Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0,... - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.161.2023.3.RS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.161.2023.3.RS

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0, PKWiU 70.22.30, PKWiU 74.90.12.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwania - pismami z 9 i 12 maja 2023 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pani jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą od czerwca 2017 r., związaną głównie z branżą doradczą.

W ramach ww. działalności świadczy Pani usługi sklasyfikowane PKD 70.22.Z– pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz PKD 74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Działalność spełnia i będzie spełniać definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku.

Świadczone na rzecz Zleceniodawcy usługi doradcze obejmują następujące grupy czynności:

USŁUGI KOORDYNACYJNE - związane bezpośrednio z doradztwem w zakresie prowadzenia działań projektowych, odnoszących się do koordynacji różnego rodzaju obszarów w poszczególnych przedsięwzięciach Zleceniodawcy/ów, takie jak:

a)doradztwo w zakresie koordynacji prac związanych z procesem inwestycyjnym,

b)doradztwo w zakresie utrzymywania i koordynowania kontaktów z organami administracji publicznej, sąsiadami oraz innymi podmiotami publicznymi i prywatnymi, mającymi wpływ na przedsięwzięcie inwestycyjne,

c)doradztwo w zakresie sporządzania regularnej oceny i zarządzania ryzykiem związanym z realizacją przedsięwzięć we wszystkich aspektach w sposób zapewniający stałą wykonalność przedsięwzięcia inwestycyjnego,

d)doradztwo w zakresie koordynowania partnerów realizujących przedsięwzięcie inwestycyjne zgodnie z uzgodnionymi warunkami,

e)doradztwo w zakresie sporządzenia i dokonywania aktualizacji memorandów określających inwestycje Zleceniodawcy pod względem jakościowym i ilościowym,

f)doradztwo w zakresie zarządzania realizacją projektu z uwzględnieniem finansowych, technicznych, handlowych i jakościowych wymagań partnerów realizujących Inwestycję, poprzez doradztwo w zakresie możliwości skoordynowania prac zespołu specjalistów i podmiotów realizujących przedsięwzięcie inwestycyjne,

g)doradztwo w zakresie koordynowania i utrzymywania na najwyższym poziomie wszystkich mechanizmów kontroli jakości związanych z realizacją procesu inwestycyjnego związanego z Inwestycją w odniesieniu do konstrukcji i jakości procesów na etapie realizacji,

h)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z przygotowaniem dla Zleceniodawcy programu rozwoju oraz związanych z nimi budżetów; pomoc w angażowaniu zewnętrznych konsultantów w celu realizacji wyżej wymienionych projektów w zakresie określonych warunków brzegowych, mając na uwadze wielkość wyżej wymienionego budżetu,

i)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z nawiązywaniem i utrzymaniem przez Zleceniodawcę sieci kontaktów z organami administracji publicznej (wojewodami, urzędnikami na szczeblu gminnym, powiatowym, wojewódzkim oraz krajowym), a także innymi podmiotami działającymi na rynku (m.in. agentami, architektami, konsultantami urbanistami), niezbędną w celu realizacji projektów przez Zleceniodawcę,

j)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z pracą z doradcami prawnymi i technicznymi w sprawie dokumentacji podatkowej, prawnej i technicznej projektu inwestycyjnego oraz koordynacja działań doradców prawnych, podatkowych i technicznych, którzy będą zaangażowani w projekt inwestycyjny w imieniu Zleceniodawcy,

k)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z nadzorowaniem pracy doradców podatkowych i prawnych w sprawie planu przedsięwzięcia inwestycyjnego związanego z Inwestycją w celu zapewnienia optymalizacji skutków podatkowych,

l)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z nadzorowaniem i koordynacją przygotowania wszystkich wymaganych dokumentacji, danych i materiałów do due dilligence i przeglądu marketingowego, zgodnie z wymogami pośrednika w obrocie nieruchomościami lub potencjalnego nabywcy inwestycji klienta. USŁUGI DOTYCZĄCE POŚREDNICTWA KOMERCYJNEGO ZWIĄZANE Z DORADZTWEM W KONTEKŚCIE ROZWOJU BIZNESU KLIENTA – dotyczą wsparcia przy kontaktowaniu Zleceniodawcy z kontrahentami (Zleceniodawcy z inwestorami, klientami), w tym przeprowadzenie niezbędnych analiz rynku, nawiązywanie kontaktu z potencjalnymi kontrahentami i przedstawiania im oferty klienta/klientowi oferty dostawców, negocjowania warunków współpracy i umowy dla klienta z potencjalnymi kontrahentami:

