Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu sprzedaży towarów Nabywcom, tj. osobom fizycznym posiadającym stałe przepustki uprawniające do wejścia na teren zakładu, w tym pracownikom Spółki.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. sp. z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca”, lub „Spółka”), jest częścią międzynarodowej grupy (...) (dalej jako: „Grupa”), (...) producenta wyrobów szybkozbywalnych codziennego użytku, w szczególności z kategorii (...). W Polsce Grupa prowadzi działalność za pośrednictwem kilku spółek, w tym Wnioskodawcy, który zajmuje się działalnością produkcyjną w swoim zakładzie znajdującym się w (...), głównie w zakresie produktów chemii gospodarczej.

Co do zasady, zgodnie z profilem Spółki, Spółka nie sprzedaje wyprodukowanych pełnowartościowych produktów bezpośrednio osobom fizycznym. W ramach prowadzonej działalności Spółka sprzedaje wyprodukowane towary hurtowo podmiotom powiązanym z Grupy (dalej: „Podmioty powiązane”), które zajmują się ich dalszą dystrybucją do kolejnych podmiotów z Grupy lub też do niezależnych podmiotów handlowych spoza Grupy. Dopiero te kolejne podmioty, w zależności od przyjętego modelu działania, odsprzedają towary do kolejnych podmiotów handlowych bądź też prowadzą sprzedaż bezpośrednio na rzecz osób fizycznych (ostatecznych konsumentów).

Wnioskodawca planuje wprowadzenie do sprzedaży w swoim sklepie firmowym zlokalizowanym na terenie zakładu produkcyjnego w (...) pełnowartościowych produktów. Sprzedaż ta będzie prowadzona wyłącznie na rzecz osób fizycznych posiadających stałe przepustki uprawniające do wejścia na teren zakładu (dalej: „Nabywcy”). Mogą to być w szczególności:

  • osoby zatrudnione w Spółce na podstawie umów o pracę oraz na podstawie umów zlecenia,
  • pracownicy innych polskich podmiotów Grupy,
  • osoby fizyczne będą przedsiębiorcami świadczące usługi na rzecz Spółki na terenie jej zakładu, 
  • pracownicy zatrudnieni przez kontrahentów Spółki, świadczących usługi na rzecz Spółki na terenie jej zakładu (np. serwisu sprzątającego, agencji ochrony, agencji celnej, kantyny, itd.).

Nie jest przy tym wykluczone, że również inne osoby mające w tym stosowny interes i które za zezwoleniem Spółki znajdą się na terytorium zakładu produkcyjnego będą mogły dokonać zakupu towarów w sklepie firmowym. Innymi słowy, w sklepie będzie mógł dokonać zakupu każdy, kto będzie miał prawo znaleźć się na terenie zakładu i jednocześnie dla kogo wystawiona zostanie stała przepustka.

Produkty pełnowartościowe, które Spółka zamierza sprzedawać w sklepie firmowym mają pochodzić z bieżącej, regularnej produkcji Spółki i być produktami identycznymi jak te, które są kierowane do dalszej odsprzedaży w ramach Grupy. W przypadku sprzedaży poprzez sklep firmowy, towary te nie będą przekazywane do dalszej dystrybucji, lecz sprzedawane bezpośrednio Nabywcom (uprawnionym osobom fizycznym) do ich prywatnego użytku.

Sprzedaż będzie prowadzona w wyznaczonych godzinach i nie będzie miała charakteru ogólnodostępnego. Dostęp będzie ze swej natury ograniczony, gdyż w celu wejścia na teren zakładu i sklepu niezbędne jest uzyskanie odpowiedniej przepustki.

Sklep nie będzie promowany ani reklamowany poza zakładem. Informacje o dostępnych produktach będą przekazywane wyłącznie za pośrednictwem wewnętrznych kanałów informacyjnych.

