Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

  – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełniła go Pani pismem z 20 października 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym od 4 kwietnia 2024 r. jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi dla kontrahenta z branży IT. W 2024 r. Wnioskodawca prowadził księgowość w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów, a podatek dochodowy rozliczał na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.). tj. według skali podatkowej. Jednocześnie Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W 2025 r. Wnioskodawca zmienił formę opodatkowania w zakresie swoich przychodów na zasady uregulowane w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej zwaną ustawą o ryczałcie). Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi US oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wskazując ryczałt jako formę opodatkowania.

Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. Wnioskodawca przechowuje dowody zakupu wyposażenia, a także bieżących kosztów prowadzenia działalności oraz prowadzi ewidencję przychodów. Złożony wniosek dotyczy 2025 roku i lat kolejnych.

Kody PKD prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności wskazanej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej to między innymi:

·62.20.B Pozostała działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz zarządzaniem urządzeniami;

·62.90.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych.

W rzeczywistości, niezależnie od wskazań kodów PKD na potrzeby ewidencyjne CEIDG, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi z zakresu IT. Beneficjentem usług (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która ma siedzibę na terytorium RP. Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz usługobiorcy w ramach stosunku pracy. Jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi wyłącznie na rzecz jednego podmiotu w ramach stałej współpracy. Nie posiada innych źródeł przychodu.

Usługi faktycznie świadczone przez Wnioskodawcę należy zakwalifikować pod symbolami 62.01.11.0 (zgodnie z kodami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – Dz. U z 2015 r. poz. 1676 ze zm., zwanych dalej PKWiU) – tj. Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania oraz 62.01.12.0 – tj. usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Wyjaśnić trzeba, że zakres usług wykonywanych w istocie zależy od aktualnych potrzeb w pracy, stąd konieczne jest ujęcie aktywności Wnioskodawcy w ramach obydwu cytowanych powyżej grupowań. Podkreślenia przy tym wymaga, że czynności, które wykonuje Wnioskodawca, nie dotyczą usług projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych, czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania, czy ulepszania, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi obejmują stworzenie zarysu możliwych rozwiązań informatycznych odpowiadających oczekiwaniom klientów, przekazywanie ogólnej koncepcji i propozycji w formie plików tekstowych do zespołów programistów, a także stworzenie odpowiednich warunków wsparcia merytorycznego w trakcie trwania poszczególnych faz projektu IT. Działania te nie zawierają znamion działania tworzącego czy zmieniającego oprogramowanie poprzez wytworzenie kodów programowych. Czynności Wnioskodawcy ograniczają się do przekazania niezależnym zespołom zajmującym się oprogramowaniem stosownych wskazówek będących wynikiem analizy potrzeb biznesowych poszczególnych klientów.

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), a także związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie. Wnioskodawca nie wykonywał, ani nie wykonuje usług na rzecz byłego pracodawcy, z którym miałby pozostawać w stosunku pracy, czy w spółdzielczym stosunku pracy.

Wskazany poniżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania. Usługi Wnioskodawcy nie dotyczą programowania. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz usługobiorcy odbywają się na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej – umowy o świadczenie usług. W wyniku realizacji umowy Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w miesięcznych okresach rozliczeniowych.

Wnioskodawca podkreślił, że w wyniku jego pracy nie powstają żadne prawa, tytuły, prawa własności, prawa autorskie, autorskie prawa do programów komputerowych, patenty ani znaki towarowe. Co miesiąc wystawia fakturę na rzecz usługobiorcy z tytułem (...). Umowa obejmuje świadczenie usług wsparcia, pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych oraz wsparcie w zakresie wiedzy technicznej. Na podstawie aktualnego stanu wiedzy Wnioskodawca zajmuje się bieżącym wsparciem w zakresie problemów z raportowaniem. Ta usługa jest świadczona w języku (...). Główne zadania polegają na pracy nad problemami i wymaganiami klientów, przygotowywaniu propozycji rozwiązań informatycznych oraz dostarczaniu im najlepszych rozwiązań. Wnioskodawca regularnie przetwarza (...) zapytania klientów, priorytetyzuje je, a także rozwiązuje problemy na podstawie dokumentów, co pozwala na strukturalne poszukiwanie rozwiązań.

