
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Wniosek został uzupełniony 4 września i 22 października 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, o którym mowa w art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od marca 2025 r. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”) zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Przychody osiągnięte w ramach prowadzonej działalności nie przekroczą 2 milionów euro rocznie.
Zamierza Pan opodatkować przychody osiągane z tytułu świadczonych usług na podstawie ustawy o ryczałcie. W tym celu, stosownie do art. 9 ustawy o ryczałcie zostało złożone oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na chwilę obecną zamierza Pan świadczyć przedmiotowe usługi na rzecz jednego zleceniodawcy. Niemniej, prowadzi Pan także rozmowy o współpracy z innym zleceniodawcą. Usługi świadczy Pan na rzecz zleceniodawcy, a nie na rzecz jego klientów. Ostatecznym odbiorcą usług jest zleceniodawca. Nie uzyskiwał Pan przychodów z działalności gospodarczej ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywał w bieżącym roku lub roku poprzedzającym rok podatkowy w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Wykonywał Pan na jego rzecz zbliżone prace na podstawie umowy zlecenia. Jedyne dochody osiągał za prace wykonywane na podstawie umowy zlecenia i korzystał z tzw. ulgi dla młodych osób poniżej 26. roku życia (art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Zleceniodawca działa w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Nie jest Pan powiązany ze zleceniodawcą w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W szczególności nie jest wspólnikiem/udziałowcem/członkiem zarządu zleceniodawcy, dla którego świadczy usługi, o których mowa we wniosku. W konsekwencji, usługi nie będą świadczone na rzecz podmiotu powiązanego.
Umowa ze zleceniodawcą została już zawarta. Zakres umowy obejmuje zarządzanie projektami realizowanymi przez zleceniodawcę. Umowa nie pozostawia swobody w podejmowaniu decyzji o charakterze zarządczym. Jednocześnie samodzielnie podejmuje Pan operacyjne decyzje o sposobie realizacji prac, wykorzystywanych narzędziach, a także w uzgodnieniu ze zleceniodawcą o miejscu i godzinach wykonywania czynności pod warunkiem dochowania ustaleń ze zleceniodawcą, co do przyjętych terminów realizacji prac. Umowa nakłada na Pana ograniczenia w podejmowaniu decyzji, a kierunek prac jest ustalany i zatwierdzany przez zleceniodawcę.
Umowa nie przewiduje możliwości reprezentowania zleceniodawcy, a także nie przewiduje zarządzania przedsiębiorstwem spółki zleceniodawcy (lub jego częścią, tj. działem, departamentem lub zespołem), ani nie przewiduje odpowiedzialności za zarządzanie przedsiębiorstwem. Na podstawie umowy nie ma Pan prawa podejmować samodzielnych czynności w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem, w tym nie może zaciągać zobowiązań w imieniu zleceniodawcy. Pana wynagrodzenie jest uzależnione od czasu przepracowanego w danymi miesiącu i nie jest uzależnione od wyników przedsiębiorstwa.
Charakterystyka świadczonych usług:
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi polegające na zarządzaniu projektami informatycznymi na rzecz kontrahentów realizujących wdrożenia systemów IT. Przedmiotowe usługi obejmują kompleksowe zarządzanie procesem implementacji rozwiązań technologicznych od fazy planowania po wdrożenie produkcyjne, przy czym mają one charakter czysto operacyjny, związany z bieżącą koordynacją prac zespołów technicznych.
Zakres wykonywanych czynności:
1. Planowanie i strukturyzacja projektu informatycznego.
W ramach tej czynności dokonuje Pan dekompozycji projektu na poszczególne etapy techniczne zgodnie z wymaganiami określonymi przez kontrahenta. Obejmuje to tworzenie szczegółowych harmonogramów implementacji uwzględniających zależności między zadaniami oraz definiowanie kamieni milowych projektu w kontekście dostarczanych funkcjonalności. Istotnym elementem jest przygotowanie struktury podziału prac (ang. Work Breakdown Structure) dla zespołów technicznych oraz określanie priorytetów zadań zgodnie z wartością biznesową ustaloną przez zleceniodawcę.
