Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.164.2023.2.AP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.164.2023.2.AP

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 22 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani– w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 kwietnia 2023 r. (wpływ 11 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 2 lipca 2018 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod firmą: „….”. Posiada Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawa PIT”) i od bieżącego roku podatkowego rozlicza się na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa”).

Nie spełnia Pani przesłanek negatywnych wymienionych w art. 6 ust. 4 pkt 1 oraz 8 ust. 1 ustawy, tj. w poprzednim roku podatkowym nie uzyskała przychodów ze swojej działalności, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro, nie opłaca podatku w formie karty podatkowej oraz nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego. Nie osiąga Pani, ani w części, ani w całości przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów. Jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

Prowadzi Pani działalność, z której przychody opodatkowane są różnymi stawkami zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne. Prowadzi Pani ewidencję przychodów w sposób umożliwiający ich określenie dla każdego z rodzajów działalności. Na wystawianych fakturach opisana jest usługa oraz firma przedsiębiorstwa, na rzecz którego jest wykonywana.

Świadczy Pani dwie kategorie usług:

1.usługi związane z organizacją wydarzeń, do których należą czynności w postaci nadzoru i wsparcia w organizacji wydarzeń oraz zadań projektowych, w szczególności obejmujące przygotowanie koncepcji, harmonogramów oraz rzutów technicznych eventów, nadzorowanie budżetu, rachunkowości oraz kosztów związanych z realizowanymi projektami, w tym również opracowywanie harmonogramu realizacji zadań niezbędnych do prawidłowej organizacji wydarzeń, nadzorowanie oraz udzielanie bieżącego wsparcia merytorycznego przedsiębiorstwa oraz koordynowanie i nadzorowanie realizowanych przez nie czynności związanych z organizacją wydarzeń oraz przygotowywanie i zapewnianie wsparcia merytorycznego przy przygotowywaniu niezbędnej dokumentacji projektowej, weryfikacja poprawności merytorycznej dokumentów oraz ich aktualności i dbanie o prawidłowy obieg dokumentów związanych z projektem;

2.usługi pośrednictwa komercyjnego, do których należą takie czynności jak: negocjowanie warunków współpracy z kontrahentami, zapewnianie merytorycznego wsparcia przy podpisywaniu umów z podmiotami współpracującymi, aranżowanie oraz uczestniczenie w spotkaniach biznesowych, utrzymywanie relacji biznesowych z podmiotami współpracującymi z zamawiającym, koordynowanie współpracy z podwykonawcami oraz udzielanie bieżącego wsparcia i wyjaśnień w opisanym zakresie. Współpraca w ramach tych usług obywa się przede wszystkim na linii agencji i podwykonawców.

Podmioty, z którymi nawiązywane są kontakty handlowe to m.in. hotele, artyści, czy też osoby odpowiedzialne za sesje zdjęciowe.

W piśmie z 11 kwietnia 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazała Pani, że złożyła właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne 19 stycznia 2023 r.

Nie jest Pani w stanie jednoznacznie wskazać pod jakimi symbolami klasyfikacji statystycznej PKWiU sklasyfikowane są świadczone przez Panią usługi, gdyż nie posiada wykształcenia prawniczego. Mając na względzie powyższe, wystąpiła Pani z wnioskiem o interpretację indywidualną w celu ustalenia, jakie stawki są właściwe dla świadczonych przez Panią usług. Mając na względzie, że ustawodawca powiązał funkcjonalnie klasyfikację PKWiU ze stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne, oznacza to, że regulacje związane z klasyfikacją PKWiU, w tym sama klasyfikacja, włączone są do ustaw podatkowych, a tym samym - podlegają wykładni w toku postępowania interpretacyjnego Organu.

