Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.11.0. - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.856.2022.2.JG

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.856.2022.2.JG

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.11.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 grudnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – 13 marca 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Działalność Wnioskodawczyni opiera się na usługach projektowania stron internetowych bez kodowania. Sklasyfikowałaby je jako PKWiU 62.01.11.0. Pełny zakres usług świadczonych w ramach działalności to projektowanie stron internetowych, projektowanie aplikacji internetowych, mobilnych.

Projektowanie w przypadku Wnioskodawczyni polega na zebraniu wymagań co i jak ma zostać zaprojektowane od odpowiedzialnej osoby danej firmy, zazwyczaj Product Managera. Następnie używając programu umożliwiającego tworzenie i edycję zarówno rastrowej, jak i wektorowej grafiki, Wnioskodawczyni projektuje wymagane widoki. Program z którego korzysta nazywa się X. Jeśli projekt strony/aplikacji jest akceptowany przez firmę, dla której Wnioskodawczyni wykonuje pracę, przekazuje projekty programistom, developerom z danej firmy. Tym Wnioskodawczyni zajmuje się od początku swojej działalności.

Świadczone usługi nie były, ani nie są i nie będą związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) w znaczeniu takim, że firma Wnioskodawczyni nie będzie świadczyć takich usług. Wnioskodawczyni nie programuje, ani nie używa narzędzi do programowania. Współpracuje z firmami, które świadczą usługi związane z oprogramowaniem.

Od początku działalności w 2022 roku działalność Wnioskodawczyni opodatkowana była zryczałtowanym podatkiem dochodowym od dochodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawką podatku o wysokości 12%. Usługi począwszy od założenia działalności są sklasyfikowane pod PKWiU 62.01.11.0.

Uzupełnienie wniosku

Wnioskodawczyni używa programu umożliwiającego tworzenie i edycję zarówno grafiki rastrowej, jak i wektorowej (X). Projektuje jak będzie wyglądać strona internetowa i jej elementy (przyciski, krój pisma, obrazki). Jest to jednak tylko wizualna rekomendacja przyszłej strony internetowej. Przykładowo:

Wnioskodawczyni określa rozmiar, kształt i kolor przycisków na stronie internetowej;

decyduje również jaką czcionkę wybrać oraz jaki rozmiar powinna mieć czcionka w różnych blokach tekstu na stronie internetowej;

określa, jak wizualnie rozmieścić bloki tekstu, obrazy i przyciski na stronie internetowej względem siebie oraz gdzie umieścić zdjęcia/ilustracje.

Następnie programista z firmy klienta, korzystając z wizualnych rekomendacji Wnioskodawczyni, może napisać kod programowania tej strony lub aplikacji.

Dla mobilnych aplikacji Wnioskodawczyni projektuje te same elementy, co dla stron internetowych (rozmiar, kolor i kształt przycisków; wybór, rozmiar i układ czcionki; rozmieszczenie obrazów na stronie). Również definiuje jak zmienić wizualnie położenie elementów graficznych na stronie internetowej, aby była odpowiednia dla urządzenia mobilnego. Na przykład:

Wnioskodawczyni zmniejsza/zwiększa rozmiar obrazków oraz czcionki;

określa miejsce, jakie zdjęcie zajmuje na ekranie.

Wnioskodawczyni używa programu umożliwiającego tworzenie i edycję zarówno rastrowej, jak i wektorowej grafiki (X), aby zaprojektować jak ta strona internetowa będzie wyglądać. Jednakże to jest tylko wizualna interpretacja (widok) przyszłej strony internetowej. Później programista z firmy klienta może na podstawie zaproponowanego przez Wnioskodawczynię wizualnego widoku napisać kod do programowania tej strony lub aplikacji.

Przez „widoki” Wnioskodawczyni ma na myśli zdefiniowane wizualne interpretacje strony internetowej dla różnych rozmiarów ekranów. Wnioskodawczyni określa, jak powinny być względem siebie rozmieszczone elementy strony, jaki powinny mieć rozmiar oraz jakiej wielkości powinna być czcionka. A to wszystko dla rożnych wielkości ekranów komputera bądź telefonu. Efektem pracy Wnioskodawczyni są projekty, które przedstawiają wizualne interpretacje różnych elementów strony internetowej na ekranach o różnej wielkości, np.:

widok 1 - design strony wyświetlanej na komputerze;

widok 2 - design strony wyświetlonej na urządzeniu mobilnym.

