Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.730.2025.2.AC

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.730.2025.2.AC

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 31 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 10 września 2025 r. (wpływ 10 września 2025 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 14.11.2019 r. na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, posługującym się numerem NIP. Podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a wszystkie Pana przychody, niezależnie od miejsca ich uzyskania, podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Od 2022 roku Pana przychody są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, po uprzednim zgłoszeniu Pana wyboru właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego na podstawie wniosku z dnia 17.02.2022 r.

Prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której rejestruje przychody z wykonywanej działalności. Jest Pan czynnym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje.

Wysokość Pana przychodów z działalności gospodarczej nie przekracza limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku. Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prowadzona przez Pana działalność ma charakter usługowy w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przedmiotem wniosku jest potwierdzenie stanowiska w zakresie możliwości opodatkowania świadczonych usług właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wniosek dotyczy przychodów uzyskanych w roku 2022, 2023, 2024 oraz lat przyszłych.

Na podstawie umowy o współpracy gospodarczej świadczy Pan usługi obejmujące w szczególności prace polegające na zarządzaniu projektami informatycznymi na rzecz kontrahenta.

Szczegółowy zakres świadczonych Usług został przedstawia Pan poniżej:

1.Zarządzanie projektami:

  • odpowiedzialność za realizację celów projektu.
  • zarządzenie ryzykiem, zakresem, budżetem, jakością i harmonogramem projektu.
  • dbanie o stronę formalną realizacji projektu zgodnie z wymaganiami kontraktu,
  • bieżące raportowanie stanu faktycznego realizacji projektu,
  • zarządzanie pracami zespołów projektowych
  • zapewnienie zgodności realizacji projektów z obowiązującym w firmie systemem zarządzania jakością.

2.Dbanie o rentowność i rozwój obszaru biznesowego

  • planowanie rocznego budżetu, jego przeglądy i realizacja,
  • przydzielenie zasobów do projektów (rekrutacja nowych pracowników, adaptacja pracowników, przemieszczanie w ramach struktury/miedzy projektami),
  • wdrażanie zmian organizacyjnych, zwiększanie wydajności pracy poprzez standaryzację i automatyzację procesów,
  • zarządzanie ryzykiem, bieżące ocenianie i komunikowanie identyfikowanych szans i zagrożeń

3.Udział w procesie sprzedażowym:

  • kreowanie i pozyskiwanie okazji biznesowych z portfolio klientów,
  • nawiązywanie relacji z klientem i parterami biznesowymi,
  • prowadzenie negocjacji biznesowych z klientem i partnerami biznesowymi w ramach uzgodnionych tolerancji,
  • udział w przygotowaniu ofert dla klientów m.in.: szacowanie kosztów i ryzyka, zakres projektu, harmonogram i reguły realizacji projektu

4.Wykonywanie oraz dokumentowanie analizy biznesowej lub systemowej na potrzeby wytwarzania oprogramowania, opracowywanie i opisywanie wymagań w sposób zrozumiały dla klienta i zespołu projektowego.

5.Odpowiedzialność za zespół podległych pracowników:

  • rozmowy okresowe,
  • definiowanie celów indywidualnych,
  • ustalenia warunków współpracy z członkami zespołów projektowych,
  • przydzielania nagród,
  • dbanie o rozwój zawodowych pracowników,
  • reagowanie na bieżące potrzeby pracowników i rozwiązywanie ich problemów,
  • dostarczanie członkom zespołu bieżącej informacji zwrotnej na temat wyników ich pracy,
  • dbanie o realizacje członków zespołu.

Wyżej wskazane usługi realizuje Pan jako P M IT na rzecz kontrahenta i świadczy je jako niezależny kontraktor. Zawarta umowa nie narzuca Panu miejsca ani czasu wykonywania działań. Jako strona umowy ponosi Pan pełną odpowiedzialność za realizowane czynności oraz ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

W dniu 27 października 2024 roku zwrócił się Pan do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o wydanie informacji dotyczącej obowiązujących standardów klasyfikacyjnych w zakresie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w odniesieniu do świadczonych przez Pana usług, które jednocześnie stanowią przedmiot niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i zostały szczegółowo opisane powyżej. Przedmiotem klasyfikacji był identyczny katalog usług jak wymienione powyżej.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 27 grudnia 2024 r. nr (...), usługi wymienione we wniosku, zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.), mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

W uzupełnieniu do wniosku wskazał Pan, że:

1.Dochody uzyskuje wyłącznie z prowadzonej działalności gospodarczej.

