
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Powiatu w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
· prawidłowe w zakresie:
- zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy serwera - stanowisko robocze, komputera PC (stacja robocza), monitora, drukarki, zestawu komputerowego z systemem operacyjnym (np. ...),
- braku prawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy laptopa, oprogramowania biurowego (np. ...) - wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer, oprogramowania specjalistycznego - wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer: program graficzny do tworzenia geodezyjnych map i szkiców, oprogramowanie fotogrametryczne do profesjonalnego mapowania dronem, program do planowania i rozliczania budowy, oprogramowanie konstrukcyjne do modelowania 3D (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie - licencja (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie do lecznicy weterynaryjnej, oprogramowanie do bilansowania i optymalizacji pasz,
- uznania, że przy dostawie laptopów, tabletów, jak i oprogramowania o wartości powyżej 20.000 zł, tzw. mechanizm podzielonej płatności będzie dotyczyć zarówno dostawy laptopów, tabletów, jak i oprogramowania, tj.: systemu operacyjnego (np. ...), oprogramowania biurowego (np. ...) – wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer, oprogramowania biurowego (np. ...) - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer,
- nieprawidłowe w zakresie zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy urządzenia wielofunkcyjnego do druku, oprogramowania biurowego (np. ...) - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer, oprogramowania specjalistycznego - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer: program graficzny do tworzenia geodezyjnych map i szkiców, oprogramowanie fotogrametryczne do profesjonalnego mapowania dronem, program do planowania i rozliczanie budowy, oprogramowanie konstrukcyjne do modelowania 3D (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie - licencja (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie do lecznicy weterynaryjnej, oprogramowanie do bilansowania i optymalizacji pasz, akcesoriów (klawiatura i mysz) wchodzących w skład zestawów komputerowych.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 czerwca 2025 r. wpłynął wniosek Państwa Powiatu z 24 czerwca 2025 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
· zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy serwera - stanowisko robocze, komputera PC (stacja robocza), monitora, drukarki, urządzenia wielofunkcyjnego do druku, zestawu komputerowego z systemem operacyjnym (np. ...), laptopa, oprogramowania biurowego (np. ...) - wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer, oprogramowania specjalistycznego - wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer: program graficzny do tworzenia geodezyjnych map i szkiców, oprogramowanie fotogrametryczne do profesjonalnego mapowania dronem, program do planowania i rozliczania budowy, oprogramowanie konstrukcyjne do modelowania 3D (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie - licencja (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie do lecznicy weterynaryjnej, oprogramowanie do bilansowania i optymalizacji pasz, oprogramowania biurowego (np. ...) - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer, oprogramowania specjalistycznego - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer: program graficzny do tworzenia geodezyjnych map i szkiców, oprogramowanie fotogrametryczne do profesjonalnego mapowania dronem, program do planowania i rozliczanie budowy, oprogramowanie konstrukcyjne do modelowania 3D (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie - licencja (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie do lecznicy weterynaryjnej, oprogramowanie do bilansowania i optymalizacji pasz, akcesoriów (klawiatura i mysz) wchodzących w skład zestawów komputerowych,
· uznania, że przy dostawie laptopów, tabletów, jak i oprogramowania o wartości powyżej 20.000 zł, tzw. mechanizm podzielonej płatności będzie dotyczyć zarówno dostawy laptopów, tabletów, jak i oprogramowania, tj.: systemu operacyjnego (np. ...), oprogramowania biurowego (np. ...) – wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer, oprogramowania biurowego (np. ...) - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer.
Uzupełnili go Państwo 31 lipca 2027 r. (data wpływu), w odpowiedzi na wezwania pismem z 31 lipca 2025 r. (data wpływu 1 sierpnia 2025 r.) oraz 8 września 2025 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Dnia 1 stycznia 2017 r. nastąpiła centralizacja w podatku od towarów i usług w Powiecie i jego jednostkach organizacyjnych. W związku z powyższym od dnia 1 stycznia 2017 r. Powiat prowadzi wspólne rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług wspólnie ze wszystkimi jednostkami budżetowymi Powiatu.
W dniu 31.03.2025 r. została podpisana Umowa o dofinansowanie projektu pod nazwą „…” nr: … w ramach naboru konkurencyjnego nr …, Działania 7.3 Infrastruktura kształcenia zawodowego i ustawicznego (typ projektu 1, 2, 3, 4), Priorytetu VII Lepsza dostępność do usług społecznych i zdrowotnych) programu Fundusze Europejskie dla … 2021-2027.
Całkowita wartość projektu wynosi: …
Data rozpoczęcia realizacji projektu 2024-05-07.
Data zakończenia realizacji projektu 2026-12-31.
Projekt pn. „…” nakierowany jest na podniesienie jakości kształcenia zawodowego szkół i placówek kształcenia zawodowego objętych projektem, w szczególności w zakresie lepszego dostosowania ich zaplecza infrastrukturalnego do realnych warunków faktycznego miejsca pracy.
