Stawka ryczałtu - PKWiU 46.76.13.0, 46.76.19.0, 46.77.10.0. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.795.2022.2.MC

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.795.2022.2.MC

Temat interpretacji

Stawka ryczałtu - PKWiU 46.76.13.0, 46.76.19.0, 46.77.10.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 10 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 5 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 listopada 2022 r. (wpływ 14 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą od dnia 8 listopada 2010 roku w zakresie odbioru, przetwórstwa odpadów sztucznych oraz produkcji regranulatu polietylenowego i polipropylanowego. Prowadzi również działalność w zakresie sprzedaży tych regranulatów oraz transportu zakupionych, jak i wyprodukowanych wytworów.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się odbiorem odpadów poprodukcyjnych, które następnie transportowane są własnymi środkami transportu Wnioskodawcy lub środkami transportu zapewnionymi przez podmioty trzecie od klienta do miejsca, gdzie znajduje się magazyn na potrzeby składowania odpadów. W miejscu tym w pierwszej kolejności odpady są segregowane, oczyszczane, a następnie przetwarzane w sposób taki, że wytwarza się z nich granulaty LDPE, HDPE, PP oraz przemiały i aglomeraty w/w tworzyw. Powyżej opisanemu mechanizmowi poddawane są różne rodzaje odpadów. Następnie są one sprzedawane. Głównym celem prowadzonej działalności jest pozyskiwanie, przetwarzanie termiczne, konfekcjonowanie, a następnie sprzedaż produktów z tworzyw sztucznych innych niż niebezpieczne. Bywa również tak, że Wnioskodawca pozyskuje i odsprzedaje surowce – granulaty – nie odpady, przepakowując je w inne, mniejsze lub większe pojemniki.

Działalność Wnioskodawcy w przeważającej części oznaczona jest symbolem 38.11.Z, tj. zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne. Pozostałymi symbolami oznaczającymi działalność Wnioskodawcy przedstawioną we wniosku są:

38.21.Z Obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne,

38.32.Z Odzysk surowców z materiałów segregowanych,

49.41.Z Transport drogowy towarów.

Wnioskodawca chciałby zmienić przedmiot działalności w taki sposób, iż zrezygnowałby z przetwórstwa odpadów i prowadziłby jedynie działalność usługową w zakresie handlu, jak i transportu drogowego i odbioru odpadów. Kupowałby on materiał odpadowy, a następnie zmieniał jego objętość i przepakowywał i w sposób mechaniczny uzyskiwał granulat o takim samym składzie fizykochemicznym, w następnej kolejności sprzedawał i transportował własnymi środkami transportu do klienta lub zlecał ww. transport do klienta podmiotom trzecim.

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z innych źródeł niż prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej. W zakresie jego działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1993, dalej jako „ustawa o ryczałcie”). Wnioskodawca nie opłaca podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta też (na podstawie odrębnych przepisów) z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, jak również nie osiąga w całości lub w części przychodów z tytułów wymienionych w ust. 1 pkt 3 wskazanego wcześniej artykułu. Wnioskodawca nie wytwarza też wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, nie podejmuje wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej, a także nie obejmują go wyłączenia zawarte w pkt 2 i 3 art. 8 ustawy o ryczałcie.

W uzupełnieniu wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:

Czy zmiana przedmiotu działalności na opisaną we wniosku nastąpi w 2022 r., czy w roku (latach) następnym?

Zmiana przedmiotu działalności na opisaną we wniosku nastąpi w 2023 r.

Czy w roku podatkowym, w którym nastąpi opisana zmiana działalności gospodarczej, opodatkowuje Pan/będzie opodatkowywać Pan dochody z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

W roku podatkowym, w którym nastąpi opisana zmiana działalności gospodarczej, tj. w 2023 r., Wnioskodawca opodatkuje dochody z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Czy w roku poprzedzającym rok podatkowy, o którym mowa w ww. pkt 2, uzyskał/uzyska Pan przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro?

W roku poprzedzającym rok podatkowy, o którym mowa w ww. pkt 2, Wnioskodawca uzyska przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro.

Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Pana usługi/czynności oraz zakupione wyroby, których dotyczy zadane przez Pana pytanie (prosimy podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla każdego rodzaju usług/czynności/wyrobów mających być przedmiotem zapytania)?

