Stawki ryczałtu. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.162.2023.3.HJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.162.2023.3.HJ

Temat interpretacji

Stawki ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 21 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który ustalenia stawki ryczałtu dla wykonywanych przez Pana usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 3 kwietnia 2023 r. (wpływ 3 kwietnia 2023 r.) i z 1 maja 2023 r. (wpływ 1 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Podlega Pan opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, od stycznia 2022 r. W lutym 2022 r. (i w kolejnych miesiącach), podjął Pan zlecenie na wykonywanie usług w ramach Analityki Biznesowej w rozwoju oprogramowania. Polega to na analizowaniu wymagań i ich korekt, przepisywaniu wymagań od menadżerów wyższego szczebla na język czytelny przez programistów, tłumaczeniu wymagań (udział w spotkaniach), uzupełnianiu wymagań o brakujące dane lub szczegóły (w tym makiety interfejsów, które stanowią zarys treści wymagania) – podstawowa praca analityczna, a także manualnym testowaniu aplikacji i porównywaniu wyników pracy programistów, analizie danych testowych, analizie danych zachowań użytkowników, analizie i korekcie ścieżek użytkowników, pomocy w analizie i rozwiązywaniu problemów na środowiskach testowych i produkcyjnych, dokumentowaniu wyników analizy na stronach wiki klienta – wszystkie te obszary są ogólnie wymienione w umowie z klientem.

Zgodnie z treścią umowy o współpracę dotyczącej zakresu usług, wykonawca będzie:

-pozyskiwał informacje dotyczące wymagań biznesowych od wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy;

-analizował, identyfikował problemy, w tym poprzez wykorzystanie technik modelowania danych;

-określał sposoby doskonalenia dla przedsiębiorstw (produktu) na podstawie wcześniejszych badań;

-tworzył szczegółowe wymagania biznesowe (user stories, wireframes, itp.);

-przekonywał wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy o korzyściach płynących z wprowadzenia nowych funkcji lub strategii;

-prowadził warsztaty i szkolenia (usługi zwane dalej usługami - przyp. w domyśle z działania aplikacji);

-współpracował z programistami podczas wdrażania nowych produktów i funkcji, aby zapewnić satysfakcjonujące dostawy.

Główny kod, pod którym jest sklasyfikowana wykonywana przez Pana działalność to obecnie 62.01.Z.

Od lutego 2022 r., w ramach ww. zlecenia wykonuje Pan dość konkretną listę obowiązków, niezawierająca się w pisaniu i projektowaniu oprogramowania – dlatego fakturę dla ww. klienta oznaczał Pan podatkiem 8,5%.

W uzupełnieniu wniosku z 3 kwietnia 2023 r. doprecyzował Pan, że zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Od 2022 r. korzysta Pan z opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Informację o wyborze formy opodatkowania złożył Pan do (…) 17 stycznia 2022 r. za pośrednictwem CEiDG.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi dla wielu klientów z Polski i zagranicy.

W latach 2021 i 2022 Pana przychód nie przekroczył limitu 2 000 000 euro, określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową – pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach usług Analityka Biznesowego IT wykonuje Pan usługi sklasyfikowane pod kodami PKWiU (ex przy symbolu danego grupowania oznacza, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu):

·62.02.30 (z ex 62.02.Z) – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego;

·62.01.12 (z ex 62.01.Z) – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

W uzupełnieniu z 1 maja 2023 r. sprostował Pan, że w uzupełnieniu z 3 kwietnia 2023 r. omyłkowo uwzględnił usługi sklasyfikowane pod PKWiU 62.01.12 i podkreślił, że do tej pory nie miał Pan takiego zlecenia, ale nie wyklucza Pan, że w przyszłości może mieć. Wyjaśnił Pan, że usługi świadczone przez Pana to 62.02.30 oraz 62.01.11 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.

Świadczy Pan usługi, które są elementem złożonego (kompleksowego) świadczenia na rzecz klienta.

Doprecyzował Pan również, jakie usługi konkretnie świadczy Pan w zakresie klasyfikacji PKWiU 62.02.30, a jakie w zakresie PKWiU 62.01.11.

