
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 16 maja 2025 r. (wpływ 16 maja 2025 r.) oraz pismem z 9 czerwca 2025 r. (wpływ 9 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od listopada 2022 roku. Pani przychody są opodatkowane według zasad właściwych dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Realizuje Pani swoje usługi w ramach umowy kontraktowej ze Spółką z o.o., w której zakres Pani obowiązków obejmował zarzadzanie projektami z pogranicza biznesu i IT. Zakres Pani obowiązków obejmował w szczególności:
1.Planowanie kluczowych etapów oraz kamieni milowych projektów.
2.Zlecanie zadań oraz kontrole pracy wykonywanej przez członków zespołu projektowego.
3.Przygotowywanie prezentacji dla zarządu oraz raportów z wynikami projektów.
4.Współprace z innymi Project Managerami przy większych projektach zarówno w zakresie zarzadzania częściami projektów, jak i koordynacji działań.
5.Kontakt z interesariuszami projektów, zbieranie danych, tworzenie analiz oraz komunikowanie wyników.
6.Ustalanie kluczowych wskaźników efektywności (KPI) dla sukcesu projektów oraz angażowanie organizacji w realizacje wyników.
7.Zarzadzanie zespołem Project Managerów oraz ich szkolenie.
8.Raportowanie wyników swojej pracy do zarządu firmy, w tym:
- Przygotowywanie analiz strategicznych dotyczących realizowanych projektów dla kadry zarządzającej (np. zarządu, dyrektorów), w tym analiz ad hoc.
- Zarządzanie projektami mającymi na celu transformacje organizacyjna, w tym zmiany struktury firmy, ról w zespołach oraz procesów wewnętrznych.
- Zarządzanie procesami projektowymi, ze szczególnym naciskiem na komunikacje i współprace z Zarządem oraz Dyrektorami wyższego szczebla.
Klasyfikuje Pani świadczone przez siebie usługi jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych", mieszczące się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0. Działalność ta polega na świadczeniu usług zarzadzania projektami, które w myśl przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5 %.
Prowadzi Pani działalność na własny rachunek, ponosi ryzyko gospodarcze oraz odpowiada wobec kontrahentów za efekty pracy. Nadto, świadczy Pani usługi pod własnym kierownictwem, w miejscu i czasie wyznaczonym według własnego uznania, z uwzględnieniem terminów realizacji poszczególnych zleceń uzgodnionych z klientem. Nie występują także negatywne przesłanki uniemożliwiające stosowanie ryczałtu, wymienione w art. 8 ustawy o ryczałcie. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Nie wykonuje Pani wskazanych we wniosku usług w ramach wolnego zawodu.
Uzupełnienie stanu faktycznego
Wniosek dotyczy przychodów za rok podatkowy – 2025.
Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu było złożone 8 stycznia 2024 r.
Pierwszy przychód - w styczniu 2024 roku.
Zakres obowiązków obejmuje w szczególności:
a)Planowanie kluczowych etapów oraz kamieni milowych projektów.
b)Zlecanie zadań oraz kontrolę pracy wykonywanej przez członków zespołu projektowego.
c)Przygotowywanie prezentacji dla zarządu oraz raportów z wynikami projektów.
d)Współpracę z innymi Project Managerami przy większych projektach zarówno w zakresie zarządzania częściami projektów, jak i koordynacji działań.
e)Kontakt z interesariuszami projektów, zbieranie danych, tworzenie analiz oraz komunikowanie wyników.
f)Ustalanie kluczowych wskaźników efektywności (KPI) dla sukcesu projektów oraz angażowanie organizacji w realizację wyników.
g)Zarządzanie zespołem Project Managerów (oraz ich szkolenie, a także raportowanie wyników swojej pracy do zarządu firmy, w tym:
- Przygotowywanie analiz strategicznych dotyczących realizowanych projektów dla kadry zarządzającej (np. zarządu, dyrektorów), w tym analiz ad hoc.
- Zarządzanie projektami mającymi na celu transformację organizacyjną, w tym zmiany struktury firmy, ról w zespołach oraz procesów wewnętrznych.
- Zarządzanie procesami projektowymi, ze szczególnym naciskiem na komunikację i współpracę z Zarządem oraz Dyrektorami wyższego szczebla.
Opisane powyżej usługi należy klasyfikować jako - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWiU 70.22.20.0).
Nie ma Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Nie osiąga Pani przychodów z świadczenia usług firm centralnych (head-office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Pomiędzy Panią, a Zleceniodawcą na rzecz którego świadczy Pani wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej nie istnieją powiązania osobiste, czy gospodarcze.
Nie jest Pani wspólnikiem/udziałowcem w Spółce, na rzecz której świadczy Pani usługi w ramach działalności gospodarczej.
Nie pełni Pani w niej funkcji zarządczych. Zakres świadczonych w ramach działalności gospodarczej usług nie pokrywa się z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji zarządczych w spółce.
W roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane pytanie, uzyskała Pani przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro.
Pytanie
Czy przychody osiągane przez Panią mogą być opodatkowane stawką ryczałtu wynosząca 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, uzyskiwane przez Panią przychody mogły oraz w dalszym ciągu mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
W Pani ocenie, uzyskiwany przez Panią przychód może być rozliczony w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, ponieważ świadczone przez Panią usługi mają charakter opisany w Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.: usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta, usługi zarzadzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp., usługi zarzadzania projektami, które obejmują usługi zarzadzania.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie stawka 15% opodatkowane jest świadczenie usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarzadzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarzadzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Przy czym ilekroć w ustawie używa się oznaczenia ex przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, ze zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie ex dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W tym konkretnym przypadku, jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzeniem została przypisana stawka 15 %, sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 - Doradztwo związane z zarzadzaniem oraz 70.22.3 - Doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Innym zaś usługom, a konkretnie usługom zarzadzania projektami, które to usługi nie są usługami doradztwa, została przypisana stawka ryczałtu 8,5%.