Zgodnie z przyjętą i jednolitą linią orzeczniczą Wojewódzkich Sadów Administracyjnych oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego, to organ w oparciu o przedstawiony stan faktyczny powinien sam przyporządkować opisane usługi do odpowiedniego kodu PKWiU. Wskazane powyżej stanowisko potwierdza m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 grudnia 2020 r., sygn. akt I FSK 358/19, w którym Sąd wskazał, że użyte w treści art. 14b § 3 o.p. zwroty: „zaistniały stan faktyczny” czy „zdarzenie przyszłe” należy rozumieć, jako wyczerpujące przedstawienie przez wnioskodawcę danego zdarzenia, faktu lub czynności, które mają istotne znaczenie dla oceny możliwości zastosowania prawa podatkowego. Od przedstawienia tych zdarzeń, faktów lub czynności odróżnić trzeba ich kwalifikację prawną. Taką kwalifikacją (oceną) jest także ich zaklasyfikowanie z punktu widzenia PKWiU. Dlatego nie jest uprawnione stanowisko, że taka klasyfikacja powinna zostać przedstawiona we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie jako stanowisko własne wnioskodawcy, lecz wyłącznie w opisie zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Dodatkowo, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 12 marca 2021 r., sygn. akt I FSK 134/19 wskazał, że przyjęcie, że symbol PKWiU stanowi element jedynie stanu faktycznego wniosku o interpretację (...) skutkowałoby związaniem organu interpretacyjnego wskazaniem wnioskodawcy w tym zakresie, co w istocie przekreślałoby w niektórych przypadkach sens interpretacji, bowiem organ interpretacyjny, nie mogąc wskazać prawidłowej klasyfikacji statystycznej opisanej we wniosku usługi (towaru), musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy w tej kwestii, a co zatem idzie - w kwestii sposobu opodatkowania oraz stawki podatku, a także, że zakwalifikowanie towaru albo usługi do konkretnego grupowania PKWiU może być przedmiotem indywidualnej interpretacji podatkowej.

Zbieżny pogląd miał również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28 kwietnia 2021 r., sygn. akt I FSK 1489/18, gdyż wskazał w nim, że nie ma uzasadnionych podstaw prawnych, aby także klasyfikacja statystyczna, przez którą identyfikowany jest obowiązek podatkowy wyłączona była z przedmiotu interpretacji wydawanej na podstawie art. 14b o.p. Zakwalifikowanie towaru albo usługi do konkretnego grupowania PKWiU może być w związku z tym przedmiotem indywidualnej interpretacji podatkowej. Ponadto, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 lutego 2021 r., sygn. akt II FSK 2986/20 wyraźnie zaznaczył, że uzależnianie wydania interpretacji od podania symbolu PKWiU nie znajduje oparcia w przepisach prawa.

Pytanie Organu pod jakimi symbolem/symbolami klasyfikacji statystycznej sklasyfikowane są świadczone przez Panią usługi, które stanowią przedmiot złożonego wniosku dotyczy stanu prawnego, a nie faktycznego, w związku z powyższym odpowiedź na to pytanie powinna zostać potraktowana przez Organ jako uzupełnienie stanu prawnego.

Mając na względzie powyższe, nie jest Pani w stanie wskazać jako stan faktyczny klasyfikacji PKWiU świadczonych przez Panią usług. Może to zrobić wyłącznie poprzez uzupełnienie stanu prawnego, a tym samym - może dokonać oceny prawnej rzeczywistości, tj. wykonywanych przez Panią świadczeń oraz możliwej klasyfikacji tych czynności na potrzeby podatku ryczałtowego.

Niemniej jednak, stoi Pani na stanowisku, że świadczone przez Panią usługi opisane w pkt 1 są usługami, które mogą zostać prawnie zakwalifikowane do pozostałych usług doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowanych, dla których ustawodawca przewidział oznaczenie symbolem PKWiU 74.90.19.0.

Z kolei, usługi opisane w pkt 2 mogą zostać zakwalifikowane do usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń oznaczonych symbolem PKWiU 74.90.12.0.

Niemniej należy jeszcze raz podkreślić, że nie jest Pani w stanie samodzielnie i prawidłowo przyporządkować opisanych usług i w związku z posiadanymi wątpliwościami, co do ich kwalifikacji prawnej wystąpiła do Organu z wnioskiem o ustalenie właściwej stawki podatku dla opisanych w stanie faktycznym czynności.

Świadczy Pani działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W Pani ocenie, świadczone przez Panią usługi nie będą mieściły się w ramach usług ze świadczeniem usług firm centralnych (head Office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W ramach świadczonych usług wykonuje Pani następujące (uszczegółowione) czynności:

