Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.435.2025.1.JP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 9 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.435.2025.1.JP

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

  – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2 sierpnia 2021 r., pod nazwą A. A, pod adresem ul. A 1, (...), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (...) i numerem REGON: (...). Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wniosek dotyczy stanu faktycznego obejmującego wyłącznie rok podatkowy 2022. Jako formę opodatkowania w roku 2022, wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Prowadził Pan wówczas stosowną dla tej formy opodatkowania szczegółową ewidencję przychodów. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. W poprzednim roku przychody z tej działalności nie przekroczyły równowartości w złotych, kwoty 2 000 000 euro, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie. W Pana przypadku nie zajdzie również żadne z wyłączeń określonych w art. 8 ustawy o ryczałcie.

W ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy Pan usługi obejmujące koordynację procesu testowania i zatwierdzania oprogramowania w firmie kontrahenta (nie jest Pan zaangażowany w proces wytwarzania „programowania”, zajmuje się wyłącznie procesem testowania). W ramach świadczonych usług, wykonuje Pan następujące działania:

a)zarządzanie zatwierdzeniami wdrożeń kodu w środowiskach testowych: (...);

b)zapewnienie planowania środowiska podczas fazy testowej;

c)uczestniczenie w codziennych (...) (spotkaniach) różnych zespołów w celu wsparcia w zakresie problemów/zadań związanych ze środowiskiem;

d)ustanawianie i utrzymywanie harmonogramów procesu (...) podczas fazy testowej (oznacza to zarządzanie i harmonogramowanie zadań kończących dzień testowy);

e)w ramach planowania typu (...) zapewnienie konfiguracji środowisk na potrzeby projektu;

f)zarządzanie konfliktami środowiskowymi i koordynacja wdrożeń zgodnie z planem (...), w tym tworzenie szczegółowych planów wdrożeń nowych wersji oprogramowania;

g)kontrola audytu (...) (system zarządzania konfiguracją, w którym przeprowadzany jest audyt), która obejmuje zapewnienie zgodności systemu z określonymi standardami i procedurami;

h)udział w spotkaniach strategicznych dotyczących infrastruktury IT oraz definiowanie kierunków rozwoju środowiska IT w firmie, szczególnie w kontekście (...);

i)identyfikowanie ulepszeń procesów testowych poprzez propozycje/projekty optymalizacji;

j)kontakt/łączność z jednostkami zewnętrznymi (dostawcami i partnerami), aby zapewnić wsparcie sprzętowe i technologiczne dla środowisk testowych i infrastruktury.

Występuje Pan w charakterze podmiotu profesjonalnego, więc ponosi pełne ryzyko związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W relacji z kontrahentem nie występuje stosunek podrzędności. Zleceniodawcy są dla Pana podmiotem trzecim, niepowiązanym. Nie pełni Pan w tych podmiotach funkcji członka zarządu, ani nie jest jednym z udziałowców. Świadczona przez Pana usługa „zgrupowana jest” pod następującym kodem PKWiU: symbol 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Zamierza Pan opodatkować wskazane we wniosku usługi stawką 8,5%.

Wnosi Pan o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie prawidłowości ustalenia właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pytanie

Czy postąpi Pan prawidłowo opodatkowując przychód z działalności opisanej we wniosku w sposób przyjęty w opisie stanu faktycznego, czyli stawką 8,5% (zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie)?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeleniem ust. 1e-1g. W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że, użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii).

Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

   samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

   w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

   samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). W Pana przypadku, nie zachodzi żaden z powyżej wymienionych czynników wykluczających możliwość stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania.

Jednocześnie spełnia Pan wszystkie z powyżej wymienionych warunków opodatkowania ryczałtem. Świadczone przez Pana usługi, mogą być zatem opodatkowane ryczałtem. Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usługi sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Klasyfikacja PKWiU 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego znajdująca zastosowanie w Pana przypadku nie mieści się w zakresie PKWiU powołanych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie, tj. związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Przy symbolach PKWiU powołanych w ustawie o ryczałcie ustawodawca umieścił znak ex. Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. W pozostałym zakresie zaś podlegają one opodatkowaniu inną stawką ryczałtu. W konsekwencji właściwą stawką ryczałtu dla usług zgrupowanych pod PKWiU 62.02.30.0 będzie stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

Stanowisko Pana w tym zakresie potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 marca 2024 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.118.2024.1.MG, gdzie wskazano, że:

„Odnosząc się do usług objętych grupowaniem PKWiU 62.02.30.0 stwierdzić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, zawierają następującą charakterystykę: „klasa 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Klasa ta nie obejmuje: * usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1, * usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.

