
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan pismem z 27 sierpnia 2025 r. (wpływ 27 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą, posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy. Wnioskodawca obecnie korzysta z formy opodatkowania jaką jest zryczałtowany podatek od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, Wnioskodawca sklasyfikował swoją działalność do 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem.
Wnioskodawca świadczy usługi kompleksowe w zakresie testowania manualnego oprogramowania (dalej: „Usługa”). Usługa składa się z następujących czynności:
1)przygotowanie i wykonanie ręcznych testów oprogramowania;
2)zdefiniowanie wymagań testowych (określenie co musi być przetestowane, w jakich warunkach, ustalenie oczekiwanych rezultatów);
3)opracowanie i rozwój dokumentacji testowej poprzez przygotowanie przypadków testowych i scenariuszy w oparciu o wymagania biznesowe, analizę systemu;
4)przygotowanie danych do testowania;
5)zgłaszanie błędów i incydentów w celu poprawy przez programistów;
6)przeprowadzanie ponownych testów poprawionych błędów;
7)rejestrowanie i raportowanie wyników testów;
8)analizowanie dokumentacji biznesowej, projektowej w celu zrozumienia założeń działania systemu;
9)zdefiniowanie zakresu ręcznych testów dla nowych funkcjonalności systemu informatycznego.
Wnioskodawca nie jest programistą. Usługa nie obejmuje takich czynności jak: pisanie, modyfikowanie, projektowanie, tworzenie oprogramowania, ani ustalania wymagań sprzętowych.
Wnioskodawca wskazuje, że złożył w 2024 r. (rozpoczynając działalność gospodarczą) sporządzone na piśmie oświadczenie Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu poprzez wybór w CEiDG i forma ta jest nadal kontynuowana w 2025 r. Wnioskodawca informuje również, że prowadzi ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia określone w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843), dalej: „UoRyczałt”. Wnioskodawca informuje również, że Jego przychody w 2024 r. nie przekroczyły 2 mln euro. Wnioskodawca wskazuje, że otrzymuje On wyłącznie przychody ze świadczenia usług.
Świadczone przez Wnioskodawcę Usługi sklasyfikowane są pod kodem PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (manualny tester oprogramowania). Usługa Wnioskodawcy nie obejmuje doradztwa ani wsparcia w zakresie sprzętu komputerowego.
W piśmie z 27 sierpnia 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że prowadzona przez Niego działalność jest działalnością usługową - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. ze zm.).
Jak już zostało wskazane we wniosku - usługa składa się z następujących czynności:
1)przygotowanie i wykonanie ręcznych testów oprogramowania;
2)zdefiniowanie wymagań testowych (określenie, co musi być przetestowane, w jakich warunkach, ustalenie oczekiwanych rezultatów);
3)opracowanie i rozwój dokumentacji testowej poprzez przygotowanie przypadków testowych i scenariuszy w oparciu o wymagania biznesowe, analizę systemu;
4)przygotowanie danych do testowania;
5)zgłaszanie błędów i incydentów w celu poprawy przez programistów;
6)przeprowadzanie ponownych testów poprawionych błędów;
7)rejestrowanie i raportowanie wyników testów;
8)analizowanie dokumentacji biznesowej, projektowej w celu zrozumienia założeń działania systemu;
9)zdefiniowanie zakresu ręcznych testów dla nowych funkcjonalności systemu informatycznego.
Usługa nie obejmuje takich czynności jak: pisanie, modyfikowanie, projektowanie, tworzenie oprogramowania, ani ustalania wymagań sprzętowych.,
Do zarządzania testami ręcznymi oprogramowania, a jednocześnie zatem do wykonania usługi, używane są następujące aplikacje: (...). Poszczególne aplikacje są wykorzystywane w następujący sposób:
1. ... - wykorzystywana jest do zgłaszania i śledzenia błędów w oprogramowaniu. W aplikacji tej rejestruje się defekty i monitoruje ich status, komunikując się z nabywcą usługi;
2.... - wykorzystywana jest do dokumentowania przebiegu testów, w tym tworzenia raportów z testowania;
3....- wykorzystywana jest do zarządzania testami i do śledzenia postępu testów;
4. ... - wykorzystywana jest do tworzenia zrzutów ekranu (ang. „screenshots”), celem dokumentowania błędów;
5.... - wykorzystywana jest do testowania aplikacji mobilnych na urządzeniach z systemem ..., sprawdzania ich funkcjonalności, identyfikowania błędów;
6.... - wykorzystywana jest do testowania aplikacji mobilnych na urządzeniach z systemem ..., sprawdzania ich funkcjonalności, identyfikowania błędów.
Do wykonania usługi wykorzystywane są wszystkie wyżej wymienione aplikacje celem testowania jej działania na różnych systemach.
W ramach usługi Wnioskodawca nie tworzy żadnego oprogramowania. Wnioskodawca nie jest twórcą ani artystą. Wnioskodawca nie będzie wynagradzany w formie honorariów, ani nie będzie przekazywał żadnych licencji. Wnioskodawca testuje oprogramowanie stworzone przez inny podmiot.
Celem usługi Wnioskodawcy jest wykrywanie błędów w działaniu oprogramowania i przekazanie informacji o działaniu oprogramowania, które to informacje nabywca usługi wykorzysta celem udoskonalenia oprogramowania. W ramach usługi Wnioskodawca wskazuje na usterki w oprogramowaniu i pomaga w usuwaniu usterek. Nabywca usługi tworzy oprogramowanie działające na systemach - (...), wobec czego oczekuje od Wnioskodawcy sprawdzenia działania oprogramowania na obu tych systemach. Dzięki informacjom pozyskanym od Wnioskodawcy nabywca usługi będzie mógł poprawić jakość kodu oprogramowania, celem zwiększenia jej stabilności i wydajności. Wnioskodawca nie dokonuje poprawek w oprogramowaniu - robi to nabywca usługi. Nabywca usługi jest zainteresowany wykonywaniem przez Wnioskodawcę wszystkich opisanych wyżej czynności łącznie. Wszystkie opisane czynności są niezbędne dla zrealizowania jednego celu oczekiwanego przez nabywcę usługi - otrzymaniu danych o defektach w oprogramowaniu. Wykonując usługę Wnioskodawca tworzy dokumentację w postaci opisów, obrazów graficznych celem przekazania nabywcy usługi efektów przeprowadzonych testów.
