
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Projektu pn.: „(…)”. Uzupełnili Państwo opis stanu faktycznego - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 1 sierpnia 2025 r. (data wpływu z 1 sierpnia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (…) z siedzibą w (…), (…), Regon: (…), NIP: (…) jest samodzielną jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz do realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania.
Gmina we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność wykonuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Gmina jest czynnym płatnikiem podatku VAT.
Funkcjonowanie Gminy (…) opiera się na założeniach Ustawy o samorządzie gminnym.
Jest to podmiot, który wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego, niezastrzeżone dla innych jednostek, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 6 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów oraz zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokojenie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy wykonywanie zadań publicznych przez Gminę może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.
Gmina (…) realizuje projekt pn. „(…)” współfinansowany ze środków Funduszu (…), Działanie (…) o odnawialne źródła energii - projekty grantowe i parasolowe. Projekt realizowany jest w partnerstwie z Gminą (…). Gmina (…) jest Liderem Projektu, a tym samym Grantodawcą. Łączna wartość Projektu grantowego wynosi: (…) zł.
Głównym celem Projektu jest wzrost produkcji energii cieplnej i elektrycznej ze źródeł odnawialnych w gminach (…), w wyniku wykorzystania OZE na potrzeby budynków mieszkalnych.
Realizacja Projektu obejmuje trzy główne zadania:
1. Udzielanie grantów na zakup, dostawę i montaż instalacji OZE wytwarzających energię cieplną i elektryczną na potrzeby socjalno-bytowe oraz magazynowanie energii,
2. Kampanię edukacyjną, na którą składają się różne działania mające wpływ na kształtowanie postaw proekologicznych wśród mieszkańców,
3. Działania proekologiczne, które mają istotny wpływ na realizację celów środowiskowych określonych w Europejskim Zielonym Ładzie.
W projekcie przewidziano łącznie (…) szt. instalacji OZE oraz (…) szt. magazynów energii elektrycznej i cieplnej.
W ramach zamówienia publicznego został wyłoniony Operator Projektu, który pełni również funkcję Inspektora Nadzoru. Do zadań Operatora należy:
1. Przygotowanie parametrów minimum instalacji OZE i wytycznych montażowych dla Wykonawców.
2. Przygotowywanie umów z Uczestnikami Projektu.
3. Nadzór nad prawidłową realizacją projektu zgodnie z opracowanym Regulaminem.
4. Nadzór nad harmonogramem montażu instalacji OZE.
5. Sprawdzanie i akceptowanie na rzecz mieszkańców założeń parametrów minimum, umów z wykonawcami w zakresie związanym z parametrami urządzeń.
6. Nadzór inwestorski - odbiór instalacji OZE.
7. Koordynację odbiorów i sprawdzanie zgodności protokołów i dokumentacji powykonawczej z podpisanymi umowami z mieszkańcami i zapisami regulaminu naboru.
8. Przyjmowanie i weryfikowanie wniosków o wypłatę grantów.
9. Bieżące monitorowanie wskaźników produktu.
Nabyte przez Gminę usługi Operatora Projektu, w tym nadzoru inwestorskiego, związane z realizacją przedmiotowego Projektu, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Gmina nie będzie ogłaszała postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, obejmującego instalację OZE, gdyż to Grantobiorcy (Grantobiorca to osoba fizyczna będąca właścicielem lub współwłaścicielem, użytkownikiem wieczystym lub współużytkownikiem wieczystym budynku mieszkalnego położonego na terenie Gminy (…)) będą wybierać Wykonawców samodzielnie - to na nich spoczywa odpowiedzialność za wybór wykonawcy, który dostarczy instalację i zamontuje ją na ich nieruchomości.
Mieszkaniec będzie musiał zapłacić Wykonawcy za dostawę i montaż instalacji OZE z własnych środków, a następnie na podstawie złożonego wniosku o wypłatę grantu wraz z załącznikami otrzyma częściową refundację poniesionych kosztów przez mieszkańca kosztów na zakup i montaż instalacji OZE. Wysokość grantu dla Grantobiorcy, określona jest kwotowo dla danego rodzaju instalacji, przy czym nie może przekroczyć 85% kosztów kwalifikowalnych. Pozostałą część kosztów kwalifikowalnych oraz koszty niekwalifikowalne Grantobiorca ponosi z własnych środków.