W opisie usług Analityka Biznesowego IT świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod PKWiU 62.02.30:

·    pomoc w testowaniu wdrożonego systemu z planowanym zakresem funkcjonalności przez manualne testy eksploracyjne oraz manualne testy systematyczne oraz pomoc w ocenie testów innych członków zespołu klienta;

·    identyfikowanie wadliwości działania systemów IT w tym jawnych i niejawnych wad oraz ich dokumentowanie w postaci otwartego tekstu lub szkicu lub innych form dokumentacji w zależności od wymagań projektu lub zespołu klienta;

·    uczestniczenie z klientem w spotkaniach demonstracyjnych działania wdrażanych funkcjonalności, limitów działania systemu oraz zidentyfikowanych problemów;

·    przygotowanie dokumentacji powdrożeniowej – opis działania funkcjonalnego i niefunkcjonalnego oraz pomoc w tworzeniu dokumentacji systemowej przy współpracy z zespołem klienta;

oraz usługi sklasyfikowane pod PKWiU 62.01.11:

·    analiza biznesowa na potrzeby rozwoju systemów IT, w szczególności pozyskiwanie informacji dotyczących wymagań biznesowych od wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy w formie notatek, diagramów przepływu lub innej w zależności od potrzeb;

·    analiza i modelowanie procesów biznesowych na potrzeby rozwoju funkcjonalności, w szczególności pomoc klientowi w identyfikowaniu i analizowaniu problemów m.in. poprzez wykorzystanie różnych technik modelowania tychże procesów oraz ocena (analiza) planowanego wdrożenia procesu biznesowego w przypadku minimalnych i oczekiwanych efektów działania, przedstawienie wyników oceny (analizy) w postaci dokumentacji porównawczej;

·    pomoc w ocenie potrzeb interesariuszy w celu zdefiniowania braków funkcjonalnych i niefunkcjonalnych systemów IT oraz analiza proponowanych przez interesariuszy metod doskonalenia użycia systemów IT zgodnie z wymaganiami;

·    definiowanie wymagań systemowych, funkcjonalnych, niefunkcjonalnych oraz biznesowych oraz definiowanie zadań dla zespołu wdrożeniowego w formie user stories, diagramów przepływu, szkiców, kart produktu/wiki, na podstawie zebranych informacji dotyczących wymagań;

·    uczestniczenie w spotkaniach oraz wsparcie wiedzą (czasami prowadzenie i moderowanie tychże spotkań) z zespołem klienta dotyczących wdrażania nowszych wersji funkcjonalności, zasadności biznesowych oraz rozwiązywania problemów aby zapewnić satysfakcjonującą jakość, z zespołem programistów, testerów, projektantów UX/UI, menedżerów produktu.

W ramach usług Analityka Biznesowego IT nie świadczy Pan usług związanych z programowaniem, analizą oprogramowania, doradztwem dotyczącym oprogramowania, w tym pisania kodu oraz oceny i analizy kodu, a także niżej wymienionych usług w zakresie wymienionych kodów PKWiU.

W ramach usług Analityka Biznesowego IT, nie uzyskuje (nie uzyska) Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:

·PKWiU ex 58.21.10.0 pakietów gier komputerowych (z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line);

·PKWiU 58.29.1 pakietów oprogramowania systemowego;

·PKWiU 58.29.2 pakietów oprogramowania użytkowego;

·PKWiU 58.29.3 oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line).

W ramach usług Analityka Biznesowego IT, nie uzyskuje (nie uzyska) Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z:

·PKWiU dział 60 nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych;

·PKWiU 62.02.10.0 z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,

·PKWiU ex 62.01.1 związanych z oprogramowaniem,

·PKWiU 62.01.2 objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego”,

·PKWiU ex 62.02 związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania,

·PKWiU ex 62.09.20.0 w zakresie instalowania oprogramowania,

·PKWiU 62.03.1 związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.

W ramach usług Analityka Biznesowego IT, nie uzyskuje (nie uzyska) Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy zakres usług „Analityk Biznesowy IT” wymienionych w opisie stanu faktycznego w ramach prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikuje się do opodatkowania stawką ryczałtu od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

W szczegółach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego opisał Pan, że prowadzona przez Pana działalność spełnia podstawowe kryteria związane ze zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i kwalifikuje się do opodatkowania stawką ryczałtu od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5%.