Wnioskodawca współpracuje z innymi zespołami produktowymi w celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania i jednolitości organizacyjnej oraz zgodności rozwiązań z wymaganiami kontrahentów lub innych pracowników. Rozwiązuje problemy informatyczne pracowników, przy czym metody rozwiązywania problemów są dobierane w zależności od stopnia skomplikowania problemu oraz umiejętności pracowników w obsłudze raportów. Wnioskodawca rozwiązuje problemy w szczególności poprzez wysyłanie pracownikowi instrukcji rozwiązania problemów, przekazuje problem do wyspecjalizowanego zespołu informatycznego odpowiedzialnego za stworzenie danego raportu oraz w skrajnych przypadkach dokonuje manualnego tworzenia raportu.

Wnioskodawca podkreślił, że metody i sposoby świadczenia usług, jak również ich rezultaty, są za każdym razem uzależnione i związane z indywidualną potrzebą oraz sytuacją, w jakiej znajduje się pracownik zgłaszający problem. W ramach działalności Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie rozwiązywania problemów IT. Innymi słowy, jest to usługa bieżącego wsparcia wewnętrznego w zakresie problemów IT przedsiębiorstwa, świadczona w języku (...). Na swoim stanowisku Wnioskodawca pełni rolę punktu kontaktowego dla wszystkich zapytań użytkowników i klientów dotyczących produktów, którymi się opiekuje. Celem Wnioskodawcy jest dostarczanie najlepszych rozwiązań analitycznych oraz praca nad wymaganiami i zgłaszanymi problemami. Wnioskodawca obsługuje (...) zgłoszenia i rozwiązuje problemy wewnętrzne klientów zgodnie ze standartami zweryfikowanej dokumentacji. Współpracuje z osobami na stanowiskach technicznych, aby zapewnić efektywną komunikację. Wnioskodawca przygotowuje rozwiązania dla działów wsparcia pierwszego poziomu oraz proaktywnie monitoruje i identyfikuje problemy produkcyjne, współpracując z inżynierami danych i wewnętrznymi konsultantami. W razie potrzeby Wnioskodawca eskaluje problemy związane z obsługiwanymi systemami, takimi jak bazy danych, serwery, łącza danych czy kolejki raportów. Wnioskodawca tworzy również informacje o problemach produkcyjnych we współpracy ze specjalistami.

Zadaniem Wnioskodawcy jest również testowanie aplikacji po każdej aktualizacji (...) oraz wykonywanie dokumentacji testowej, innymi słowy, testowanie manualne oprogramowania. W trakcie przeprowadzania testów manualnych Wnioskodawca dokonuje porównania, czy dana aplikacja/funkcjonalność działa poprawnie. Zgłasza wykryte błędy/defekty do firmy dostarczającej ten serwis (następuje tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów) oraz współpracuje z tą firmą w celu naprawienia defektów oraz potwierdzenia faktycznego wyeliminowania błędów w aplikacjach.

Wnioskodawca aktywnie uczestniczy w projektowaniu i dalszym rozwoju portalu (...), zgłasza potrzebę odpowiedniej dokumentacji od innych zespołów oraz wspiera optymalizację wydajności analiz. Dodatkowo, przeprowadza poranne kontrole systemów środowisk, aby zapewnić ich prawidłowe funkcjonowanie.

Działania Wnioskodawcy polegają na współpracy wewnątrz zespołu oraz z innymi działami w celu rozwijania portalu (...), który jest używany wewnętrznie w firmie. Portal ten jest zbiorem dokumentacji i informacji dotyczących narzędzi oraz procesów w firmie. Zadaniem Wnioskodawcy jest aktualizacja istniejącej dokumentacji w przypadku wprowadzenia jakichkolwiek zmian oraz tworzenie nowej, gdy pojawiają się nowe elementy, które należy opisać i przekazać innym w formie dokumentu. Efektem pracy Wnioskodawcy jest zbiór informacji i dokumentacji, który pokazuje aktualny obraz firmy. Te informacje są dostępne w jednym miejscu, co umożliwia pracownikom łatwiejszy dostęp do danych, szybkie wdrożenie się w dział oraz obowiązki. Usługobiorcy, czyli pracownicy firmy, korzystają z portalu do wyszukiwania informacji, dzielenia się wiedzą oraz współpracy nad projektami. Dzięki temu portal staje się centralnym miejscem wymiany informacji w firmie. Zgłaszanie potrzeby dokumentacji polega na komunikacji z innymi zespołami w celu uzyskania niezbędnych materiałów, które są potrzebne do dalszego rozwoju portalu. Zakres tych działań obejmuje współpracę z zespołami IT, analitykami danych oraz innymi działami, aby zrozumieć ich potrzeby i dostarczyć im odpowiednie dokumenty oraz wsparcie w zakresie analizy danych. Efektem jest lepsza jakość dokumentacji i aktualny obraz, co przekłada się na szybsze podejmowanie decyzji w firmie. Usługobiorcy korzystają z dokumentacji do lepszego zrozumienia systemów oraz procesów, co pozwala im na bardziej efektywne wykonywanie swoich zadań a nowym pracownikom na szybkie wdrożenie się.