Maksymalna wysokość grantu do kosztów kwalifikowalnych wynosi:
1. instalacja fotowoltaiczna (panele fotowoltaiczne) - (…) zł /kWp, nie więcej niż (…) zł /instalację,
2. instalacja solarna (kolektory słoneczne) z buforem (magazynem energii cieplnej) - (…) zł,
3. powietrzna pompa ciepła do c.o. oraz c.w.u. - (…) zł,
4. powietrzna pompa do c.w.u. - (…) zł,
5. kocioł na biomasę bez bufora (magazynu energii cieplnej) - (…) zł,
6. kocioł na biomasę z buforem (magazynem energii cieplnej) - (…) zł,
7. magazyn energii elektrycznej (dla instalacji fotowoltaicznej) - (…)zł,
8. system zarządzania energią - (…) zł (Grant może być przyznany tylko Grantobiorcy, który montuje co najmniej dwie współpracujące ze sobą instalacje OZE.
W tej sytuacji wartości grantów sumują się. Grantobiorca otrzyma grant na dwie współpracujące ze sobą instalacje OZE oraz system zarządzania energią).
Po zamontowaniu instalacje będą własnością mieszkańców, którzy zobowiązani będą do eksploatacji instalacji zgodnie z instrukcją obsługi, zapewnienia niezbędnych warunków do prawidłowego funkcjonowania Instalacji zgodnie z ich przeznaczeniem, jak również do jej odpowiedniego serwisowania oraz ubezpieczenia.
Mieszkańcy odpowiedzialni będą również za pokrycie wszelkich kosztów napraw Instalacji wynikających ze złego użytkowania.
Po zakończeniu Inwestycji, celem rozliczenia umowy o powierzenie grantu, mieszkaniec musi złożyć podpisany wniosek o wypłatę grantu wraz z załącznikami. Gmina występuje w przedmiotowej sprawie jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz Grantobiorcy.
Mieszkańcy nie będą wnosili na rzecz Gminy jakichkolwiek wpłat z tytułu realizacji przedmiotowego Projektu.
W ramach Projektu zaplanowano również realizację działań proekologicznych w zakresie Zielonego Ładu u Grantobiorców. Gmina (…) zakupi (…) szt. drzew tlenowych/antysmogowych, (…) szt. kompostowników oraz (…) szt. zbiorników na deszczówkę, które zostaną nieodpłatnie przekazane Grantobiorcom.
Uzupełnili Państwo opis stanu faktycznego - w odpowiedzi na wezwanie -pismem z 1 sierpnia 2025 r. (data wpływu z 1 sierpnia 2025 r.) o następujące informacje:
1. Na kogo będą wystawione faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(…)”?
Faktury dokumentujące zakup towarów i usług, dotyczące dostawy i montażu instalacji OZE wystawiane będą na Grantobiorców (mieszkańców).
Faktury dokumentujące zakup kampanii edukacyjnej, na którą składają się działania mające wpływ na kształtowanie postaw proekologicznych wśród mieszkańców wystawiane będą na Gminę (Beneficjenta i poszczególnych Partnerów).
Faktury dokumentujące zakup działań proekologicznych tj. kompostowników, zbiorników na deszczówkę oraz sadzonek drzew (takich jak drzewo tlenowe lub antysmogowe: (…)) wystawiane będą na Gminę (Beneficjenta i poszczególnych Partnerów).
2. Czy będą Państwo wykonywali jakiekolwiek czynności na rzecz Mieszkańców (Grantobiorców)? (jeżeli tak, to jakie?)
Gmina wobec Mieszkańców występuje wyłącznie jako Grantodawca. Wszystkie czynności dokonywane przez Gminę wobec Mieszkańców dotyczące Projektu są związanie z udzieleniem grantu na rzecz Mieszkańca i właściwym rozliczeniem dofinansowania. Beneficjentem projektu jest Gmina, a ostatecznymi odbiorcami wsparcia, czyli Grantobiorcami są osoby fizyczne zamieszkujące Gminę (…), które będą wykorzystywały nowe instalacje OZE dla celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
3. Kto będzie wybierał wykonawców i pokrywał koszty instalacji (Państwo czy mieszkańcy)?
Wykonawców instalacji OZE wybierają/będą wybierać mieszkańcy (Grantobiorcy). Koszty instalacji również pokrywają mieszkańcy.
4. Czy efekty zrealizowanego Projektu są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?
Efekty zrealizowanego zadania nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
5. Czy zawierają Państwo jakiekolwiek umowy z osobami/podmiotami biorącymi udział w ww. projekcie w związku z jego realizacją? Jeżeli tak, to do wykonania jakich konkretnie czynności zobowiązali się Państwo w ramach umowy dotyczącej ww. projektu?
Umowy o powierzenie grantu zostały/zostaną zawarte pomiędzy mieszkańcami: Gminy (…), wybranymi w drodze otwartego naboru, a Gminą (…) (Grantodawcą). W ramach umów Gmina (…) jest zobowiązana do wypłaty grantów na rzecz mieszkańców (Grantobiorców).