Cel ten zostanie osiągnięty dzięki realizacji następujących prac:
-roboty modernizacyjne w pracowni do przedmiotów zawodowych wewnątrz istniejącego budynku wraz z wymianą wyposażenia, adaptacja pomieszczenia na potrzeby funkcjonowania pracowni zawodowej oraz zakup wyposażenia i sprzętu na potrzeby działania szkolnictwa zawodowego – prace prowadzone będą w Zespole Szkół .. .. oraz Zespole …,
-zakup wyposażenia i sprzętu na potrzeby działania szkolnictwa zawodowego – w ramach projektu doposażone zostaną: Zespół Szkół …, Zespół Szkół …, Zespół Szkół …, Zespół Szkół ... Doposażone zostaną pracownie: gastronomiczne dla zawodów: technik żywienia i usług gastronomicznych, kucharz oraz pracownia transportowo-spedycyjna dla zawodu: technik spedytor; pracownie geodezyjne dla zawodu: technik geodeta; pracownia budowlana dla zawodu: technik budownictwa; pracownia informatyczna dla zawodu: technik informatyk oraz pracownie mechaniczne dla zawodów: technik mechanik, mechanik pojazdów samochodowych/technik pojazdów samochodowych; pracownie weterynaryjne dla zawodu: technik weterynarii; pracownie fotograficzne i multimedialne dla zawodu technik fotografii i multimediów; pracownia reklamy dla zawodu: technik reklamy; pracownie informatyczne i programistyczne dla zawodów: technik informatyk, technik programista; pracownie budowlane dla zawodu: technik budownictwa; pracownia spawalnicza i pracownia CNC dla zawodów: technik spawalnictwa, mechanik-monter maszyn i urządzeń; pracownia samochodowa dla zawodów: technik mechanik, technik pojazdów samochodowych, mechanik pojazdów samochodowych, mechanik pojazdów samochodowych; pracownia hotelarsko - gastronomiczna dla zawodu: technik hotelarstwa; pracownie logistyczne dla zawodu: technik logistyk.
Poza robotami budowlanymi i wyposażeniem przedsięwzięcie obejmuje również następujące zadania w ramach kosztów kwalifikowanych:
-studium wykonalności – zadanie obejmujące przygotowanie studium wykonalności do przedmiotowego projektu,
-dokumentacja kosztorysowo - projektowa - zadanie obejmujące przygotowanie dokumentacji projektowej obejmującej roboty budowlane objęte inwestycją (projekty budowlane oraz kosztorysy inwestorskie),
-nadzór inwestorski – zadanie obejmuje koszty obsługi inwestorskiej nad robotami budowlanymi prowadzonymi w ramach projektu,
-koszty pośrednie obejmujące: promocję projektu i zarządzanie projektem.
Przedmiotowy projekt wykazuje trafność z punktu widzenia inteligentnych specjalizacji zapisanych w „…”, sektorów szybkiego wzrostu, sektorów ważnych dla lokalnych rynków pracy oraz założeń Przemysłu 4.0 w zakresie zgodności zawodów objętych wsparciem w projekcie. Projekt zapewni powiązanie systemu kształcenia z pracodawcą w szerokim zakresie oraz wpłynie pozytywnie na kompleksowość i jakość procesu edukacyjnego prowadzonego we wspartej infrastrukturze. Dążeniem w ramach projektu jest również podniesienie dostępności infrastruktury kształcenia zawodowego dla wszystkich, w tym osób o szczególnych potrzebach i osób z niepełnosprawnościami.
Przedmiotowy projekt skierowany jest przede wszystkim do szkół i placówek kształcenia zawodowego objętych projektem oraz uczniów – zarówno aktualnie korzystających z infrastruktury szkół objętych projektem, jak również uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy będą podejmowali decyzję o obraniu dalszej drogi kształcenia.
Z rezultatów projektu korzystać będą również mieszkańcy powiatu, podmioty gospodarcze i instytucje będące potencjalnymi pracodawcami. Są to grupy, które będą odbiorcą rezultatów projektu. Ważną grupą są również osoby z niepełnosprawnością, które dzięki realizacji projektu będą mogły uczestniczyć w kształceniu zawodowym.
Do zadań projektu należą:
1.Studium wykonalności. Zadanie obejmuje usługę opracowania studium wykonalności i załączników niezbędnych do złożenia dokumentacji aplikacyjnej.
2.Dokumentacja projektowa. Zadanie obejmuje usługę opracowania niezbędnej dokumentacji projektowej i kosztorysów inwestorskich dla prac modernizacyjnych przewidzianych w Zespole … oraz Zespole …
3.Nadzór inwestorski. Zadanie obejmuje nadzór nad prowadzonymi robotami budowlanymi w Zespole … oraz Zespole …. Zadanie będzie obejmować kontrolę zgodności wykonywanych robót z zapisami dokumentacji projektowej i uzyskanych pozwoleń i decyzji.