m)doradztwo w zakresie wdrażania lub przygotowania zarządzania nieruchomością w zakresie organizacyjnym, technicznym i finansowym, zapewniającym prawidłową eksploatację nieruchomości po ukończeniu inwestycji przez klienta,

n)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z pozycjonowaniem rynkowym projektu inwestycyjnego klienta,

o)doradztwo w zakresie sporządzenia prezentacji projektu docelowym inwestorom,

p)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z formułowaniem i realizacją koncepcji funkcjonalnych, przestrzennych i architektonicznych, oraz tworzeniem programu wymagań co do projektu klienta, w zakresie zdolności do sprzedaży, wykonalności, polityki ochrony środowiska, planowania przestrzennego i zaopatrzenia kapitałowego,

q)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z realizacją przez Zleceniodawcę czynników początkowych (warunków brzegowych) dotyczących wynajmu lub sprzedaży Projektu w zakresie procesu komercjalizacji Projektu, we współpracy z innymi członkami zespołu projektowego w celu zawarcia ostatecznych umów najmu lub sprzedaży w wyżej wymienionym zakresie,

r)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z poszukiwaniem potencjalnych wspólnych przedsięwzięć z partnerami strategicznymi lub finansowymi zainteresowanymi przedsięwzięciem inwestycyjnym związanym z projektami,

s)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z przygotowaniem materiałów marketingowych i kluczowych danych przedsięwzięcia inwestycyjnego związanego z Inwestycją w celu oceny warunków sprzedaży i cen docelowych,

t)świadczenie kompleksowych usług doradczych związanych z prowadzeniem negocjacji z potencjalnymi nabywcami w związku z przedsięwzięciem inwestycyjnym. POZOSTAŁE DORADZTWO ZWIĄZANE Z PROWADZENIEM DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

u)doradztwo w zakresie monitorowania i nadzoru nad wielkością poniesionych nakładów na przedsięwzięcie inwestycyjne,

v)doradztwo w zakresie przygotowywania projektów umów deweloperskich, zarówno przedwstępnych, jak i ostatecznych (pod kątem doradztwa komercyjnego),

w)doradztwo w zakresie prowadzenia procesu inwestycyjnego.

Wymieniony powyżej zakres czynności składających się na usługi wykonywane przez Panią jest zakresem ramowym. W zależności od potrzeb Zleceniodawcy, rzeczywiście wykonane czynności mogą obejmować tylko niektóre z czynności wskazanych powyżej. Klasyfikacji do poszczególnych grup czynności dokonuje Pani na podstawie specyfikacji wykonanych w danym okresie rozliczeniowych zadań, dołączanej przez nią każdorazowo do wystawianej faktury.

Klasyfikuje Pani świadczone usługi w następujących grupowaniach PKWiU: 74.90.12.0 – usługi opisane w grupie USŁUGI KOORDYNACYJNE podpunkty a) do l) oraz USŁUGI DOTYCZĄCE POŚREDNICTWA KOMERCYJNEGO ZWIĄZANE Z DORADZTWEM W KONTEKŚCIE ROZWOJU BIZNESU KLIENTA podpunkty m) do t),

PKWiU 70.22.30 – usługi opisane w grupie POZOSTAŁE DORADZTWO ZWIĄZANE Z PROWADZENIEM DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ podpunkty u) do w).

Pomimo klasyfikacji usług do działu 70 PKWiU, nie świadczy Pani usług związanych z działalnością firm centralnych (head office), ani z zarządzaniem.