Ceny netto pełnowartościowych towarów sprzedawanych w sklepie firmowym będą ustalane w oparciu o koszt ich wytworzenia oraz % marży (zgodnie z zasadą koszt-plus), zbliżony do warunków, na których Spółka dokonuje odsprzedaży towarów w toku swojej dotychczasowej działalności (tj. Podmiotom powiązanym w celu dalszej dystrybucji). Tak ustalona cena netto powiększona o należny podatek VAT będzie stanowiła wynagrodzenie Spółki z tytułu sprzedaży towarów w sklepie. Wynagrodzenie to będzie więc najprawdopodobniej niższe niż cena brutto oferowana w sklepach prowadzonych przez niepowiązane podmioty trzecie (choćby ze względu na brak dodatkowych kosztów związanych z dystrybucją i marketingiem towarów). Co istotne jednak, cena netto będzie porównywalna do ceny sprzedaży towarów (netto) Podmiotom powiązanym. Każdorazowo Spółka będzie osiągała zysk na poszczególnych sprzedanych pełnowartościowych towarach.

Tylko w wyjątkowych sytuacjach, na przykład z powodu zbliżającego się upływu terminu przydatności do użycia, uszkodzenia produktów i tym podobnych nadzwyczajnych sytuacji możliwe będą obniżki ceny netto, w tym w niektórych przypadkach poniżej kosztu wytworzenia, gdyż alternatywą dla takich obniżek będzie kosztowna utylizacji takich produktów.

Wszystkie ceny towarów (netto i brutto) w sklepie firmowym będą ustalane tak samo dla wszystkich Nabywców, niezależnie od tego, czy są oni pracownikami Spółki, czy też nie. Innymi słowy, nabywca będący pracownikiem będzie musiał zapłacić Spółce taką samą kwotę (wynagrodzenie) jak nabywca niebędący pracownikiem.

Zarówno sam fakt prowadzenia sklepu firmowego jak i planowany sposób obliczania wynagrodzenia z tytułu sprzedaży produktów ma na celu popularyzację i budowanie przywiązania do marek Grupy (...), zarówno wśród pracowników, jak i osób, które współpracują ze Spółką. Planowana sprzedaż pełnowartościowych produktów odpowiada potrzebom pracowników i innych osób współpracujących ze Spółką, które chcą ze względu na przywiązanie, poczucie dumy z jakości wykonywanej pracy przy produkcji artykułów sprzedawanych przez Spółkę, czy zwykłe zadowolenie z produktów Grupy (...) zakupić te produkty, a obecnie mogą to uczynić wyłącznie w sklepach podmiotów trzecich.

Z tytułu zakupu towarów w sklepie firmowym Nabywcy nie będą zobowiązani do żadnych świadczeń wzajemnych. Spółka oczywiście ma nadzieję, że Nabywcy, którzy zakupią produkty Spółki w sklepie firmowym, będą wyrażać pozytywne opinie o produktach z oferty Grupy (...) w swoim środowisku rodzinnym oraz wśród znajomych, co w oczekiwaniu Spółki przełoży się na pozyskanie nowych klientów, zwiększenie wolumenu sprzedaży i pomoże w budowaniu pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy na rynku.

Pytania

1.Jak powinna zostać określona podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług (dalej: „VAT”) z tytułu sprzedaży towarów Nabywcom?

2.Czy w przypadku występowania powiązań, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, np. powiązań wynikających ze stosunku pracy, w przypadku sprzedaży towarów pracownikom Spółki, Spółka prawidłowo uznaje, że występujące powiązania nie będą miały wpływu na ustalenie wynagrodzenia z tytułu sprzedaży towarów?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą opodatkowania dla celów VAT będzie cena netto, obliczona na bazie kosztu wytworzenia sprzedawanych towarów powiększonego o % marży (zgodnie z zasadą koszt-plus).

2.Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku występowania powiązań, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, w szczególności powiązań wynikających ze stosunku pracy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, powiązania te nie będą miały wpływu na ustalenie wynagrodzenia z tytułu sprzedaży towarów.