4.Roboty budowlane. Zadanie obejmuje modernizację pracowni do przedmiotów zawodowych w obiekcie Zespołu … oraz modernizację pracowni do przedmiotów zawodowych w obiekcie Zespołu ... Zadanie obejmuje roboty budowlane wynikające z dokumentacji projektowej i prowadzone będzie zgodnie z uzyskanymi zezwoleniami na realizację. Ich zakres jest ujęty w kosztorysach inwestorskich. Wszystkie roboty budowlane dotyczą prac modernizacyjnych i remontowych wewnątrz obiektów istniejących bez zmiany ich przeznaczenia i sposobu użytkowania oraz obejmują zakup wyposażenia i sprzętu na potrzeby działania szkolnictwa zawodowego.
5.Zakup wyposażenia. Zadanie obejmuje doposażenie w niezbędny sprzęt i pomoce edukacyjne szkół kształcenia zawodowego objętych projektem podnoszące jakość kształcenia zawodowego oraz dostosowującego infrastrukturę szkolną do warunków zbliżonych do realiów środowiska pracy. Wyposażane obiekty to: Zespół …, Zespół Szkół …, Zespół Szkół …, Zespół Szkół …, Zespół …, Zespół Szkół …
6.Koszty pośrednie. Zadanie obejmujące koszty rozliczane w sposób uproszczony w tym promocja projektu oraz zarządzanie projektem.
W ramach działań informacyjno-promocyjnych przewidziano m.in.:
-umieszczenie tablic informacyjnych w miejscu realizacji projektu;
-umieszczenie krótkiego opisu Projektu na oficjalnej stronie internetowej Wnioskodawcy i na jego stronach mediów społecznościowych;
-informacje o projekcie przekazywane za pośrednictwem strony internetowej i mediów społecznościowych Wnioskodawcy;
-umieszczania w widoczny sposób znaku Funduszy Europejskich, barw Rzeczypospolitej Polskiej i znaku Unii Europejskiej na wszystkich dokumentach powstających w ramach projektu.
W ramach projektu zostaną ogłoszone postępowania na wybór wykonawcy na dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych.
Zakupiony sprzęt komputerowy stanowił będzie towar, o którym mowa w załączniku nr 8 do ustawy o VAT i będzie to: laptop, program do podstawowych obliczeń geodezyjnych, program graficzny do tworzenia geodezyjnych map i szkiców, oprogramowanie fotogrametryczne do profesjonalnego mapowania dronem, program do planowania i rozliczania budowy, oprogramowanie konstrukcyjne do modelowania 3D (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie - licencja (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie do lecznicy weterynaryjnej, oprogramowanie do bilansowania i optymalizacji pasz, urządzenie wielofunkcyjne do druku, serwer - stanowisko robocze, komputer stacjonarny - stanowisko robocze, komputer PC (stacja robocza), monitor, drukarka 3D, tablet, ładowarka sieciowa, folia ochronna, rysik, uchwyt techniczny na tablet.
Realizującym zamówienie na dostawy sprzętu komputerowego, a tym samym zamawiającym będzie Powiat– w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 1320). W związku z tym, to Powiat będzie zawierał umowy na dostawy sprzętu komputerowego oraz będzie występował jako nabywca faktur i płatnik. Jest organem prowadzącym dla wszystkich jednostek, do których zostanie dostarczony sprzęt komputerowy. Jednostki te stanowią placówki oświatowe w rozumieniu ar. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 maja 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.). Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły, przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze.
Wszystkie urządzenia nabywane w ramach projektu będą przekazane i użytkowane przez placówki oświatowe, które są objęte projektem.
Powiat jako realizator projektu i dostawca sprzętu komputerowego do placówek oświatowych objętych projektem będzie posiadał stosowane zamówienie potwierdzone przez organ prowadzący te placówki zgodnie z przepisami prawa oświatowego i przekaże jego kopię do właściwego urzędu skarbowego.
Całe wyposażenie zakupione jako środki trwałe we wszystkich placówkach po zakończeniu realizacji projektu, tj. w okresie trwałości projektu, będą wykorzystywane zgodnie z celami projektu, co wpłynie na ich osiągnięcie i utrzymanie. Przez okres pięciu lat od zakończenia realizacji produkty powstałe w ramach projektu, jednak wykorzystanie sprzętu leży po stronie szkoły.
Po upływie okresu trwałości projektu sprzęt będzie nadal użytkowany w placówce, co nie wpłynie na zmianę jego przeznaczenia.
Zarówno w okresie trwałości jak i po nim sprzęt będzie służył poprawie jakości kształcenia zawodowego w powiecie i dostosowaniu szkolnictwa do potrzeb rynku pracy.
W ramach projektu zostaną ogłoszone postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, w tym komputerów przenośnych (laptopów).
