Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.105.2023.2.AF

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.105.2023.2.AF

Temat interpretacji

Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 9 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 9 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 kwietnia 2023 r. (wpływ: 13 kwietnia 2023 r., oraz 17 kwietnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. W 2022 r. przychody z prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca rozliczał na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, dalej: „updof”). W 2023 r. Wnioskodawca zmienił formę opodatkowania poprzez złożenie 20 lutego 2023 r. oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, dalej: „uzpd”). Okoliczności wyłączające możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazane w art. 6 ust. 4 uzpd oraz art. 8 uzpd nie mają zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie wykonuje działalności gospodarczej w ramach wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 uzpd. Ponadto Wnioskodawca jest także czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz kilku podmiotów, przy czym jego głównym kontrahentem jest podmiot mający siedzibę w USA. Wszystkie usługi świadczone przez Wnioskodawcę świadczone są jednak na terytorium Polski.

W Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jako przeważający przedmiot swojej działalności Wnioskodawca wskazał kod Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu usług doradczych na rzecz podmiotów działających w sektorze (…)

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca współpracuje z (...).

Obecnie flagowym projektem Wnioskodawcy jest doradztwo na rzecz rozwoju (…), dostarczanej przez amerykańską firmę (...). W ramach wskazanego projektu Wnioskodawca współpracuje z podmiotami z sektora (...) w zakresie rozwoju platformy informatycznej dostarczanej przez (...) w celu zoptymalizowania działania platformy i zwiększenia bezpieczeństwa jej użytkowania. Te same podmioty współpracujące z Wnioskodawcą mogą wykorzystywać rozwijaną platformę firmy (…) w swojej działalności gospodarczej. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi doradcze polegają w szczególności na:

(…)

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi (wskazane powyżej) odpowiadają usługom, o których mowa w następujących grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”):

- 74.90.19.0 Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,

- 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W ramach świadczenia powyżej wskazanych usług Wnioskodawca nie jest dostawcą oprogramowania komputerowego ani nie doradza w zakresie związanym z oprogramowaniem lub z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.

Ponadto Wnioskodawca udziela wsparcia swoim klientom w następującym zakresie:

- utrzymywanie bieżących relacji z odbiorcami usług oferowanych przez klientów Wnioskodawcy, np. poprzez utrzymywanie partnerstwa przedsiębiorstw w celu dalszego rozwoju oferowanego produktu,

- projektowanie strategii komunikacji z kontrahentami klientów Wnioskodawcy,

- współpracy z zespołem sprzedaży, w tym między innymi doradzanie zespołowi sprzedaży w celu zwiększenia jego wydajności.

W związku z powyższym Wnioskodawca świadczy także usługi, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.21.10.0 usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji.

Wnioskodawca w ramach świadczonych usług nie doradza w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem lub projektem. Wnioskodawca zamierza w przyszłości realizować także inne projekty związane z rozwojem produktów cyfrowych oferowanych przez podmioty z sektora (…).

Usługi oferowane przez Wnioskodawcę będą także odpowiadać usługom sklasyfikowanym w następujących grupowaniach PKWiU:

- 74.90.19.0 Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,

- 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

- 70.21.10.0 usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:

a)czy posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Odpowiedź: Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: uPIT).

b)czy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi firm centralnych (head office), doradztwa związanego z zarządzaniem oraz usług doradztwa związanego z rynkiem rybnym?

Odpowiedź: Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności nie świadczy usług firm centralnych (head office), ani doradztwa związanego z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanego z rynkiem rybnym.

c)czy ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultaty i wykonywanie czynności, które podejmuje Pan w ramach działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług wymienionych we wniosku?

Odpowiedź: Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonywanie czynności, które podejmuje w ramach działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług opisanych we wniosku. Zasadniczo usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają charakter usług starannego działania, a nie rezultatu - zatem w tym zakresie nie odpowiada on prawnie za osiągnięcie określonych wyników. Może się jednak zdarzyć, że niektóre świadczenia będą wymagały osiągnięcia skonkretyzowanego w umowie ze zleceniodawcą rezultatu - w takich sytuacjach Wnioskodawca będzie odpowiadał także za jego osiągnięcie.

d)czy czynności wymienione we wniosku są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności?

Odpowiedź: Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę i opisane we wniosku nie są wykonywane pod kierownictwem zleceniodawcy. Zleceniodawca nie decyduje o czasie i miejscu wykonywania tych usług. Z uwagi na to, że często usługi wykonywane przez Wnioskodawcę wymagają konsultacji z wieloma osobami, czas i miejsce spotkań wymaga uzgodnienia z innymi jego uczestnikami. Nie są one jednak narzucane przez zleceniodawcę.

e)czy ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z ww. działalnością?