W przypadku usług oferowanych w ramach Analityka Biznesowego IT, w brzmieniu przepisu art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne obowiązującego od 1 stycznia 2022 r., stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszą:

-   12% od przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line - dotyczy pkt 2b lit. a).

W tym przypadku żadna z wymienionych usług nie zawiera się w usługach związanych z usługami dotyczącymi Analityka Biznesowego IT oraz nie zawiera się w profilu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej;

-   12% od przychodów związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem Oryginały oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - dotyczy pkt 2b lit b).

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU (rozporządzenie Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z 23 października 2015 r.), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

W Pana opinii zakres usług, jaki szczegółowo opisał Pan we wniosku, nie jest związany z oprogramowaniem lub doradztwem w zakresie oprogramowania, zgodnie z powyższym objaśnieniem, Pana dotyczy art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

-    8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Zakres usług Analityka Biznesowego IT, opisanego we wniosku zawiera się w dwóch zakresach PKWiU:

1)PKWiU 62.02.30, w objaśnieniach Głównego Urzędu Statystycznego wskazano, że grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

-udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

-usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

-udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

-udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa;

2)PKWiU 62.01.11, dotyczy usług związanych z oceną/analizą wymagań biznesowych oraz projektowaniem modeli biznesowych w celu rozwoju funkcjonalności systemów IT. W zakresie ww. usług nie zawierają się usługi związane z analizą, rozbudową i implementacją oprogramowania.

Dodatkowo, w zakresie świadczonych usług zawierają się również manualne testy eksploracyjne i systematyczne, sprawdzanie zgodności wdrożonych funkcjonalności z założonymi wymaganiami. W zakresie usług zawierają się również pomoc w przepływie informacji pomiędzy członkami zespołów i dzielenie się zdobytą wiedzą w ramach projektu w postaci dokumentów zawierających opisy funkcjonalności, odkrytych defektów, innych wymagań.

W Pana opinii, ww. usługi wymienione w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, nie wpisują się w zakresach opisanych dla stawek 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – nie dotyczą usług związanych z doradztwem dotyczącym oprogramowania, ani usług związanych z oprogramowaniem, ani też innych usług określonych w stawce 12%, wymienionych w przepisie obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) oraz pkt 2b lit. b).

Mając na uwadze powyższe, uważa Pan za zasadne zastosowanie stawki podatkowej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie również w aktualnych interpretacjach podatkowych, m.in.:

-z 27 grudnia 2022 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.863.2022.2.KD,

-z 19 grudnia 2022 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.784.2022.2.KD,

-z 16 grudnia 2022 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.878.2022.1.MZ,

-z 10 czerwca 2022 r., Nr 0115-KDIT1.4011.195.2022.2.MK,

-z 31 stycznia 2022 r., Nr 0115-KDIT1.4011.814.2021.1.MK,

-z 22 grudnia 2021 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.893.2021.2.MJ,

-z 29 września 2021 r., Nr 0112-KDWL.4011.127.2021.2.WS,

-z 3 marca 2021 r., Nr 0115-KDIT1.4011.930.2020.2.MR,

-z 25 lutego 2021 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.865.2020.1.AK,

-z 10 lutego 2021 r., Nr 0114-KDIP3-2.4011.856.2020.1.MG.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

-prowadzenia aptek,

-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności (…).

W przedstawionym we wniosku i jego uzupełnieniach opisie wskazał Pan, że świadczy usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU:

·62.01.11 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, które obejmują następujące czynności:

  • analizę biznesową na potrzeby rozwoju systemów IT, w szczególności pozyskiwanie informacji dotyczących wymagań biznesowych od wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy w formie notatek, diagramów przepływu lub innej w zależności od potrzeb;
  • analizę i modelowanie procesów biznesowych na potrzeby rozwoju funkcjonalności, w szczególności pomoc klientowi w identyfikowaniu i analizowaniu problemów m.in. poprzez wykorzystanie różnych technik modelowania tychże procesów oraz ocena (analiza) planowanego wdrożenia procesu biznesowego w przypadku minimalnych i oczekiwanych efektów działania, przedstawienie wyników oceny (analizy) w postaci dokumentacji porównawczej;
  • pomoc w ocenie potrzeb interesariuszy w celu zdefiniowania braków funkcjonalnych i niefunkcjonalnych systemów IT oraz analiza proponowanych przez interesariuszy metod doskonalenia użycia systemów IT, zgodnie z wymaganiami;
  • definiowanie wymagań systemowych, funkcjonalnych, niefunkcjonalnych, oraz biznesowych oraz definiowanie zadań dla zespołu wdrożeniowego w formie user stories, diagramów przepływu, szkiców, kart produktu/wiki, na podstawie zebranych informacji dotyczących wymagań;
  • uczestniczenie w spotkaniach oraz wsparcie wiedzą (czasami prowadzenie i moderowanie tychże spotkań) z zespołem klienta dotyczących wdrażania nowszych wersji funkcjonalności, zasadności biznesowych, oraz rozwiązywania problemów aby zapewnić satysfakcjonującą jakość, z zespołem programistów, testerów, projektantów UX/UI, menedżerów produktu;