W związku z tym, do dnia rozstrzygnięcia ww. postępowania i zawarcia umowy Powiat nie ma możliwości określenia, czy podmiot od którego zakupi ww. komputery będzie lub nie podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 maja 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
Powiat ogłaszając powyższe postępowania nie ma prawa ograniczać konkurencyjności. Zapewnienie tej konkurencyjności jest jednym z wymogów umowy o dofinansowanie projektu.
W uzupełnieniu wniosku z 31 lipca 2025 r. na pytania z wezwania:
1)Czy wyłoniony w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy sprzętu komputerowego dostawca będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący placówki oświatowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. dokument, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775)?
2)Czy kopia dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ww. ustawy zostanie przekazana przez dostawcę do właściwego urzędu skarbowego?
3)Czy nabywane przez Państwa laptopy (komputery przenośne), o których mowa we wniosku, wymienione są w załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to należy wskazać pozycję z załącznika nr 15 do ww. ustawy.
4)Czy na otrzymanych przez Państwa poszczególnych fakturach dokumentujących zakup laptopów (komputerów przenośnych) kwota należności ogółem przekroczy kwotę 15 000 zł lub jej równowartość?
wskazali Państwa:
Ad. 1
Tak, wyłoniony w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy sprzętu komputerowego dostawca będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący placówki oświatowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. dokument, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT.
Ad. 2
Tak, kopia dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT zostanie przekazana przez dostawcę do właściwego urzędu skarbowego.
Ad. 3
Nabywane przez Powiat laptopy (komputery przenośne), o których mowa we wniosku są wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT pod pozycją 60.
Ad. 4
Tak, na otrzymanych przez Powiat fakturach dokumentujących zakup laptopów (komputerów przenośnych) kwota należności ogółem przekroczy 15.000 zł.
W uzupełnieniu wniosku z 8 września 2025 r. na pytania z wezwania:
1)Czy zakup laptopów, tabletów, jak i oprogramowania, tj. system operacyjny (np. ...), oprogramowanie biurowe (np. ...) – wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer, oprogramowanie biurowe (np. ...) - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer dokumentowany będzie jedną fakturą czy odrębnymi fakturami?
Jeżeli zakup laptopów, tabletów, jak i oprogramowania, tj. system operacyjny (np. ...), oprogramowanie biurowe (np. ...) – wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer, oprogramowanie biurowe (np. ...) - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer dokumentowany będzie odrębnymi fakturami, to prosimy o wskazanie:
2)Czy nabywane przez Państwa tablety oraz oprogramowanie, tj. system operacyjny (np. ...), oprogramowanie biurowe (np. ...) – wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer, oprogramowanie biurowe (np. ...) - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer, o których mowa we wniosku, wymienione są w załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to należy wskazać w której pozycji z załącznika nr 15 do ww. ustawy.
3)Czy na otrzymanych przez Państwa poszczególnych fakturach dokumentujących zakup tabletów, zakup oprogramowania, tj. system operacyjny (np. ...), oprogramowanie biurowe (np. ...) – wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer, oprogramowanie biurowe (np. ...) - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer kwota należności ogółem przekroczy kwotę 15 000 zł lub jej równowartość?
wskazali Państwo:
Ad. 1
Tak, zakresem pytań nr 5 i 6 dotyczących stosowania mechanizmu podzielonej płatności objęta będzie dostawa wszystkich sprzętów tj. laptopów, tabletów jak i oprogramowania.
Ad. 2
W związku z obowiązującymi procedurami dotyczącymi zakupu laptopów, tabletów i oprogramowania w projekcie na obecny moment nie jest możliwe określenie czy zakup będzie udokumentowany odrębnymi fakturami.
Zarówno tablety, jak i oprogramowanie przedstawione we wniosku są wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług:
-tablety w poz. 60;
-oprogramowanie w poz. 94 oraz 95.
Tak, na otrzymanych przez Powiat fakturach dokumentujących zakup przedmiotowych tabletów i oprogramowania kwota należności przekroczy ogółem kwotę 15.000,00 zł.
Ad. 3
Powiat informuje, że przy dostawie laptopów, tabletów i oprogramowania zawarte we wniosku z 24.06.2025 r. stanowisko pozostaje nie zmienione. W dniu 24 grudnia 2019 r. Zarząd Powiatu ustanowił uchwałę … wprowadzając zasady płatności w Powiecie i jego jednostkach budżetowych, tj. dokonywania płatności metodą podzielonej płatności (MPP) za każdą otrzymaną fakturę o wartości 15.000,00 zł i powyżej, zawierającą podatek VAT.
Pytania
1.Jaka stawka podatku VAT będzie obowiązywać przy dostawie laptopa, urządzenia wielofunkcyjnego do druku, serwera - stanowisko robocze, komputera PC (stacja robocza), monitora, drukarki oraz zestawów komputerowych przez Zamawiającego na rzecz placówek oświatowych składającego się z monitora i jednostki centralnej?