Uzasadnienie stanowiska

W zakresie Pytania 1

Stosownie do art. 29a ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a- 30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, [...].

W myśl art. 32 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku, gdy wynagrodzenie jest:

1.niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, [...]

- organ podatkowy może określić podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Stosownie do art. 32 ust. 2 ustawy o VAT, przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:

1.w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2.wynikające ze stosunku pracy;

3.wynikające z tytułu przysposobienia.

Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy o VAT, przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się a) w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy [...].

W pierwszej kolejności należy wskazać, że podatnik ma prawo swobodnie prowadzić swoją działalność gospodarczą w sposób, który jest dla niego opłacalny pod względem ekonomicznym. Ponadto, przepisy ustawy o VAT co do zasady nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania cen, z wyjątkiem cen stosowanych w transakcjach z podmiotami powiązanym.

Należy przy tym również wyraźnie zaznaczyć, że ustalenie określonej ceny może stanowić niedopuszczalną praktykę w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tym samym, zastosowana przez Spółkę cena powinna być ekonomicznie uzasadniona oraz prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu prowadzenia działalności gospodarczej, tj. osiągnięcia zysku.

W ocenie Spółki, planowana przez Spółkę strategia cenowa w przyzakładowym sklepie na terenie zakładu produkcyjnego oparta na kosztach wytworzenia towaru powiększonych o określoną marżę (zgodnie z zasadą koszt-plus), będzie, według jej oceny, uzasadniona dla osiągnięcia tego celu. W konsekwencji, ceny towarów (netto i brutto) oferowane w sklepie przyzakładowym będą rynkowe w rozumieniu art. 2 pkt 27b ustawy o VAT.

Należy wskazać, że podejście to:

a)jest zgodne z warunkami, na jakich Spółka dokonuje sprzedaży towarów Podmiotom powiązanym zajmującym się dystrybucją towarów do podmiotów trzecich (takich jak m.in. sieci drogerii),

b)nie różnicuje Nabywców, tj. taka sama cena netto i brutto będzie oferowana pracownikom Spółki, jak i innym osobom, które znajdą się na terenie Spółki i będą chciały skorzystać z oferty sklepu przyzakładowego, posiadając stałą przepustkę.

Pomimo, że cena brutto dla Nabywców będzie najprawdopodobniej niższa niż w sklepach prowadzonych przez niepowiązane podmioty trzecie (np. wspomniane sieci drogerii), to będzie ona porównywalna do ceny oferowanej przez Spółkę Podmiotom powiązanym na tym samym etapie sprzedaży, tj. na etapie sprzedaży towarów przez producenta. Ponadto, jak zostało to wskazane powyżej ceny netto i brutto będą takie same dla każdego Nabywcy, tj. również dla osób niepowiązanych w rozumieniu art. 32 ust 2 ustawy o VAT. Poza opisanymi wyjątkami Spółka każdorazowo będzie osiągała zysk ze sprzedaży towarów. W konsekwencji, w ocenie Spółki ceny w sklepie przyzakładowym będą cenami rynkowymi.

Należy zwrócić uwagę, że art. 2 pkt 27b ustawy o VAT nawiązujący do wartości rynkowej referuje do kwoty jaką w warunkach uczciwej konkurencji należałoby zapłacić na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy określenie ceny w sklepie przyzakładowym w sposób podobny jak to ma miejsce w przypadku sprzedaży na rzecz Podmiotów powiązanych (czyli na tym samym etapie obrotu), skutkować będzie rynkową wartością transakcji w rozumieniu przywołanego przepisu. Innymi słowy, ceny ofertowane przez producenta Podmiotom powiązanym, jak i Nabywcom w sklepie przyzakładowym (z pominięciem innych podmiotów w łańcuchu), powinny być na podobnym poziomie.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazany przepis należy bowiem interpretować oceniając kolejne transakcje towarami z perspektywy sprzedawcy, a nie z perspektywy klienta końcowego. W innym wypadku, Wnioskodawca musiałby uwzględniać w cenie towarów oferowanych w sklepie przyzakładowym również koszty, których nie ponosi, a które w przypadku tradycyjnych kanałów sprzedaży (tj. np. za pośrednictwem sieci drogerii) ponoszą kolejne podmioty w łańcuchu dostaw (np. koszty logistyki, transportu, marketingu czy marże kolejnych podmiotów w łańcuchu dostaw) i które to koszty są wliczane w ostateczną ceną towarów ofertowaną konsumentom w tych punktach sprzedaży.