a)w ramach usług związanych z organizacją wydarzeń, co do zasady, opracowuje Pani koncepcję oraz harmonogram wydarzenia. Opracowany jest także tzw. rzut techniczny wydarzenia, ustalane są takie elementy jak ustawienie zaplecza technicznego, ustawienie nagłośnienia, ekranów oraz innych elementów, które wymagane są do prawidłowego i jakościowego zrealizowania wydarzenia. W dalszej kolejności, określane są zadania projektowe oraz harmonogram ich realizacji, które następnie zlecane są do wykonania pracownikom lub podmiotowi wskazanemu przez Zleceniodawcę. Etap planowania obejmuje także niekiedy opracowanie kosztorysu wydarzenia. Następnie ma miejsce etap realizacji ustalonych wcześniej planów i założeń. Na tym etapie nadzoruje Pani przebieg wykonania przygotowanej koncepcji oraz poszczególnych zadań, a także kontroluje stan wykonania w zestawieniu z założonymi harmonogramami. W toku czynności ma miejsce także nadzorowanie wykonywanego budżetu oraz rachunkowości, w tym kontrolowanie kosztów związanych z realizowanymi projektami. W przypadku, gdy takie koszty są nieprawidłowe, w zależności od podjętych uprzednio ustaleń ze Zleceniodawcą - zgłasza Pani mu wszelkie nieprawidłowości lub wskazuje osobom odpowiedzialnym za te czynności na inne alternatywy wydatkowania danych środków. Udziela Pani także bieżącego wsparcia merytorycznego i koordynuje wdrażanie powziętych wcześniej ustaleń. Przykładowo, w ramach tych czynności wskazuje w jakim miejscu powinno zostać ustawione nagłośnienie, oświetlenie lub jak winna wyglądać w praktyce jego aranżacja, aby wydarzenie mogło zostać zrealizowane prawidłowo i w jak najwyższej jakości. Opisywana powyżej usługa obejmuje także czynności związane z rozliczeniem projektu, tj. zapewnia Pani Zleceniodawcy wsparcie merytoryczne i techniczne w zakresie przygotowywania dokumentacji projektowej, dokumentacji związanej z rozliczeniami, dokonuje weryfikacji poprawności merytorycznej przygotowanych dokumentów oraz dba o to, żeby dokumenty te zostały przekazane odpowiednim osobom lub podmiotom. W zależności od zlecenia poszczególne czynności mogą się od siebie różnić. Niemniej, należy wskazać, że pozostają one wspólne lub ściśle powiązane (posiadają tożsamy charakter) z przedstawionymi powyżej czynnościami. Efektem przedstawionych czynności jest zorganizowanie wydarzenia;

b)do drugiej kategorii usług, które Pani świadczy należą czynności, których istotę sprowadzić można do ustalania i utrzymywania kontaktów biznesowych Zleceniodawcy. Poszukuje Pani potencjalnych partnerów biznesowych i wykonawców dla Zleceniodawcy. W toku czynności kontaktuje się z tymi podmiotami, prowadzi negocjacje (przedstawia warunki proponowane przez Zleceniodawcę oraz dostosowuje ustalenia do możliwości negocjacyjnych Zleceniodawcy), bierze udział w spotkaniach biznesowych z tymi podmiotami, aranżuje spotkania biznesowe - ustala miejsce, warunki oraz termin spotkań, utrzymuje stale i incydentalne kontakty z kontrahentami, w szczególności z wykorzystaniem poczty e-mail oraz telefonicznie. Ponadto, w toku tych czynności koordynuje Pani współpracę Zleceniodawcy z kontrahentami i podmiotami współpracującymi, udziela bieżącego merytorycznego wsparcia w odniesieniu do współpracy i jej warunków. Efektem tych czynności jest pozyskanie podmiotu/osoby współpracującej ze Zleceniodawcą. Czynności te pozostają tematycznie spójnie z organizacją wydarzeń, w związku z czym wśród rezultatów można wskazać m.in.: pozyskanie hotelu na atrakcyjnych dla artystów występujących na wydarzeniach Zleceniodawcy, pozyskanie artystów na wydarzenie, pozyskanie osób odpowiedzialnych za przygotowanie i przeprowadzenie sesji zdjęciowych, pozyskanie osób odpowiedzialnych za aranżacje sceniczne, pozyskanie wykonawców technicznych - jak i utrzymywanie kontaktów z tymi podmiotami oraz ustalanie warunków współpracy.

Pomiędzy Panią, a kontrahentami nie istnieją oraz nie będą istniały żadne powiązania osobiste i gospodarcze - poza faktem świadczenia określonych i opisanych powyżej usług na ich rzecz.

Nie jest Pani wspólnikiem spółki, na rzecz której świadczy usługi w ramach działalności gospodarczej, nie jest nadto członkiem zarządu takiej spółki i nie pełni w niej żadnych funkcji zarządczych.