2.W związku z dostawą zestawów komputerowych, o których mowa w pytaniu 1 jaka stawka podatku VAT będzie obowiązywać na dostawę oprogramowania zainstalowanego na dostarczonych zgodnie z punktem 1 zestawach komputerowych tj.:
a)system operacyjny (np. ...),
b)oprogramowanie biurowe (np. ...) - wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer
c)oprogramowanie specjalistyczne - wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer: program graficzny do tworzenia geodezyjnych map i szkiców, oprogramowanie fotogrametryczne do profesjonalnego mapowania dronem, program do planowania i rozliczania budowy, oprogramowanie konstrukcyjne do modelowania 3D (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie - licencja (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie do lecznicy weterynaryjnej, oprogramowanie do bilansowania i optymalizacji pasz?
3.W związku z dostawą zestawów komputerowych, o których mowa w pytaniu 1 jaka stawka podatku VAT będzie obowiązywać na dostawę oprogramowania zainstalowane na dostarczonych zgodnie z punktem 1 zestawach komputerowych, tj.:
a)system operacyjny (np. ...),
b)oprogramowanie biurowe (np. ...) - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer,
c)oprogramowanie specjalistyczne - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer: program graficzny do tworzenia geodezyjnych map i szkiców, oprogramowanie fotogrametryczne do profesjonalnego mapowania dronem, program do planowania i rozliczanie budowy, oprogramowanie konstrukcyjne do modelowania 3D (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie - licencja (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie do lecznicy weterynaryjnej, oprogramowanie do bilansowania i optymalizacji pasz?
4.Jaką stawką podatku VAT będą opodatkowane akcesoria (klawiatura i mysz) wchodzące w skład zestawów komputerowych, o których mowa w pytaniu?
5.Czy przy dostawie laptopów (komputerów przenośnych) o wartości powyżej 20.000 zł, tzw. mechanizm podzielonej płatności będzie dotyczyć zarówno dostawy laptopów (komputerów przenośnych, tabletów) jak i oprogramowania wskazanego niżej:
a)system operacyjny (np. ...),
b)oprogramowanie biurowe (np. ...) – wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer?
6.Czy przy dostawie laptopów (komputerów przenośnych) o wartości powyżej 20.000 zł, tzw. mechanizm podzielonej płatności będzie dotyczyć zarówno dostawy laptopów (komputerów przenośnych, tabletów) jak i oprogramowania wskazanego niżej:
a)system operacyjny (np. ...),
b)oprogramowanie biurowe (np. ...)- wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy:
Ad. 1
Przy dostawie zestawów komputerowych składających się z monitora i jednostki centralnej, urządzenia wielofunkcyjnego do druku, serwera - stanowisko robocze, komputera stacjonarnego - stanowisko robocze, komputera PC (stacja robocza), monitora, a także drukarki możliwe będzie zastosowanie preferencyjnej stawki 0% podatku w związku z tym, że zawarte są w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Natomiast przy zakupie laptopa oraz tabletu zastosowana będzie stawka 23%.
Ad. 2
Do dostawy zestawów komputerowych, o których mowa w pytaniu 1 zastosowanie będzie miała:
a)dla dostawy systemu operacyjnego (np. ...) stawka 0%,
b)dla dostawy oprogramowania biurowego (np. ...) - wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer stawka podatku VAT 23%,
c)dla dostawy oprogramowania specjalistycznego - wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer stawka podatku VAT 23%.
Ad. 3
Do dostawy zestawów komputerowych, o których mowa w pytaniu 1 zastosowanie będzie miała:
a)dla dostawy systemu operacyjnego (np. ...) stawka 0%,
b)dla dostawy oprogramowania biurowego (np. ...) - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer stawka podatku VAT 0%,
c)dla dostawy oprogramowania specjalistycznego - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer stawka podatku VAT 0%.
Ad. 4
Akcesoria (klawiatura i mysz) wchodzące w skład zestawów komputerowych opodatkowane będą stawką podatku VAT 0%.
Ad. 5
Przy dostawie laptopów (komputerów przenośnych) o wartości powyżej 20.000 zł mechanizm podzielonej płatności będzie dotyczyć zarówno dostawy laptopów (komputerów przenośnych, tabletów) jak i oprogramowania, tj. systemu operacyjnego (np. ...) a także oprogramowania biurowego (np. ...) w wersji licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer.