Odpowiedź: Wnioskodawca ponosi pełne ryzyko gospodarcze związane z opisaną we wniosku działalnością - zarówno pod kątem prawnym, jak i biznesowym.

f)czy prowadzi/będzie prowadził Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności?

Odpowiedź: Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja przychodów będzie prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w związku z udzielonymi odpowiedziami nie jest konieczne doprecyzowanie stanowiska w sprawie.

Pytanie

Jaka stawka ryczałtu, wymieniona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, znajdzie zastosowanie do przychodów ze sprzedaży usług oferowanych przez Wnioskodawcę, opisanych w stanie faktycznym?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy przychody z oferowanych przez niego usług należy opodatkować stawką 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, dalej: „uzpd”).

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, usługi oferowane przez Wnioskodawcę mieszczą się w następujących grupowaniach PKWiU:

- 74.90.19.0 Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,

- 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

- 70.21.10.0 usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji.

W poszczególnych punktach art. 12 ust. 1 uzpd nie wskazano żadnego z wymienionych grupowań PKWiU. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że świadczone przez niego usługi (zarówno te realizowane w związku z projektem rozwoju platformy informatycznej dostarczanej przez (...), jak i projektów, jakie Wnioskodawca będzie realizował w przyszłości) należy przyporządkować do stawki odpowiedniej dla przychodów z działalności usługowej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpd przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU, z zastrzeżeniem punktu 2 i 3 ust. 1 art. 4 uzpd. W punkcie 2 i 3 ust. 1 art. 4 uzpd wymienione są definicje działalności gastronomicznej, a także działalności usługowej w zakresie handlu. Wnioskodawca nie wykonuje usług związanych z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów ani nie prowadzi sprzedaży, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Skoro Wnioskodawca nie wykonuje działalności gastronomicznej ani działalności usługowej w zakresie handlu, a wykonuje czynności wskazane w PKWiU:

- 74.90.19.0 Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,

- 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

- 70.21.10.0 usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji.

Zatem Wnioskodawca wykonuje działalność usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpd, która zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpd jest opodatkowana według stawki 8,5%. Potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy, co do zastosowania stawki 8,5% do wykonywanych przez niego usług znaleźć można w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, m.in.:

- interpretacja z 18 stycznia 2023 r., 0114-KDIP3-1.4011.1008.2022.3.MS2: „Uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.19 - "Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane mogły podlegać począwszy od 2022 r. opodatkowaniu stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

- interpretacja z 14 czerwca 2022 r., 0115-KDWT.4011.444.2022.1.IK: „usługi te klasyfikuje Pan wg symbolu PKWiU 74.90.19 - "Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane". Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzam, że [...] przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

- interpretacja z 11 kwietnia 2022 r., 0112-KDIL2- 2.4011.33.2022.2.AG: „Reasumując - właściwą stawką do opodatkowania przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.13 oraz 74.90.20 jest 8,5% stawka ryczałtu wynikająca z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

- interpretacja z 31 marca 2022 r., 0112-KDIL2-2.4011.30.2022.2.AG: „Stąd - Pana działalność to działalność usługowa, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dlatego też usługi świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.20 oraz 82.19.13 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

- interpretacja z 30 grudnia 2022 r., 0113-KDIPT2- 1.4011.788.2022.3.KD: „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem PKWiU 70.21.10.0 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione będą pozostałe warunki opodatkowania w tej formie.

Jednocześnie Wnioskodawca uważa, że do wykonywanych przez niego usług z grupowania PKWiU 70.21.10.0 nie znajdzie zastosowania stawka, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m uzpd odnosząca się do usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Zgodnie z art. 4 ust. 4 uzpd oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro nie wykonuje on usług związanych z zarządzaniem, ponieważ wykonywane przez niego usługi (PKWiU 70.21.10.0) polegają jedynie na utrzymywaniu relacji z kontrahentami klientów oraz budowaniu strategii komunikacyjnej, zatem do wykonywanych przez niego usług nie znajdzie zastosowania stawka, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m uzpd.

W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że do wszystkich wykonywanych przez niego usług (wskazanych w opisie stanu faktycznego) zastosowanie znajdzie 8,5% stawka ryczałtu, o której mowa w 12 ust. 1 pkt 5 lit. a uzpd.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pana wskazaniem – do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przy czym, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważam, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane są stawką 8,5%.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWIU.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług, które są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako 70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, PKWiU 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKWiU 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wskazał Pan też, jakie konkretnie czynności Pan świadczy w ramach tych usług.

Ponadto wyjaśnił Pan także, że w ramach prowadzonej działalności nie świadczy usług firm centralnych (head office), ani doradztwa związanego z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanego z rynkiem rybnym.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.21.10.0 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, PKWiU 74.90.19.0 – Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKWiU 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, są opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – odnośnie do przychodów osiąganych z tytułu świadczonych przez Pana usług, o których mowa w opisie stanu faktycznego, prawidłowe jest stosowanie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).