Wnioskodawca podkreśla również, że prowadzenie sklepu przyzakładowego oraz planowany sposób wyceny towarów ma na celu zarówno popularyzację jak i budowanie przywiązania do marek i produktów Grupy, nie tylko wśród pracowników, ale także osób, które współpracują ze Spółką. Pozytywne opinie o produktach z oferty Grupy w środowisku rodzinnym oraz wśród znajomych w oczekiwaniu Spółki przełoży się na pozyskanie nowych klientów, zwiększenie wolumenu sprzedaży i pomoże w budowaniu pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy na rynku.

Podkreślono to również w polskiej praktyce interpretacyjnej dotyczącej udzielania przez podatników rabatów różnym grupom odbiorców, w tym pracownikom. Choć sytuacja udzielania rabatu jest odmienna od przedstawionej w niniejszym wniosku, w opinii Wnioskodawcy te same zasady wyznaczania ceny rynkowej powinny znaleźć tutaj zastosowanie.

Czynniki podkreślane w orzecznictwie podatkowym to m.in. waga zysku jak i wpływ programów na poszerzenie grona klientów, zwiększenie sprzedaży czy budowanie pozytywnego wizerunku firmy (tak np. interpretacja indywidualna z 2 lutego 2024 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej jako: „DKIS”), sygn. 0111-KDIB3-1.4012.795.2023.5.IK, dotycząca stosowania rabatów i tym samym obniżenia ceny w zastosowanym przez wnioskodawcę „Systemie Benefitów” kierowanym do pracowników jak i innych osób związanych z wnioskodawcą w oparciu o inne formy współpracy):

„(...) każdy zastosowany rabat winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.”

Powyższe znajduje także odzwierciedlenie w interpretacji indywidualnej z 29 listopada 2022 r., wydanej przez DKIS, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.570.2022.1.AWY, gdzie w przypadku wprowadzenia „Programu odpłatnej sprzedaży biletów” z zastosowanymi przez wnioskodawcę rabatami, organ potwierdził, że:

„Należy zatem uznać, że opisany Program rabatowy jest uzasadniony ekonomicznie i prowadzić będzie do osiągnięcia celu, jaki został wytyczony do działalności gospodarczej, tj. zarobku”

Również w interpretacji indywidualnej z 28 czerwca 2019 r., wydanej przez DKIS, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.208.2019.1.RMA zostało podzielone przez organ podobne stanowisko, gdzie w przedstawionym stanie faktycznym wnioskodawca wprowadził programy rabatowe skierowane zarówno do pracowników jak i innych osób związanych różnymi umowami z wnioskodawcą, mające na celu pozyskanie klientów czy zwiększenie wolumenu sprzedaży poprzez określenie podstawy opodatkowania w wysokości ceny uwzględniającej udzielony rabat, tym samym potwierdzając, że możliwa jest sprzedaż po cenie niższej:

„Biorąc pod uwagę powołane przepisy w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie znacznych rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu, jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.

Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru, czy usługi (...).

(...) Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że podstawą opodatkowania w przypadku sprzedaży Produktów na rzecz Uczestników w ramach Promocji - zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy w zw. z art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy - będzie ich cena promocyjna, uwzględniająca udzielony Rabat.”