Ad. 6
Przy dostawie laptopów (komputerów przenośnych) o wartości powyżej 20.000 zł mechanizm podzielonej płatności będzie dotyczyć zarówno dostawy laptopów (komputerów przenośnych, tabletów) jak i oprogramowania, tj. systemu operacyjnego (np. ...) a także oprogramowania biurowego (np. ...) w wersji licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
· prawidłowe w zakresie:
- zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy serwera - stanowisko robocze, komputera PC (stacja robocza), monitora, drukarki, zestawu komputerowego z systemem operacyjnym (np. ...),
- braku prawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy laptopa, oprogramowania biurowego (np. ...) - wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer, oprogramowania specjalistycznego - wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer: program graficzny do tworzenia geodezyjnych map i szkiców, oprogramowanie fotogrametryczne do profesjonalnego mapowania dronem, program do planowania i rozliczania budowy, oprogramowanie konstrukcyjne do modelowania 3D (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie - licencja (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie do lecznicy weterynaryjnej, oprogramowanie do bilansowania i optymalizacji pasz,
- uznania, że przy dostawie laptopów, tabletów, jak i oprogramowania o wartości powyżej 20.000 zł, tzw. mechanizm podzielonej płatności będzie dotyczyć zarówno dostawy laptopów, tabletów, jak i oprogramowania, tj.: systemu operacyjnego (np. ...), oprogramowania biurowego (np. ...) – wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer, oprogramowania biurowego (np. ...) - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer,
· nieprawidłowe w zakresie zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy urządzenia wielofunkcyjnego do druku, oprogramowania biurowego (np. ...) - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer, oprogramowania specjalistycznego - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer: program graficzny do tworzenia geodezyjnych map i szkiców, oprogramowanie fotogrametryczne do profesjonalnego mapowania dronem, program do planowania i rozliczanie budowy, oprogramowanie konstrukcyjne do modelowania 3D (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie - licencja (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie do lecznicy weterynaryjnej, oprogramowanie do bilansowania i optymalizacji pasz, akcesoriów (klawiatura i mysz) wchodzących w skład zestawów komputerowych.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zauważyć, że zostali Państwo uznani za podmiot zainteresowany wydaniem interpretacji indywidualnej z uwagi na wskazanie we wniosku, że występują Państwo jako zamawiający w rozumieniu przepisów prawa zamówień publicznych.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy:
1) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110, art. 120 ust. 3a i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;
2) stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
3) stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
4) stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.
Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:
a) dla placówek oświatowych,
b) dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym
- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15;
Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy:
Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.
W załączniku nr 8 do ustawy – „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:
1.Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
2.Drukarki
3.Skanery
4.Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
5.Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).
W myśl art. 83 ust. 14 ustawy:
Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:
1)posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
2)posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.
Ponadto, stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy:
Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.
Jednocześnie zaznaczyć należy, że w myśl art. 43 ust. 9 ustawy:
Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.
Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.
Przepisy ustawy przewidują, jakie warunki należy spełnić, aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej, a na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym enumeratywnie wymienione są urządzenia objęte preferencyjną stawką VAT.
Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy wskazują natomiast na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.
Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.
Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 31.03.2025 r. została podpisana Umowa o dofinansowanie projektu pod nazwą „…. Projekt nakierowany jest na podniesienie jakości kształcenia zawodowego szkół i placówek kształcenia zawodowego objętych projektem, w szczególności w zakresie lepszego dostosowania ich zaplecza infrastrukturalnego do realnych warunków faktycznego miejsca pracy. Przedmiotowy projekt skierowany jest przede wszystkim do szkół i placówek kształcenia zawodowego objętych projektem oraz uczniów – zarówno aktualnie korzystających z infrastruktury szkół objętych projektem, jak również uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy będą podejmowali decyzję o obraniu dalszej drogi kształcenia. W ramach projektu zostaną ogłoszone postępowania na wybór wykonawcy na dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych. Zakupiony sprzęt komputerowy stanowił będzie towar, o którym mowa w załączniku nr 8 do ustawy o VAT i będzie to: laptop, program do podstawowych obliczeń geodezyjnych, program graficzny do tworzenia geodezyjnych map i szkiców, oprogramowanie fotogrametryczne do profesjonalnego mapowania dronem, program do planowania i rozliczania budowy, oprogramowanie konstrukcyjne do modelowania 3D (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie - licencja (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie do lecznicy weterynaryjnej, oprogramowanie do bilansowania i optymalizacji pasz, urządzenie wielofunkcyjne do druku, serwer - stanowisko robocze, komputer stacjonarny - stanowisko robocze, komputer PC (stacja robocza), monitor, drukarka 3D, tablet, ładowarka sieciowa, folia ochronna, rysik, uchwyt techniczny na tablet. Wszystkie urządzenia nabywane w ramach projektu będą przekazane i użytkowane przez placówki oświatowe, które są objęte projektem.
Dokonując zatem analizy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w sprawie należy wskazać, że serwer- stanowisko robocze, komputer PC (stacja robocza), monitor, drukarka, zestaw komputerowy z systemem operacyjnym (np. ...) stanowią towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy i ich sprzedaż, po spełnieniu określonych w przepisach ustawy warunków, może korzystać z opodatkowania stawką podatku w wysokości 0%.
