Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu pn. „…”. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w (…) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług świadczącym głównie usługi medyczne, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku VAT. SPZOZ dokonuje sprzedaży opodatkowanej głównie z tytułu wynajmu pomieszczeń.

8 listopada 2024 r. Zakład zawarł umowę z Województwem (…) na pozyskanie środków finansowych stanowiących dofinansowanie projektu w ramach Działania 7.8 Infrastruktura ochrony Zdrowia (typ projektu 2, 3, 4), Priorytetu VII Lepsza dostępność do usług społecznych i zdrowotnych Programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027- umowa nr: (…) o dofinansowanie Projektu pn.: „…”.

We wniosku o dofinansowanie projektu podatek od towarów i usług (VAT) określony został jako wydatek kwalifikowalny. Wymogiem do uznania podatku VAT jako wydatku kwalifikowalnego jest dostarczenie interpretacji indywidualnej potwierdzającej brak możliwości odliczenia podatku VAT w zakresie realizowanego projektu.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w (…) informuje, że efekty projektu pn.: „…” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT.

Projekt jest zlokalizowany na terenie województwa (…), w powiecie (…), w gminie (…), w siedzibie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w (…).

Przedmiotem projektu będzie zakup niezbędnej aparatury medycznej do poradni: chirurgii onkologicznej, chorób płuc i gruźlicy, onkologicznej, psychologicznej, dermatologicznej, okulistycznej, kardiologicznej, laryngologicznej, neurologicznej.

W wyniku realizacji projektu zakupione będą: Aparat KTG szt. 2, Stół zabiegowy elektryczny szt. 2, Zestaw Rektoskop/anoskop wielorazowego użytku szt. 2, Lampa zabiegowa sufitowa 1 szt., Aparat USG z głowicą liniową, convex, dopochwową 1 szt., Spirometr stacjonarny z osprzętem 2 szt., Aparat EKG z wózkiem i drukarką zewnętrzną 3 szt., Ciemnia kabinowa 1 szt., Aparat do elektrochirurgii z wózkiem 1 szt., Aparat do kriochirurgii z sondą SD-10 i sondą natryskową 1 szt., Auto/refrakto/kerato/ tonometr z pachymetrią 1 szt., Aparat USG – echo serca 1 szt., Fotel laryngologiczny z elektryczną regulacją wysokości 1 szt., Mikroskop laryngologiczny 1 szt., Endoskop laryngologiczny 1 szt., Aparat USG z głowicą ortopedyczną dla dzieci i noworodków 1 szt., Szafy kartoteczne 7-szufladowe 12 szt., Kolposkop ginekologiczny – 1 szt., Videogastroskop – 1 szt., Videokolonoskop – 1 szt., Tor wizyjny z wyposażeniem do endoskopów – 1 szt. Projekt obejmuje również szkolenie personelu medycznego z obsługi aparatu USG oraz kurs specjalistyczny USG dla lekarzy podnoszący kwalifikacje personelu medycznego.

Realizacja inwestycji przyczyni się do utworzenie nowoczesnej bazy diagnostycznej co zapewni zrównoważony dostęp do specjalistycznych świadczeń zdrowotnych dla pacjentów Powiatu i Miasta (…).

Sprzęt zakupiony w ramach projektu będzie wykorzystywany w poradniach specjalistycznych Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w (…) do realizacji świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków NFZ.

Szpital ponosi wydatki na realizację projektu, który będzie wykorzystywany do świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług. Szpital nie dokonuje odliczenia kwoty podatku naliczonego od faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu z uwagi na fakt, że ponoszone w ramach projektu wydatki są związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18).

Tym samym w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w (…) jako czynny podatnik podatku od towarów i usług ma możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu współfinansowanego z funduszy unijnych pn. „…” ?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem zakładu, Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w (…) nie może odzyskać w całości lub w części kwoty naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktur współfinansowanych ze środków europejskich z uwagi na fakt, iż zakupy te są związane ze sprzedażą zwolnioną od podatku, natomiast zgodnie z art.86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

SPZOZ w (…) świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Przy świadczeniu usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT SPZOZ nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od ponoszonych wydatków, tym samym Zakład uważa, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT , wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją Projektu pn. ,,…” .

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z normy prawnej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług świadczącym głównie usługi medyczne, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy są zwolnione z podatku VAT. Dokonują Państwo sprzedaży opodatkowanej głównie z tytułu wynajmu pomieszczeń. 8 listopada 2024 r. zawarli Państwo umowę z Województwem (…) na pozyskanie środków finansowych stanowiących dofinansowanie Projektu pn.: „…”. Wskazali Państwo, że efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT. Realizacja inwestycji przyczyni się do utworzenia nowoczesnej bazy diagnostycznej co zapewni zrównoważony dostęp do specjalistycznych świadczeń zdrowotnych dla pacjentów Powiatu i Miasta (…).

Państwa wątpliwości dotyczą tego czy mają Państwo możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu współfinansowanego z funduszy unijnych pn. „…”.

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – wszelkie nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku VAT.

Tym samym – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku od nabywanych towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu współfinansowanego z funduszy unijnych pn. „…”.

W konsekwencji, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W interpretacji indywidualnej nie poddawano ocenie czy świadczone przez Państwa usługi korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Stwierdzenia te przyjęto jako elementy stanu faktycznego i nie były one przedmiotem oceny.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zająłem stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.