To stanowisko podzielił również organ podatkowy w interpretacji indywidualnej z 15 maja 2018 r. wydanej przez DKIS, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.172.2018.1.ASZ, gdzie wskazano, że:

„(...) podstawą opodatkowania w przypadku sprzedaży wyrobów w ramach strategii marketingowej, będzie cena faktycznie zapłacona przez klientów, tj. cena uwzględniająca przyznane im rabaty w wysokości nominału bonu towarowego, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT”.

Stosowana przez Spółkę cena (netto i brutto) sprzedaży produktów w sklepie przyzakładowym będzie ekonomicznie uzasadniona oraz będzie prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu prowadzenia działalności gospodarczej, tj. osiągnięcia zysku, co wiąże się z tym, że cena, za którą Nabywcy znajdujący się na terenie zakładu będą mogli kupić produkty Spółki będzie określana według formuły: koszt wytworzenia plus % marży (zgodnie z zasadą koszt-plus).

Cena ta będzie również odpowiadać kwocie jaką w warunkach uczciwej konkurencji należałoby zapłacić na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów - analogicznie do warunków, na których Spółka dokonuje odsprzedaży towarów w toku swojej dotychczasowej działalności (tj. Podmiotom powiązanym). Tym samym, podobny zysk ze sprzedaży konkretnego towaru będzie występował przy sprzedaży tego towaru Podmiotom powiązanym jak i Nabywcom. Tym samym, z perspektywy zyskowności sprzedaży, bez znaczenia będzie to czy dany towar będzie sprzedany Nabywcom czy też Podmiotom powiązanym. Co za tym idzie, w ocenie Wnioskodawcy, będzie ona odpowiadała wartości rynkowej w rozumieniu art. 2 pkt 27b ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, zastosowana przez Spółkę cena netto kalkulowana metodą koszt-plus stanowić będzie podstawę opodatkowania przy sprzedaży towarów w sklepie przyzakładowym.

W zakresie Pytania 2

W zakresie Pytania 2, warto również podkreślić, że reguła zawarta w art. 29a ust. 1 wskazująca, że podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, [...], zostaje ograniczona w przypadku zastosowania art. 32 ustawy o VAT, gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2 tego przepisu, tzn.:

  • powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
  • powiązania wynikające ze stosunku pracy;
  • oraz powiązania wynikające z tytułu przysposobienia.

Zatem mając na uwadze powyższe, w przypadku opisanego stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego, istniejące powiązania, jeżeli wystąpią to będą wynikały z zawiązanego stosunku pracy (w związku z tym, iż jedną z grup Nabywców będą pracownicy Spółki). W zakresie pozostałych Nabywców należy stwierdzić, że osoby upoważnione i mające w tym stosowny interes i za zezwoleniem Spółki znajdujące się na terytorium zakładu produkcyjnego, czyli osoby inne niż pracownicy nie są podmiotami powiązanymi ze Spółką w rozumieniu ww. przepisu.

W odniesieniu do istniejącego powiązania określonego w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT między Spółką a pracownikami, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że powiązania te nie będą miały wpływu na ustalenie należnego wynagrodzenia (ceny brutto).

Należy zauważyć, że każda z przebywających na terenie zakładu upoważnionych osób, posiadająca stałą przepustkę, będzie miała prawo do zakupu produktów Grupy (...) w przyzakładowym sklepie po ustalonych cenach, w oparciu o zasadę koszt plus, na tych samych zasadach, niezależnie od tego, czy jest pracownikiem lub zleceniobiorcą Spółki, świadczy usługi na rzecz Spółki jako przedsiębiorca, bądź w ogóle nie jest związany stosunkiem zatrudnienia/współpracy ze Spółką (pracownicy kontrahentów Spółki) albo też w przypadku gdy osobami nabywającymi produkty w tym sklepie są pracownicy agencji celnej, znajdującej się na terenie zakładu produkcyjnego. Oznacza to, że cena brutto produktów dla pracowników Spółki nie będzie różniła się od ceny oferowanej innym Nabywcom niepowiązanym. Jak już wspomniano, nabywca będący pracownikiem nie uzyska korzystniejszej ceny brutto (ani netto) niż nabywca niebędący pracownikiem. Spółka nie będzie również przekazywała towarów w sklepie bez wynagrodzenia.