Przy czym należy wskazać, że aby na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, miała zastosowanie stawka podatku w wysokości 0%, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej.
Jak Państwo wskazali, Powiat planuje zakup sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych. Wyłoniony w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy sprzętu komputerowego dostawca będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący placówki oświatowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, tj. dokument, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ustawy. Kopia dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT zostanie przekazana przez dostawcę do właściwego urzędu skarbowego.
Zatem, skoro – jak wskazano we wniosku – sprzedaż serwera - stanowisko robocze, komputera PC (stacja robocza), monitora, drukarki, zestawu komputerowego z systemem operacyjnym (np. ...), będzie dokonywana na rzecz placówek oświatowych i Wykonawca otrzyma od Zamawiającego zamówienie na sprzęt komputerowy objęty postępowaniem potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, a kopię zamówienia dostawca złoży do właściwego urzędu skarbowego, to spełnione będą warunki, o których mowa w art. 83 ust. 14-15 ustawy i tym samym, przy dostawie ww. urządzeń zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Przy czym, jak wskazano wyżej, nie każdy sprzęt komputerowy jest opodatkowany 0% stawką podatku, lecz wyłącznie ten, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład szeroko rozumianego sprzętu komputerowego nie będą mogły korzystać z opodatkowania stawką podatku 0%, niezależnie od spełnienia warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy.
Zatem, z uwagi na fakt, żelaptop, urządzenie wielofunkcyjne do druku, oprogramowanie biurowe (np. ...) - wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer, oprogramowanie biurowe (np. ...) - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer, oprogramowanie specjalistyczne - wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer: program graficzny do tworzenia geodezyjnych map i szkiców, oprogramowanie fotogrametryczne do profesjonalnego mapowania dronem, program do planowania i rozliczania budowy, oprogramowanie konstrukcyjne do modelowania 3D (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie - licencja (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie do lecznicy weterynaryjnej, oprogramowanie do bilansowania i optymalizacji pasz, oprogramowanie specjalistyczne - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer: program graficzny do tworzenia geodezyjnych map i szkiców, oprogramowanie fotogrametryczne do profesjonalnego mapowania dronem, program do planowania i rozliczanie budowy, oprogramowanie konstrukcyjne do modelowania 3D (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie - licencja (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie do lecznicy weterynaryjnej, oprogramowanie do bilansowania i optymalizacji pasz, akcesoria (klawiatura i mysz) wchodzące w skład zestawów komputerowych, nie zostały wprost wymienione w katalogu urządzeń mieszczących się w załączniku nr 8 do ustawy, do ich dostawy na rzecz placówek oświatowych nie będzie miała zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Podsumowując, stanowisko Państwa Powiatu dotyczące:
· zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy serwera - stanowisko robocze, komputera PC (stacja robocza), monitora, drukarki, zestawu komputerowego z systemem operacyjnym (np. ...),
· braku prawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy laptopa, oprogramowania biurowego (np. ...) - wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer, oprogramowania specjalistycznego - wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer: program graficzny do tworzenia geodezyjnych map i szkiców, oprogramowanie fotogrametryczne do profesjonalnego mapowania dronem, program do planowania i rozliczania budowy, oprogramowanie konstrukcyjne do modelowania 3D (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie - licencja (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie do lecznicy weterynaryjnej, oprogramowanie do bilansowania i optymalizacji pasz,
-jest prawidłowe,
· zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostawy urządzenia wielofunkcyjnego do druku, oprogramowania biurowego (np. ...) - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer, oprogramowania specjalistycznego - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer: program graficzny do tworzenia geodezyjnych map i szkiców, oprogramowanie fotogrametryczne do profesjonalnego mapowania dronem, program do planowania i rozliczanie budowy, oprogramowanie konstrukcyjne do modelowania 3D (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie - licencja (pakiet na 30 stanowisk), oprogramowanie do lecznicy weterynaryjnej, oprogramowanie do bilansowania i optymalizacji pasz, akcesoriów (klawiatura i mysz) wchodzących w skład zestawów komputerowych
-jest nieprawidłowe.
Przechodząc natomiast do kwestii, czy przy dostawie laptopów, tabletów, jak i oprogramowania o wartości powyżej 20.000 zł, tzw. mechanizm podzielonej płatności będzie dotyczyć zarówno dostawy laptopów, tabletów jak i oprogramowania, tj.: systemu operacyjnego (np. ...), oprogramowania biurowego (np. ...) – wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer, oprogramowania biurowego (np. ...) - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer, stwierdzić należy, iż:
Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Zakres informacji, jakie powinna zawierać faktura, wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.
Jak stanowi art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy:
Faktura powinna zawierać w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy - wyrazy ,,mechanizm podzielonej płatności'', przy czym do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.
Załącznik nr 15 do ustawy – stanowiący „Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy” – zawiera zamkniętą listę towarów i usług, w przypadku których faktura dokumentująca ich dostawę lub świadczenie musi zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.
Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy:
Podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.
Natomiast w myśl art. 108a ust. 1a ustawy:
Przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. Do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 108a ust. 1b ustawy:
Podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.
W myśl art. 108a ust. 2 ustawy:
Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:
1)zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;
2)zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.
Art. 108a ust. 3 ustawy stanowi:
Zapłata z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności dokonywana jest w złotych polskich przy użyciu komunikatu przelewu udostępnionego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, przeznaczonego do dokonywania płatności w mechanizmie podzielonej płatności, w którym podatnik wskazuje:
1)kwotę odpowiadającą całości albo części kwoty podatku wynikającej z faktury, która ma zostać zapłacona w mechanizmie podzielonej płatności;
2)kwotę odpowiadającą całości albo części wartości sprzedaży brutto;
3)numer faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność;
4)numer, za pomocą którego dostawca towaru lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.
Zgodnie z art. 108a ust. 7 ustawy:
W przypadku stwierdzenia, że podatnik dokonał płatności z naruszeniem ust. 1a, naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku przypadającej na nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, wykazane na fakturze, której dotyczy płatność. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.
W myśl art. 108e ustawy:
Podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy, oraz podatnicy nabywający te towary lub usługi są obowiązani posiadać rachunek rozliczeniowy, o którym mowa w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, lub imienny rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej otwarty w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, prowadzone w walucie polskiej.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:
-będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej;
-będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy,
-czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.
Należy jednak zwrócić uwagę, że wprowadzony obowiązek zapłaty takiej faktury w mechanizmie podzielonej płatności nie jest uzależniony od tego, czy na fakturze zawarto takie oznaczenie. Zatem nawet jeżeli sprzedawca nie dopełnił obowiązku i nie oznaczył takiej faktury, nabywca ma obowiązek zapłaty kwoty należności za towary lub usługi z załącznika nr 15 w mechanizmie podzielonej płatności. Nabywca bowiem musi być zorientowany, co jest przedmiotem transakcji, to nabywca bowiem inicjuje płatność i odpowiada za wybór formy płatności. Nabywca nie może polegać więc wyłącznie na informacjach od sprzedawcy, który może chcieć uniknąć zapłacenia mu w podzielonej płatności, tylko musi samodzielnie analizować, jakie towary lub usługi nabył i czy wiążą się z tym dla niego określone obowiązki. Podkreślenia jednak wymaga, że obowiązek uregulowania należności w mechanizmie podzielonej płatności dotyczy wyłącznie kwoty należności z tytułu nabycia towarów lub usług wymienionych w załączniku nr 15.
Zaznaczyć należy, że mechanizm podzielonej płatności może być stosowany przez podatników dobrowolnie, tj. w sytuacji, gdy nie zachodzą przesłanki ustawowe nakładające obowiązek stosowania tego mechanizmu.
Zacytowane powyżej przepisy regulują obowiązki w zakresie dokonywania płatności stron transakcji, w stosunku do których powstał obowiązek zastosowania mechanizmu MPP. Wynika z nich, że obowiązek dokonania płatności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności po stronie nabywcy jest ściśle powiązany z obowiązkiem przyjęcia tej płatności przez sprzedawcę z zastosowaniem tego samego mechanizmu.
Z opisu sprawy wynika, że nabywane przez Państwa Powiat laptopy, o których mowa we wniosku są wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT pod pozycją 60, a na otrzymanych przez Powiat fakturach dokumentujących zakup laptopów (komputerów przenośnych) kwota należności ogółem przekroczy 15.000 zł. Nadto, jak Państwo wskazali zarówno tablety, jak i oprogramowanie przedstawione we wniosku są wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług, tablety w poz. 60, oprogramowanie w poz. 94 oraz 95, a na otrzymanych przez Powiat fakturach dokumentujących zakup przedmiotowych tabletów i oprogramowania kwota należności przekroczy ogółem kwotę 15.000,00 zł.
Wobec powyższego, w sytuacji, gdy na otrzymanych przez Powiat fakturach dokumentujących zakup laptopów, tabletów (wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy pod pozycją 60) oraz oprogramowania (wymienionego w załączniku nr 15 do ustawy pod pozycją 94 oraz 95), tj.: systemu operacyjnego (np. ...), oprogramowania biurowego (np. ...) – wersja licencji z możliwością przenoszenia na inny komputer, oprogramowania biurowego (np. ....) - wersja licencji bez możliwości przenoszenia na inny komputer, kwota należności ogółem przekroczy 15.000 zł, a podmiot od którego zakupią Państwo ww. laptopy, tablety oraz oprogramowanie będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, to będą Państwo podatnikiem - nabywcą zobowiązanym do stosowania mechanizmu podzielonej płatności, o którym mowa w art. 108a ust. 1 i następne ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Powiatu będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Powiat zastosuje się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