Poranne kontrole polegają na sprawdzeniu stanu systemów informatycznych, aby upewnić się, że działają one poprawnie. Polega to na analizie (...) z raportami pokazującymi dane oraz porównaniu tych danych z dniem poprzednim. Jeśli są tam duże różnice, oznacza to, że dane dla dzisiejszego dnia zostały źle załadowane, a obowiązkiem Wnioskodawcy jest wysłanie maila z tą informacją do osób, których te dane dotyczą, oraz do zespołu technicznego na inwestycje i rozwiązanie problemu.

Zakres tych kontroli obejmuje tylko środowisko główne dla firmy oraz strategiczne dane takie jak (...). Efektem jest zapewnienie gotowości systemów informatycznych i danych  (...) . Jest to minimalizacja ryzyka awarii, co wpływa na stabilność operacyjną firmy. Usługobiorcy korzystają z niezawodnych systemów, które są również manualnie sprawdzone przed rozpoczęciem pracy innych zespołów, co pozwala im na efektywne wykonywanie swoich zadań bez zakłóceń.

Wnioskodawca wyjaśnił następujące pojęcia:

(...)

Pytanie

Czy przychód uzyskany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej może być opodatkowany stawką wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a przychodów z działalności usługowej ustawy o ryczałcie, tj. 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem  art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności świadczy Pani usługi z zakresu IT. Usługi te obejmują stworzenie zarysu możliwych rozwiązań informatycznych odpowiadających oczekiwaniom klientów, przekazywanie ogólnej koncepcji i propozycji w formie plików tekstowych do zespołów programistów, a także stworzenie odpowiednich warunków wsparcia merytorycznego w trakcie trwania poszczególnych faz projektu IT. Co miesiąc wystawia Pani fakturę na rzecz usługobiorcy z tytułem (...). Umowa obejmuje świadczenie usług wsparcia, pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych oraz wsparcie w zakresie wiedzy technicznej. Na podstawie aktualnego stanu wiedzy zajmuje się Pani bieżącym wsparciem w zakresie problemów z raportowaniem. Główne zadania polegają na pracy nad problemami i wymaganiami klientów, przygotowywaniu propozycji rozwiązań informatycznych oraz dostarczaniu im najlepszych rozwiązań. Regularnie przetwarza Pani (...) zapytania klientów, priorytetyzuje je, a także rozwiązuje problemy na podstawie dokumentów, co pozwala na strukturalne poszukiwanie rozwiązań. Współpracuje Pani z innymi zespołami produktowymi w celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania i jednolitości organizacyjnej oraz zgodności rozwiązań z wymaganiami kontrahentów lub innych pracowników.

W ramach działalności świadczy Pani usługi w zakresie rozwiązywania problemów IT. Pani celem jest dostarczanie najlepszych rozwiązań analitycznych oraz praca nad wymaganiami i zgłaszanymi problemami. Przygotowuje Pani rozwiązania dla działów wsparcia pierwszego poziomu oraz proaktywnie monitoruje i identyfikuje problemy produkcyjne, współpracując z inżynierami danych i wewnętrznymi konsultantami. Pani zadaniem jest również testowanie aplikacji po każdej aktualizacji (...) oraz wykonywanie dokumentacji testowej. Aktywnie uczestniczy Pani w projektowaniu i dalszym rozwoju portalu (...), zgłasza potrzebę odpowiedniej dokumentacji od innych zespołów oraz wspiera optymalizację wydajności analiz. Dodatkowo, przeprowadza poranne kontrole systemów środowisk, aby zapewnić ich prawidłowe funkcjonowanie. Efektem Pani pracy jest zbiór informacji i dokumentacji, który pokazuje aktualny obraz firmy.

