przez Spółkę świadectw pochodzenia opodatkowuje Pan ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka planuje dokonywać w przyszłości również sprzedaży gwarancji pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii w instalacjach odnawialnego źródła energii (dalej: „gwarancje pochodzenia”), w rozumieniu art. 120 ust. 1 ustawy z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610 ze zm., dalej: „ustawa o OZE”), uzyskanych przez Spółkę w związku z wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii przy wykorzystaniu elektrowni wiatrowej.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 ustawy o OZE, gwarancja pochodzenia jest dokumentem poświadczającym odbiorcy końcowemu wartości środowiskowe wynikające z unikniętej emisji gazów cieplarnianych oraz, że określona w tym dokumencie ilość energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej lub sieci przesyłowej została wytworzona z odnawialnych źródeł energii w instalacjach odnawialnego źródła energii.

Przekazanie gwarancji pochodzenia osobie trzeciej następuje niezależnie od przeniesienia praw majątkowych wynikających ze świadectwa pochodzenia (w myśl art. 120 ust. 3 ustawy o OZE).

Gwarancje pochodzenia stanowią instrument wsparcia w ramach systemu odnawialnych źródeł energii oraz element polityki środowiskowej Unii Europejskiej, której celem jest wskazanie rodzajów źródeł oraz paliw, z których energia powstaje.

Zgodnie z art. 121 ustawy o OZE, gwarancja pochodzenia wydawana jest na wniosek wytwórcy energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii przez prezesa urzędu regulacji energetyki. Do wydawania gwarancji pochodzenia stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego o wydawaniu zaświadczeń. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydaje gwarancję pochodzenia w postaci elektronicznej i przekazuje informację o jej wydaniu spółce prowadzącej rejestr gwarancji pochodzenia, o którym mowa w art. 124 ust. 1 ustawy o OZE (dalej: „RGP”). Następnie Spółka dokonuje wprowadzenia gwarancji pochodzenia do systemu informatycznego RGP.

Sprzedaż gwarancji pochodzenia odbywa się jedynie pomiędzy członkami RGP, tylko i wyłącznie przy pomocy systemu informatycznego RGP. Gwarancja pochodzenia jest oznaczona indywidualnym numerem, a jej treść wskazuje m.in. datę i miejsce wytworzenia energii, jej źródło, typ, czy moc jednostki wytwórczej oraz datę jej ważności. Gwarancje pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii są nierozerwalnie związane z wytwarzaniem energii elektrycznej i ich uzyskanie jest związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w tym zakresie (wytwarzania energii).

Spółka obecnie w ramach prowadzonej działalności sprzedaje wyłącznie świadectwa pochodzenia energii i rozlicza się ryczałtowo stosując stawkę opodatkowania w wysokości 5,5% na podstawie art. 12 ust. 6 ust. 1 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, lecz rozważa w przyszłości także sprzedaż gwarancji pochodzenia.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a jej działalność jest opodatkowana podatkiem VAT. Ani Spółka, ani Pan nie prowadzą działalności, która podlegałaby wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że przychody z prowadzonej działalności gospodarczej w ramach Spółki jawnej od stycznia 2022 r. opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne złożył Pan w ustawowym terminie, tj. … lutego 2022 r. Spółka prowadzi ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność opisana we wniosku ma charakter wytwórczy.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy w opisanych okolicznościach faktycznych przychody ze sprzedaży gwarancji pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii mogą zostać przez Pana opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 5,5%?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Pana zdaniem, w opisanych okolicznościach faktycznych przychody ze sprzedaży gwarancji pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii mogą zostać przez Pana opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 5,5%.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1 f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych jako jedno ze źródeł przychodów wymienia pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy).

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług (art. 14 ust. 1 ww. ustawy).

Jednocześnie ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uwzględnia wymienione wyłączenia z możliwości zastosowania tej formy opodatkowania. I tak, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Pana działalność - jak wskazano we wniosku - nie podlega takiemu wyłączeniu.

Katalog stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych znajduje się z kolei w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, stawkę 5,5% stosuje się do:

a)przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton,

b)prowizji uzyskanej z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów,

c)przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym.

Uwzględniając powyższe wskazuje Pan, że:

-zgodnie z brzmieniem art. 14 ust. 2 pkt. 14 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są przychody uzyskane z tytułu odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia otrzymanych przez podmioty zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wydawanych na wniosek, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610).

-z kolei jak wynika z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, użyte w ustawie określenie „działalność wytwórcza” oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji.

