Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług – związanych z oprogramowaniem – sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 (usługi związane z projektowan... - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.110.2023.3.RS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.110.2023.3.RS

Temat interpretacji

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług – związanych z oprogramowaniem – sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 (usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych) 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwania - pismami z 24 marca i 1 kwietnia 2023 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani działalność gospodarczą, w której wykonuje następujące czynności:

projektowanie, testowanie i prototypowanie nowych elementów interfejsu (testowanie manualne oraz testowanie z użytkownikami m.in. za pomocą zewnętrznych narzędzi - nagrywanie ich sesji oraz opinii odnośnie wytworzonego rozwiązania),

ulepszanie istniejącego interfejsu, tzn. poprawianie części strony internetowej lub aplikacji mobilnej jeśli istnieje złe zaprojektowanie,

prowadzenie badań z użytkownikami (zbieranie i analizowanie danych ilościowych oraz jakościowych),

zbieranie wymagań i zarządzanie projektami UX,

projektowanie usług oraz produktów cyfrowych z wykorzystaniem procesu projektowego i ...,

budowanie przyjaznych i efektywnych ścieżek użytkowników, które polegają na zdefiniowaniu ekranów i ich kolejności, przez które użytkownik będzie musiał przejść, aby wykonać konkretne zadanie,

identyfikowanie pain-pointów poprzez różnego rodzaju narzędzia analityczne,

tworzenie rekomendacji zmian interfejsu, czyli tego jak produkt wygląda, ale również jak działa, które ekrany następują po których itp.,

współtworzenie specyfikacji przy współpracy z managerami produktów i deweloperami,

nadzorowanie wdrożenia rozwiązań,

zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych,

przygotowywanie elementów wizualizacji produktów (UI), inaczej produktów cyfrowych takich jak strony internetowe, aplikacje mobilne, grafiki do (...) przy wypuszczeniu aplikacji,

analizowanie procesów na podstawie danych ilościowych i jakościowych,

monitorowanie rezultatów projektowanych rozwiązań,

optymalizowanie projektowanych rozwiązań wszystkich elementów stron internetowych i aplikacji mobilnych.

Według Urzędu Statystycznego w Łodzi, zostały one sklasyfikowane jako: PKWiU 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”.

Dodatkowe usługi:

tworzenie grafik komputerowych takich jak: banery, przyciski, ikony,

tworzenie identyfikacji wizualnej - tzn. przygotowanie takiego zbioru kolorów, fontów, rozmiarów różnych elementów graficznych, które razem tworzą spójną identyfikację danej strony lub aplikacji.

Sklasyfikowane jako: PKWiU 74.10.19.0 „Usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania.”

Uzupełnienie wniosku

Wniosek i przedstawiona w nim wątpliwość dotyczy 2022 roku.

Na pytanie: „Czy świadczone usługi są̨ związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) w kontekście definicji zawartej w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego (…)” odpowiedziała Pani przecząco.

Zakres czynności.

Ulepszanie istniejącego interfejsu, tzn. poprawianie części strony internetowej lub aplikacji Mobilnej:

Ulepszanie istniejącego interfejsu oznacza wprowadzenie zmian w już istniejącej stronie internetowej lub aplikacji mobilnej w celu poprawy jej wyglądu, funkcjonalności i użyteczności dla użytkowników. Pani jako UX/UI designerka najpierw analizuje jak dana strona lub aplikacja jest odbierana przez użytkowników, oraz czy nie ma błędnie wprowadzonych procesów (np. czy rejestracja jest łatwa i czytelna, czy menu jest zawsze widoczne, itp.) i po takiej analizie projektuje Pani wizualnie i opisowo zmiany. Jeśli np. widzi Pani, że menu jest ukryte, a użytkownicy mają z tym problem – projektuje Pani wizualnie jak ma wyglądać menu widoczne cały czas oraz opisuje logikę jego działania, tak aby przekazać taką dokumentację dalej dla programistów, którzy wprowadzą tą zmianę do aplikacji/strony oraz do testerów, którzy później sprawdzą czy wprowadzona przez programistów zmiana jest zgodna z początkowym opisem.