W klasie tej znajdują się trzy kategorie, które obejmują: * PKWiU 62.02.10.0 ─ Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego; * PKWiU 62.02.20.0 ─ Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego; * PKWiU 62.02.30.0 ─ Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak: * udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu, * usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania, * udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego, * udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce, * udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie, * udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa. Grupowanie to nie obejmuje: * usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.

Jak wynika z powyższego, usługi świadczone w ramach PKWiU 62.02.30.0 nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Odnosząc się zatem do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w zakresie usług w ramach grupowania PKWiU 62.02.30.0 ─ Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, należy stwierdzić, że uzyskiwane z tego tytułu przychody podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy”.

W związku z powyższym, Pana zdaniem, może Pan zastosować stawkę 8,5% ryczałtu, w zakresie usług objętych PKWiU 62.02.30.0, a więc Pana stanowisko należy w pełni uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem  art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi obejmujące koordynację procesu testowania i zatwierdzania oprogramowania w firmie kontrahenta, nie jest Pan zaangażowany w proces wytwarzania „programowania” zajmuje się wyłącznie procesem testowania. W ramach świadczonych usług, wykonuje Pan następujące działania:

a)zarządzanie zatwierdzeniami wdrożeń kodu w środowiskach testowych: (...);

b)zapewnienie planowania środowiska podczas fazy testowej;

c)uczestniczenie w codziennych (...) (spotkaniach) różnych zespołów w celu wsparcia w zakresie problemów/zadań związanych ze środowiskiem;

d)ustanawianie i utrzymywanie harmonogramów procesu (...) podczas fazy testowej (oznacza to zarządzanie i harmonogramowanie zadań kończących dzień testowy);

e)w ramach planowania typu (...) zapewnienie konfiguracji środowisk na potrzeby projektu;

f)zarządzanie konfliktami środowiskowymi i koordynacja wdrożeń zgodnie z planem (...), w tym tworzenie szczegółowych planów wdrożeń nowych wersji oprogramowania;

g)kontrola audytu (...) (system zarządzania konfiguracją, w którym przeprowadzany jest audyt), która obejmuje zapewnienie zgodności systemu z określonymi standardami i procedurami;

h)udział w spotkaniach strategicznych dotyczących infrastruktury IT oraz definiowanie kierunków rozwoju środowiska IT w firmie, szczególnie w kontekście (...);

i)identyfikowanie ulepszeń procesów testowych poprzez propozycje/projekty optymalizacji;

j)kontakt/łączność z jednostkami zewnętrznymi (dostawcami i partnerami), aby zapewnić wsparcie sprzętowe i technologiczne dla środowisk testowych i infrastruktury.

Wskazał Pan, że świadczone usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

I tak, klasa PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” obejmuje następujące grupowania:

·62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;

·62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;

·62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015:

Klasa 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie obejmuje:

-   usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,

-   usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.

Grupowanie PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:

-   usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,

- usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,

- usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,

-   usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.

Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:

-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

-doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

-systemy zabezpieczające.

Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje:

-   usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

- udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

-   usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

-   udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

-   udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

-   udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

-   udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Grupowanie to nie obejmuje:

-usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.

Podkreślić trzeba, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na wprost wymienia usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), a w przypadku PKWiU ex 62.02, wskazuje na związek świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania, przy czym – zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku – związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania odwołuje się do całej klasy PKWiU 62.02 (z zastrzeżeniem związanym z symbolem „ex”), a nie do konkretnego, określonego w niej grupowania. Nie odnosi się np. wyłącznie do grupowania 62.02.20.0 – „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”, lecz do całej klasy PKWiU 62.02, określając opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według określonego w niej grupowania, o ile świadczone usługi są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Zatem z perspektywy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania nie ograniczają się do konkretnego wskazanego w klasie PKWiU 62.02 grupowania, lecz do wszystkich objętych tą klasą grupowań, o ile usługi świadczone zgodnie z którymkolwiek ze wskazanych w tej klasie grupowań, związane są z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) nie jest ustawą podatkową, porządkuje ona wyroby i usługi, nie określając jednakże sposobu opodatkowania ani stawek podatku w związku ze świadczeniem konkretnych usług. PKWiU stosowana jest w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej. Natomiast ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne posiłkująca się w swej konstrukcji klasyfikacją PKWiU, reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne.