Zgodnie z umową z klientem nie będzie Pani świadczyła w jej ramach usług zarządczych. Uzyskała Pani interpretację indywidualną prawa podatkowego w dniu 9 lipca 2021 r. (sygn.: (...)), która potwierdza, że w ramach opisywanych również we wniosku czynności doradczych nie będzie działać Pani na podstawie kontraktu managerskiego, czynności nie będą dotyczyły zarządzania przedsiębiorstwem, oraz że zakres ten nie zawiera podobnych do wykonywania zarządu obowiązków.

Posiada Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium RP. Od 1 stycznia 2022 r. rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W związku z tym ma Pani wątpliwości co do prawidłowości opodatkowania usług określoną stawką ryczałtu.

Potwierdza Pani, że jej przychód nie przekroczył i nie przekroczy limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) Ustawy o zryczałtowanym podatku, który to limit dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wymienione w art. 8 Ustawy o zryczałtowanym podatku wyłączenia nie mają zastosowania w Pani działalności gospodarczej. Nie świadczy Pani usług na rzecz byłego pracodawcy, z którym w 2022 lub 2023 pozostawałby w stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Nie wyklucza Pani, że będzie świadczyć w przyszłości usługi o innym charakterze i klasyfikacji, jednak zapytanie dotyczy wyłącznie zakresu przedstawionego w stanie faktycznym.

W przypadku zakwalifikowania przychodów z usług świadczonych przez Panią do przychodów opodatkowanych różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zamierza Pani prowadzić odpowiednią ewidencję przychodów, z której będzie wynikać, ile przychodu uzyskała z danego rodzaju usług.

Nie prowadzi Pani działalności w ramach zdefiniowanych w Ustawie o zryczałtowanym podatku wolnych zawodów.

Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Nie posiada Pani klasyfikacji GUS w tym zakresie.

Uzupełnienie wniosku

W żadnym z lat prowadzenia działalności nie uzyskała Pani ani też nie przekroczyła przychodów w wysokości 2 000 000 euro. Zatem spełnia warunek art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) Ustawy o zryczałtowanym podatku.

Usługi wskazane we wniosku, których dotyczy zapytanie wykonuje i planuje nadal Pani wykonywać w przyszłości zostały pierwotnie zaklasyfikowane do następujących grupowań PKWiU: 74.90.12.0 oraz 70.22.30.

Ze względu na wskazane w wezwaniu stwierdzenie, że informacje, które zostały zawarte w treści wniosku nie są spójne z klasyfikacją PKWiU, wyjaśnia Pani co następuje.

W zakresie tzw. „usług koordynacji” trudność klasyfikacyjna wynika przede wszystkim z faktu, że usługi te mają charakter usług mieszanych. Z perspektywy podatku dochodowego nie zostały przyporządkowane do żadnej konkretnej stawki ryczałtu (tj. innej niż 8,5%) wynikającej wprost z Ustawy o podatku zryczałtowanym. Zakres tych usług jest związany bezpośrednio z doradztwem w zakresie prowadzenia działań projektowych, odnoszących się do koordynacji różnego rodzaju obszarów w poszczególnych przedsiębiorstwach, dla których będzie świadczyła Pani i świadczy usługi.

W tym kontekście, dokonując negatywnej selekcji, tj. wykluczając poszczególne inne grupowania PKWiU oraz posiłkując się wydanymi w tym zakresie interpretacjami prawa podatkowego (wymienionymi we wniosku) doszła Pani do konkluzji, że grupowanie 74.90.12.0 w zakresie, w jakim dotyczy usług pośrednictwa komercyjnego w interesach najbardziej opisuje wykonywane czynności.

Kierując się wyjaśnieniami do PKWiU do Działu 74 - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, dział ten obejmuje również pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane. Dział ten nie obejmuje z kolei:

usług prawniczych i rachunkowo-księgowych, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 69 (nie prowadzi Pani takiej działalności),

usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, sklasyfikowanych w 70.22 (wyjaśnienia poniżej),

usług w zakresie architektury i inżynierii, sklasyfikowanych w 71.1 (nie prowadzi Pani takiej działalności),

badań i analiz technicznych, sklasyfikowanych w 71.20 (nie prowadzi Pani takiej działalności), badań naukowych i prac rozwojowych, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 72 (nie prowadzi Pani takiej działalności),

reklamy i badania rynku, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 73 (nie prowadzi Pani takiej działalności).