Wykonywane w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy usługi będące przedmiotem wniosku są sklasyfikowane w:

I.Sekcji E, Dziale 38 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, tj. „Usługi związane ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów; odzysk surowców”, pod symbolami:

38.11.11.0. Usługi związane ze zbieraniem komunalnych odpadów innych niż niebezpieczne, nadających się do recyklingu,

38.11.19.0 Usługi związane ze zbieraniem pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne, nadających się do recyklingu,

38.11.55.0 Odpady z tworzyw sztucznych,

38.32.12.0 Usługi w zakresie odzysku surowców niemetalowych z materiałów segregowanych,

38.32.33.0 Surowce wtórne z tworzyw sztucznych,

II.Sekcji G, Dziale 46 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, tj. „handel hurtowy z wyłączeniem handlu hurtowego pojazdami samochodowymi" pod symbolami:

46.76.13.0 Sprzedaż hurtowa tworzyw sztucznych i gumy w formach podstawowych,

46.76.19.0 Sprzedaż hurtowa półproduktów (z wyłączeniem rolniczych), gdzie indziej niesklasyfikowanych,

46.77.10.0 Sprzedaż hurtowa odpadów i złomu.

Wnioskodawca doprecyzował przy tym, że od 2023 r. planuje zrezygnować z działalności związanej z przetwórstwem odpadów/produktów i będzie wykonywać wyłącznie działalność handlową (sprzedaż) produktów (granulatów) w formie nieprzetworzonej.

Pytanie

Czy Wnioskodawca, zważając na charakter świadczonych usług oraz kwalifikację tej części działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym, może do przychodów ze sprzedaży zastosować stawkę podatku w wysokości 3% zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie – co do zdarzenia przyszłego, jak i aktualnego stanu faktycznego, opisany rodzaj działalności należy opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 3%, ponieważ jest to działalność usługowa w zakresie handlu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1993, dalej jako „ustawa o ryczałcie”) jest to „sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników”.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy towary (towary handlowe) to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym. Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy ryczałcie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w zakresie handlu wynosi 3,0% przychodów.

Zgodnie z aktualnym stanowiskiem organów podatkowych w opisanym przypadku kluczowym jest kryterium przetwarzania produktów, które rozumie jako zmianę składu fizykochemicznego produktu.

W interpretacji indywidualnej z dnia 2 grudnia 2020 roku znak 0113-KDIPT2-1.4011.758.2020.2.KO Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał: „Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji »wytwarzania«, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą »wytwarzać« to »produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś« (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.). Ponadto, użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy sformułowanie »sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym« oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową »przetwarzać« to »przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać« (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.)”.

W związku z powyższym stwierdzeniem, w ocenie Wnioskodawcy, jeśli zrezygnuje on z działalności w zakresie wytwórstwa lub przetwórstwa, będzie mógł skorzystać ze stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w zakresie handlu 3,0%.

Co więcej, problematykę w podobnym ujęciu podejmuje doktryna. Jak wskazuje się w komentarzu „S. Bogucki, A. Cudak, A. Wrzesińska-Nowacka, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Komentarz, Warszawa 2022, art. 4”: „Językowa wykładnia definicji może prowadzić do wniosku, że wówczas towar zostanie sprzedany w stanie przetworzonym. W orzecznictwie słusznie wyrażono jednak pogląd, mając na względzie wyjaśnienie pojęcia »przetworzenie towaru«, że także w takim przypadku sprzedaż powinna być uznana za dokonaną w ramach działalności usługowej w zakresie handlu. W wyniku zapakowania jednorodnego towaru w większe opakowanie nie powstaje bowiem nowy, zmieniony produkt. Interpretując pojęcie »w stanie nieprzetworzonym« w orzecznictwie wyraża się również pogląd, odwołując się do potocznego znaczenia słowa »przetwarzać«, że towar nieprzetworzony to taki, którego cechy nie zostały zmienione”.

Zgodnie z tym stanowiskiem, odwołując się do definicji słownikowej, nie będą przetwórstwem chociażby proste czynności takie, jak przepakowanie produktu, co potwierdzają autorzy w innej części komentarza: „Sprzedaż produktów i towarów musi nastąpić w stanie nieprzetworzonym. Prawodawca zastrzega przy tym, że konfekcjonowanie przez sprzedawcę towarów i produktów poprzez ich zapakowanie bądź rozważenie do mniejszych opakowań lub rozlanie do butelek, puszek lub mniejszych pojemników nie stanowi o zmianie stanu na »przetworzony«. Zaznaczenie, że pakowanie czy rozlewanie ma nastąpić do mniejszych opakowań, może jednakże rodzić wątpliwości, czy zapakowanie lub rozlanie do opakowań większych (np. poprzez połączenie kilku opakowań jednakowego towaru w ramach promocji za niższą cenę) będzie stanowiło o zmianie stanu towaru”.

W związku z tym, co do sedna problemu należy powołać się na interpretację z dnia 29 maja 2015 r. znak ILPB1/4511-1-327/15-4/AG, w której uznaje się za prawidłowe rozumowanie wnioskodawcy, jakoby: „Proces mechanicznego rozdrobnienia surowców wtórnych nie powoduje zmiany ich fizykochemicznego składu. Stanowi jedynie surowiec rozdrobniony i zapakowany w specjalne wory o pojemności do 1 tony i sprzedawany. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych usług przerobu z materiałów powierzonych, są to towary zakupione w całości przez Wnioskodawcę. W procesie przemiału odpadów tworzyw sztucznych nie dochodzi do przerobienia rzeczy czyli do zmiany składu fizykochemicznego, a jedynie do zmiany objętości odpadów z tworzyw sztucznych w celu spełnienia wymogów stawianych przez odbiorcę”.