Wnioskodawca nadmienia również, że jest w posiadaniu opinii GUS wskazującej, że właściwa klasyfikacja dla ww. usługi kompleksowej jest PKWiU 62.02.30.0. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy przychody uzyskiwane z działalności gospodarczej związanej z testowaniem oprogramowania, sklasyfikowane według PKWiU 62.02.30.0, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) UoRyczałt?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 1 pkt 1 UoRyczałt, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 UoRyczałt, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163), dalej: „UoPIT” - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 UoPIT, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 UoRyczałt, użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 UoRyczałt, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 UoRyczałt, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
UoRyczałt przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 UoRyczałt, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony).
Ponadto, w art. 8 ust. 2 UoRyczałt, wskazano, że jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 uoRyczałt, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy tak przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 9 ust. 1c uoRyczałt, oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541 oraz z 2024 r. poz. 1841), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Zauważyć należy że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłączne od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik, kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 140 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 uoRyczałt.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) UoRyczałt, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Wyjaśnić należy również, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 UoRyczałt. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazano, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługę. Usługa składa się z następujących czynności:
1)przygotowanie i wykonanie ręcznych testów oprogramowania;
2)zdefiniowanie wymagań testowych (określenie co musi być przetestowane, w jakich warunkach, ustalenie oczekiwanych rezultatów);
3)opracowanie i rozwój dokumentacji testowej poprzez przygotowanie przypadków testowych i scenariuszy w oparciu o wymagania biznesowe, analizę systemu;
4)przygotowanie danych do testowania;
5)zgłaszanie błędów i incydentów w celu poprawy przez programistów;
6)przeprowadzanie ponownych testów poprawionych błędów;
7)rejestrowanie i raportowanie wyników testów;
8)analizowanie dokumentacji biznesowej, projektowej w celu zrozumienia założeń działania systemu;
9)zdefiniowanie zakresu ręcznych testów dla nowych funkcjonalności systemu informatycznego.
Ww. uUsługa jest sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (manualny tester oprogramowania).
Usługa Wnioskodawcy nie obejmuje doradztwa ani wsparcia w zakresie sprzętu komputerowego. Upraszczając, praca Wnioskodawcy polega na ręcznym testowaniu oprogramowania poprzez weryfikację funkcjonalności aplikacji i zgłaszanie błędów. Usługa nie obejmuje takich czynności jak: pisanie, modyfikowanie, projektowanie, tworzenie oprogramowania ani ustalania wymagań sprzętowych.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że dla przychodów osiąganych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia opisanej usługi, mieszczącej się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, które - jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku - nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz sprzętu komputerowego, zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a UoRyczałt.
Powyższe stanowisko potwierdzają m. in. wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne z:
·1 kwietnia 2025 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.42.2025.3.KB, w której wskazano: „Ww. usługi - jak Pan wskazał - są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (manualny tester oprogramowania). Pana usługi nie obejmują doradztwa ani wsparcia w zakresie sprzętu komputerowego. Pana praca polega na ręcznym testowaniu oprogramowania poprzez weryfikację funkcjonalności aplikacji i zgłaszanie błędów. Do Pana obowiązków nie należą: tworzenie i utrzymanie środowiska testowego, programowanie testowanego oprogramowania, poprawianie błędów oprogramowania, usługi i doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego. Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że dla przychodów osiąganych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia opisanych usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które - jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku - nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz sprzętu komputerowego, zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;
·20 lutego 2025 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.4.2025.3.JN, w której wskazano: „Przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które nie będą związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podsumowując należy stwierdzić, że przychód w zakresie usług przeprowadzania testów manualnych oprogramowania sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które będzie Pani świadczyć w ramach działalności prowadzonej przez Panią, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania stawką podatku w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie zaś do art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie zaś z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Stosownie zaś do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wskazać należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z opisu sprawy wynika, że świadczy Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi testowania manualnego oprogramowania, które sklasyfikowane są wg PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Usługi te składają się z następujących czynności:
1)przygotowanie i wykonanie ręcznych testów oprogramowania;
2)zdefiniowanie wymagań testowych (określenie, co musi być przetestowane, w jakich warunkach, ustalenie oczekiwanych rezultatów);
3)opracowanie i rozwój dokumentacji testowej poprzez przygotowanie przypadków testowych i scenariuszy w oparciu o wymagania biznesowe, analizę systemu;
4)przygotowanie danych do testowania;
5)zgłaszanie błędów i incydentów w celu poprawy przez programistów;
6)przeprowadzanie ponownych testów poprawionych błędów;
7)rejestrowanie i raportowanie wyników testów;
8)analizowanie dokumentacji biznesowej, projektowej w celu zrozumienia założeń działania systemu;
9)zdefiniowanie zakresu ręcznych testów dla nowych funkcjonalności systemu informatycznego.
Wskazał Pan też, że świadczone przez Pana usługi nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że przychody uzyskiwane przez Pana z działalności gospodarczej z tytułu usług testowania manualnego oprogramowania sklasyfikowane wg PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, które - jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku - nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz sprzętu komputerowego, podlegają opodatkowaniu ryczałtem wg 8,5% stawki ryczałtu określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