W świetle przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarzadzania. Wniosek ten wynika wprost z klasyfikacji 70.22 PKWiU, gdzie sklasyfikowano „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usług zarzadzania. Innymi słowy doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarzadzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (Usługi zarzadzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarzadzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych). Odróżnić zatem należy usługi doradztwa od usług zarzadzania. Doradztwo to udzielanie fachowych porad, zwłaszcza w sprawach związanych z produkcją i handlem (zob. Nowy Słownik Języka Polskiego pod redakcja E. Sobol, Warszawa 2002; s. 147 dalej NSJP). Zarzadzanie natomiast to polecenie, wskazówka do wykonania, dyspozycja, rozporządzenie (NJSP, s. 1242,
Ponieważ nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia (zob. Z. Ziembinski, Logika praktyczna, Warszawa 2005, s. 238), usług zarzadzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać stawkę 8,5%, odmienna od stawki dotyczącej doradztwa, która to stawka dla doradztwa wynosiłaby 15% (z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarzadzaniem rynkiem rybnym PKWIU 70.22.16.). Kierownik projektu (Project Manager), zgodnie z opublikowanymi wyjaśnieniami do PKWiU z 2015 r. nie świadczy usług doradztwa, lecz zarzadzania projektami, które to usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, symbolowi zaś temu została przyporządkowana stawka 8,5 %, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, czyli stawka dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Biorąc powyższe pod uwagę stoi Pani na stanowisku, ze przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług zarzadzania projektami, sklasyfikowanych pod symbolem PKWIU 70.22.20.0, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5 %, ponieważ:
1.Usługi zarzadzania projektami, zgodnie z PKWiU, są klasyfikowane jako działalność usługowa (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie).
2.Usługi te są objęte stawka ryczałtu w wysokości 8,5 % (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie).
3.Świadczone przez Panią usługi nie maja charakteru doradztwa, które podlega wyższej stawce ryczałtu (15 %).
4.Pani działalność spełnia warunki określone w ustawie o ryczałcie, a przychody nie przekraczają limitu 2.000.000 euro rocznie.
5.W Pani przypadku nie maja zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy o ryczałcie.
Podobne stanowisko wyrażone zostało w następujących interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
- z dnia 7 listopada 2024 r., 0113-KDIPT2-1.4011.662.2024.2.HJ;
- z dnia 9 sierpnia 2024 r., 0112-KDSL1- 2.4011.346.2024.2.PS;
- z dnia 30 lipca 2024 r., 0114-KDIP3-2.4011.540.2024.1.MG;
- z dnia 27 czerwca 2024 r., 0114-KDWP 4011.53.2024.2.IG;
- z dnia 11 kwietnia 2022 r., 0114-KDIP2-1.4011.175.2022.2.PD.
Mając na uwadze powyższą argumentacje, jak również przywołane przykłady praktyki interpretacyjnej organów podatkowych należy stwierdzić, ze przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług Project Managera mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz.163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym,
że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), wskazać należy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają:
- klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką ryczałtu 8,5% będą opodatkowane pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) tj.: kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od listopada 2022 roku. Pani przychody są opodatkowane według zasad właściwych dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Realizuje Pani swoje usługi w ramach umowy kontraktowej ze Spółką z o.o., w której zakres Pani obowiązków obejmował zarzadzanie projektami z pogranicza biznesu i IT.
Zakres Pani obowiązków obejmował w szczególności:
- Planowanie kluczowych etapów oraz kamieni milowych projektów.
- Zlecanie zadań oraz kontrole pracy wykonywanej przez członków zespołu projektowego.
- Przygotowywanie prezentacji dla zarządu oraz raportów z wynikami projektów.
- Współprace z innymi Project Managerami przy większych projektach zarówno w zakresie zarzadzania częściami projektów, jak i koordynacji działań.
- Kontakt z interesariuszami projektów, zbieranie danych, tworzenie analiz oraz komunikowanie wyników.
- Ustalanie kluczowych wskaźników efektywności (KPI) dla sukcesu projektów oraz angażowanie organizacji w realizacje wyników.
- Jak również zarzadzanie zespołem Project Managerów oraz ich szkolenie.
- Raportowanie wyników swojej pracy do zarządu firmy, w tym:
- Przygotowywanie analiz strategicznych dotyczących realizowanych projektów dla kadry zarządzającej (np. zarządu, dyrektorów), w tym analiz ad hoc.
- Zarzadzanie projektami mającymi na celu transformacje organizacyjna, w tym zmiany struktury firmy, ról w zespołach oraz procesów wewnętrznych.
- Zarzadzanie procesami projektowymi, ze szczególnym naciskiem na komunikacje i współprace z Zarządem oraz Dyrektorami wyższego szczebla.
Klasyfikuje Pani świadczone przez siebie usługi jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych", mieszczące się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0. Działalność ta polega na świadczeniu usług zarzadzania projektami, które w myśl przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5 %.
Nie występują u Pani negatywne przesłanki uniemożliwiające stosowanie ryczałtu, wymienione w art. 8 ustawy o ryczałcie. Nie osiąga Pani przychodów z świadczenia usług firm centralnych (head- office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. W roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane pytanie, uzyskała Pani przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro.
Wobec tego, przychody realizowane w ramach działalności gospodarczej ze świadczenia usług, które nie mają charakteru doradztwa i są klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zatem Pani stanowisko jest prawidłowe.
Stawka 8,5% ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i jeżeli faktycznie nie uzyskał/nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych – stwierdzić należy, że dotyczą one tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
