
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 18 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani pismem z 3 września 2025 r. (wpływ 3 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawczyni prowadzi od 6 maja 2024 r. jednoosobową działalność gospodarczą sklasyfikowaną pod PKD 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Działalność gospodarcza opodatkowana jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „u.z.p.d”) - działalność usługowa dla celów opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”).
Wnioskodawczyni od początku prowadzenia działalności gospodarczej, czyli od 6 maja 2024 r., opodatkowana jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Do wykonywanych czynności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i spełnione są warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.
Wnioskodawczyni, w celu zachowania należytej staranności, wystąpiła 16 maja 2024 r. do Głównego Urzędu Statystycznego do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatury Statystycznej (dalej: „GUS”) o określenie grupowania PKWiU dla wykonywanych przez Nią usług.
Opisane przez Wnioskodawczynię we wniosku do GUS usługi to działalność IT Delivery Managera/Project Managera w zakresie zarządzania projektami informatycznymi dla dużych firm, które to usługi obejmują:
·podział prac, planowanie i tworzenie harmonogramów projektów;
·koordynację prac programistów i testerów, przydzielanie zadań;
·monitowanie działań zespołu projektowego;
·koordynowanie kluczowych parametrów projektu;
·zlecanie prac analitykom systemowo-biznesowym i administratorom baz danych i aplikacji;
·uczestniczenie w procesie tworzenia zamówień na prace informatyczne;
·raportowanie usługobiorcy postępów prac;
·bieżący kontakt z interesariuszami projektu.
Dodatkowo, Wnioskodawczyni wskazuje, że wykonywane przez Nią czynności nie są: usługami firm centralnych (head office), usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestniczącym w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradzania w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczeniu w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta.
Wykonywane przez Wnioskodawczynię prace polegają na:
·podziale prac, planowaniu, tworzeniu harmonogramów projektu - czynności te polegają na dzieleniu wymagań biznesowych na mniejsze części, planowaniu, ile może zająć ich wykonanie oraz kto je wykona i na podstawie tego tworzenie harmonogramów z datami wykonania poszczególnych faz projektu;
·koordynacji pracy programistów i testerów, przydzielaniu zadań - polega na takim przydzielaniu zadań do członków zespołu (programistów, testerów), aby zachować płynność pracy nad projektem. Chodzi też o to, aby zadania były równomiernie podzielone między członków zespołu, aby nie dopuścić do sytuacji, w której jedna osoba jest przeładowana pracą, a druga ledwo ma co robić;
·monitorowaniu działań zespołu projektowego - weryfikowanie postępów w realizacji zadań poszczególnych członków zespołu;
·kontrolowaniu kluczowych parametrów projektu - Wnioskodawczyni odpowiedzialna jest za to, aby projekt został zrealizowany w założonym terminie i po określonych kosztach, dbając przy tym, aby użytkownik końcowy otrzymał produkt zgodny z wymaganiami biznesowymi;
·zlecaniu prac analitykom systemowo-biznesowym i administratorom baz danych i aplikacji - jeśli projekt wymaga dodatkowego działania ze strony innych zespołów technicznych (analityków lub administratorów) rolą Wnioskodawczyni jest zadbanie o to, aby takie zadanie zostało dodane do systemu ewidencyjnego i zostało przypisane do odpowiedniej osoby;
·uczestniczeniu w procesie tworzenia zamówień na prace informatyczne, czyli redagowaniu opisów wymagań użytkowników, na podstawie których w kolejnym etapie powstają zamówienia na prace informatyczne;
·raportowaniu usługobiorcy postępów prac, to jest zgłaszanie klientowi (tu: Spółce) kluczowych zdarzeń w projekcie, np. opóźnień;
·bieżącym kontakcie z interesariuszami projektu poprzez np. organizowanie warsztatów, prowadzenie spotkań statusowych, zbieranie wymagań biznesowych, udzielanie informacji o planowanych wdrożeniach.
Wyżej wskazane usługi, decyzją z 27 sierpnia 2024 r., ujęte zostały w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0. Wnioskodawczyni wskazuje, że wszystkie świadczone przez Nią usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej objęte są grupowaniem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są elementem złożonego (kompleksowego) świadczenia na rzecz Klienta, za co otrzymuje wynagrodzenie.
