Zastosowanie 8,5% stawki ryczałtu. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.449.2023.2.MR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.449.2023.2.MR

Temat interpretacji

Zastosowanie 8,5% stawki ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 kwietnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 27 kwietnia 2023 r., który dotyczy zmiany formy opodatkowania oraz możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 maja 2023 r. (data wpływu 19 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

2 lipca 2022 r. założyła Pani firmę (...). Zadeklarowała Pani, że będzie odprowadzała podatek 8,5%. W systemie omyłkowo zaznaczyła Pani podatek liniowy. Przez cały okres prowadzenia działalności opłacała Pani podatek od ryczałtu 8,5%. Nie będąc świadomą, że wcześniej zaznaczyła Pani podatek liniowy. Dnia 27 kwietnia 2023 r. otrzymała Pani telefon z Urzędu Skarbowego w (...), że opłacała Pani inny podatek, niż wcześniej Pani zadeklarowała. Pani firma nie generuje wysokich przychodów, i świadomie nie wybrała Pani podatku liniowego. Prosi Pani o przywrócenie rozliczenia ryczałtowego 8,5%.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Wskazała Pani, że:

1)  Pierwszy dochód z tytułu działalności gospodarczej uzyskała Pani we wrześniu 2022 roku.

2)  Nie uzyskuje Pani innych przychodów.

3)  W kwietniu 2023 r. otrzymała Pani telefon z Urzędu Skarbowego (...) o błędnie odprowadzonym podatku za rok 2022. Dnia 2 maja 2023 r. za pośrednictwem CEiDG zmieniła Pani formę opodatkowania z formy liniowej na formę ryczałtu (data wprowadzenia zmiany to 2 lipca 2022 r.).

4)  Pani usługi są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.04.

5)  Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

6)  Pani przychód nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Pytanie

Czy skutecznie złożyła Pani oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a w konsekwencji, czy mogła Pani rozliczyć przychody osiągnięte w 2022 r. zryczałtowanym podatkiem dochodowym?

Pani stanowisko w sprawie

Nieskutecznie złożyła Pani oświadczenie. Podczas wyboru opodatkowania błędnie zaznaczyła Pani jego formę. Zamiast wyboru opodatkowania zryczałtowanego błędnie wybrała Pani liniowy. Podając opodatkowanie liniowe nie mogła Pani rozliczyć się w formie zryczałtowanej za rok 2022. Nie będąc świadomą popełnionego błędu, co miesiąc odprowadzała Pani do Urzędu Skarbowego formę opodatkowania zryczałtowanego 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1a cyt. ustawy:

Natomiast jak stanowi art. 9 ust. 1b ww. ustawy:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1–1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 cyt. ustawy:

W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia w określonym terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.

Zatem wyboru formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej powinna Pani dokonać zgodnie z cytowanymi przepisami. W przypadku zaś niezłożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym, dochody z działalności gospodarczej powinny zostać opodatkowane zgodnie z wybraną przez Panią formą opodatkowania, czyli podatkiem liniowym. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania można złożyć na podstawie przepisów o CEiDG, o ile złożenie wniosku nastąpi z zachowaniem wskazanych w przepisach podatkowych terminów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że 2 lipca 2022 założyła Pani firmę „...”. Wybierając formę opodatkowania w systemie omyłkowo zaznaczyła Pani podatek liniowy. Przez cały okres prowadzenia działalności opłacała Pani podatek w formie ryczałtu w wysokości 8,5%. Nie będąc świadomą, że wcześniej zaznaczyła Pani podatek liniowy. Dnia 27 kwietnia 2023 r. otrzymała Pani telefon z Urzędu Skarbowego w (...) o błędnie odprowadzonym podatku za rok 2022. Dnia 2 maja 2023 r. za pośrednictwem CEiDG zmieniła Pani formę opodatkowania z formy liniowej na formę ryczałtu (data wprowadzenia zmiany to 2 lipca 2022 r.).

Wyboru formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie zryczałtowanego podatku dochodowego w 2022 r. powinna Pani dokonać poprzez złożenie oświadczenia we właściwym terminie (stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku). Dokonywanie przez Panią opłat podatku w formie ryczałtu w wysokości 8,5% nie stanowi oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ww. ustawy i nie spełnia warunków zawartych w tym przepisie.

Ponadto zmiana przez Panią 2 maja 2023 r. sposobu opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i wybór opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za pośrednictwem wniosku CEiDG nie wypełnia przesłanek skutecznego zawiadomienia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ww. ustawy. Zmiana ta nie wywołała skutku prawnego co do zasad opodatkowania na rok 2022, gdyż zawiadomienie zostało złożone po wymaganym w ww. przepisie terminie.

W związku z tym, że oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zostało przez Panią skutecznie złożone, osiągane przez Panią w 2022 r. przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej nie mogły być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Zatem Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651ze zm.).