Zakładając, że wykonywane usługi nie są klasyfikowane w grupowaniu 70.22, przeanalizowała Pani opis wyjaśnień, który wskazuje, że grupowanie 74.90.12 obejmuje m.in.: usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm. Przy czym, zasadniczo nie kieruje Pani oferty wyłącznie dla małych i średnich firm. Pomaga natomiast w koordynacji procesów i interesów prowadzących finalnie u jej klienta do wykonania i sprzedaży projektów. Stąd pierwotna klasyfikacja.

W procesie analizy, alternatywnie rozważała Pani zaklasyfikowanie „usług koordynacji” opisanych we wniosku do PKWiU 70.22.20, tj. Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Grupowanie to obejmuje bowiem usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp. Pani wątpliwości co do takiej klasyfikacji wynikały z faktu, że nie świadczy usług zarządzania, nie zarządza projektami, a jedynie koordynuje procesy i świadczy usługi doradcze dla osób zarządzających projektami. Stąd też wynikało pierwotne wskazanie „usług pośrednictwa komercyjnego w interesach”.

Niemniej, z perspektywy czysto podatkowej, zarówno pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, jak i „usługi doradztwa związane z projektami”, tj. wykonywane usługi opisywane we wniosku, gdyby je sklasyfikować pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, a także usługi pośrednictwa komercyjnego sklasyfikowane w PKWiU 74.90.12.0. (gdyby pozostawić pierwotną klasyfikację) podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Zatem zarówno klasyfikacja do grupowania 74.90.12.0 jak i 70.22.20.0 usług koordynacyjnych będących przedmiotem wezwania, prowadzi do tego samego wniosku merytorycznego (podobnie jak i pozostałych usług wymienionych we wniosku i sklasyfikowanych w PKWiU 70.22.30, ale nie będących przedmiotem wezwania).

W kontekście natomiast podnoszonych w wezwaniu wątpliwości czy informacje zawarte w treści wniosku są spójne z klasyfikacją PKWiU, po weryfikacji zmienia Pani klasyfikację na następującą (przy czym zakres usług pozostaje niezmienny).

A.USŁUGI KOORDYNACYJNE podpunkty a) do l) – PKWiU 70.22.20.0, przy czym nie są to usługi zarządzania projektami, a usługi doradcze, usługi nie dotyczą również działalności firm centralnych (head office).

B.USŁUGI DOTYCZĄCE POŚREDNICTWA KOMERCYJNEGO ZWIĄZANE Z DORADZTWEM W KONTEKŚCIE ROZWOJU BIZNESU KLIENTA podpunkty m) do t) – PKWiU 74.90.12.

C.PKWiU 70.22.30 - usługi opisane w grupie POZOSTAŁE DORADZTWO ZWIĄZANE Z PROWADZENIEM DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ punkty u) do w).

Pytanie

Czy usługi wskazane w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym (sklasyfikowane odpowiednio w PKWiU 70.22.20.0, PKWiU 74.90.12.0 oraz PKWiU 70.22.30) mogą być opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym przy zastosowaniu stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Stanowisko w sprawie:

Pani zdaniem, świadczone przez nią usługi zgrupowane w PKWiU 70.22.20.0., 74.90.12.0 oraz PKWiU 70.22.30, opisane w wyżej przedstawionym stanie faktycznym, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Stanowisko Pani dotyczące PKWiU 70.22.20.0. poparte jest tym, że nie świadczy usług zarządzania, a jedynie koordynuje procesy i świadczy usługi doradcze w zakresie zarządzania projektami (wykonuje pozostałe usługi zarządzania projektami).

Zatem, z perspektywy czysto podatkowej, zarówno pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” (PKWiU 70.22.30), jak i „usługi doradztwa związane z projektami”, tj. wykonywane przez Panią usługi opisywane we wniosku, a sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, a także usługi pośrednictwa komercyjnego sklasyfikowane w PKWiU 74.90.12.0. podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu. Podobne stanowisko wyraził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 13 lipca 2022 r., sygn.: 0112-KDIL2-2.4011.358.2022.2.WS, gdzie skorygował stanowisko i wyraźnie stwierdził, że stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj. usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami.