W ramach świadczonych usług nie są osiągane przychody opodatkowane różnymi stawkami, jednak na potrzeby księgowe prowadzona jest ewidencja, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Opisane powyżej usługi są świadczone na rzecz jednej Spółki, w której Wnioskodawczyni nie jest wspólnikiem, ani członkiem zarządu. Wnioskodawczyni stanowi niezależny podmiot.
Pytanie
Czy osiągane przez Wnioskodawczynię od początku prowadzenia działalności gospodarczej, tj. od 2024 r., przychody z działalności opisanej we wniosku, sklasyfikowane zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług jako 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Usługi wymienione we wniosku, sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%.
Przychody ze świadczenia usług zarządzania projektami sklasyfikowanych jako PKWiU 70.22.20.0 są opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów.
Usługi te nie wchodzą w zakres usług doradztwa związanych z zarządzaniem, które są opodatkowane wyższą stawką, przez zawężający charakter oznaczenia „ex” w stosownej klasyfikacji PKWiU. Kwalifikują się do opodatkowania zryczałtowaną stawką 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Argumentacja opiera się na zawężonym znaczeniu usług doradztwa związanych z zarządzaniem (oznaczenie „ex” w PKWiU), które nie obejmuje świadczonych przez Wnioskodawczynię usług zarządzania projektami.
Interpretacja opiera się także na ugruntowanej praktyce interpretacyjnej i w zgodzie z przepisami - jak wynika z indywidualnych interpretacji podatkowych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:
·9 maja 2023 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.105.2023.3.AJZ: „(...) możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik”;
·11 września 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.556.2024.2.MZ: „(...) Opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) u.z.p.d. usługi: 1) klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych, 2) kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji pod kategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.). Natomiast, odnosząc się do wymienionych w ww. przepisie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem. (...) Pozostałe usługi, klasyfikowane według (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) u.z.p.d. Pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z usługami firm centralnych (head offices), a także usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, tj.: 1) klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, 2) kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, 3) kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, 4) kategoria 70.22.16 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem – są opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%”;
·31 lipca 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.291.2023.3.MZ: „Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przystosowaniu właściwej stawki ryczałtu”.
W związku z uzyskaniem grupowania PKWiU z GUS zaliczającego usługi Wnioskodawczyni do kategorii PKWiU 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, uznać należy, że ma do nich stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stanowisko takie wyrażone jako pozytywne było już przedmiotem interpretacji podatkowych rozstrzyganych w analogicznym przedmiocie pozytywnie, co potwierdza np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
·3 lipca 2025 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.278.2025.1.PS, dotycząca stawki ryczałtu dla usług zarządzania projektami lub
·z 5 maja 2025 r. Nr 0112-KDSL1-1.4011.192.2025.2.MK, dotycząca opodatkowania usług zarządzania projektami stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - PKWiU 70.22.20.0.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), wskazać należy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi:
·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką ryczałtu 8,5% będą opodatkowane pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), tj.:
·klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji;
·kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
·kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika, że od 6 maja 2024 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem, w ramach której świadczy Pani usługi sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, które polegają na:
·podziale prac, planowaniu, tworzeniu harmonogramów projektu;
·koordynacji pracy programistów i testerów, przydzielaniu zadań;
·monitorowaniu działań zespołu projektowego;
·kontrolowaniu kluczowych parametrów projektu;
·zlecaniu prac analitykom systemowo-biznesowym i administratorom baz danych i aplikacji;
·uczestniczeniu w procesie tworzenia zamówień na prace informatyczne, czyli redagowaniu opisów wymagań użytkowników, na podstawie których w kolejnym etapie powstają zamówienia na prace informatyczne;
·raportowaniu usługobiorcy postępów prac;
·bieżącym kontakcie z interesariuszami projektu.
Wskazała Pani też, że wykonywane przez Panią czynności nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).
Mając na uwadze opis sprawy oraz powyższe przepisy prawne wskazać należy, że uzyskiwane przez Panią przychody od 6 maja 2024 r. z tytułu ww. świadczonych usług, sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu ryczałtem według 8,5% stawki ryczałtu, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pani przychodów ze świadczenia innych usług, do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu oraz spełnia Pani inne ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pani zapytania (określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