Kolejnym przykładem projektowania wymaganych „widoków” jest wskazanie koloru, kształtu i rozmiaru przycisku przed kliknięciem (widok 1) oraz po kliknięciu (widok 2).

W zależności od wymagań zleceniodawcy w zdecydowanej większości przypadków Wnioskodawczyni jest odpowiedzialna za aspekt wizualny projektowania stron internetowych bądź aplikacji internetowych i mobilnych. Za organizowanie wymagań i dostarczenie konkretnych wytycznych odpowiedzialny jest zleceniodawca. Bardzo często zleceniodawcy proszą Wnioskodawczynię o przekazanie jej projektów do firmy, która zajmuje się programowaniem i wdrożeniem rekomendacji. Etap Wnioskodawczyni w tym momencie się kończy.

Projektowanie w przypadku Wnioskodawczyni polega na zebraniu wymagań, co i jak ma zostać zaprojektowane, od odpowiedzialnej osoby z firmy klienta, zazwyczaj Product Managera. Czasem klient określa czas do kiedy Wnioskodawczyni powinna wykonać dane projekty. Miejsce nigdy nie ma znaczenia, ponieważ wszystkie dyskusje i wykonanie prac odbywają się online, przy użyciu aplikacji do komunikacji online.

Wnioskodawczyni stara się nie ponosić żadnego ryzyka gospodarczego przy wykonywaniu działalności dla jej klientów. Jednakże prowadzenie działalności zawsze jest obarczone ryzykiem, głównie polegającym na nieznalezieniu klientów. Tym Wnioskodawczyni zajmuje się od początku swojej działalności.

Świadczone usługi nie były, ani nie są i nie będą związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) w znaczeniu takim, że firma Wnioskodawczyni nie będzie świadczyć takich usług. Wnioskodawczyni nie programuje, ani nie używa narzędzi do programowania. Od początku swojej działalności w 2022 roku działalność Wnioskodawczyni opodatkowana była zryczałtowanym podatkiem dochodowym od dochodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawką podatku o wysokości 12%. Usługi Wnioskodawczyni począwszy od założenia działalności są sklasyfikowane pod PKWiU 62.01.11.0.

Pytania

1.Czy bazując na opisie stanu faktycznego, w myśl ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: art. 12 [Wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych] ust. 1 pkt 5 lit. a można uznać opodatkowanie o wysokości 8,5% za stosowne dla mojej działalności gospodarczej w roku 2023?

2.Czy bazując na opisie stanu faktycznego, w myśl ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: art. 12 [Wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych] ust. 1 pkt 5 lit. a można uznać opodatkowanie o wysokości 8,5% za stosowne dla mojej działalności gospodarczej w roku 2022?

Pani stanowisko w sprawie

Bazując na stanie faktycznym, zakresie usług oferowanych i faktycznie wykonywanych w mojej działalności gospodarczej oraz na ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: art. 12 [Wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych] ust. 1 pkt 5 lit. a, Wnioskodawczyni uważa, że właściwą stawką opodatkowania jest 8,5% w roku 2022 i 2023.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.),

ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy,

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy,

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU 2015, wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „podklasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” która obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W podklasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania;

PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),

projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Stawka 8,5% jest „podstawową” stawką ryczałtu dla przychodów z działalności usługowej. Przychody z usług podlegają opodatkowaniu według tej stawki – o ile ustawodawca nie wskazał ich w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy jako działalności, do których mają zastosowanie odrębne stawki ryczałtu.

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Okoliczność, że wykonywana przez Panią działalność nie będzie polegała na programowaniu nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z oprogramowaniem.

We wniosku wskazała Pani m.in., że w ramach swojej działalności używając programu do tworzenia i edycji grafiki rastrowej i wektorowej X projektuje strony internetowe, aplikacje internetowe i mobilne, określając wygląd stron internetowych i jej elementy.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy, treść wniosku oraz wyjaśnienia do PKWiU, świadczone przez Panią usługi które polegają na projektowaniu struktury i zawartości stron internetowych i aplikacji związane są z oprogramowaniem. Tym samym usługi jakie Pani świadczy/będzie świadczyć objęte są dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b omawianej ustawy, a zatem przychód uzyskany przez Panią z tytułu tych usług powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 12%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).