Przyjmując zatem powyższe należy uznać, że Wnioskodawca każdorazowo będzie dokonywał sprzedaży towarów zarówno pracownikom jak i innym osobom przebywającym na terenie zakładu, posiadającym stałą przepustkę, po cenie brutto (rozumianej jako koszt wytworzenia plus % marży plus należny podatek VAT), co jednocześnie stanowić będzie wartość rynkową sprzedawanych towarów. Tym samym - w ocenie Wnioskodawcy - żadna z sytuacji opisanych w art. 32 ust. 1 ustawy VAT nie będzie miała miejsca.

Podobne stanowisko przyjął DKIS we wcześniej wspomnianych interpretacjach indywidualnych, podkreślając, m.in., iż w przypadku, gdy benefity czy wprowadzane programy są przyznawane wszystkim beneficjentom czy uczestnikom programów na takich samych zasadach, a są nimi zarówno pracownicy wnioskodawcy jak i osoby niepowiązane, to wówczas powiązanie to nie będzie mieć wpływu na określenie ceny. I tak, w interpretacji indywidualnej z 2 lutego 2024 r. wydanej przez DKIS, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.795.2023.5.IK, wskazano, że:

„(...) Jedną z grup, do których skierują Państwo ofertę Systemu Benefitów są Pracownicy, a więc podmioty powiązane ze Spółką w rozumieniu art. 32 ust. 2 pkt 2 ustawy. Należy tu jednak wskazać, że grono osób objętych Systemem Benefitów stanowią również podmioty niepowiązane ze Spółką (Inne osoby współpracujące oraz w niektórych przypadkach ogół klientów). Benefity będą przyznawane wszystkim Beneficjentom na tych samych zasadach. Należy zatem stwierdzić, że istniejące powiązania nie będą miały wpływu na ustalenie ceny.”

czy też, w przypadku interpretacji indywidualnej z 29 listopada 2022 r. wydanej przez DKIS, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.570.2022.1.AWY:

„(...) Cena promocyjna biletu, uwzględniająca rabat, jak i cena ewentualnych dopłat do biletu należna od Pracowników nie różni się od tych cen należnych od Innych osób współpracujących. Należy zatem stwierdzić, że istniejące powiązania nie miały wpływu na ustalenie ceny.”.

Podobnie również w interpretacji indywidualnej z 28 czerwca 2019 r. wydanej przez DKIS, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.208.2019.1.RMA:

„(…) Natomiast istniejące powiązania określone w art. 32 ust. 2 ustawy między Spółką a pracownikami nie będą miały wpływu na ustalenie należnego wynagrodzenia. Należy bowiem zauważyć, że każdy z Uczestników Promocji będzie miał prawo do zakupu Produktów po cenach uwzględniających Rabat na tych samych zasadach (…).”

W konsekwencji, mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy art. 32 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania w rozważanym przypadku i zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w przypadku występowania powiązań, o których mowa w art. 32 ustawy o VAT, m.in. powiązań wynikających ze stosunku pracy, zastosowanie tej ceny wyliczanej według opisanej formuły oznacza, że powiązania te nie będą miały wpływu na ustalenie wynagrodzenia z tytułu sprzedaży towarów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy, w myśl którego:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W rozumieniu art. 29a ust. 7 ustawy:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy:

Podstawę opodatkowania obniża się o:

1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2)wartość zwróconych towarów i opakowań;

3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów i usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 168):

Użyte w ustawie określenie „cena” oznacza wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.

W myśl ust. 2 powołanego wyżej artykułu:

W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę taryfową.