Pytania

1.Czy opisane w stanie faktycznym w pkt 1 usługi związane z organizacją wydarzeń opodatkowane będą 8,5% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne?

2.Czy opisane w stanie faktycznym w pkt 2 usługi związane pośrednictwem handlowym opodatkowane będą 8,5% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie „pozarolnicza działalność gospodarcza”, oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową;

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż;

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Natomiast, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej : „spółką. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów. Należy wskazać, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W świetle art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ustawy.

W Pani ocenie, usługi związane z organizacją wydarzeń powinny zostać zakwalifikowane do pozostałych usług doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowanych, dla których ustawodawca przewidział oznaczenie symbolem PKWiU 74.90.19.0, natomiast usługi związane z pośrednictwem komercyjnym, w Pani ocenie kwalifikują się do usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń oznaczonych symbolem PKWiU 74.90.12.0.

Powyższe stanowisko w zakresie usług związanych z organizacją wydarzeń znajduje swoje potwierdzenie w m.in. interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 stycznia 2023 r., Nr 0114-KDIP3-1.4011.1008.2022.3.MS2, z kolei stanowisko związane z pośrednictwem handlowych swoje oparcie posiada w m.in. interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej informacji Skarbowej z 18 stycznia 2023 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.878.2022.2.MC oraz interpretacji indywidualnej z 9 listopada 2022 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.887.2022.4.BM.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)  wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)  polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)  polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

 prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i  ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

-prowadzenia aptek,

-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto, w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. (…).

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazała Pani, że świadczy dwie kategorie usług:

1.usługi związane z organizacją wydarzeń, do których należą czynności w postaci nadzoru i wsparcia w organizacji wydarzeń oraz zadań projektowych, w szczególności obejmujące przygotowanie koncepcji, harmonogramów oraz rzutów technicznych eventów, nadzorowanie budżetu, rachunkowości oraz kosztów związanych z realizowanymi projektami, w tym również opracowywanie harmonogramu realizacji zadań niezbędnych do prawidłowej organizacji wydarzeń, nadzorowanie oraz udzielanie bieżącego wsparcia merytorycznego przedsiębiorstwa oraz koordynowanie i nadzorowanie realizowanych przez nie czynności związanych z organizacją wydarzeń oraz przygotowywanie i zapewnianie wsparcia merytorycznego przy przygotowywaniu niezbędnej dokumentacji projektowej, weryfikacja poprawności merytorycznej dokumentów oraz ich aktualności i dbanie o prawidłowy obieg dokumentów związanych z projektem;

2.usługi pośrednictwa komercyjnego, do których należą takie czynności jak: negocjowanie warunków współpracy z kontrahentami, zapewnianie merytorycznego wsparcia przy podpisywaniu umów z podmiotami współpracującymi, aranżowanie oraz uczestniczenie w spotkaniach biznesowych, utrzymywanie relacji biznesowych z podmiotami współpracującymi z zamawiającym, koordynowanie współpracy z podwykonawcami oraz udzielanie bieżącego wsparcia i wyjaśnień w opisanym zakresie. Współpraca w ramach tych usług obywa się przede wszystkim na linii agencji i podwykonawców.

Świadczy Pani działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie spełnia Pani przesłanek negatywnych wymienionych w art. 6 ust. 4 pkt 1 oraz 8 ust. 1 ustawy. Złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne 19 stycznia 2023 r. Stoi Pani na stanowisku, że świadczone przez Panią usługi opisane w pkt 1 są usługami, które mogą zostać prawnie zakwalifikowane do pozostałych usług doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowanych, dla których ustawodawca przewidział oznaczenie symbolem PKWiU 74.90.19.0. Z kolei, usługi opisane w pkt 2 mogą zostać zakwalifikowane do usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń oznaczonych symbolem PKWiU 74.90.12.0.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych w pkt 1 usług związanych z organizacją wydarzeń, sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz opisanych w pkt 2 usług związanych z pośrednictwem handlowym, sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli – co wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku – zostały spełnione wszystkie wymogi formalne co do tej formy opodatkowania wynikające z powołanych przepisów ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Panią grupowań PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Końcowo zauważamy, że wydając przedmiotową interpretację indywidualną zapoznaliśmy się z powołanymi przez Panią interpretacjami indywidualnymi. Podkreślamy jednak, że są one wiążące jedynie w sprawach, w których zostały wydane i nie mają wpływu na ocenę stanowiska w Pani sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 329; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).