Efektem powyższych działań jest opracowanie szczegółowego planu projektu zawierającego określone etapy, terminy realizacji oraz zależności między zadaniami technicznymi, który stanowi podstawę do dalszej realizacji prac przez zespoły deweloperskie.
2. Zarządzanie zadaniami i alokacją zasobów.
Czynność ta polega na przydzielaniu konkretnych zadań członkom zespołu z uwzględnieniem ich kompetencji technicznych oraz monitorowaniu wykorzystania zasobów projektowych, w tym czasu pracy poszczególnych specjalistów oraz dostępnej infrastruktury.
W ramach tego obszaru prowadzi Pan również działania związane z równoważeniem obciążenia zespołu w ramach przyjętych iteracji oraz zarządzaniem backlogiem technicznym (backlog techniczny jest to uporządkowana, stale aktualizowana lista zadań, które muszą zostać wykonane), co wymaga ciągłej priorytetyzacji zadań w oparciu o bieżące potrzeby projektu.
Rezultatem jest optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów ludzkich i technicznych, które przekłada się na terminową realizację poszczególnych zadań przy jednoczesnym uniknięciu przeciążenia członków zespołu.
3. Koordynacja zespołów technicznych.
Koordynacja obejmuje organizację i prowadzenie regularnych spotkań synchronizacyjnych, w tym codziennych spotkań statusowych oraz spotkań planowania iteracji i retrospekcji (tzn. spotkania mające na celu ponowną weryfikację działania wypracowanych wcześniej systemów w celu sprawdzenia aktualności założeń). Kluczowym aspektem jest zapewnienie efektywnej współpracy między różnymi zespołami uczestniczącymi w projekcie, takimi jak zespoły wykonujące prace (np. backend, frontend, DevOps czy testerzy). W ramach tej funkcji zarządza Pan również komunikacją techniczną między wszystkimi uczestnikami projektu oraz podejmuje działania mające na celu rozwiązywanie powstających konfliktów i usuwanie blokad utrudniających postęp prac.
Dzięki skutecznej koordynacji osiągana jest sprawna komunikacja w zespole projektowym, co umożliwia szybkie rozwiązywanie problemów technicznych oraz zapewnia efektywną współpracę międzyzespołową.
4. Monitorowanie postępów realizacji projektu.
Monitorowanie postępów obejmuje systematyczne śledzenie statusu realizowanych zadań z wykorzystaniem dedykowanych systemów zarządzania projektami, takich jak (...). Prowadzi Pan również bieżącą analizę ewentualnych odchyleń od przyjętego planu oraz identyfikuję obszary wymagające podjęcia działań korygujących.
Systematyczne monitorowanie zapewnia pełną transparentność stanu projektu dla wszystkich zainteresowanych stron oraz umożliwia podejmowanie świadomych decyzji dotyczących dalszego przebiegu prac.
5. Zarządzanie ryzykiem projektowym.
W zakresie zarządzania ryzykiem prowadzi Pan systematyczną identyfikację potencjalnych zagrożeń o charakterze technicznym i organizacyjnym, które mogą wpłynąć na realizację projektu. Dla każdego zidentyfikowanego ryzyka opracowuje Pan odpowiednie plany mitygacji oraz monitoruje prawdopodobieństwo jego materializacji. W przypadku wystąpienia problemów koordynuje Pan działania zaradcze mające na celu minimalizację ich wpływu na projekt.
Skuteczne zarządzanie ryzykiem pozwala na minimalizację negatywnego wpływu potencjalnych problemów na harmonogram i jakość realizowanego projektu.
6. Zarządzanie zmianami w projekcie.
Proces zarządzania zmianami obejmuje przyjmowanie i obsługę zgłoszeń zmian pochodzących zarówno od kontrahenta, jak i członków zespołu projektowego. Każda zgłoszona zmiana podlega szczegółowej analizie pod kątem jej wpływu na harmonogram, budżet oraz dostępne zasoby. Koordynuje Pan proces oceny i akceptacji zmian, a następnie implementuje zaakceptowane modyfikacje w planie projektu. Istotnym elementem jest również komunikacja wprowadzonych zmian do wszystkich zainteresowanych stron.