Wyjątek od powyższych zasad ogólnych zachodzi w sytuacjach wskazanych w art. 32 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

1)niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2)niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,

3)wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

- organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Stosownie do art. 2 pkt 27b ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wartości rynkowej - rozumie się przez to całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a)w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b)w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

W myśl art. 32 ust. 2 ustawy:

Przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się powiązania:

1)w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

2)wynikające ze stosunku pracy;

3)wynikające z tytułu przysposobienia.

Definicja stosunku pracy została uregulowana w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 277 ze zm.). Zgodnie z art. 22 § 1 tej ustawy:

Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka jest częścią międzynarodowej Grupy (...) - (...) producenta wyrobów szybkozbywalnych codziennego użytku, w szczególności w kategorii (...). Zajmują się Państwo działalnością produkcyjną głównie w zakresie produktów chemii gospodarczej. Nie sprzedają Państwo wyprodukowanych pełnowartościowych produktów bezpośrednio osobom fizycznym, lecz Podmiotom powiązanym z Grupy, które zajmują się ich dalszą dystrybucją.

Planują Państwo wprowadzenie do sprzedaży pełnowartościowych produktów w swoim sklepie firmowym zlokalizowanym na terenie zakładu produkcyjnego. Sprzedaż ta będzie prowadzona wyłącznie na rzecz osób fizycznych posiadających stałe przepustki uprawniające do wejścia na teren zakładu (dalej: „Nabywcy”). Mogą to być w szczególności:

  • osoby zatrudnione w Spółce na podstawie umów o pracę oraz na podstawie umów zlecenia,
  • pracownicy innych polskich podmiotów Grupy,
  • osoby fizyczne będą przedsiębiorcami świadczące usługi na rzecz Spółki na terenie jej zakładu, 
  • pracownicy zatrudnieni przez kontrahentów Spółki, świadczących usługi na rzecz Spółki na terenie jej zakładu (np. serwisu sprzątającego, agencji ochrony, agencji celnej, kantyny, itd.).

Produkty pełnowartościowe, które zamierzają Państwo sprzedawać w sklepie firmowym mają pochodzić z bieżącej, regularnej produkcji Państwa Spółki i być produktami identycznymi jak te kierowane do odsprzedaży w ramach Grupy.

Ceny netto pełnowartościowych towarów sprzedawanych w sklepie firmowym będą ustalane w oparciu o koszt ich wytworzenia oraz % marży (zgodnie z zasadą koszt-plus), zbliżony do warunków, na których dokonują Państwo odsprzedaży towarów w toku swojej dotychczasowej działalności (tj. Podmiotom powiązanym). Każdorazowo będą Państwo osiągali zysk na poszczególnych sprzedanych pełnowartościowych towarach.

W wyjątkowych sytuacjach, np. z powodu zbliżającego się terminu przydatności do użycia, uszkodzenia produktów itp., możliwe będą obniżki ceny netto, w tym w niektórych przypadkach poniżej kosztu wytworzenia, gdyż alternatywą dla takich obniżek będzie kosztowna utylizacja takich produktów.

Wszystkie ceny towarów w sklepie firmowym będą ustalane tak samo dla wszystkich Nabywców, niezależnie od tego, czy są oni Państwa pracownikami, czy też nie.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT z tytułu sprzedaży towarów Nabywcom.

Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalenia ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru, czy usługi. Jedynie w sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; wynikające ze stosunku pracy; wynikające z tytułu przysposobienia (o których mowa w art. 32 ustawy), organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny.