Wprowadzanie ulepszeń do istniejącego interfejsu jest ważne, ponieważ pozwala na ciągłe doskonalenie produktu i dostosowywanie go do potrzeb i oczekiwań użytkowników. Poprawa interfejsu może zwiększyć zadowolenie użytkowników i pozytywnie wpłynąć na wyniki biznesowe firmy.

Projektowanie usług oraz produktów cyfrowych z wykorzystaniem procesu projektowego i ....

Jako UX/UI designer, stosuje Pani podejście ..., które skupia się na użytkowniku i jego potrzebach. W Pani pracy, stara się Pani projektować produkty i usługi cyfrowe z myślą o użytkowniku, aby zapewnić im pozytywne wrażenia z interakcji z interfejsem.

Korzysta Pani z procesu projektowego, który obejmuje badania rynku, analizę konkurencji, prototypowanie, testowanie z użytkownikami końcowymi wcześniej wypracowanych prototypów i iteracyjne wprowadzanie zmian do projektów, aby upewnić się, że tworzone przez Panią produkty spełniają oczekiwania użytkowników i są proste w użyciu. Projekty i prototypy tworzy Pani za pomocą X nie używając kodowania.

Budowanie przyjaznych i efektywnych ścieżek użytkowników.

Budowanie przyjaznych i efektywnych ścieżek użytkowników to podejście w projektowaniu interfejsów, w którym skupia się Pani na tworzeniu łatwych i intuicyjnych sposobów, aby użytkownicy mogli szybko i skutecznie osiągać swoje cele.

Przyjazna ścieżka użytkownika to taka, która umożliwia użytkownikowi łatwe poruszanie się po stronie internetowej lub aplikacji, bez potrzeby szukania informacji czy rozwiązania problemów. Efektywna ścieżka użytkownika to taka, która pozwala użytkownikowi szybko osiągnąć swój cel, np. dokonanie zakupu, wysłanie wiadomości, znalezienie odpowiedzi na pytanie itp.

W celu zaprojektowania przyjaznych i efektywnych ścieżek użytkowników, należy przeprowadzić badania użytkowników i zbadać ich potrzeby i zachowania. Następnie na podstawie zebranych danych projektuje Pani interfejs, który będzie łatwy w użyciu i będzie pozwalał użytkownikom na szybkie i skuteczne osiąganie swoich celów.

Efektem końcowym jest wizualny projekt - jak nowe rozwiązanie powinno wyglądać oraz dokumentacja - opis zmian dla programistów i testerów.

Tworzenie rekomendacji zmian interfejsu.

Tworzenie rekomendacji zmian interfejsu to proces polegający na analizie istniejącego interfejsu i zaproponowaniu zmian mających na celu poprawienie doświadczenia użytkownika i efektywności interakcji z produktem lub usługą.

Tak jak powyżej, analizuje Pani, zadaje pytania użytkownikom, następnie opracowuje zmiany i projektuje je w wizualnym narzędziu X. Na koniec przekazuje Pani rezultaty programistom i testerom z opisem proponowanego działania.

Optymalizacja projektowanych rozwiązań́ wszystkich elementów stron internetowych i aplikacji mobilnych.

Optymalizacja projektowanych rozwiązań wszystkich elementów stron internetowych i aplikacji mobilnych to proces, w którym stara się Pani usprawnić i zoptymalizować każdy aspekt projektowanego interfejsu, tak aby był on jak najbardziej efektywny i przyjazny dla użytkownika.

Efektem Pani prac mogą być:

Wizualizacje jak interfejs powinien wyglądać po zmianach. Pracuje Pani na narzędziu X.

Proste prototypy zmienianych rozwiązań, również tworzone w X.

Prototypowanie w programie X jest procesem, w którym tworzy się wizualne modele projektów interfejsów użytkownika bez konieczności pisania kodu. Oznacza to, że w X można tworzyć interaktywne prototypy, które są bardzo zbliżone do końcowego produktu, ale nie wymagają kodowania.

Opis funkcjonalności, np. ten przycisk powinien być zawsze przypięty do górnej części ekranu, nawet po scrollowaniu strony. Kiedy użytkownik przyciśnie ten przycisk przechodzi na stronę X.

Raporty odnośnie danej strony/aplikacji.