Ww. usługi zaklasyfikowała Pani do grupowania PKWiU 62.01.11.0 – „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” oraz PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Odnosząc się do ustalenia właściwej stawki ryczałtu, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 klasa 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

-pisanie programów na zlecenie użytkownika,

-projektowanie stron internetowych.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

-PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,

-PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Z treści wyjaśnień GUS do PKWiU 2015 wynika, że:

Grupowanie PKWiU 62.01.11.0 obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

-projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

-projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (...),

-projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

-wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Z kolei grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).

Grupowanie to nie obejmuje:

usług oferowanych w pakiecie z codziennym zarządzaniem siecią klienta, sklasyfikowanych w 62.03.12.0.

Odnosząc się do powyższego, kategoria PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z oprogramowaniem.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.

Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do programowania czy tworzenia oprogramowania, przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Pani usług, prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania usługi, mieszczące się w grupowaniach PKWiU 62.01.11.0 i PKWiU 62.01.12.0, mają związek z oprogramowaniem.

Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy, zadania, które realizuje Pani w ramach prowadzonej działalności obejmują stworzenie zarysu możliwych rozwiązań informatycznych odpowiadających oczekiwaniom klientów, przekazywanie ogólnej koncepcji i propozycji w formie plików tekstowych do zespołów programistów, a także stworzenie odpowiednich warunków wsparcia merytorycznego w trakcie trwania poszczególnych faz projektu IT. Zatem czynności te niewątpliwie są związane z oprogramowaniem, gdyż efekty Pani pracy (zarys możliwych rozwiązań informatycznych odpowiadających oczekiwaniom klientów, ogólna koncepcja i propozycja w formie plików tekstowych) są wykorzystywane przez zespół programistów podczas tworzenia oprogramowania. Opisany przez Panią charakter wykonywanych usług przesądza o ich związku z oprogramowaniem, gdyż są one podstawą do dalszej pracy nad oprogramowaniem przez zespoły programistyczne. Pani prace stanowią element tworzenia/rozwoju oprogramowania na wczesnym jego etapie.

Ponadto w opisie sprawy wskazała Pani, że działania polegają na współpracy wewnątrz zespołu oraz z innymi działami w celu rozwijania portalu (...), który jest używany wewnętrznie w firmie. Wyjaśniła Pani, że portal to zintegrowana platforma internetowa, która umożliwia użytkownikom dostęp do informacji, narzędzi i zasobów oraz procesów firmy w postaci plików (dokumentów) w jednym miejscu. W kontekście firmy, portal (...) jest miejscem, gdzie pracownicy mogą dzielić się wiedzą i informacjami. Pani zadaniem jest aktualizacja istniejącej dokumentacji w przypadku wprowadzenia jakichkolwiek zmian oraz tworzenie nowej, gdy pojawiają się nowe elementy, które należy opisać i przekazać innym w formie dokumentu. Dodatkowo, przeprowadza Pani poranne kontrole systemów środowisk (infrastruktury informatycznej, która obejmuje serwery, bazy danych i aplikacje, które wspierają działalność firmy), aby zapewnić ich prawidłowe funkcjonowanie. Poranne kontrole polegają na sprawdzeniu stanu systemów informatycznych, aby upewnić się, że działają one poprawnie. Polega to na analizie (...) z raportami pokazującymi dane oraz porównaniu tych danych z dniem poprzednim. Jeśli są tam duże różnice, oznacza to, że dane dla dzisiejszego dnia zostały źle załadowane, a Pani obowiązkiem jest wysłanie maila z tą informacją do osób, których te dane dotyczą, oraz do zespołu technicznego na inwestycje i rozwiązanie problemu. Zakres tych kontroli obejmuje tylko środowisko główne dla firmy oraz strategiczne dane takie jak (...). Efektem jest zapewnienie gotowości systemów informatycznych i danych (...). Jest to minimalizacja ryzyka awarii, co wpływa na stabilność operacyjną firmy.