Uzasadnienie stanowiska.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi w szczególności:

17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów;

15% przychodów ze świadczenia m.in. usług:

związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3),

prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73),

związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78),

obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0),

związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej

niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0),

powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30),

•8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 [art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy].

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu ryczałtem wg stawki 8,5% przychody z działalności usługowej, niepodlegającej opodatkowaniu innymi stawkami. Należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.), działalność usługowa na potrzeby ustawy klasyfikowana jest na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), przy czym kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej (do określonego symbolu PKWiU) dokonuje sam podatnik.

Nie uzyskuje i nie planuje Pani uzyskiwać przychodów:

związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3),

prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73),

związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78),

obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30),

z wykonywania wolnych zawodów (nie spełnia definicji wolnego zawodu).

W szczególności nie świadczy Pani usług związanych z obsługą nieruchomości, pomimo że świadczy usługi dla klientów związanych z branżą nieruchomości, jednak jej zakres świadczeń nie dotyczy czynności utrzymania porządku w budynkach, kontroli systemu czy wykonywania napraw, ani też obsługi nieruchomości. Jej rola skupia się bardziej na koordynacji i pośrednictwie w rozwoju biznesu niż na samym produkcie działalności klienta.

W ramach usług PKWiU 74.90.12.0 – wykonuje Pani USŁUGI KOORDYNACYJNE oraz USŁUGI DOTYCZĄCE POŚREDNICTWA KOMERCYJNEGO ZWIĄZANE Z DORADZTWEM W KONTEKŚCIE ROZWOJU BIZNESU KLIENTA, opisane szczegółowo w stanie faktycznym.

Jak wynika z opisu, USŁUGI KOORDYNACYJNE są to czynności polegające na świadczeniu usług doradczych w zakresie prowadzenia działań projektowych, odnoszących się do koordynacji różnego rodzaju obszarów działalności klienta. Usługi mają charakter usług mieszanych i w Pani ocenie nie zostały przyporządkowane do żadnej konkretnej stawki ryczałtu wynikającej z Ustawy. Usługi te nie są bowiem związane z usługami finansowymi, zarządczymi czy marketingowymi - tylko z koordynacją działań projektowych/usprawnieniu działalności przedsiębiorstw (poszczególnych działów).

Stanowisko takie potwierdzają wydane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne, m.in.:

z 10 lutego 2023 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.963.2022.1.AG

z 29 lipca 2022 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.551.2022.2.SST

W ramach usług PKWiU 70.22.30 POZOSTAŁE DORADZTWO ZWIĄZANE Z PROWADZENIEM DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ, wykonuje Pani szczegółowo opisane czynności, które w swej istocie nie są związane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także nie są „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”. Zatem pomimo klasyfikacji tych usług do działu 70 PKWiU, nie spełniają one przesłanki zawężającej do usług związanych z zarządzaniem. Są zatem opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stanowisko takie potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji skarbowej m.in. w interpretacji z 13 lipca 2022 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.358.2022.2.WS.

Zatem usługi, które wykonuje i zamierza Pani wykonywać, przedstawione w opisanym powyżej stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym będą podlegać opodatkowaniu 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 5 lit. a) ww. ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540)

ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazała Pani, że od 1 stycznia 2022 r. rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Nie prowadzi Pani działalności w ramach zdefiniowanych w powołanej ustawie wolnych zawodów. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Świadczy Pani Usługi koordynacyjne” sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0, „Usługi dotyczące pośrednictwa komercyjnego związane z doradztwem w kontekście rozwoju biznesu klienta” – sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 74.90.12 oraz „Pozostałe doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” – sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 70.22.30.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU odpowiednio pod symbolami 70.22.20.0, 70.22.30 i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem oraz 74.90.12 podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, którego Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienia objęte pytanianiem. Inne kwestie poruszane we wniosku, w tym rozważania dotyczące klasyfikacji PKWiU świadczonych usług, nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W odniesieniu do powołanej przez Panią interpretacji indywidualnej wskazać należy, że zapadł ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259, ze zm. (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).