Ostatecznie jednak Wnioskodawcę utwierdza w przekonaniu o prawidłowości stanowiska interpretacja indywidualna z dnia 20 listopada 2018 r., znak 0113-KDIPT2-1.4011.433.2018.3.MM, w której wprost wskazano, że:

„Według Wnioskodawcy, w trakcie rozdrabniania odpadów z tworzyw sztucznych nie dochodzi do przetwarzania produktów, ponieważ nie zmienia się ich skład fizykochemiczny, zmieniają one jedynie swój rozmiar i kształt, przyjmując postać zmielonego granulatu. Opisana działalność nie stanowi również działalności usługowej, ponieważ Wnioskodawca nie dokonuje przerobu na materiałach powierzonych.

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca uważa, że opisanej działalności nie należy opodatkować stawką 8,5%, ani 5,5%, lecz wskazaną wyżej stawką 3%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe”.

Podsumowując, dokonawszy analizy danych przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na grunt prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności stwierdzić należy, że w wyniku czynności podjętych w przyszłości przez Wnioskodawcę nie dojdzie do przerobienia rzeczy, tj. zmiany ich fizykochemicznego składu. Opisana działalność stanowi więc działalność usługową w zakresie handlu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o ryczałcie. Z uwagi na powyższe przychód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę, polegającej na sprzedaży uprzednio posegregowanych odpadów, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 3% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – przy świadczeniu przez Pana opisanych czynności negatywne przesłanki nie występują.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1, 3, 4 i 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (pkt 1);

działalność usługowa w zakresie handlu – sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników (pkt 3);

działalność wytwórcza – działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika (pkt 4);

towary – towary handlowe, surowce i materiały podstawowe, z tym że towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym (pkt 5 lit. a).

Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Ponadto użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 omawianej ustawy podatkowej sformułowanie „sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

W komentarzu do art. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, A. Bartosiewicz i R. Kubacki wskazują:

Nieprzetworzony to taki, który nie został poddany przetworzeniu. W myśl słownika języka polskiego „przetwarzać” znaczy tyle, co „przekształcić coś twórczo” albo „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd” (http://sjp.pwn.pl). W związku z tym, przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, kolor, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym. Jego sprzedaż nie będzie już działalnością handlową. Takie czynności zwykle trzeba będzie zakwalifikować do działalności wytwórczej.

Z kolei w odniesieniu do art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ww. autorzy zaznaczają, że:

W myśl słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone bądź wyprodukowane.

Przepisy nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby). Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś”. O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.

Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś).

Z kolei A. Bartosiewicz w komentarzu praktycznym „Stawki podatkowe w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych” (lex 70591) wskazuje, że:

Uznać trzeba, że wytworzony wyrób powinien w sposób istotny różnić się od materiału, z którego powstał. Nie można uznać za działalność wytwórczą czynności polegających na konfekcjonowaniu zakupywanych produktów, czy też dzieleniu zakupywanych towarów na mniejsze części. Jest to bowiem w istocie – w zależności od okoliczności – albo działalność usługowa (opodatkowana stawką 8,5%), albo działalność handlowa (dla której stawka właściwa wynosi 3%). Efektem działalności wytwórczej powinno być powstanie całkiem nowego – co do cech jakościowych i charakteru – wyrobu.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazał Pan, że od 2023 r. planuje Pan zrezygnować z działalności związanej z przetwórstwem odpadów/produktów i będzie Pan wykonywać wyłącznie działalność handlową (sprzedaż) produktów (granulatów) w formie nieprzetworzonej. Kupowałby Pan materiał odpadowy, a następnie zmieniał jego objętość, przepakowywał i w sposób mechaniczny uzyskiwał granulat o takim samym składzie fizykochemicznym, w następnej kolejności sprzedawał i transportował własnymi środkami transportu do klienta lub zlecał ww. transport do klienta podmiotom trzecim. Usługi te są sklasyfikowane pod symbolami PKWiU:

-46.76.13.0 Sprzedaż hurtowa tworzyw sztucznych i gumy w formach podstawowych,

-46.76.19.0 Sprzedaż hurtowa półproduktów (z wyłączeniem rolniczych), gdzie indziej niesklasyfikowanych,

-46.77.10.0 Sprzedaż hurtowa odpadów i złomu.

W roku podatkowym, w którym nastąpi opisana zmiana działalności gospodarczej, tj. w 2023 r. opodatkuje Pan dochody z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wskazał Pan też, że w roku 2022 uzyska Pan przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro.

Skoro nie będzie podejmował Pan czynności, w wyniku których będzie dochodzić do zmiany składu produktów (granulatów), a ponadto nie dojdzie do powstania nowego wyrobu, to czynności te można potraktować jako usługi w zakresie handlu, a w konsekwencji przychody z tego tytułu mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3% przychodów.

Reasumując – przychody ze sprzedaży mogą być opodatkowane 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b w związku z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto wskazuję, że powołane przez Pana interpretacje zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).