Zauważyć należy, że skoro system informatyczny to potocznie zespół systemów komputerowych, sieci i specyficznego, dedykowanego indywidualnym potrzebom kontrahenta oprogramowania, służący do przetwarzania informacji, świadcząc ww. usługi nie sposób twierdzić, że nie dotyczą one oprogramowania. Jakkolwiek sprzęt komputerowy (hardware) jest niezbędnym elementem systemu informatycznego przedsiębiorstwa, przy czym co do zasady jest to sprzęt typowy, powszechnie dostępny na rynku, to dopiero zaprojektowane pod indywidualne zapotrzebowanie klienta, odpowiadające charakterowi jego działalności, stworzone i zaimplementowane na nim oprogramowanie (software) decyduje o możliwości zbierania, przechowywania, przetwarzania i komunikowania informacji przez przedsiębiorstwo. Z tego powodu, w ocenie tutejszego organu, wszelkie Pani działania, w tym mające na celu weryfikację gotowości systemów informatycznych mają związek z oprogramowaniem.

Wskazała Pani również, że usługi dotyczą rozwiązywania problemów IT. Innymi słowy, jest to usługa bieżącego wsparcia wewnętrznego w zakresie problemów IT przedsiębiorstwa, świadczona w języku (...). Pełni Pani rolę punktu kontaktowego dla wszystkich zapytań użytkowników i klientów dotyczących produktów, którymi się opiekuje. Celem jest dostarczanie najlepszych rozwiązań analitycznych oraz praca nad wymaganiami i zgłaszanymi problemami. Obsługuje Pani (...) zgłoszenia i rozwiązuje problemy wewnętrzne klientów zgodnie ze standardami zweryfikowanej dokumentacji. Współpracuje z osobami na stanowiskach technicznych, aby zapewnić efektywną komunikację. Przygotowuje Pani rozwiązania dla działów wsparcia pierwszego poziomu oraz proaktywnie monitoruje i identyfikuje problemy produkcyjne, współpracując z inżynierami danych i wewnętrznymi konsultantami. W razie potrzeby eskaluje Pani problemy związane z obsługiwanymi systemami, takimi jak bazy danych, serwery, łącza danych czy kolejki raportów. Tworzy Pani również informacje o problemach produkcyjnych we współpracy ze specjalistami.

W przedstawionych okolicznościach trudno więc przyjąć że Pani usługi, dla których wskazała Pani grupowania PKWiU 62.01.12.0 i 62.01.12.0, a więc mieszczących się w kategorii PKWiU 62.01.1, nie stanowią usług związanych z oprogramowaniem, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Związek z oprogramowaniem widoczny jest również w opisanych efektach Pani usług oraz sposobie ich wykorzystania przez usługobiorcę. Przykładowo: podkreśliła Pani, że zakres Pani działań obejmuje współpracę z zespołami IT, analitykami danych oraz innymi działami, aby zrozumieć ich potrzeby i dostarczyć im odpowiednie dokumenty oraz wsparcie w zakresie analizy danych. Efektem jest lepsza jakość dokumentacji i aktualny obraz, co przekłada się na szybsze podejmowanie decyzji w firmie. Usługobiorcy korzystają z dokumentacji do lepszego zrozumienia systemów oraz procesów, co pozwala im na bardziej efektywne wykonywanie swoich zadań a nowym pracownikom na szybkie wdrożenie się. Ponadto efektem Pani pracy jest zbiór informacji i dokumentacji, który pokazuje aktualny obraz firmy.

Zadaniem Pani jest również testowanie aplikacji po każdej aktualizacji (...) oraz wykonywanie dokumentacji testowej, innymi słowy, testowanie manualne oprogramowania. W trakcie przeprowadzania testów manualnych dokonuje Pani porównania, czy dana aplikacja/funkcjonalność działa poprawnie. Zgłasza wykryte błędy/defekty do firmy dostarczającej ten serwis (następuje tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów) oraz współpracuje z tą firmą w celu naprawienia defektów oraz potwierdzenia faktycznego wyeliminowania błędów w aplikacjach. Ten zakres Pani zadań bezspornie dotyczy oprogramowania (aplikacji).

 W tym kontekście podnoszona okoliczność, że zakres opisanych przez Panią prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania oraz że usługi te nie dotyczą programowania – w sytuacji, gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności tworzenia/rozbudowy oprogramowania – nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.

Reasumując, przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia opisanych usług, mieszczących się w kategorii PKWiU 62.01.1, dla których podała Pani grupowania PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” oraz PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, które – jak wynika z przeprowadzonej analizy – są związane z oprogramowaniem, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pani stanowiska – stawką 8,5%.

Tym samym Pani stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.