6. Czy w związku z realizowanym projektem wykonują Państwo jakiekolwiek czynności na rzecz osób/podmiotów biorących udział w ww. projekcie?
Gmina (…) będąca Grantodawcą wypłaci mieszkańcom granty.
7. Czy osoby/podmioty biorące udział w ww. projekcie ponoszą z tego tytułu jakąś opłatę? Jeśli tak, to proszę wskazać:
a)w jakiej wysokości (proszę wskazać % udział w wartości projektu)?
b)na czyją rzecz, tj. na rzecz wykonawcy w związku z wykonanymi pracami czy na rzecz Państwa?
Projekt jest realizowany w formule grantowej. Wysokość grantu dla Grantobiorcy określona jest kwotowo dla danego rodzaju instalacji, przy czym nie może przekroczyć 85% kosztów kwalifikowalnych. Pozostałą część kosztów kwalifikowalnych oraz koszty niekwalifikowalne osoba biorąca udział w Projekcie ponosi z własnych środków. Gmina nie pobiera, żadnych opłat od Grantobiorców w związku z udziałem w projekcie.
W związku z wykonanymi pracami Grantobiorcy ponoszą na rzecz wykonawców koszty realizacji inwestycji.
Gmina ponosi/będzie ponosić 15% kosztów własnych w pozostałych zadaniach objętych Projektem, czyli w ramach działań proekologicznych realizowanych u Grantobiorców oraz kampanii edukacyjnych.
8. Czy pobierają Państwo od osób/podmiotów biorących udział w ww. projekcie jakiekolwiek opłaty? Jeśli tak, to proszę wskazać z tytułu jakich czynności realizowanych przez Państwa?
Gmina (…) nie pobiera opłat od osób biorących udział w Projekcie.
9. Czy towary i usługi nabywane przez Państwa z realizacją opisanego Projektu są/będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT?
Towary i usługi nabywane przez Gminę (…), w związku z realizacją Projektu, związane z działaniami proekologicznymi realizowanymi u Grantobiorców oraz dotyczące kampanii edukacyjnych są/będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie
Czy w przedstawionych okolicznościach Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 poz. 775 z późń. zm.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak wynika z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do odliczenia VAT przysługuje wyłącznie podatnikom, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia VAT związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (tj. w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych z VAT lub niepodlegających opodatkowaniu VAT).
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych VAT. Jak wcześniej wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem mimo iż Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to jednak towary i usługi nabywane dla realizacji wskazanego Projektu nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabyte w związku z realizacją Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie został zatem spełniony. Mając na uwadze powyższe, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie będzie w żaden sposób wykorzystywał towarów i usług nabytych/wytworzonych w związku z realizacją Projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w opinii Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od nabycia towarów i usług w ramach realizowanego Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W przepisie tym wskazano, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153) Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Odnosząc się zatem do powyższego, powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.
W omawianej sprawie, jak wynika z jej opisu, związek taki nie występuje. Jak bowiem wynika z okoliczności sprawy, nabywane przez Państwa towary i usługi dotyczące realizacji Projektu, związane z działaniami proekologicznymi realizowanymi u Grantobiorców oraz dotyczące kampanii edukacyjnych, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Również efekty zrealizowanego zadania nie są/nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Występują Państwo w przedmiotowej sprawie jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz Grantobiorcy. Mieszkańcy nie będą wnosili na rzecz Gminy jakichkolwiek wpłat z tytułu realizacji przedmiotowego Projektu.
Jak wynika z opisu sprawy - wykonawców instalacji OZE wybierają/będą wybierać mieszkańcy (Grantobiorcy). Koszty instalacji również pokrywają mieszkańcy. Mieszkaniec będzie musiał zapłacić Wykonawcy za dostawę i montaż instalacji OZE z własnych środków, a następnie na podstawie złożonego wniosku o wypłatę grantu wraz z załącznikami otrzyma częściową refundację poniesionych kosztów na zakup i montaż instalacji OZE. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług, dotyczące dostawy i montażu instalacji OZE wystawiane będą na Grantobiorców (mieszkańców). Natomiast faktury dokumentujące zakup kampanii edukacyjnej, na którą składają się działania mające wpływ na kształtowanie postaw proekologicznych wśród mieszkańców oraz faktury dokumentujące zakup działań proekologicznych tj. kompostowników, zbiorników na deszczówkę oraz sadzonek drzew (takich jak drzewo tlenowe lub antysmogowe: magnolia, lilak pospolity, głóg, klon) wystawiane będą na Państwa (Beneficjenta i poszczególnych Partnerów).
W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Podsumowując, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach pn. „(…)”.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem interpretacja ta nie wywiera skutków prawnych dla partnerów projektu.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisu stanu, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1. z zastosowaniem art. 119a;
2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.), dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