Uporządkowany proces zarządzania zmianami zapewnia kontrolowane wprowadzanie modyfikacji bez ryzyka destabilizacji projektu przy jednoczesnym zachowaniu spójności dokumentacji projektowej.
7. Kontrola jakości procesu realizacji projektu.
Kontrola jakości obejmuje definiowanie szczegółowych kryteriów akceptacji dla poszczególnych dostaw oraz organizację regularnych przeglądów technicznych i sesji demonstracyjnych. Koordynuje Pan procesy testowania i walidacji wytwarzanych rozwiązań oraz weryfikuję ich zgodność z wymaganiami technicznymi i biznesowymi określonymi przez kontrahenta. Dodatkowo monitoruje Pan przestrzeganie przyjętych standardów jakościowych przez wszystkie zespoły uczestniczące w projekcie.
Systematyczna kontrola jakości gwarantuje dostarczanie rozwiązań spełniających oczekiwania kontrahenta oraz zgodnych z przyjętymi standardami.
Metodyki i narzędzia pracy:
W procesie zarządzania projektami stosuje Pan uznane metodyki zarządzania projektami informatycznymi, dobierane odpowiednio do specyfiki realizowanego przedsięwzięcia. Wykorzystuje Pan między innymi metodykę (...) dla projektów wymagających wysokiej elastyczności.
Do realizacji swoich obowiązków wykorzystuje Pan profesjonalne narzędzia wspierające zarządzanie projektami, w tym systemy do śledzenia zadań, narzędzia komunikacyjne oraz platformy dokumentacyjne.
Charakter świadczonych usług:
Należy podkreślić, że świadczone przez Pana usługi mają charakter operacyjnego zarządzania projektami informatycznymi i koncentrują się wyłącznie na technicznej realizacji projektu zgodnie z wymaganiami ustalonymi przez kontrahenta, koordynacji prac zespołów deweloperskich, monitorowaniu postępów implementacji oraz zarządzaniu procesem wytwórczym oprogramowania.
Uzupełnienie wniosku
Usługi świadczone w ramach działalności gospodarczej, będące przedmiotem wniosku, są sklasyfikowane pod pozycją PKWiU z 2015 r. oznaczoną kodem 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Prowadzona działalność gospodarcza jest i będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie uzyskiwał Pan przychodów z działalności gospodarczej ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywał w bieżącym roku lub roku poprzedzającym rok podatkowy w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Wykonywał Pan na jego rzecz zbliżone prace na podstawie umowy zlecenia. Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej osiągał Pan jedyne dochody za prace wykonywane na podstawie umowy zlecenia i korzystał z tzw. ulgi dla młodych osób poniżej 26 roku życia (art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT). Ulga ta nie ma zastosowania do dochodów z działalności gospodarczej.
Nie są również spełnione pozostałe wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie będą zatem miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy przychody z usług opisanych w stanie faktycznym będą opodatkowane ryczałtem wynoszącym 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Przychody z usług opisanych w stanie faktycznym będą opodatkowane ryczałtem wynoszącym 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o PIT. Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, działalność wykonywana przez Pana spełnia definicję pozarolniczej działalności gospodarczej na potrzeby ustawy o PIT i w konsekwencji także na potrzeby ustawy o ryczałcie definicja jest spełniona. Kwestia ta nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej oraz usługowej w zakresie handlu, które to wyłączenia nie mają zastosowania w niniejszym stanie faktycznym.
Według pkt 7.6.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowiących załącznik do wskazanego powyżej Rozporządzenia „usługi dzielą się na:
-usługi produkcyjne – czynności będące współdziałaniem w procesie produkcji, ale nietworzące bezpośrednio nowych dóbr, wykonywane przez jedną jednostkę gospodarczą na zlecenie innej jednostki gospodarczej,
-usługi konsumpcyjne – wszelkie czynności związane bezpośrednio lub pośrednio z zaspokojeniem potrzeb ludności,
-usługi ogólnospołeczne – czynności zaspokajające potrzeby porządkowo-organizacyjne gospodarki narodowej i społeczeństwa jako całości.”