2.Prowadzi i będzie prowadził ewidencję przychodów zgodnie z obowiązującymi przepisami, co umożliwia określenie przychodów z każdego rodzaju działalności gospodarczej, opodatkowanej różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

3.W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:

  • pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
  • pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
  • pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
  • oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

4.W ramach współpracy z jednym z kontrahentów wykonuje usługi opisane w niniejszym wniosku, zakwalifikowane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i zarządzaniem.

Natomiast w ramach odrębnej współpracy z innym kontrahentem świadczy usługi niebędące przedmiotem niniejszego wniosku, zaklasyfikowane do PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Tym samym uzyskuje przychody z usług mieszczących się w grupowaniach PKWiU 70.22.20.0 oraz PKWiU 62.02.30.0 i nie uzyskuje przychodów z usług wymienionych w wezwaniu, tj. z:

  • usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),
  • doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
  • usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
  • usług objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),
  • usług w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),
  • usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

5.Usługi, których dotyczy niniejszy wniosek i które świadczy na rzecz Kontrahenta, nie są związane z:

  • usługami firm centralnych ani usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
  • usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestniczeniem w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradzaniem w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczeniem w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta;
  • usługami zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanymi w PKWiU 71.12.20.0.

6.W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie istnieją żadne powiązania osobiste ani gospodarcze pomiędzy Panem a Kontrahentem, w szczególności:

  • nie jest Pan wspólnikiem w Spółce, na rzecz której świadczy usługi,
  • nie pełni w niej żadnych funkcji zarządczych,
  • zakres świadczonych usług nie pokrywa się z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji zarządczych w Spółce.

Pytanie

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego przychody osiągnięte ze wskazanych Usług, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 70.22.20.0 kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług zarządzania projektami informatycznymi, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, stawką 8,5% objęte są przychody z działalności usługowej, o ile nie zostały wyłączone w art. 8 ustawy. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym nie świadczę usług doradczych, nie prowadzę działalności w zakresie usług firm centralnych (head-office), ani nie wykonuje wolnego zawodu w rozumieniu ustawy. Działalność nie podlega wyłączeniom wskazanym w art. 8 ustawy.

Świadczy Pan usługi jako niezależny kontraktor, ponosząc ryzyko gospodarcze i odpowiedzialność za rezultat działań. Zakres Pana usług obejmuje m.in. zarządzanie projektami, budżetowanie, koordynację zespołów, raportowanie, analizę biznesową, udział w procesach sprzedażowych oraz zarządzanie zespołem pracowników. Usługi te nie mają charakteru doradczego, lecz operacyjny i organizacyjny.

Pana stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych m.in.:

  • Interpretacja 0112-KDSL1-2.4011.346.2024.2.PS z dnia 9 sierpnia 2024 r. - Dyrektor KIS uznał za prawidłowe stanowisko podatnika świadczącego usługi Project Managera sklasyfikowane jako PKWiU 70.22.20.0, wskazując, że mogą być opodatkowane stawką 8,5%.
  • Interpretacja 0114-KDWR4011.66.2025.2.AS1 z dnia 24 czerwca 2025 r. - potwierdzono, że usługi zarządzania projektami informatycznymi, które nie mają charakteru doradczego, kwalifikują się do opodatkowania ryczałtem 8,5%.
  • Interpretacja 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS z dnia 19 września 2023 r. - wskazano, że usługi kierownika projektu IT, obejmujące planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie i koordynację zespołów, nie są usługami doradczymi i podlegają stawce 8,5%.

W świetle powyższych interpretacji, stoi Pan na stanowisku, że świadczone usługi zarządzania projektami informatycznymi, sklasyfikowane jako PKWiU 70.22.20.0, podlegają opodatkowaniu ryczałtem według stawki 8,5%. Spełnia Pan wszystkie warunki formalne i materialne do zastosowania tej formy opodatkowania, a Pana działalność nie mieści się w zakresie usług doradczych, co zostało potwierdzone przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

  • klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
  • kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:

  • klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
  • kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
  • kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn., że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że:

  • prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”,
  • Usługi, które świadczy na rzecz kontrahenta nie są związane z:
  • usługami firm centralnych (...); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
  • usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestniczeniem w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradzaniem w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczeniem w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta;
  • usługami zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w 71.12.20.0.
  • nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług z PKWiU dział 60, PKWiU 62.02.10.0, PKWiU ex 62.01.1, PKWiU 62.01.2, PKWiU ex 62.09.20.0, ani PKWiU 62.03.1,
  • do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy,
  • oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania podatkiem dochodowym zostało złożone w ustawowym terminie,
  • spełnia warunki wymienione w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, mogły/mogą zostać w latach 2022-2024 oraz latach późniejszych opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny).

Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu oraz spełnia Pan inne ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.

Stanowisko Pana jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych należy wskazać, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.