O ile zatem, w celu prawidłowego określenia skutków podatkowych na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, koniecznym jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, którego dokonuje sam podatnik, o tyle w przypadku wynikającego z ww. ustawy zastrzeżenia określonego symbolem „ex”, określenie konsekwencji podatkowych następuje w oparciu o analizę stanu faktycznego w kontekście omawianego przepisu. W przypadku usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki (klasy PKWiU 62.02) analiza ta dotyczy kwestii związku świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). W tym przypadku opodatkowaniem według stawki w wysokości 12% ryczałtu będą objęte zatem przychody z tych usług, które mieszczą się w klasie PKWiU 62.02 (a więc znajdujące się w którymkolwiek z wymienionych w niej grupowań), o ile są one związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Z perspektywy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b tej ustawy, nie są zatem ograniczone wyłącznie do grupowania PKWiU 62.02.20.0 – „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”. Gdyby tak było, ustawodawca redagując zakres przepisu art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ww. ustawy dałby temu wyraz określając związek z doradztwem w zakresie oprogramowania poprzez wskazanie PKWiU 62.02.20.0, a nie przez odniesienie się do klasy PKWiU 62.02. z zastrzeżeniem określonym symbolem „ex”. Postąpiłby zatem podobnie jak zrobił to w przypadku usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), co do których to usług brak jest zastrzeżenia w ww. ustawie wynikającego z symbolu „ex” w związku z czym usługi te, niezależnie od ich związku z doradztwem w zakresie oprogramowania, w całości mieszczą się w zakresie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b cytowanej ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.

Z kolei „doradzać” – w świetle definicji zawartej w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN – oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Pana usług prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania usługi, dla których podał Pan grupowanie PKWiU 62.02.30.0, a więc grupowanie mieszczące się w klasie 62.02, mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Wskazał Pan, że w ramach świadczonych usług wykonuje czynności takie, jak m.in.: zarządzanie zatwierdzeniami wdrożeń kodu w środowiskach testowych: (...), w ramach planowania typu (...) zapewnianie konfiguracji środowisk na potrzeby projektu, zarządzanie konfliktami środowiskowymi i koordynacja wdrożeń zgodnie z planem (...), w tym tworzenie szczegółowych planów wdrożeń nowych wersji oprogramowania, kontakt/łączność z jednostkami zewnętrznymi (dostawcami i partnerami) w celu zapewnienia wsparcia sprzętowego i technologicznego dla środowisk testowych i infrastruktury.

Analiza opisu Pana usług wskazuje, że stanowią one wysoce specjalistyczne usługi i nie można ich traktować jako prostą pomoc techniczną, dotyczącą oprogramowania, w tym testowania podstawowego oprogramowania. W ocenie organu, Pana usługi mają ścisły związek z doradztwem w zakresie oprogramowania. W zakresie Pana usług mieszczą się np. zarządzanie zatwierdzeniami wdrożeń kodu w środowiskach testowych: (...), kontrola audytu (...) (system zarządzania konfiguracją, w którym przeprowadzany jest audyt), czy też udział w spotkaniach strategicznych, dotyczących infrastruktury IT oraz definiowanie kierunków rozwoju środowiska IT w firmie, szczególnie w kontekście (...). Są to działania wymagające wysokiego poziomu wiedzy, dlatego trudno w przedstawionych okolicznościach uznać, że Pana usługi nie mają związku z doradztwem w zakresie oprogramowania, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie są one bowiem – jak wynika z opisu – jedynie nieskomplikowanymi czynnościami w zakresie usuwania usterek oprogramowania, czy też udzielaniem klientowi pomocy, które jako jedyne w ramach klasy PKWiU 62.02 objęte są stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług objętych klasą PKWiU 62.02 (dla których wskazał Pan grupowanie 62.02.30.0), które – jak wynika z przeprowadzonej analizy – są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.

Zatem Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Dodatkowo informujemy, że interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście sformułowanego pytania interpretacyjnego, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii opisanych we wniosku, w szczególności we własnym stanowisku, które nie odnoszą się do tego pytania.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej stwierdzić należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku, a ponadto dotyczy ona odmiennych usług od tych, które Pan opisał, tj. dotyczy usług obejmujących: udzielanie pomocy Zleceniodawcy w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego Zleceniodawcy na nowe miejsce oraz udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów Zleceniodawcy związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.