Odnosząc się do powyższego wskazuje Pan, że prowadzona pozarolnicza działalność gospodarcza polega na wytwarzaniu i sprzedaży energii elektrycznej z odnawialnych źródeł, sprzedaży gwarancji pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii oraz sprzedaży praw majątkowych (PKWiU 35.11.10.0).

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że uzyskiwane przez Pana przychody z opisanej działalności gospodarczej kwalifikują się do opodatkowania 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wyjaśnił Pan jednocześnie, że alternatywnie w pierwotnie złożonym wniosku wskazał Pan, że w związku z podobieństwem gwarancji pochodzenia do świadectw pochodzenia energii - mogłyby one teoretycznie podlegać także opodatkowaniu stawką 5,5% w oparciu o art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. c) ww. ustawy, jednak Pana zdaniem, prawidłowe jest opodatkowanie w oparciu o art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy.

Na podstawie powyższego, Pana zdaniem, odpowiednią stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla sprzedaży gwarancji pochodzenia energii elektrycznej, którą powinien Pan zastosować, będzie stawka w wysokości 5,5%.

Przedstawione stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna z 26 stycznia 2022 r., 0115-KDIT1.4011.736.2021.2.MST.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) jako jedno ze źródeł przychodów wymienia pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy).

W świetle art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Z kolei, zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt 14 lit. a) ww. ustawy:

Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody uzyskane z tytułu odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia otrzymanych przez podmioty zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wydawanych na wniosek, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610).

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

-prowadzenia aptek,

-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton - art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy;

·5,5% przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym - art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. c) ww. ustawy.

Jak wynika przy tym z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym:

Użyte w ustawie określenie działalność wytwórcza oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że:

  1. Jest Pan wspólnikiem Spółki, która prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu i sprzedaży energii elektrycznej z odnawialnych źródeł, sprzedaży gwarancji pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii oraz sprzedaży praw majątkowych (PKWiU 35.11.10.0).
  2. Ani Spółka, ani Pan nie prowadzą działalności, która podlegałaby wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
  3. Gwarancja pochodzenia jest dokumentem poświadczającym odbiorcy końcowemu wartości środowiskowe wynikające z unikniętej emisji gazów cieplarnianych oraz, że określona w tym dokumencie ilość energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej lub sieci przesyłowej została wytworzona z odnawialnych źródeł energii w instalacjach odnawialnego źródła energii.
  4. Przekazanie gwarancji pochodzenia osobie trzeciej następuje niezależnie od przeniesienia praw majątkowych wynikających ze świadectwa pochodzenia.
  5. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
  6. Działalność opisana we wniosku ma charakter wytwórczy.

W powyższej sprawie należy odnieść się również do przepisów ustawy z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378 ze zm.).

Jak stanowi art. 120 ustawy o odnawialnych źródłach energii:

1.Gwarancja pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii w instalacjach odnawialnego źródła energii, wydawana w postaci elektronicznej, zwana dalej „gwarancją pochodzenia”, jest jedynym dokumentem poświadczającym odbiorcy końcowemu wartości środowiskowe wynikające z unikniętej emisji gazów cieplarnianych oraz, że określona w tym dokumencie ilość energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej lub sieci przesyłowej została wytworzona z odnawialnych źródeł energii w instalacjach odnawialnego źródła energii.

2.Z gwarancji pochodzenia nie wynikają prawa majątkowe.

3.Zbycie gwarancji pochodzenia następuje niezależnie od obrotu prawami majątkowymi wynikającymi ze świadectw pochodzenia.

Wskazać należy, że art. 120 ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii podkreśla wyłącznie informacyjny charakter gwarancji pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii. Przepisy prawne nie wiążą bowiem z powstaniem (wydaniem) gwarancji pochodzenia żadnej wartości o charakterze majątkowym.

Tym samym, jeżeli gwarancje pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii są związane z wytwarzaniem energii elektrycznej i ich uzyskanie jest związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w tym zakresie (oznaczone symbolem PKWiU 35.11.10.0) to mogą one być opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że uzyskiwane przez Pana, jako wspólnika Spółki, przychody ze sprzedaży gwarancji pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł energii podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 5,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Odnosząc się do przywołanej przez Pana interpretacji indywidualnej – zauważyć należy, że stanowi ona rozstrzygnięcie w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym oraz prawnym i tylko do niej się odnosi, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa. W konsekwencji, nie może wpływać na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.

Ponadto wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – przedmiotowa interpretacja dotyczy Pana. Nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych wspólników Spółki.

Podkreślić należy, że interpretacja indywidualna stanowi wyłącznie rozstrzygnięcie w zakresie postawionych pytań i nie odnosi się do innych kwestii poruszanych we wniosku (w szczególności do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przychodów ze sprzedaży praw majątkowych).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).