Na pytanie „Czy w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym opłaca Pani ryczałt uzyskała Pan przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro?” odpowiedziała Pani przecząco po czym wskazała, że firmę założyła w marcu 2022, więc wcześniej nie uzyskiwała dochodów na ryczałcie.

Nie uzyskała Pani przychodów z działalności gospodarczej ze świadczeń usług na rzecz byłego pracodawcy. Obecnie nie ma Pani pracodawcy.

Złożyła Pani informację o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu przy zakładaniu działalności w marcu 2022 roku.

Na pytanie „Czy prowadzi Pani ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, tj. zarówno sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.01.1 jak i pod symbolem PKWiU 74.10.19.0?” odpowiedziała Pani twierdząco, po czym wskazała, że w 2022 roku wykonywała Pani usługi tylko pod „PKWiU 62.01.Z”.

Zlecający zamawia u Pani pewne usługi, a Pani je wykonuje i dostarcza. Nie jest to w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego.

W umowie ze zleceniodawcą ma Pani podpisane, że Pani ponosi odpowiedzialność z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usług.

Pytanie

Czy wykonując usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWIU 62.01.1 przez Główny Urząd Statystyczny, może Pani płacić podatek w wysokości 8,5%?

Stanowisko w sprawie:

Jako UX/UI designer, nie zajmuje się Pani bezpośrednio kodowaniem stron internetowych czy aplikacji mobilnych. W ramach pracy:

1.Projektuje Pani interfejsy użytkownika, które są łatwe w obsłudze, estetyczne i efektywne. Przeprowadza Pani badania użytkowników, aby zrozumieć ich potrzeby i preferencje oraz dostosować projekt do ich wymagań.

2.Tworzy Pani prototypy i mapy witryn, aby umożliwić testowanie i optymalizację interfejsów użytkownika przed rozpoczęciem fazy kodowania.

3.Współpracuje Pani z zespołem deweloperów i testerów, aby zapewnić spójność i spójność projektu w całym procesie tworzenia. Tłumaczy Pani im założenia, pomaga sprawdzić, czy udało im się je wdrożyć zgodnie z opisanymi przez Panią oczekiwaniami.

4.Monitoruje i analizuje Pani zachowania użytkowników na stronach internetowych i aplikacjach mobilnych, aby wdrożyć zmiany mające na celu poprawę ich doświadczenia.

W związku z tym uważa Pani, że wykonując usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWIU 62.01.1 może płacić podatek w wysokości 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540)

ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

1)12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

2)8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, świadczone przez Panią usługi są sklasyfikowane w kategorii PKWiU 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziele 62 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.01 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria 62.01.1 USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

62.01.11.0 Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania,

62.01.12.0 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Z treści wyjaśnień do PKWiU 2015 wynika, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),

projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Z kolei, grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:

usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).

Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak - jak wynika z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem należy stosować stawkę ryczałtu w wysokości 12%.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzania i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Panią, a będące przedmiotem zapytania usługi sklasyfikowane w kategorii PKWiU 62.01.1 mają związek z oprogramowaniem. W ramach działalności świadczy Pani bowiem usługi, w ramach których zajmuje się projektowaniem, testowaniem i prototypowaniem nowych elementów interfejsu, ulepszaniem istniejącego interfejsu, tzn. poprawianiem części strony internetowej lub aplikacji mobilnej, tworzeniem rekomendacji zmian interfejsu, przygotowywaniem elementów wizualizacji produktów (UI) takich jak strony internetowe, aplikacje mobilne, grafiki czy optymalizowaniem projektowanych rozwiązań wszystkich elementów stron internetowych i aplikacji mobilnych.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Pani usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem, są one bowiem wykonywane na wstępnym etapie tworzenia tego oprogramowania i dotyczą tego oprogramowania.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowane wg PKWiU do kategorii 62.01.1 – jako usług związanych z oprogramowaniem – podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pani stanowiska – stawką 8,5%.

W tym kontekście podnoszona okoliczność, że w ramach świadczonych czynności nie zajmuje się Pani bezpośrednim kodowaniem stron internetowych czy aplikacji mobilnych – w sytuacji gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności bezpośredniego programowania – nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, którego Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości wskazanej przez Panią klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).