W tym miejscu należy zauważyć, że do zakresu usług świadczonych w ramach zlecenia, należą czynności o charakterze eksperckim. Niniejszy status wynika z posiadania przez Pana odpowiedniego poziomu wiedzy technicznej i naukowej, która to wiedza nie jest dostępna na poziomie organizacji zlecającej określone prace. Co więcej, posiadana wiedza specjalistyczna musi być nieustannie pogłębiana. Wymaga również śledzenia najnowszych trendów w zakresie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Jednocześnie należy także podkreślić, że wiedza nie ma charakteru wiedzy natury ogólnej o zachodzących/istniejących procesach gospodarczych. Jest to wiedza ekspercka o podłożu techniczno-naukowym.
Mając powyższe na uwadze, wykonywane czynności mieszczą się w szeroko rozumianym procesie produkcji i są formalnie wykonywane przez jedną jednostkę gospodarczą na zlecenie innej jednostki gospodarczej. W świetle powyższego, świadczy Pan działalność usługową w rozumieniu ustawy o ryczałcie.
W Pana opinii, działania faktycznie realizowane na rzecz zleceniodawcy mają charakter działalności oznaczonej kodem 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, która obejmuje:
-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
-usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
W szczególności wykonywane czynności nie obejmują usług doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym, finansami, rynkiem, zasobami ludzkimi, produkcją, łańcuchem dostaw i pozostałych usługi doradztwa związanych z zarządzaniem, procesami gospodarczymi. Nie są to zatem usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) opodatkowane 15% ryczałtem na podstawie ar. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) ustawy o ryczałcie.
Ponadto, w ramach wykonywanych czynności nie świadczy Pan usług doradczych związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1, PKWiU ex 62.02.20.0), które to usługi podlegają opodatkowaniu ryczałtem 12% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Działalność opisana w stanie faktycznym nie została wymieniona w art. 12, jako odrębna działalność, dla której przewidziano inną niż 8,5% stawkę podatku. Konkludując powyższe, Pana zdaniem, ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących czynności szczegółowo wymienione w stanie faktycznym wniosku, które powinny zostać zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 70.22.20.0 i nie dotyczą doradztwa związanego z oprogramowaniem, ani doradztwa z szeroko rozumianym zarządzaniem przedsiębiorstwem.
Ponadto, przed rozpoczęciem działalności gospodarczej jedyne dochody osiągał Pan za prace wykonywane na podstawie umowy zlecenia i korzystał z tzw. ulgi dla młodych osób poniżej 26 roku życia (art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT). Ulga ta nie ma zastosowania do dochodów z działalności gospodarczej.
Mając na uwadze, że:
a)ulga dla młodych osób poniżej 26 roku życia nie dotyczy działalności gospodarczej, a zatem w ogóle nie może Pan korzystać z tego zwolnienia dla działalności gospodarczej
b)działalność gospodarcza stanowi odrębne źródło dochodów opodatkowane na podstawie innych zasad niż umowa zlecenia
– uważa Pan, że nie jest spełnione wyłączenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Nie są również spełnione pozostałe wyłączenia wskazane w art. 8 ww. ustawy.
Mając powyższe na uwadze, przychody z usług opisanych w stanie faktycznym będą opodatkowane ryczałtem wynoszącym 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843.).
ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163, ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie
określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m., art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Z treści wniosku wynika, że świadczy Pan na rzecz kontrahenta, u którego uprzednio zatrudniony był na podstawie umowy zlecenia, usługi polegające na zarządzaniu projektami informatycznymi na rzecz podmiotów realizujących wdrożenia systemów IT, dla których wskazał klasyfikację PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Wskazać należy, że umowa zlecenia to nie umowa o pracę, ponieważ jest to umowa cywilnoprawna regulowana przez Kodeks cywilny, a nie Kodeks pracy, tak jak umowa o pracę. Umowa o pracę tworzy stosunek pracy, a zleceniobiorca nie jest pracownikiem. Kluczowe jest to, że zleceniobiorca nie podlega zasadom wynikającym z Kodeksu pracy.
Tak więc w Pana sprawie nie zachodzi wyłączenie ze zryczałtowanej formy opodatkowania wskazane w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, które – jak wynika z okoliczności wniosku – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienie objęte pytaniem (stawkę ryczałtu). Inne kwestie poruszane we wniosku nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU.
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pan rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