Zgodnie z Państwa wskazaniem, zarówno fakt prowadzenia sklepu firmowego, jak i planowany sposób obliczania wynagrodzenia z tytułu sprzedaży produktów ma na celu popularyzację i budowanie przywiązania do marek Grupy. Planowana sprzedaż pełnowartościowych produktów odpowiada potrzebom pracowników i innych osób współpracujących ze Spółką, które chcą ze względu na przywiązanie, poczucie dumy z jakości wykonywanej pracy, czy zwykłe zadowolenie z produktów, zakupić te produkty. Mają Państwo nadzieję, że Nabywcy, którzy zakupią Państwa produkty w sklepie firmowym, będą wyrażać pozytywne opinie o produktach, co przełoży się na pozyskanie nowych klientów, zwiększenie wolumenu sprzedaży i pomoże w budowaniu pozytywnego wizerunku na rynku. Wskazali Państwo ponadto, że każdorazowo będą Państwo osiągali zysk na poszczególnych sprzedanych pełnowartościowych towarach.

Należy zatem uznać, że planowana sprzedaż produktów Nabywcom jest uzasadniona ekonomicznie i prowadzić będzie do osiągnięcia celu, jaki został wytyczony do działalności gospodarczej, tj. zarobku.

Produkty pełnowartościowe sprzedawane w sklepie firmowym przeznaczone będą do sprzedaży na rzecz Nabywców, tj. pracowników i innych osób fizycznych posiadających stałe przepustki uprawniające do wejścia na teren zakładu.

W stosunku do sprzedaży na rzecz Nabywców niebędących pracownikami Państwa Spółki - nie ma zastosowania art. 32 ustawy, gdyż między Państwem a tą grupą nie występują powiązania, o których mowa w art. 32 ustawy. W skład tej grupy będą bowiem wchodzić m.in. pracownicy innych polskich podmiotów Grupy, osoby fizyczne będące przedsiębiorcami świadczące usługi na rzecz Spółki na terenie jej zakładu oraz pracownicy zatrudnieni przez kontrahentów Spółki, świadczących usługi na rzecz Spółki na terenie jej zakładu. Pomiędzy tymi osobami a Państwa Spółką nie występują więc powiązania wynikające ze stosunku pracy ani inne powiązania (kapitałowe, majątkowe, rodzinne) wskazane w art. 32 ust. 2 ustawy. Z uwagi na fakt, że ww. grupa Nabywców nie jest grupą podmiotów powiązanych, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy, bez znaczenia jest to, czy wynagrodzenie z tytułu sprzedaży towarów jest niższe, czy wyższe od wartości rynkowej.

Należy więc stwierdzić, że dokonując sprzedaży produktów pełnowartościowych Nabywcom z tej grupy, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, dla obliczenia podstawy opodatkowania możecie Państwo przyjąć cenę netto produktów pełnowartościowych ustaloną w sposób opisany we wniosku.

Ofertę sprzedaży produktów pełnowartościowych będą Państwo kierować również do osób zatrudnionych w Spółce na podstawie umów o pracę oraz na podstawie umów zlecenia, a więc do podmiotów powiązanych ze Spółką w rozumieniu art. 32 ust. 2 pkt 2 ustawy. Należy tu jednak wskazać, że grono Nabywców stanowić będą również wskazane wcześniej podmioty niepowiązane ze Spółką. Wszystkie ceny towarów w sklepie firmowym będą ustalane tak samo dla wszystkich Nabywców, niezależnie od tego, czy są oni pracownikami Spółki, czy też nie. Innymi słowy, nabywca będący pracownikiem będzie musiał zapłacić Spółce taką samą kwotę, jak nabywca niebędący pracownikiem. Należy zatem stwierdzić, że istniejące powiązania nie będą miały wpływu na ustalenie cen sprzedawanych produktów pełnowartościowych.

Z uwagi na fakt, że powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 2 ustawy, nie będą miały wpływu na ustalenie wynagrodzenia za dostawę towarów, bez znaczenia jest to, czy wynagrodzenie jest niższe, czy wyższe od wartości rynkowej.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że dla potrzeb obliczenia podstawy opodatkowania w przypadku sprzedaży produktów pełnowartościowych na rzecz pracowników - zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy - prawidłowym będzie przyjęcie ceny netto wyliczonej w sposób opisany w zdarzeniu.

Tym samym, Państwa stanowisko w sprawie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.