·62.02.30 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, które obejmują następujące obowiązki:

  • pomoc w testowaniu wdrożonego systemu z planowanym zakresem funkcjonalności przez manualne testy eksploracyjne oraz manualne testy systematyczne, oraz pomoc w ocenie testów innych członków zespołu klienta;
  • identyfikowanie wadliwości działania systemów IT w tym jawnych i niejawnych wad oraz ich dokumentowanie w postaci otwartego tekstu lub szkicu lub innych form dokumentacji w zależności od wymagań projektu lub zespołu klienta;
  • uczestniczenie z klientem w spotkaniach demonstracyjnych działania wdrażanych funkcjonalności, limitów działania systemu oraz zidentyfikowanych problemów;
  • przygotowanie dokumentacji powdrożeniowej – opis działania funkcjonalnego i niefunkcjonalnego oraz pomoc w tworzeniu dokumentacji systemowej przy współpracy z zespołem klienta.

Ponadto w piśmie z 1 maja 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, co istotne, że opisane usługi, które świadczy Pan w ramach Analityka Biznesowego IT są elementem złożonego (kompleksowego) świadczenia na rzecz klienta.

W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „klasa 62.01 – usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Grupowanie to obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

-pisanie programów na zlecenie użytkownika,

-projektowanie stron internetowych.

Grupowanie to nie obejmuje:

-publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29,

-usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29,

-usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02.

W grupowaniu tym znajduje się kategoria 62.01.1 – usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która m.in. obejmuje grupowanie 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.

Wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (np. tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych/gier komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym, usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Należy zauważyć, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania zawiera szeroki wachlarz usług, które są związane z oprogramowaniem, począwszy od projektowania tego oprogramowania poprzez jego programowanie aż po jego rozwój. Zatem wszystkie wymienione w tym grupowaniu usługi są związane z oprogramowaniem, dotyczą oprogramowania (jak też wskazuje sama nazwa grupowania). W grupowaniu tym mieszczą się różne czynności związane z oprogramowaniem – nie tylko sam zapis kodu komputerowego (zapis kodu oprogramowania).

Okoliczność, że nie świadczy Pan usług związanych z programowaniem, analizą oprogramowania, doradztwem dotyczącym oprogramowania, w tym pisania kodu oraz oceny i analizy kodu nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z oprogramowaniem.

Zatem odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, w świetle tak przedstawionego opisu czynności, które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi (w ramach grupowania PKWiU 62.01.11) nie są związane z oprogramowaniem. Czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Za taką ich kwalifikacją przemawia chociażby fakt, że dotyczą one m.in.: analizy biznesowej na potrzeby rozwoju systemów IT, definiowania wymagań systemowych, analizy i modelowania procesów biznesowych na potrzeby rozwoju funkcjonalności, w szczególności pomoc klientowi w identyfikowaniu i analizowaniu problemów poprzez wykorzystanie różnych technik modelowania tychże procesów oraz ocena (analiza) planowanego wdrożenia procesu biznesowego w przypadku minimalnych i oczekiwanych efektów działania, przedstawienie wyników oceny (analizy) w postaci dokumentacji porównawczej.

Z uwagi na fakt, że wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 62.01.11 oraz 62.02.30 są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Zleceniodawcy, to uzyskiwany z tego tytułu przychód należy opodatkować 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw podjętych w określonych stanach faktycznych (zdarzeniach przyszłych) i są wiążące tylko w tych sprawach, w których zostały wydane.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).